Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
Wim, jij had het toch over die Thorn Sterling?
http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... _hires.pdf

Prachtige fiets, en zo te zien makkelijk te upgraden van volbloed mountainbike naar volbloed trekkingbike. Nu de pond laag staat zou het een leuk alternatief kunnen zijn, ware het niet dat de totale upgradeprijs zo'n 3900GBP is, oftewel nog duurder als de Santos met geveerde voorvork.

Als ik de Thorn Sterling, Avaghon Series 26.0, Santos Travelmaster, Idworx Off Rohler en de Van Nicholas Pioneer naast elkaar zet en ze een beetje gelijkwaardig specificeer (Rohloff, Son, Edelux, Ergon grips, etc), dan is mijn voorlopige conclusie dat de Avaghon de goedkoopste is met ca 2850euro, gevolgd door de Pioneer en Idworx (tussen 3400-3650) en als duurste dus de Santos en de Thorn (beide boven de 4000 inclusief verende voorvork).

Een maatfiets zegt me niet zoveel. Elke standaardfiets is op maat te brengen (zadelhoogte, voorbouw, stuur, crank, etc.) en behoeft sowieso de benodigde tijd om aan gewend te raken. Maak me geen illusie dat dat met een maatfiets anders is. Heb in de garage inmiddels 5 racefietsen staan, en ik probeer op allen regelmatig te fietsen, dus heb ze allemaal zo gelijk mogelijk afgesteld (waaronder 2 tt-fietsjes), en dan nog bemerk je verschillen.... Wat op zich helemaal niet erg is, want je raakt er wel aan gewend als je er maar genoeg tijd op doorbrengt..... althans IMHO.

Aangezien ik de Idworx Off Rohler plaatselijk met enige korting kan bedingen (en dus de dealer om de hoek heb) gaat mijn voorkeur nog steeds naar de Off Rohler. Maar de Avaghon lonkt nog steeds; goedkoper, een mooi slank klassiek stalen frame, alleen de dealer (en dus service) niet om de hoek.

Prijs Off Rohler (diverse sites) 3650,-
Prijs Avaghon (2199 (stand.)+99(chris king)+49(SKF)+81(Magura)+196(Son naaf)+119(Edelux)+54(duo lowrider)+ca50(diversen) = ca. 2850euro

Kortom, een prijsverschil van ca.800euro. Voor mij momenteel niet echt belangrijk om een verschil te maken.

Eerlijk gezegd vind ik het wel prettig dat je meteen het beste van het beste op een Idworx krijgt gemonteerd in plaats van dat je dat allemaal zelf moet zien te customizen zoals bij de Van Nicholas, Santos of de Avaghon. Direct met elkaar vergelijken wordt een heel karwei op deze manier en vaak voor fabrikanten een gemakkelijke manier om de prijzen op te drijven. Dan maar gelijk in 1x duur zoals bij Idworx ;-);)

Wat betreft die voorvering: tja, dat blijft heus wel een dilemma, maar The Great Divide is technisch gezien voor het grootste gedeelte een relatief makkelijk ATB parcour (hoewel veel klimmen uiteraard, moeilijk door zijn duur en lengte, maar dat weet je), slechts relatief kleine gedeeltes zijn technische singletracks (en wellicht minder geschikt voor een ongeveerde voorvork, vooral in geval van een volgeladen voorvork). Op youtube zijn wel filmpjes te vinden die enig idee van het parcour geven. Maar ja, wat is relatief bij een lengte van 4400km en 67hkm.... en dan moet je er ook nog van vliegveld naar start/finishplaats fietsen....

Wim heeft uiteraard gelijk dat de fiets an sich nog niet eens het grootste probleem is. Ik kan me beter zorgen gaan maken over mijn gebrekkige kampeerervaring: hoewel dat ook wel meevalt, genoeg reis-, fiets-, en ook kampeerervaring in de alpen. Van alles wel meegemaakt: ook wat betreft onderkoeling door gebrekkige kleding, door weeromslagen (van zon naar regen, hagel en sneeuw) en door hongerkloppen (te weinig eten en drinken en te lang doorfietsen). En wat te denken van fietsen bij vriestemperaturen (minus'acht) op een prachtige wintertourtocht van Spanje naar Nederland in Februari.... het kan bloedjekoud zijn in het Central Massief, maar ohohoh wat was dat een mooie periode om te fietsen...

Waar ik weliswaar geen ervaring mee heb is reizen in afgelegen gebieden zoals de Rockies, en heb geen kaas gegeten van EHBO of andere survival skills. Volgens de reisverslagen komt het wel eens voor dat je of geen mensen tegenkomt, of soms een dag geen bevoorrading kunt inslaan, en je dus een beetje moet plannen om met genoeg calorieën en water de dag door te komen.

En die beren, ach, alle geur- en etenswaren in een hoge boom hangen, wat pepperspray en een waterpistooltje.... maak me meer zorgen om die muggen aldaar.... en wat te denken van die onmogelijke campers op de weg, zo groot als bussen en bestuurd door blinde bejaarden.

Verder denk ik dat het niet verstandig is om alleen te gaan, mocht je per ongeluk het ravijn inrijden dan is het wel practisch als er een tweede persoon in de buurt is. Het zal nog een hele toer zijn om een reisgeno(o)t(e) te vinden.

Maar bovenal is het een kwestie van verstand op nul, niet teveel over de risico’s en gevaren nadenken (althans niet in zoverre dat het je weerhoudt om iets na te streven wat je graag een keer in je leven wilt doen), en vooral de tijd nemen en genieten. En ik heb nog wel de tijd hoor, is het niet 2010 dan maar in 2011 of 12.... kan ik tegen die tijd net zo'n expert worden op het gebied van fietsreisjes als jullie.

Verder heb ik het idee/vermoeden dat het merk Idworx niet echt gewaardeerd wordt door alle kampen die in dit forum doorelkaar lopen Klopt dat? Ik heb namelijk nog niemand iets positiefs horen zeggen over de Off Rohler, wat ik echt opvallend vind. Ik heb altijd het idee gehad dat het gewoon een subliem merk is en daardoor prijzig. Maar los van hun prijspeil is het toch gewoon een goed merk? Of mis ik iets?
Kom op zeg, met zo'n instelling blijf je de rest van je leven achter de geraniums. Gewoon je gezond verstand gebruiken en je aan de richtlijnen houden, dus goed voorbereiden. Er zijn elk jaar genoeg mensen die deze route fietsen. Van die bearspray lijkt me wel aan te raden, maar een jachtgeweer... :(

En trouwens, er gaan jaarlijks meer mensen dood door een fietsongeluk dan door beren...

m-gineering:
Afbeelding
Verstand op nul lijkt me zelden een goed idee. Verder is er nu ook weer niet zoveel mis met je argumentatie. Ook jij hebt ontdekt dat Avaghon de goedkoopste aanbieder is van prima confectiefietsen. Over maatfietsen kan ik alleen maar zeggen: je moet het geprobeerd hebben. Over beren zou ik toch maar iets ernstiger zijn, en een bear cannister meenemen of ter plekke kopen (er zijn natuurparken waar je er anders niet in komt). Voor de nieuwsgierigen: een bear cannister is een lucht en geurdichte meestal rvs doos waarin je eten kunt bewaren, want beren hebben een heel goede reuk.
Wim
Dat lijkt me nauwelijks een optie, een zware rvs doos meenemen. Veel kampeerterreinen hebben trouwens stalen boxen waar je voedsel in kwijt kunt, let wel ook dichte conservenblikjes en bv. zeep en tandpasta. Zijn die kisten er niet, dan moet je alles waar reuk aan en in zit in een fietstas doen en 5 meter hoog ophangen. Dus een stevig touw van 10 meter moet je wel hebben.

Nogmaals, een trekkingfiets met beugelslot, verlichting, standaard en spatborden, maar zonder vering brengt je ook over de GDMBR, maar ideaal is anders. Ik heb al eerder gezegd dat het technisch niet zo moeilijk is, maar een dag over wasbord zal je nog wel eens doen verlangen naar een Headshok...

Misschien voor sommigen vreemd gedacht, maar ik neem nog liever een goede en goed onderhouden 2e hands mtb mee van €300 dan een volledig opgetuigde trekkingfiets met Rohloff van €3500.
Jan Eleveld schreef:Dat lijkt me nauwelijks een optie, een zware rvs doos meenemen. Veel kampeerterreinen hebben trouwens stalen boxen waar je voedsel in kwijt kunt, let wel ook dichte conservenblikjes en bv. zeep en tandpasta.
En bier:
A bear became drunk after drinking 36 cans of beer in Seattle, Washington!
2004-08-20
The thirsty two years old bear, broke into coolers in a camp at Baker Lake Resort, and used his claws and teeth to open the cans, and so swallow down the beer. But even for a bear 36 cans of beer can be too much……
This amazing incident happened Wednesday 18 August in a campground at Baker Lake Resort, 80 miles (129 kilometres) northeast of Seattle (Washington state in US).

According to reports from rangers (wildlife agents) at the camp, the black bear was sleeping when they found him.

The bear seemed to be sophisticated in his taste. He tried a mass-market Busch beer first, but switched to Rainier Beer, a local ale.

A ranger tried to chase the bear from the campground, but the animal just climbed a tree to sleep it off for another four hours. The rangers managed to chase the bear away, but it returned the next morning. They set a trap using as bait some doughnuts, honey and two cans of Rainier Beer. They succeeded with the trick. The hard-drinking bear was captured and moved to another place.

Nogmaals, een trekkingfiets met beugelslot, verlichting, standaard en spatborden, maar zonder vering brengt je ook over de GDMBR, maar ideaal is anders. Ik heb al eerder gezegd dat het technisch niet zo moeilijk is, maar een dag over wasbord zal je nog wel eens doen verlangen naar een Headshok...

Misschien voor sommigen vreemd gedacht, maar ik neem nog liever een goede en goed onderhouden 2e hands mtb mee van €300 dan een volledig opgetuigde trekkingfiets met Rohloff van €3500.
Laat de fiets een paar keer flink stuiteren: alles wat er nu afbreekt of stuk gegaan is had je ook thuis kunnen laten ;)
Jan Eleveld schreef:Dat lijkt me nauwelijks een optie, een zware rvs doos meenemen. Veel kampeerterreinen hebben trouwens stalen boxen waar je voedsel in kwijt kunt, let wel ook dichte conservenblikjes en bv. zeep en tandpasta. Zijn die kisten er niet, dan moet je alles waar reuk aan en in zit in een fietstas doen en 5 meter hoog ophangen. Dus een stevig touw van 10 meter moet je wel hebben.

Nogmaals, een trekkingfiets met beugelslot, verlichting, standaard en spatborden, maar zonder vering brengt je ook over de GDMBR, maar ideaal is anders. Ik heb al eerder gezegd dat het technisch niet zo moeilijk is, maar een dag over wasbord zal je nog wel eens doen verlangen naar een Headshok...

Misschien voor sommigen vreemd gedacht, maar ik neem nog liever een goede en goed onderhouden 2e hands mtb mee van €300 dan een volledig opgetuigde trekkingfiets met Rohloff van €3500.
Hoi Jan,
Het idee was om dus die Off Rohler deels te strippen voor die betreffende Great Divide, dwz de spatborden, beugelslot, verlichting,etc eraf te halen.... en eventueel een paar nog dikkere banden erom (Fat Albert oid). Met andere woorden dat je een soort Power Rohler overhoudt (dat is dus de Idworx Mountain Bike zonder vering).
Het is overigens wel mogelijk om een geveerde voorvork in een Off Rohler te plaatsen, maar dan verander je dermate de geometrie van de fiets dat dat niet door Idworx wordt aangeraden, en nee, ik heb niet met Gerrit gesproken.... Weet ook niet of het wel met die Headshock kan dus.

Maar wel interessant dat je zo vasthoudt aan het idee dat juist op het vlakke (die wasborden op die gravelpaden) je het liefst een voorvering wilt. Ik dacht dat juist in de afdaling een geveerde voorvork het meeste rendement op zou leveren.
En het is omgekeerd toch niet zo dat je niets van die wasbordjes merkt als je wel met een geveerde voorvork fietst?

Ik heb met mijn Trek T400 (met voorvering dus, zie foto p1) wel eens op dat ongelooflijke klotefietspad langs de ijsselmeerdijk van Lemmer naar Urk gefietst.... het hele stuk over die betonelementen hobbelen.... nou dat was met een geveerde voorvork ook geen pretje.... Weet je zeker dat het zoveel verschil maakt? En met alle respect (ik zal het wel onderschatten), maar een paar dagen wasbordjes rijden over 2baansgravelwegen lijkt me nou niet het moeilijkste gedeelte van de tocht.
In dat geval toch maar met die oude Trek T400 hybride 29'er (weliswaar gestript+dikke banden) over de Rockies crossen ;).

Heb je trouwens ook het gedeelte in Montana en Canada gereden? En heb je ook in extreme weersomstandigheden gereden (hitte, kou, hoogte) of te lijden gehad van te weinig eten en drinken? En close-encounters met beren of ratelslangen?
AB schreef:En het is omgekeerd toch niet zo dat je niets van die wasbordjes merkt als je wel met een geveerde voorvork fietst?
Het lijkt me dat de achterkant dan nog net zo hard stuitert. Maar het comfort zal, zeker als je met alleen achtertassen rijdt, ongetwijfeld wat toenemen.
AB schreef:En heb je ook in extreme weersomstandigheden gereden (hitte, kou, hoogte) of te lijden gehad van te weinig eten en drinken? En close-encounters met beren of ratelslangen?
Een diversiteit aan weersomstandigheden kun je overal tegen komen. De hoogste hoogte is 3610,168 meter. (Zie hier, halverwege; 11,910 feet = 3.610,168 meter.)
Wat dat betreft niets bijzonders dus, voor een berggebied.
Cass Gilbert heeft een blog over zijn tocht van Alaska naar Mexico over de GDMBR. Helaas is hij al zoveel sneeuw tegen gekomen dat hij de route heeft (moeten) verlaten.

Slangen zul je niet al teveel treffen. Beren kun je wel treffen, maar je moet soms goed je best daarvoor doen. Als ze je aan horen komen zijn ze weg voor jij langskomt.
AB schreef:Maar wel interessant dat je zo vasthoudt aan het idee dat juist op het vlakke (die wasborden op die gravelpaden) je het liefst een voorvering wilt. Ik dacht dat juist in de afdaling een geveerde voorvork het meeste rendement op zou leveren.
En het is omgekeerd toch niet zo dat je niets van die wasbordjes merkt als je wel met een geveerde voorvork fietst?
(..)
Heb je trouwens ook het gedeelte in Montana en Canada gereden? En heb je ook in extreme weersomstandigheden gereden (hitte, kou, hoogte) of te lijden gehad van te weinig eten en drinken? En close-encounters met beren of ratelslangen?
In afdalingen heb je inderdaad nog meer profijt van vering. Een Headshok past bij mijn weten alleen in een Cannondale.
De GDMBR loopt niet in Canada, hij begint bij de grens. In Montana heb ik niets gefietst, alleen in Colorado en New Mexico. Geen extreme weersomstandigheden, alleen waterschaarste. Dit gedeelte is wel fraai.
While Out Riding schreef:via Alberta, British Columbia, Montana, Wyoming, Colorado and New Mexico.
Alberta en British Columbia behoren bij mijn weten nog altijd bij Canada...?

Ik geef toe, 215 mijlen is niet veel t.o.v. de gehele route, maar de route begint bij Banff National Parc en niet bij de grens.
De gehele route is hier nog eens te bekijken.
Robertjan schreef:
While Out Riding schreef:via Alberta, British Columbia, Montana, Wyoming, Colorado and New Mexico.
Alberta en British Columbia behoren bij mijn weten nog altijd bij Canada...?

Ik geef toe, 215 mijlen is niet veel t.o.v. de gehele route, maar de route begint bij Banff National Parc en niet bij de grens.
De gehele route is hier nog eens te bekijken.
Haal je je voor dat stukje canada niet veel visumcomplicaties op de hals?

Vering lijkt mij vooral practisch omdat je
a) s'avonds fitter van de fiets stapt, en
b) als je op eind van de dag brak op de fiets zit en dus in een ongezien gat knalt het beter overleeft
AB schreef:het hele stuk over die betonelementen hobbelen....
Volgens mij is dat dan ook geen goed voorbeeld. Verende voorvorken zijn juist meer om incidenteel grote oneffenheden op te vangen. Bijvoorbeeld het nemen van een stoeprand.
Voor het nemen van betonelementen zou ik dikkere banden nemen.
Voor korter dan 90 dagen in US of Canada is toch geen visum nodig toch?

Wat betreft die voorvering:
1) Kun je ook uitdrukken in procenten hoeveel het scheelt met een ongeveerde voorvork...
2) En vergelijk je het dan met een ongeveerde voorvork van een racefiets (8 bar 23mm bandjes) of die van een Idworx Power/Off Rohler met Schwalbe Fat Alberts?
3) En is het zo dat je met een geveerde voorvork langer doorfietst totdat je brak bent en dat je dat met een ongeveerde voorvork niet doet? Beetje vergelijkbaar met autorijden in een snelle SUV die juist onveiliger rijden omdat ze zich onaantastbaar voelen...
4) En aangezien ik niet van plan ben om de voorvork te behangen met 10kilo bagage (hoogstens 3 of 4kg, en misschien juist wel helemaal zonder voorvorkbagage als ik met de Extrawheel fiets; een onbehangen voorvork stuurt gewoon makkelijker en veiliger vooral in een Rockie afdaling) in hoeverre speelt dat dan een rol? In dat geval wordt het achterwiel maximaal belast.... maar niemand die tot dusver achtervering aanraadt?
5) Met welke snelheid afdalen (en bij welk gewicht) is het veiligst en geeft procentueel het minste voordeel ten opzichte van een ongeveerde voorvork?
6) Spreek je vanuit je gevoel en intuitie of vanuit je eigen ervaring en statistieken?

etc.

m-gineering schreef:
Robertjan schreef:
While Out Riding schreef:via Alberta, British Columbia, Montana, Wyoming, Colorado and New Mexico.
Alberta en British Columbia behoren bij mijn weten nog altijd bij Canada...?

Ik geef toe, 215 mijlen is niet veel t.o.v. de gehele route, maar de route begint bij Banff National Parc en niet bij de grens.
De gehele route is hier nog eens te bekijken.
Haal je je voor dat stukje canada niet veel visumcomplicaties op de hals?

Vering lijkt mij vooral practisch omdat je
a) s'avonds fitter van de fiets stapt, en
b) als je op eind van de dag brak op de fiets zit en dus in een ongezien gat knalt het beter overleeft
Leo van Lierop schreef:
AB schreef:het hele stuk over die betonelementen hobbelen....
Volgens mij is dat dan ook geen goed voorbeeld. Verende voorvorken zijn juist meer om incidenteel grote oneffenheden op te vangen. Bijvoorbeeld het nemen van een stoeprand.
Voor het nemen van betonelementen zou ik dikkere banden nemen.
Dus op een wasbordtraject zou een Off Rohler met Vette Albert banden wel kunnen volstaan?
Hier is de voorbije dagen al heel wat (zinnigs) geschreven over de continental divide.
Ik heb het hier even snel gelezen tijdens mijn lunch pauze.
Ik heb zelf de route gereden in 2006, beginnend in Anchorage en dan de divide route opgepikt in Banff - Canada.

Zelf ben ik ook geen voorstander van geveerde (vakantie)fietsen, maar als ik ooit nog eens de continental divide rij (wat ik ook wel van plan ben), dan zal mijn fiets op zen minst een geveerde vork hebben.
Ik ben nog minder een fan van een bob-trailer, maar ook die zou ik serieus overwegen voor de divide. Een GEVEERDE bob trailer.
Het is heus niet "een dagje of twee wasbord rijden" hoor.
De divide route met tassen aan je vork is simpelweg geen pretje.

26 inch wielen lijken mij ook gewoon evident (géén 28 !)

Wat het camperen en 'overleven' langs de route betreft heb ikzelf maar één motto, en dat is je gezond boerenverstand gebruiken (wat iets helemaal anders is dan 'verstand op nul').
Een berentrommel zoals iemand suggereerde vind ik wel een goed idee.
Je vindt niet overal bomen om je tassen in op te hangen, en heb je al eens een tas van enkele kg met een lijntje over een tak gegooid en naar boven proberen hijsen ?
Lijkt plots een ton te wegen. Bovendien is het een perfect krukje om op te zitten tijdens het camperen.
Tot mijn verbazing had het overgrote deel van de campings geen berenboxen, en daarenboven moet je gewoon vaak wild camperen.

Beren kom je vaak tagen, en lawaai maken is de boodschap.
Mijn berenspray heb ik enkel gebruikt tegen een zwerm wespen, en ik raad ook niet aan om hem te gebruiken tegen een beer.
Hij moet echt al zo dicht bij je staan voor dat spul effect heeft (anders maak je hem nog aggresiever).

Toch zou ik je aanraden, AB, om niet al te nonchalant te werk te gaan, zoals je lacherig doet over onderkoeld en hongerklopjes ... dat kan ik de afgelegen Rockies wel eens héél vervelend worden hoor.
Nogmaals, gezond boeren verstand. Duizenden zijn je voorgegaan, en hebben er een fantastische tocht opzitten. Vind gewoon de juiste balans tussen "over-voorbereid" te zijn, en té nonchalant.

Wat je Idworx betreft, ik denk dat je daar nu wel genoeg meningen over hebt, waar ik me enkel bij kan aansluiten, maar als je hart voor die fiets klopt, moet je hem kopen, en zal je hart die fiets z'n minpuntjes (hopelijk) vergeven eens je ermee onderweg bent in de Rockies.

De divide is een mooie off-road route (vind ik beter omschreven dan mountainbike route).
Samengevat: mijn fiets zou een Santos Travelmaster met degelijke geveerde voorvork en een geveerde bob-trailer zijn.
Het gaat om de Great Divide, niet om de Continental Divide.
Hej Koenie,

Bedankt voor je uitvoerige reactie, ik zal je site even flink leeglezen.

Met verstand op nul bedoelde ik vooral wat jezelf ook omschrijft als gezond boerenverstand... Bedoel dan ook meer dat het verstand soms zoveel ratio kan bedenken om juist dan niet meer te doen wat je graag zou willen doen. Het verstand gaat me niet weerhouden deze tocht in de nabije toekomst te maken... wil niet zeggen dat ik nonchalant en onverschillig en onvoorbereid deze tocht ga maken natuurlijk. Hopelijk gebruik ik genoeg smileys omdat duidelijk te maken ;).

Lacherig en onverschillig doen over onderkoeling en hongerkloppen heb je me niet zien doen... Heb het wel eens meegemaakt in de alpen, mijn god, ingesloten tussen twee enorme cols, weer terug zien te komen naar mijn koude tentje in Andermatt..... Ben die Engelsen nog steeds dankbaar dat ze me terug hebben gereden met de auto. Dan is die Grimsel- en Furkapass in de mist en kou een stuk aangenamer.

Santos met vering, brrrr, dan wordt ik net een Marco Meijerink en die fotografeert ook nog met Canon ;), nee kan als Nikonian echt niet!

Heb je ook wel eens ongeveerd gereden, zonder voorbagage en dan met dikke brede banden?

koenie schreef:Hier is de voorbije dagen al heel wat (zinnigs) geschreven over de continental divide.
Ik heb het hier even snel gelezen tijdens mijn lunch pauze.
Ik heb zelf de route gereden in 2006, beginnend in Anchorage en dan de divide route opgepikt in Banff - Canada.

Zelf ben ik ook geen voorstander van geveerde (vakantie)fietsen, maar als ik ooit nog eens de continental divide rij (wat ik ook wel van plan ben), dan zal mijn fiets op zen minst een geveerde vork hebben.
Ik ben nog minder een fan van een bob-trailer, maar ook die zou ik serieus overwegen voor de divide. Een GEVEERDE bob trailer.
Het is heus niet "een dagje of twee wasbord rijden" hoor.
De divide route met tassen aan je vork is simpelweg geen pretje.

26 inch wielen lijken mij ook gewoon evident (géén 28 !)

Wat het camperen en 'overleven' langs de route betreft heb ikzelf maar één motto, en dat is je gezond boerenverstand gebruiken (wat iets helemaal anders is dan 'verstand op nul').
Een berentrommel zoals iemand suggereerde vind ik wel een goed idee.
Je vindt niet overal bomen om je tassen in op te hangen, en heb je al eens een tas van enkele kg met een lijntje over een tak gegooid en naar boven proberen hijsen ?
Lijkt plots een ton te wegen. Bovendien is het een perfect krukje om op te zitten tijdens het camperen.
Tot mijn verbazing had het overgrote deel van de campings geen berenboxen, en daarenboven moet je gewoon vaak wild camperen.

Beren kom je vaak tagen, en lawaai maken is de boodschap.
Mijn berenspray heb ik enkel gebruikt tegen een zwerm wespen, en ik raad ook niet aan om hem te gebruiken tegen een beer.
Hij moet echt al zo dicht bij je staan voor dat spul effect heeft (anders maak je hem nog aggresiever).

Toch zou ik je aanraden, AB, om niet al te nonchalant te werk te gaan, zoals je lacherig doet over onderkoeld en hongerklopjes ... dat kan ik de afgelegen Rockies wel eens héél vervelend worden hoor.
Nogmaals, gezond boeren verstand. Duizenden zijn je voorgegaan, en hebben er een fantastische tocht opzitten. Vind gewoon de juiste balans tussen "over-voorbereid" te zijn, en té nonchalant.

Wat je Idworx betreft, ik denk dat je daar nu wel genoeg meningen over hebt, waar ik me enkel bij kan aansluiten, maar als je hart voor die fiets klopt, moet je hem kopen, en zal je hart die fiets z'n minpuntjes (hopelijk) vergeven eens je ermee onderweg bent in de Rockies.

De divide is een mooie off-road route (vind ik beter omschreven dan mountainbike route).
Samengevat: mijn fiets zou een Santos Travelmaster met degelijke geveerde voorvork en een geveerde bob-trailer zijn.
Robertjan schreef:Het gaat om de Great Divide, niet om de Continental Divide.
Wat is het verschil in deze context dan?
De paden?
Ik rij zelf ongeveerd met brede banden. Dat is prima, maar er zijn ook wel grenzen. Het is prima op slecht wegdek, en het gaat nog best op gravelpaden. Wordt het nog slechter, dan is voorvering gewoon lekkerder. Mijn dochter heeft een mtb met voorvering, en meestal 60 mm Schwalbe Big Apple banden. Die 60 mm banden vind ik zelf op asfalt wat zompig. 50 mm is wat mij betreft dan wel het maximum. Als ik haar bezig zie dan valt me op dat zij de vering meestal op de lockout heeft staan, maar hem wel gebruikt zodra we off road gaan. Ik heb ook af en toe met haar fiets gespeeld, en ik zou het dus net zo doen als zij. Maar onverhard was ik er dus wel blij mee, ondanks 60 mm banden. Mijn stukjes onverhard zijn kort genoeg dat ik met mijn vaste (maar wel heel soepele en dunne) vork goed genoeg uit de voeten kan, maar als ik veel echt onverhard reed werd het echt een ander verhaal.
Wim
AB schreef:Voor korter dan 90 dagen in US of Canada is toch geen visum nodig toch?
Volgens mij heb je een probleem als je zonder visum langs een boerengrenspost wil. Alleen via vliegvelden kun je de vooraf aanmelden bij de homeoffice, links kijken- rechtskijken-vingertje op het glaasje dans doen

Wat betreft die voorvering:
1) Kun je ook uitdrukken in procenten hoeveel het scheelt met een ongeveerde voorvork...
je voelt je s'avonds 20 jaar minder oud
2) En vergelijk je het dan met een ongeveerde voorvork van een racefiets (8 bar 23mm bandjes) of die van een Idworx Power/Off Rohler met Schwalbe Fat Alberts?
als je met 23mm bandjes bepakt off road will rijden heb je een witte jas met lange mouwen en veel pillen nodig

3) En is het zo dat je met een geveerde voorvork langer doorfietst totdat je brak bent en dat je dat met een ongeveerde voorvork niet doet? Beetje vergelijkbaar met autorijden in een snelle SUV die juist onveiliger rijden omdat ze zich onaantastbaar voelen...
ik denk dat je doorfiets tot je het zat bent en dan een kampeerplaats zoekt. Het verschil is dan of je met of zonder vering in dat gat duikt

4) En aangezien ik niet van plan ben om de voorvork te behangen met 10kilo bagage (hoogstens 3 of 4kg, en misschien juist wel helemaal zonder voorvorkbagage als ik met de Extrawheel fiets; een onbehangen voorvork stuurt gewoon makkelijker en veiliger vooral in een Rockie afdaling) in hoeverre speelt dat dan een rol? In dat geval wordt het achterwiel maximaal belast.... maar niemand die tot dusver achtervering aanraadt?
ik zou me meer zorgen maken over het remmen met een ongeveerde aanhanger. En ik zou ook niet graag een fiets met aanhanger omhoog duwen
5) Met welke snelheid afdalen (en bij welk gewicht) is het veiligst en geeft procentueel het minste voordeel ten opzichte van een ongeveerde voorvork?
[inkopper] 0 km/h
6) Spreek je vanuit je gevoel en intuitie of vanuit je eigen ervaring en statistieken?
ja