Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapasprobleem in india - Forum Wereldfietser

trapasprobleem in india

hallo,
momenteel zit ik in centraal india en heb enige problemen met mijn fiets, een koga wt. er zit een kleine slag op mijn trapas, bij elke omwentelling hoor ik een tik. kan ik hier veilig mee doorfietsen? weet iemand of er ergens in india een fietsenmaker zit die shimano onderdelen bij de hand heeft? ik ben op weg naar delhi, om vanuit daar naar nepal, tibet, china, etc te rijden. alvast dank voor reacties, lieven

Hallo Lieven,

waarschijnlijk kun je nog wel verder fietsen, zonder al te veel problemen.
Afgelopen zomer had ik hetzelfde in Centraal Griekeland en Turkije.
In Istanbul een fietsenmaker opgezocht, die heeft de trapas uit elkaar gehaald, nieuw vet in gedaan, en daarna tikte hij niet meer.
(ik geef echter geen garantie dat bij jou hetzelfde aan de hand is).

Een fietsenmaker in India ken ik niet.
Misschien dat andere WF'ers andere problemen kennen met tikkende trapassen?

Freek

Hoi Lieven,

Dat met de onveiligheid valt wel mee, het zijn immers niet je remmen die het begeven.
Als een kettingblad een stukje verbogen is kun je daar wel mee doorfietsen (binnen grenzen), of je kunt hem een tik terug geven (met wat risico).
Maar als er speling is, is het zaak om zo snel mogelijk op te sporen waar de speling zit, als je er op tijd bij bent is het waarschijnlijk alleen een kwestie van even aandraaien, bij doorfietsen gaan dingen met speling stuk.
Vraag:
Bewegen zowel de linker als de rechter cranck op en neer?
Als er 1 van de 2 beweegt moet je de losse ASAP vastzetten, waarschijnlijk door met een dikke inbussleutel de bout in het midden aan te draaien.
Als béide crancks speling vertonen zit de as waarschijnlijk met speling in het frame. Dan heb je een crancktrekker nodig. Als je die niet bij je hebt moet je daarvoor naar een winkel die shimanospullen verkoopt.
Zit er niet gewoon een pedaal los? Kwestie van aandraaien desnoods met een waterpomptang.
Zitten alle boutjes waarmee de voorbladen vastzitten nog vast? Kwestie van aandraaien met een inbussleuteltje.
Maar het kan ook dat alleen de afstelling van de voorderailleur wat is verlopen.
Laat je het eens weten?
Groeten,
Leon

Andere mogelijkheid is dat de BB sealed Bottem Bracket (hoe noemt zo'n ding in het Nl eigenlijk)los zit. dit kan je soms niet voelen tenzij dat je met het juiste gereedschap er aan begint.
Zoals Leon zegt indien speling zo snel mogelijk vastzetten om grotere problemen te voorkomen.

Op de fiets die jij noemt zit een trapas die je niet uit elkaar kan halen / af kan stellen. Het tikken wat je hoort is denk ik voor jou niet te verhelpen. Het goede nieuws is dat je gewoon door kunt fietsen (ALS het tenminste je trapas is!). Zoals Freek al schreef heeft hij iets soortgelijks gehad en toen ik hem aan de telefoon had heb ik hem hetzelfde geadviseerd.
Hoe lang je kunt doorfietsen is moeilijk te zeggen. Maar ik heb ooit door de Sahara gefietst met zoiets en pas de boel in Zuid-Afrika vervangen.
In het gebied waar jij zit zijn geen Shimano dealers met het juiste onderdeel. Dat moet je echt van NL laten opsturen. Heel soms vind je ze wél in grote steden in China......met veel geluk.

Als je onderdelen besteld moet je precies het juiste type hebben.
Dit moet je in ieder geval opmeten:
asbreedte
bracketbreedte
type as (vierkant of getande cirkel (simpel omschreven))

Het typenummer staat ook op de as geschreven maar daarvoor moet je de as eerst demonteren.

Als je een nieuwe trapas laat opsturen laat vergeet niet om óók een trapassleutel mee te laten sturen (als je die niet bij je hebt). Anders krijg je het ding er met geen mogelijkheid af. Laat "ze" tevens een beschrijving voor montage meesturen. De trapas haal je namelijk in tegengestelde draairichting van je fiets af. Verkeerd omdraaien betekent omherroepelijk het einde van je bracket.

Succes,
Marco

dag menen,
allereerst veel dank voor de reacties. ik ben weer wat wijzer geworden op t fietstechnische gebied. ben in delhi aanbeland en heb geen fietsenmaker gevonden die er iets van snapt. alle boutjes, inclusief de grote imbus int midden, heb ik aangedraaid, maar er is niets verbeterd. de slag zit echt in de trapas. hopelijk kan ik er in nepal iets aandoen. op de landeninfo pagina heb ik een fietsenmaker in kathmandu gevonden. wie weet... groetjes lieven
Hallo!
In Kathamandu kan je eens gaan horen bij "From Dusk till Dawn". Dat is een fietszaak, bij het Kathmandu Guesthouse. Daar organiseren ze ook fietsreizen door Tibet en ze hebben wel goede fietsen. Waarschijnlijk zullen ze ook wel voldoende verstand hebben van een trapas repareren.
Succes!
Nog veel fietsplezier
Groeten,
Guy

Een beetje laat misschien, maar voor de mede lezers ..

Dawn Till Dusk
First Nepali MTB bikers
Thamel Mall (jyatha)
Shop #43
G.P.O. Box 5282
Kathmandu, Nepal
Tel. 418286, 252446 (off)
279062 (Res.)

Ik heb hier komplete Shimano groepen gezien tot aan de Jekyll van Cannondale!!

mvg
Vincent

Een beetje laat misschien, maar voor de mede lezers ..

Dawn Till Dusk
First Nepali MTB bikers
Thamel Mall (jyatha)
Shop #43
G.P.O. Box 5282
Kathmandu, Nepal
Tel. 418286, 252446 (off)
279062 (Res.)

Ik heb hier komplete Shimano groepen gezien tot aan de Jekyll van Cannondale!!

mvg
Vincent