Beste bezoekers van het Wereldfietser forum,

Ons SSL certificaat is vannacht verlopen. Dit betekent dat je waarschijnlijk een melding krijgt dat de verbinding niet meer veilig is. Ondanks dat ons certificaat is verlopen, is de verbinding nog wel veilig en kun je gerust het forum gebruiken. Wij zijn bezig met de aanvraag en installatie van een nieuw certificaat. Dit kan enige tijd duren.

Excuses voor de eventuele overlast,

Beheer Wereldfietser.

Remmen - V-brakes, Magura HS33 of Schijfrem??

Iedereen doet hier alsof die Magura HS33 alleen maar voordelen hebben, maar ik vind de meerprijs toch wel een behoorlijk nadeel.
Ik vraag mij af of het enorme prijsverschil opweegt tegen de voordelen t.o.v. V-brakes.
De minprijs bij Santos voor LX V-brakes is 115 euro en voor Deore zelfs 141.

Ik heb nu zelf sinds kort XT v-brakes en dat remt geweldig (vergeleken met de cantilevers die ik ervoor had). Nu kan ik eindelijk weer goed remmen met een volgeladen fietskar erachter.

Sowieso geeft iedereen hier bij fietsadviezen het advies de fiets zo kaal en simpel mogelijk te houden. Ik kan mij toch niet aan het idee onttrekken dat een v-brake makkelijker te repareren is (in afgelegen gebieden) dan een hydraulisch geval.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hydraulische rem nog nooit ervaren heb, maar kan me dus moeilijk voorstellen dat het zoveel beter dan mijn v-brake is dat het zo'n prijsverschil waard is. En helaas is het een beetje duur om het te kopen en dan pas te kunnen ervaren.
Zoals ik al eerder schreef, een goede v brake is prima. Deore is al puik, en met betere grepen (dat maakt verschil) al helemaal. De XT grepen geven een geweldig precies gevoel. Wij hebben nu Magura's, en dat is misschien nog wel wat fijner, maar je moet het verschil niet overdrijven. Wij hadden eerst generatie Shimano v brakes op onze tandem, en met mooie xt grepen, en dat remde geweldig, ook met een kar erachter. Wel maakt het veel uit of de kabelloop goed is: rare bochten maken dat de rem ineens veel minder goed werkt.
Wim
Het bijzondere is dat mensen zonder schijfremmen hun mening over schijfremmen altijd klaar hebben.

ATB's remmen al ettelijke decania met schijven.
Mijn ervaring is dat mijn velgen niet meer heet worden, met loswekende bandenplakkers tot gevolg.
Ook slijten mijn velgen niet en blijven ze lekker schoon, net zoals mijn reflectie stroken aan de zijkanten van de banden.
Tevens heb ik geen moeie vingers meer, zelfs na afdalingen van 2000 meter.
Ze zijn nog nooit krom geworden van een steen oid.
Ook als ze heet worden trekken ze niet krom of andere onzin.
Het wisselen van de blokken is een eitje, wiel er uit, inbusje er uit, en klaar.
Stellen ivm slijtage doen ze automatisch net als in de auto, ideaal.

In landen om ons heen met heuvels en bergen rijd iedere sportieve fietser met schijven en bij ons clubje gaan we mijmeren over niet uitontwikkelde techniek enz.

Het enige lastige is dat ik tijdens transport per vliegtuig de schijf van het voorwiel moet demonteren. (6x inbus)

John.
johntelleman schreef:ATB's remmen al ettelijke decania met schijven.
Volgens mij zijn schijven van iets recentere datum.
Mijn ervaring is dat mijn velgen niet meer heet worden, met loswekende bandenplakkers tot gevolg.
Loswekende plakkers? Dat lijkt me eerder een probleem van slechte plakkers of verkeerd geplakte banden. Goeie bandenplakkers worden één met de biba.
Het enige lastige is dat ik tijdens transport per vliegtuig de schijf van het voorwiel moet demonteren. (6x inbus)
Tijd om over te stappen op centerlock schijven.

.tsooJ
Oververhitting van binnenbanden met loslatende plakkers als gevolg is een reeel probleem. Op de tandem moet je er echt voor oppassen, en daarom is een Arai sleeprem geen slecht plan. Heb je dat niet, dan moet je gewoon een paar keer afstappen om je velgen te laten afkoelen. Lange afdalingen op een tandem met schijfremmen zijn overigens ook niet zonder problemen, want dan kunnen de schijven oververhitten. Op een solofiets heb ik wel warme velgen gehad, maar nooit echt heel hete, en evenmin klapbanden (op de tandem wel). In bergachtig gebied zorg ik er wel zoveel mogelijk voor de binnenbanden te vervangen in plaats van te plakken.
Wim
johntelleman schreef:Het bijzondere is dat mensen zonder schijfremmen hun mening over schijfremmen altijd klaar hebben.

ATB's remmen al ettelijke decania met schijven.
hoewel er wel wat vroege oprispingen zijn, dateren schijven die daadwerkelijk remmen van ca 2000. Toen is ook de IS2000 framenorm ingegaan, voor die tijd waren de offsetts en boutgaten een zootje


Ook als ze heet worden trekken ze niet krom of andere onzin.
de warmtecapaciteit van schijfremmen is op hetzelfde niveau als V-brakes, zet ze op een tandem, doe een beetje dom en je krijgt prachtige plastiekjes
Het wisselen van de blokken is een eitje, wiel er uit, inbusje er uit, en klaar.
ligt aan het merk, goochelen met bril op/ bril af, punttang, minuscule borgveertjes, antirammelveer die niet op zijn plek blijft zitten komt ook voor

Stellen ivm slijtage doen ze automatisch net als in de auto, ideaal.
geldt alleen voor hydraulische typen, die als je pech hebt voortdurend aanlopen, zingende of schurende geluiden maken etc

In landen om ons heen met heuvels en bergen rijd iedere sportieve fietser met schijven
Ze hebben er vast ook een hele aerodynamische fietsbril bij :D .

Het probleem is ook niet of je er succesvol in combinatie met je creditcard rondjes mee om de fietsenmaker kunt rijden, maar of je er met beperkte onderhoudsmogelijkheden mee op pad kunt
Als ik op de koga signature site kijk, dan zijn dit de verschillen:

vbrake, 0 euro, 0,0 kg
magura, 8 euro, 0,2 kg
schijf, 236 euro, 0,1 kg

Ik weet niet of het helemaal klopt, maar het geeft je wel een idee.
Een leuke polemiek is altijd aardig om te lezen.. Wat ik nog mis, is dat je van alle drie systemen goede, minder goede en ronduit slechte soorten hebt. Het antwoord is dus niet zwart-wit, maar juist heel erg getekend.

Wat de remkracht van velgremmen betreft: je kunt ook besluiten om ceramische velgen te gebruiken. Wel duurder, maar de remkracht (en warmtegeleiding) is beter. Het is een cliché, maar helaas zijn de duurdere producten beter dan hun goedkope broeders en zusters..

Kijk naar je portemonnee en koop wat goeds.
Als je een serieuze fietsreis gaat ondernemen doe jezelf dan een plezier en stel jezelf de volgende vraag: 'Kan ik dit(idg remsysteem) zelf repareren/ onderhouden?'
Bij een ontkennend antwoord op bovenstaande gaat de vraagstelling in den vreemde dan meer de kant op van: 'Do I feel lucky?'
LeovanLierop schreef:Kijk naar je portemonnee en koop wat goeds.
Als je dan toch naar je portemonnee moet kijken bij het samenstellen van een fiets zou ik eerder mijn geld steken in de onderdelen die je vooruit helpen met fietsen, dan de onderdelen die je weer tot stilstand moeten brengen.
(vooropgesteld dat dat natuurlijk wel onder alle omstandigheden moet lukken - een beetje vooruitkijken en de bocht doorkijken scheelt ook al een hoop)

Iedereen op dit forum kan niet kilometers genoeg fietsen, maar remmen doen we allemaal toch het liefst zo min mogelijk?

Sjors
Hm, interessant, maar die overstekende katten dan? Wat ik bovenal wilde aangeven is: Stel, je hebt geld voor een paar goedkope schijfremmen, doe dat dan niet en koop hs33´s of de betere klasse V-brake´s. En als je geen geld hebt voor HS33´s en je laat je verleiden tot HS11 (ook wel goed, daar niet van), dan zou je ook je hengeltje kunnen uitwerpen bij de afdeling v-brakes..
Sjors, quote aub alleen dingen die ik heb gezegd. Deze was van iemand anders.

Bovendien denk ik dat je met je antwoord de vragensteller (zie 1e bericht) niet echt helpt.
Excuses voor het slordige quoten, deze uitspraak was niet van jou maar van M@rk.

Wat ik wilde aangeven is dat ik -in geval van een beperkt budget- bij de keuze tussen v-brakes, magura's of schijfremmen voor een vakantiefiets, met de eigenschappen van v-brakes (of canti's) genoegen zou nemen en mijn geld liever zou uitgeven aan de aandrijving (wielen, voorbladen, derailleurs, etc.).

Zie bijvoorbeeld de standaard afgemonteerde Surly LHT.

Speelt geld geen rol, dan wordt de keuze tussen de verschillende soorten remmen moeilijker ;)

Sjors
Als ik het goed lees, heeft Gerco geen beperkt budget en overweegt hij serieus alle mogelijkheden.

Voor degene die wel een beperkt budget hebben, zou de keuze voor vbrakes geen moeilijke moeten zijn. Die kunnen zich nog wel afvragen of ze voor LX of voor deore moeten gaan.

Helaas is het voor Gerco niet zo simpel. :lol:

Wat weer een leuke discussie oplevert!
@Leo:
Dan kan Gerco imho V-brakes uit zijn lijst schrappen (tenzij hij gaat voor het lichtste gewicht, maar dat is toch minder relevant bij een vakantiefiets).. Hou je over HS33 of schijfremmen...

Wat dacht je van een combinatie van HS33 met ceramische velgen en koolstop rubbers? Kun je het mooi combineren met een fijne naaf (XT, kun je openschroeven om de lagers te vervangen) of bijv. DT Swiss (kun je niet openschroeven, maar hoef je ook niet open te schroeven :)) en uiteraard een goede wielbouwer.
M@rk schreef:(tenzij hij gaat voor het lichtste gewicht, maar dat is toch minder relevant bij een vakantiefiets)
Dit lees ik wel vaker hier. Maar als je een fietsvakantie houd in de alpen of zo (wat ik dus ook van de zomer heb gedaan), dan is ieder onsje minder toch wel meegenomen hoor!
Zó, dat zijn heel wat reacties!!!

Ik denk dat ik een onderwerp heb aangesneden waar de meningen
nogal over verdeelt zijn en waarschijnlijk wel zullen blijven.

Naar aanleiding van jullie reacties, neig ik inderdaad naar de opties HS33 of schijfremmen. (Ik heb overigens geen ongelimiteerd budget, maar ben bereid voor kwaliteit te betalen)

Over de HS 33 hoor ik feitelijk niets dan lof... Gaan deze inderdaad nooit defect?? Lek??

Schijfremmen zijn er natuurlijk hydraulisch en meachanisch... Zijn er ervaringsdeskundigen met deze systemen?? Waarom zou de hydraulische HS33 een betere optie zijn dan de hydraulische schijfrem?? Eventuele beschadigingen aan een schijf daargelaten.

Alvaste weer bedankt voor eventuele reacties.
Altijd leuk deze te lezen en zodoende kennis op te doen!!

Gerco.
Gerco schreef:
Over de HS 33 hoor ik feitelijk niets dan lof... Gaan deze inderdaad nooit defect?? Lek??
handels kunnen afbreken bij ongelukken, de fiets aan de leidingen optillen is ook funest, maar verder zijn ze dooodsaai ;)
Schijfremmen zijn er natuurlijk hydraulisch en meachanisch... Zijn er ervaringsdeskundigen met deze systemen?? Waarom zou de hydraulische HS33 een betere optie zijn dan de hydraulische schijfrem??
hs 33 kun je in nood altijd vervangen door een goedkope V-brake, als je de hydraulische schijfremmen zat bent heb je een probleem
@Leo: HS33 weegt zo´n 400 gr per stuk, v-brakes zijn inderdaad lichter (wegen de helft (Avid single digit 7) of meer (custom build exoten)). Het is de vraag of deze 400 gr bepalend zijn..

@Gerco:
Ik heb ervaring met een oude set mechanische schijfremmen (op een oude Giant mountainbike, jaar of 8 geleden): slecht te doseren, weinig remkracht (Zeker met modder en vocht op de schijf). Kortom: een slecht idee.

Ik denk overigens wel dat er tegenwoordig goede mechanische schijfremmen te verkrijgen zijn. Avid is een uitstekende fabrikant en hebben nog steeds minimaal twee mechanische schijfremmen in het assortiment: ball bearing 5 en 7. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen. BB7 is goed te doseren en goed te richten. Het remmen zelf doe je met `normale´ v-brake-remgrepen.

De nadelen van mechanische schijfremmen blijven echter aanwezig: net als bij v-brakes is er sprake van frictie tussen de binnen en buitenkabel, kan er viezigheid in de kabel komen (ook als je er rubbertjes tussendoet) en de kabel is rekgevoelig. Met een hydraulische leiding heb je deze nadelen niet, maar kun je wel last krijgen van lucht of vocht in de leiding en een bi/bukabeltje vervangen is een makkelijkere klus in de wildernis dan het compleet ontluchten. Daarnaast merk ik dat ik een soort van ´klusangst´ voor hydraulische leidingen heb. Mechanische dingen zijn te begrijpen (zoals versnellingen, v-brakes) maar met olie heb ik minder feeling.

HS33 of hydraulische schijfremmen:
De werking van HS33 of hydrau schijfremmen zijn grotendeels vergelijkbaar: beide systemen werken met twee zuigers en drukken een remblok tegen een bewegend onderdeel (velg of schijf). Toch is het onderhoud aan HS33 makkelijker: het vervangen van remblokken gaat veel eenvoudiger (ook omdat de remmen groter zijn). Ontluchten en olie vervangen zul je bij beide systemen moeten doen.
Een voordeel van HS33 boven (goedkopere) schijfremmen is de verstelknop op de remgreep: met het wieltje kun je de oliedruk aanpassen. Als je remblokken verslijten, zul je meer olie nodig hebben om de druk aan te passen. Met de remgrepen van de HS33 kun je onderweg eenvoudig de druk verhogen of verlagen. Hierdoor kun je ook beter doseren.
Een nadeel van HS33 is het verwijderen van het wiel: door het hs33 systeem zul je wat handelingen moeten verrichten om het wiel uit de fiets te trekken. Ook moet je rekening houden met de dikte van de band: een te dikke band zorgt ervoor dat je ´m moeilijk uit de fiets kunt halen.
Met HS33 neem je trouwens geen extra onderdelen mee op reis. Wat hierboven al eens is gezegd: remschijven zijn lastig te verkrijgen buiten de bewoonde wereld.

Hydraulische schijfremmen: uitlijnen van de remklauw en de schijf moet goed gebeuren, anders blijft de rem aanlopen. De tolerantiewaarde van schijfremmen zijn kleiner: bij hs33 kun je genoegen nemen met 3-4 mm tussen het remblokje en de velg, bij schijfremmen is dit veel kleiner (1 mm). Het afstellen is hierdoor lastiger. Een ander nadeel vind ik de olieoverbrenging in de remklauw. De klauw heeft aan beide kanten van de schijf een remblok zitten en het is de bedoeling dat beide kanten naar binnen drukken. De olie komt via een leiding binnen, maar gaat vaak via een interne holle ruimte naar de andere kant van de klauw. Als je de klauw uit elkaar draait, moet je er dus weer voor zorgen dat alles passend in elkaar zit, anders lekt ´t ding olie. HS33 lost dit probleem op door een olieslangetje aan de buitenkant van de klauw naar de andere remcilinder te brengen.
Overigens heb je met hydraulische schijfremmen wel meer remkracht, je kunt dus meer vertragen.

Samenvattend:
HS33:
+ doseerbaarheid
+ onderhoud: remblokken vervangen
- gewicht (heul ietsjes)
- maximale banddikte
- meer handelingen voor het lostrekken van het wiel uit het frame

Hydraulische remmen:
+ remkracht
+ geen maximale banddikte (moet natuurlijk wel in het frame passen)
- technisch gecompliceerder

Bedenk dus overigens goed of je de extra super-remkracht van schijfremmen nodig hebt en of dit opweegt tegen het gemak van hs33. Met twee rechter handen en genoeg lef kun je iedere schijfrem doorgronden en reviseren, met HS33 heb je deze kennis niet eens nodig.
M@rk schreef:... met HS33 heb je deze kennis niet eens nodig.
Ik herinner me anders een WF-reis in de Alpen vorig jaar waar iemand met magura's behoorlijk geassisteerd moest worden omdat het hem (m/v?), wegens nog nooit meegemaakt, niet lukte een losgetrokken remleiding te herstellen.
Achteraf bleek het niet moeilijk, maar er waren een stuk of drie momenten waarop de zin "nu moet je dit níet doen" gebezigd werd.
Leon