Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets snel? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets snel?

ThomasM schreef:
m-gineering schreef:
Jan Eleveld schreef:Deze link is misschien wel bekend: wat maakt een fiets langzaam.
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdfInzichtelijk verhaal, ik snap er in elk geval meer van dan van de bovenstaande formule...
Misschien dat spelen met kreuzotter.de helpt. Daar vindt je een rekenblad waar de formule in verstopt zit en kun je alles aanpassen. Dus hoeveel harder ga je met andere banden, 3 kilo minder, dieper op het stuur hangen etc
Interessant om zo de relatieve invloed van verschillende factoren te zien. Positie op de fiets lijkt hier ook van groter belang dan gewicht op het vlakke
Het is inderdaad een mooi stukje programmeerwerk.
Maar laat je niet verblinden. De getallen die er uit komen Zijn niet beter dan de getallen die er in gaan.
Als ik er wat mee speel zie ik dat er maar één type gewone fiets is. Als ik op en neer klik tussen Roadster en Hands on the Tops zie ik een flink verschil, onafhankelijk van de hoogte-instelling van het stuur. Het programma gaat er dus van uit dat je op een racefiets met handen bovenop per definitie flink dieper zit dan op een gewone fiets, of dat er aan die Roadster heel veel accesscoires hangen, maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn. Je kunt een slank uitgevallen vakantiefiets uitkleden en een brevetfiets aankleden totdat ze behoorlijk op elkaar lijken.
Ook bij de banden zie ik behalve alle slicks maar één type gewone band, die als ik even probeer, volgens de berekening net zo stroef loopt als een dikke atb-band. Wij op dit forum weten wel beter; er zijn gewone banden die best soepel zijn en er zijn er die niet vooruit te branden zijn.
Leon
Leon schreef:
ThomasM schreef:
m-gineering schreef:Misschien dat spelen met kreuzotter.de helpt. Daar vindt je een rekenblad waar de formule in verstopt zit en kun je alles aanpassen. Dus hoeveel harder ga je met andere banden, 3 kilo minder, dieper op het stuur hangen etc
Interessant om zo de relatieve invloed van verschillende factoren te zien. Positie op de fiets lijkt hier ook van groter belang dan gewicht op het vlakke
Het is inderdaad een mooi stukje programmeerwerk.
Maar laat je niet verblinden. De getallen die er uit komen Zijn niet beter dan de getallen die er in gaan.
Als ik er wat mee speel zie ik dat er maar één type gewone fiets is. Als ik op en neer klik tussen Roadster en Hands on the Tops zie ik een flink verschil, onafhankelijk van de hoogte-instelling van het stuur. Het programma gaat er dus van uit dat je op een racefiets met handen bovenop per definitie flink dieper zit dan op een gewone fiets, of dat er aan die Roadster heel veel accesscoires hangen, maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn. Je kunt een slank uitgevallen vakantiefiets uitkleden en een brevetfiets aankleden totdat ze behoorlijk op elkaar lijken.
Ook bij de banden zie ik behalve alle slicks maar één type gewone band, die als ik even probeer, volgens de berekening net zo stroef loopt als een dikke atb-band. Wij op dit forum weten wel beter; er zijn gewone banden die best soepel zijn en er zijn er die niet vooruit te branden zijn.
Leon
Dat wist de man die deze site gemaakt heeft heus ook wel hoor. Voor zijn site was dat alleen niet zo interessant; hij bouwde wedstrijdligfietsen. De gewone fiets en de racefiets staan er alleen ter vergelijking in.

Grtjs,
Walter, hoeft ook niet meer van gewone fietsen te weten dan dat ze niet vooruit te branden zijn ;-)
ThomasM schreef:Ja, je hebt misschien wel gelijk. Maar langs de andere kant, hoe hoger je snelheid hoe minder lang je ook op de fiets "moet" zitten..

Ik zou er een paar in Vlaanderen willen proberen. Ik weet nog niet juist welke. Het hangt een beetje van de agenda en de conditie af :)
Een 200km brevet rijd je fluitend, als je een enigszins getrainde fietser bent. Maak je maar meer zorgen over het navigeren dan over het fietsen, kan ik je uit ervaring vertellen.

Die fiets, dat komt later wel. Eerst brevetten gaan rijden, dan komen de verbeterpunten vanzelf bovendrijven.

.tsooJ
@ Alien
Een 200km brevet rijd je fluitend, als je een enigszins getrainde fietser bent. Maak je maar meer zorgen over het navigeren dan over het fietsen, kan ik je uit ervaring vertellen.

Die fiets, dat komt later wel. Eerst brevetten gaan rijden, dan komen de verbeterpunten vanzelf bovendrijven.

.tsooJ
Dat is helemaal waar Alien, en dan nog blijf je jaren aan het veranderen verbeteren en uitzoeken wat het beste bevalt.
Bij voorbaat er mee bezig zijn is een goede zaak, voorpret en focussen op de brevetten. :D Gewoon leuk om er mee bezig te zijn en uren, dagen , maanden en jaren over te filosoferen.
Je fiets goed onderhouden en inspecteren kan geen kwaad, in 1999 kwam ik frame breuk tegen, 3 dagen voor vertrek naar Parijs, alu Cannondale.
Nog net optijd een andere fiets kunnen opbouwen. :(


Henk


kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Bij voorbaat er mee bezig zijn is een goede zaak, voorpret en focussen op de brevetten. Gewoon leuk om er mee bezig te zijn en uren, dagen , maanden en jaren over te filosoferen.
'Trek je laarzen aan en vertrek!'
(W.H. Tilman op de vraag van een jochie hoe hij ook mooie verre expedities kon maken)

Voorpret is zeker mooi, maar op een gegeven moment moet je ook gewoon gaan fietsen, een deel van de lol van met de fiets op vakantie gaan is voor mij dat je van te voren niet weet hoe alles zal lopen. Lekker fietsen en kijken waar je uitkomt!

Sjors