Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
Iemand leuke suggesties?
Kom momenteel niet verder dan de Idworx Off Rohler en de Santos Travelmaster 2.6 Cromo....

Wellicht te overwegen een Avaghon, of een Fahrradmanufaktur T400 Rohloff.

De Idworx mag dan wel de duurste zijn, deze lijkt me op een of andere manier ook de beste (Syntace VRO, meer ruimte tussen band en spatbord, goede verlichting, Magura HS 33 FIRM-tech). Misschien dat de Santos dat ook allemaal wel heeft, maar heb dat nog niet ontdekt.

Wat betreft The Great Divide..., heeft iemand daar ervaring mee? Of is dat ATB'en voor gevorderden.... Heb zelf nog nooit op een ATB gereden.... wel tienduizenden kilometers op een racefiets en gewone trekkingsfiets, maar dat terzijde.
AB schreef:Iemand leuke suggesties?
Kom momenteel niet verder dan de Idworx Off Rohler en de Santos Travelmaster 2.6 Cromo....

Wellicht te overwegen een Avaghon, of een Fahrradmanufaktur T400 Rohloff.

De Idworx mag dan wel de duurste zijn, deze lijkt me op een of andere manier ook de beste (Syntace VRO, meer ruimte tussen band en spatbord, goede verlichting, Magura HS 33 FIRM-tech). Misschien dat de Santos dat ook allemaal wel heeft, maar heb dat nog niet ontdekt.

Wat betreft The Great Divide..., heeft iemand daar ervaring mee? Of is dat ATB'en voor gevorderden.... Heb zelf nog nooit op een ATB gereden.... wel tienduizenden kilometers op een racefiets en gewone trekkingsfiets, maar dat terzijde.
ga er vanuit dat er geen vakantiefietsen zijn op de bikemotion, dan ben je ook niet teleurgesteld

Als je in de rimboe een probleem met je remmen hebt is Firm tech met afstand het beroerdste remsysteem wat je op je fiets kunt schroeven.

AFAIK is the Great Divide bedoeld als off-road en dan lijkt mij een fiets met ringslot, standaard, naafdynamo en plastic spatborden niet de eerste keus
Een flink stuk van de GD Mountain Bike Route heb ik gefietst in Colorado en New Mexico.
Naar mijn mening is de beste optie een mtb met aanhanger. Technisch gezien is het daar niet moeilijk fietsen maar zonder voorvering is het geen lolletje. Het zijn vaak gravelwegen, maar dan wel van een ruw soort. Maar ook lastiger te berijden paden komen voor.
Ik heb een mtb in de VS gekocht en mee naar huis genomen.
Kijk eens op:

www.crazyguyonabike.com

Staat een schat aan informatie op over route en materiaal, fietsen zijn idd zonder slot, lamp, rohloff, magura etc. Vaak zeer eenvoudige MTB-vehikels worden met succes ingezet. (stalen frame, v-brakes, drager erop en karren maar)
De Santos kun je uitrusten met voorvering. Als je later tochten gaat maken waarbij dat overbodige ballast is, kun je er natuurlijk weer een vaste vork inzetten. Santos verkoopt ook sjieke MTB's, maar ik weet niet of het fijn is om daar een hele dag op te zitten.

Misschien heeft Rotor interessante frames. Te koop bij Elan of via hun webshop.

Afbeelding

Of op maat laten bouwen (bij de bekende Nederlandse bouwers of vb. in GB). Of zelf bouwen? Maatbouw is waarschijnlijk niet duurder dan een Idworks, maar vergt wel wat meer tijd en inspanning.
Crass Gilbert is momenteel bezig met het fietsen van 'the great divide' op een Santos, terwijl een vriend van hem een Thorn Sterling gebruikt. Leuk weblog om te volgen.

http://whileoutriding.wordpress.com/
Ik zou inderdaad beginnen hard te studeren op de tocht zelf. Dit is volgens alles wat ik erover gelezen en gezien heb een echt zware tocht, voor mens en materieel. Je kunt letterlijk beren op je weg tegenkomen.
Als fiets denk ik dan inderdaad aan een mtb achtige met voorvering, maar wel degelijker, comfortabeler, en geschikt voor bagage. Daarvan haal je er niet zoveel uit het rek. Kijk voor inspiratie eens op http://www.sjscycles.com, met modellen als de Sterling en de zwaardere maatbouw versies daarvan. Ik zou zelf naar een van de Nederlandse maatbouwers gaan en mijn probleem voorleggen. Dat kost vast niet meer dan een Idworx, en is met een beetje geluk net wat specifieker geschikt voor dit doel.
Wim
AB schreef: Wat betreft The Great Divide..., heeft iemand daar ervaring mee? Of is dat ATB'en voor gevorderden.... Heb zelf nog nooit op een ATB gereden.... wel tienduizenden kilometers op een racefiets en gewone trekkingsfiets, maar dat terzijde.
ATB-en is in tegenstelling tot het op de weg fietsen een aaneenschakeling van acties om niet om of stil te vallen. Ik zou alvast hier maar beginnen met oefenen, al was het maar om te voorkomen dat je op dag een van je vakantie al compleet open ligt ;)

Ik zou een fors deel van het budget voor de overige uitrusting reserveren, daar win je makkelijker kilo's dan op de fiets

verdiep je in de amerikaanse manier van kamperen, je zou bv op hout kunnen stoken ipv gas of benzine meeslepen

Je zou in de US een simpele fiets kunnen kopen, en alleen zelf de vitale onderdelen mee kunnen nemen (dragers, rohloffwiel)

Als je de lengte hebt is een 29-er niet raar
Mwhoa, de bike-motion liet vorig jaar ook wel een paar leuke travelbikes zien.... en ik hou ook wel van een mooi racefietsje ;), dus ben er zowieso snap je.

Wat betreft the Great Divide, tja, ik denk ook dat ik een beetje aan onderschatting van de tocht lijdt.
Wat denk je Martin, is mijn inmiddels 8 jaar oude Trek T400 nog een beetje te pimpen voor die tocht? Ben 1.90 bij 88kg en heb ook nog een singlewheel trailer in de garage liggen
Afbeelding
Was eigenlijk van plan deze Trek T400 te slopen en om te bouwen tot een soort ATB trainingsfiets.... Heb inmiddels Schwalbe Smart Sams (47-622) besteld en was dan zowieso van plan om de spatborden en bagagedragers eraf te halen. Nieuwe remblokjes, cassette en ketting erop en wellicht nog een beter stuur (meer ATB-achtig, of het liefst een racestuur). Eventueel nog een paar goede wielen laten spaken (evt. wel Son dynamo).

En dan daarnaast een goede Idworx Off Rohler kopen voor als het echte werk begint. Echter als ik de reacties zo lees dan is investering in de voorbereiding van die survivaltocht door de Rockies wellicht beter dan veel investeren in een fiets, en dan bedoel ik meer in investeren in een goede slaapzak, tent en shotgun voor de beren.

m-gineering schreef:
AB schreef: Wat betreft The Great Divide..., heeft iemand daar ervaring mee? Of is dat ATB'en voor gevorderden.... Heb zelf nog nooit op een ATB gereden.... wel tienduizenden kilometers op een racefiets en gewone trekkingsfiets, maar dat terzijde.
ATB-en is in tegenstelling tot het op de weg fietsen een aaneenschakeling van acties om niet om of stil te vallen. Ik zou alvast hier maar beginnen met oefenen, al was het maar om te voorkomen dat je op dag een van je vakantie al compleet open ligt ;)

Ik zou een fors deel van het budget voor de overige uitrusting reserveren, daar win je makkelijker kilo's dan op de fiets

verdiep je in de amerikaanse manier van kamperen, je zou bv op hout kunnen stoken ipv gas of benzine meeslepen

Je zou in de US een simpele fiets kunnen kopen, en alleen zelf de vitale onderdelen mee kunnen nemen (dragers, rohloffwiel)

Als je de lengte hebt is een 29-er niet raar
Bij veel maatschappijen kost het meenemen van een fiets flink wat geld. Ter plekke een fiets kopen is dus geen gek idee. Voor andere onderdelen van je uitrusting staat de dollar ook aantrekkelijk laag ten opzichte van de euro.
Of je koopt een Trek 4300 in de aanbieding ter plekke, en upgrade die evt. met kekke onderdelen. (Of een oud model met zo'n soort frame.) Voordeel van een SON-naaf is mogelijkheid tot het aansluiten/opladen van de GPS (heeft deze ATB uiteraard niet).
Er zitten zelfs bevestigingspunten voor een achterdrager en een spatbord op.
Met de eenwieler erachter kan wellicht ook. Een Extrawheel lijkt me dan prettiger dan een Bob of aanverwanten (i.v.m. 26" wiel).

Of je doet lekker basic en je kijkt hoe ver je ermee komt. Bevalt het, dan kun je terug in NL altijd nog de Off Rohler verkiezen (of bijv. een opgetuigde Avaghon ATB... Meer onderdeelkeuze.)
AB schreef: Wat betreft the Great Divide, tja, ik denk ook dat ik een beetje aan onderschatting van de tocht lijdt.
Wat denk je Martin, is mijn inmiddels 8 jaar oude Trek T400 nog een beetje te pimpen voor die tocht? Ben 1.90 bij 88kg en heb ook nog een singlewheel trailer in de garage liggen
Waarom voor een mountainbiketocht een hybride fiets meenemen? Dat is vragen om problemen, zeker als het een doorsneefiets is van €750 nieuw in de winkel. De afmontage, de wielen en de vork vooral lijken me echt niks voor zo'n tocht. Upgraden van een fiets die 2e hands nu misschien €200 tot €250 kostlijkt me ook niets.
Nogmaals, een mtb met bob-trailer is het beste. En dan geen goedkoop geval, maar een kwalitatief goede mtb van pakweg €1000. Tweedehands kan natuurlijk ook en in de VS heb je voor dezelfde hoeveelheid dollars een zeker zo goede fiets.
Second best lijkt me een 26inch pakezel, zoals Santos Travelmaster, maar dan wel met een verende vork.
Ik reed daar trouwens met een Cannondale F500 hardtail mtb, maar toen wel met een achterrekje. Dat was eigenlijk niet optimaal, want je moet wel een tent e.d. mee en vooral heel veel water.
m-gineering schreef:je zou bv op hout kunnen stoken ipv gas of benzine meeslepen
Daar zou ik niet te zeker van zijn. In droge tijden is er vaak een verbod op open vuur en op de campings die je af en toe aandoet is het ook niet altijd mogelijk.
Jan Eleveld schreef:
m-gineering schreef:je zou bv op hout kunnen stoken ipv gas of benzine meeslepen
Daar zou ik niet te zeker van zijn. In droge tijden is er vaak een verbod op open vuur en op de campings die je af en toe aandoet is het ook niet altijd mogelijk.
Ik zou ook niet op een vuurtje gaan koken maar op een wood burning stove. Als het heel droog is kun je er altijd nog een pepsi can in gooien
Welke Idworx Mountainbike raadt je me dan aan?
De Power Rohler schijnt wel geschikt te zijn voor klimmen en dalen door zijn hoge rijstabiliteit, maar die kenmerkt zich juist weer door het ontbreken van een verende voorvork.
Hetzelfde geldt een beetje voor de Idworx Off Rohler.
Mijn oog valt nog steeds een beetje op de Off Rohler (overigens ook vanwege woon-werkverkeer), en daar zijn heel simpel de spatborden en bagagedragers van af te halen..... resteert de singlewheeltrailer om de bagage en het eten&water te vervoeren.

Waarom de verende voorvork? Idworx is juist vaak van mening dat een vering kan ontbreken door grote ronde banden te nemen. En zo ruig zijn de paden van de Great Divide MBT toch niet? Het is niet dat je over ruige bergkammen rijdt toch?

Zie ook deze gasten die op "gewone" fietsjes die tocht rijden. Geweldige site trouwens, bedankt voor de tip.
http://www.crazyguyonabike.com/doc/thum ... pe=journal
Afbeelding

Dan zou de Idworx Off Rohler helemaal moeten volstaan.
Afbeelding


Maar deze Idworx Mountain Rohler vind ik ook een prachtige fiets hoor, trailertje erachter...
Afbeelding
Jan Eleveld schreef:
AB schreef: Wat betreft the Great Divide, tja, ik denk ook dat ik een beetje aan onderschatting van de tocht lijdt.
Wat denk je Martin, is mijn inmiddels 8 jaar oude Trek T400 nog een beetje te pimpen voor die tocht? Ben 1.90 bij 88kg en heb ook nog een singlewheel trailer in de garage liggen
Waarom voor een mountainbiketocht een hybride fiets meenemen? Dat is vragen om problemen, zeker als het een doorsneefiets is van €750 nieuw in de winkel. De afmontage, de wielen en de vork vooral lijken me echt niks voor zo'n tocht. Upgraden van een fiets die 2e hands nu misschien €200 tot €250 kostlijkt me ook niets.
Nogmaals, een mtb met bob-trailer is het beste. En dan geen goedkoop geval, maar een kwalitatief goede mtb van pakweg €1000. Tweedehands kan natuurlijk ook en in de VS heb je voor dezelfde hoeveelheid dollars een zeker zo goede fiets.
Second best lijkt me een 26inch pakezel, zoals Santos Travelmaster, maar dan wel met een verende vork.
Ik reed daar trouwens met een Cannondale F500 hardtail mtb, maar toen wel met een achterrekje. Dat was eigenlijk niet optimaal, want je moet wel een tent e.d. mee en vooral heel veel water.
Ben nu even bezig je reisverslag op je website te lezen.... helemaal aan het wegdromen nu ;)
Jan Eleveld schreef:
AB schreef: Wat betreft the Great Divide, tja, ik denk ook dat ik een beetje aan onderschatting van de tocht lijdt.
Wat denk je Martin, is mijn inmiddels 8 jaar oude Trek T400 nog een beetje te pimpen voor die tocht? Ben 1.90 bij 88kg en heb ook nog een singlewheel trailer in de garage liggen
Waarom voor een mountainbiketocht een hybride fiets meenemen? Dat is vragen om problemen, zeker als het een doorsneefiets is van €750 nieuw in de winkel. De afmontage, de wielen en de vork vooral lijken me echt niks voor zo'n tocht. Upgraden van een fiets die 2e hands nu misschien €200 tot €250 kostlijkt me ook niets.
Nogmaals, een mtb met bob-trailer is het beste. En dan geen goedkoop geval, maar een kwalitatief goede mtb van pakweg €1000. Tweedehands kan natuurlijk ook en in de VS heb je voor dezelfde hoeveelheid dollars een zeker zo goede fiets.
Second best lijkt me een 26inch pakezel, zoals Santos Travelmaster, maar dan wel met een verende vork.
Ik reed daar trouwens met een Cannondale F500 hardtail mtb, maar toen wel met een achterrekje. Dat was eigenlijk niet optimaal, want je moet wel een tent e.d. mee en vooral heel veel water.
Er zijn al vele verstandige dingen gezegd. Het komt er toch vooral op neer dat je bij het begin moet beginnen: veel lezen over de tocht, en kijken wat je allemaal moet leren (over beren bijvoorbeeld, of afhankelijk van het seizoen ook over koud weer). Zoek eens op sites als www.backpackinglight.com
Daarna pas komt de vraag over de fiets. Er lijken allerlei gedachten dooreen te lopen. Die Trek is denk ik echt niet geschikt, en tegen de tijd dat je hem hebt opgelapt heb je veel geld uitgegeven. Verder heb je het over woon werk verkeer. Een mtb tourfiets is wel zowat het laatste wat ik voor woon werk verkeer zou gebruiken (tenzij je in de rimboe woont). Gebruik daar nu gewoon die Trek voor. Die doet het vast nog wel een reeks van jaren. Als je je Great divide fiets ook voor woon werk wilt gebruiken dan heb je er verlichting op nodig, spatborden, snellere banden, en moet je er liefst een vaste vork in kunnen zetten (zie die Thorn fietsen). Verder heb je het over een racestuur. Dat laatste is prachtig en ook mijn grote liefde, maar voor de Great Divide denk ik toch in eerste instantie aan een recht stuur, al is er inderdaad in de begintijd van het mtb-en ook veel met brede racesturen gereden. Voor wat betreft vering kan ik alleen maar zeggen dat ik er zelf een hekel aan heb, en dat ik ook liever brede banden gebruik, maar er komt een punt waarop dat allemaal niet meer opgaat. Uit alle verhalen maak ik op dat de Great Divide voorbij dat punt ligt -maar ik heb hem zelf niet gereden. Idworx fietsen zijn inderdaad mooi, maar zelf zou ik voor dat soort geld altijd een maatfiets willen hebben. Dat is niet duurder, en dan kun je het echt precies krijgen zoals je het hebben wilt.

De buitenlandtrektocht van dit jaar van de Wereldfietser gaat naar Noorwegen, en zal een wat tammere versie van de Great Divide zijn. Zelf ga ik op mijn m-gineering randonneur met racebocht, 50 mm 26 inch banden, Rohloff etc. Ik weet dat ik het op de onverharde stukken een beetje moeilijker zal hebben dan anderen met en recht stuur, maar ik denk het wel te redden. Ik zit nog te aarzelen over het type banden. Licht, vanwege het klimmen, grof profiel vanwege de onverharde stukken, snel genoeg op asfalt, en ook nog voldoende degelijk. Dat wordt weer de kwadratuur van de cirkel. Maar ik ben vooral bezig de uitrusting zo licht mogelijk te maken. Ik wil ondanks de kans op regen en nachtvorst onder de 15 kg blijven.

Het is waar dat goedkope fietsen in de VS goedkoper zijn dan hier. Ik weet echter niet of dat nu wel goed genoeg is voor deze tocht. Goede fietsen zijn in de VS wel duur, en naar mijn inschatting zelfs duurder dan hier. De uitzondering is de tussencategorie van fietsen als de Surley Long Haul Trucker. Misschien niet ideaal voor de Great Divide, maar wel een super vakantioefiets voor nu wel heel weinig geld.

Bushbuddy houtvergassers mogen inderdaad niet overal in de droge tijd. Ik heb geen idee van de beschikbaarheid van diverse soorten brandstof. Als je het voor zowat de hele trip moet meenemen dan zijn ventielblikjes gas vermoedelijk het lichtste, samen met en simpele brander die je erop schroeft.
Wim
Bedankt voor je reactie..... Maar ook wel vervelend want ik dacht dat ik het voorelkaar had, haha. Nee dus.
Denk dat je wel gelijk hebt, gewoon die Trek T400 bewaren en afraggen voor boodschappen en woon-werk verkeer en een goede trekezel kopen voor die great divide. En in combinatie met extrawheel wordt het dus zo'n soort setup dus (maar dan met een Mountain, Racing of Alpine Rohler (wat is het verschil tussen deze 3?). Enfin, zoiets dus:
Afbeelding

Maar ik doe ook regelmatig fietsvakanties op asfalt vandaar mijn voorkeur voor de Off Rohler, of nog liever de Easy Rohler. Dan met dragers en spatborden, standaard, slot eraf en een Extrawheel en dikke vette 28inch banden (Shwalbe Smart Sams)

Qua fiets is het dus afwegen om een specifieke fiets te kopen (echte MTB met vering) of een compromis (Off Rohler, Easy Rohler, Travelmaster, Avaghon).

Echter besef ik ook wel dat het grootste probleem voor mij de reis zelf wordt. Ben nou niet bepaald een happy camper en dan fiets ik ook nog in mijn eentje. Dat zal wel lastig slapen worden zo in het pikkedonker in een vreemd verweg bos tussen de beren ;).
Maar wat ik tot nu toe over die tocht ontdekt heb spreekt me wel erg aan... zal dan ook nog ergens mijn D3 en 70-200tele & 14-24groothoekje meeslepen moeten.
Wim schreef:Er zijn al vele verstandige dingen gezegd. Het komt er toch vooral op neer dat je bij het begin moet beginnen: veel lezen over de tocht, en kijken wat je allemaal moet leren (over beren bijvoorbeeld, of afhankelijk van het seizoen ook over koud weer). Zoek eens op sites als http://www.backpackinglight.com
Daarna pas komt de vraag over de fiets. Er lijken allerlei gedachten dooreen te lopen. Die Trek is denk ik echt niet geschikt, en tegen de tijd dat je hem hebt opgelapt heb je veel geld uitgegeven. Verder heb je het over woon werk verkeer. Een mtb tourfiets is wel zowat het laatste wat ik voor woon werk verkeer zou gebruiken (tenzij je in de rimboe woont). Gebruik daar nu gewoon die Trek voor. Die doet het vast nog wel een reeks van jaren. Als je je Great divide fiets ook voor woon werk wilt gebruiken dan heb je er verlichting op nodig, spatborden, snellere banden, en moet je er liefst een vaste vork in kunnen zetten (zie die Thorn fietsen). Verder heb je het over een racestuur. Dat laatste is prachtig en ook mijn grote liefde, maar voor de Great Divide denk ik toch in eerste instantie aan een recht stuur, al is er inderdaad in de begintijd van het mtb-en ook veel met brede racesturen gereden. Voor wat betreft vering kan ik alleen maar zeggen dat ik er zelf een hekel aan heb, en dat ik ook liever brede banden gebruik, maar er komt een punt waarop dat allemaal niet meer opgaat. Uit alle verhalen maak ik op dat de Great Divide voorbij dat punt ligt -maar ik heb hem zelf niet gereden. Idworx fietsen zijn inderdaad mooi, maar zelf zou ik voor dat soort geld altijd een maatfiets willen hebben. Dat is niet duurder, en dan kun je het echt precies krijgen zoals je het hebben wilt.

De buitenlandtrektocht van dit jaar van de Wereldfietser gaat naar Noorwegen, en zal een wat tammere versie van de Great Divide zijn. Zelf ga ik op mijn m-gineering randonneur met racebocht, 50 mm 26 inch banden, Rohloff etc. Ik weet dat ik het op de onverharde stukken een beetje moeilijker zal hebben dan anderen met en recht stuur, maar ik denk het wel te redden. Ik zit nog te aarzelen over het type banden. Licht, vanwege het klimmen, grof profiel vanwege de onverharde stukken, snel genoeg op asfalt, en ook nog voldoende degelijk. Dat wordt weer de kwadratuur van de cirkel. Maar ik ben vooral bezig de uitrusting zo licht mogelijk te maken. Ik wil ondanks de kans op regen en nachtvorst onder de 15 kg blijven.

Het is waar dat goedkope fietsen in de VS goedkoper zijn dan hier. Ik weet echter niet of dat nu wel goed genoeg is voor deze tocht. Goede fietsen zijn in de VS wel duur, en naar mijn inschatting zelfs duurder dan hier. De uitzondering is de tussencategorie van fietsen als de Surley Long Haul Trucker. Misschien niet ideaal voor de Great Divide, maar wel een super vakantioefiets voor nu wel heel weinig geld.

Bushbuddy houtvergassers mogen inderdaad niet overal in de droge tijd. Ik heb geen idee van de beschikbaarheid van diverse soorten brandstof. Als je het voor zowat de hele trip moet meenemen dan zijn ventielblikjes gas vermoedelijk het lichtste, samen met en simpele brander die je erop schroeft.
Wim
Wim schreef:De buitenlandtrektocht van dit jaar van de Wereldfietser gaat naar Noorwegen, en zal een wat tammere versie van de Great Divide zijn.
Pardon? Zo had ik het toch echt niet begrepen. Jim, help? :lol:

Ik dacht gewoon op m'n ouwe trouwe snel safari te gaan, en da 's hoegenaamd geen offroad-fietsje :D
Na heel wat rekenwerk zou ik zelfs nog wat geld over hebben volgend jaar, en dacht er eerlijk gezegd serieus aan om met mijn Ferrari* mee te gaan...

* Ferrari staat bij mij voor mijn fiets met racebocht, cantilever-remmen, 35mm Schwalbe Kojak slicks en een snelheids-verzet...