Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon

De algemene deler die ik uit dit forum heb kunnen halen betreffende de Schwalbe Marathon XR, is dat dit een ijzersterke band is maar zich erg zwaar laat rollen op verharde wegen.

Op mijn nieuwe fietsie die half januari aankomt, zitten Schwalbe Marathon Cross banden. Hebben jullie ervaring met deze band? Zullen deze minder zwaar rollen dan de Marathon XR?

Mijn huidige trippen zijn voor zeker 80% op verharde wegen met relatief weinig bagage (5 tot 8 kilo) Zelf weeg ik 82 kilogram(metjes) :lol:

Ik wil, zoals iedereen dat eigenlijk wil, een band dat zich licht laat rollen en oerdegelijk is.

Dick R.

hallo Trapper,

Ik heb de marathon cross nog niet geprobeerd, maar wel gezien:

De band is niet zo stug als een XR, maar te vergelijken met een "normale" Schwalbe marathon. (hebben dezelfde opbouw)
Het loopvlak is echter iets grover dan de "normale" Schwalbe marathon en zal dus iets zwaarder lopen.
Bovendien is de band vrij breed: 26 x 1.75 (47-559).

Niet echt de meest lichtlopende band voor de weg, maar hoe belangrijk is snelheid voor iemand die met de fiets op vakantie is? :wink:

Groetjes,

Marco

Marco de Wit schreef:... hoe belangrijk is snelheid voor iemand die met de fiets op vakantie is? :wink:
Voor iemand wiens fietsmaatjes altijd de neiging hebben om net iets harder te fietsen: héél belangrijk.
Groetjes, Leon

Naast profiel heeft ook de soepelheid van het loopvlak en de wangen invloed op de rolweerstand. Zelfs de binnenband kan invloed uitoefenen.
De breedte schijnt heel dubieus te zijn: er zijn stemmen die zeggen dat smal makkelijk rolt, en er zijn personen die zeggen dat tot 30 km/h breed lichter rolt.
Licht of zwaar rollen betekend aan het eind van je dag 80 of 100 km op de teller....Of je arriveert een uur eerder. Het is maar net of je die 20km of dat uur belangrijk vindt.

Groeten, John.

johntelleman schreef:...Licht of zwaar rollen betekend aan het eind van je dag 80 of 100 km op de teller....Of je arriveert een uur eerder. Het is maar net of je die 20km of dat uur belangrijk vindt.

Groeten, John.
Hoi John,

Het is niet de aantal kilometers die ik afleg of de tijdsbesparing, maar meer met het gemak waar ik een afstand mee fietst. Banden moeten naar mijn mening zo gemakkelijk mogelijk rollen op een zo gevarieerd mogelijk wegdek. Ik ben dan nog zo persoon die graag een heel dorp of stad gaat uitkammen met m'n tweewieler. Dan ook wil ik dit met zo min mogelijke inspanning doen.

Groetjes,

Dick R.

Dan zou ik de banden toch inruilen voor een paar Schwalbe Marathon 26 x 1.5 (38-559)
Dit is zo'n beetje de meest lichtlopende band voor 26 " waarmee je ook nog op vakantie kunt.
Prijs valt best mee: 18,50 Euro per stuk.

Marco
Trapper schreef:...Schwalbe Marathon Cross banden. Hebben jullie ervaring met deze band? Zullen deze minder zwaar rollen dan de Marathon XR?...
Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels heb ik er enkele kilometers opzitten met de Schwalbe Marathon Cross banden 700 x 38c.

Persoonlijk vind ik ze "te zwaar" rijden. Hoe meer snelheid, hoe "zwaarder" ze rijden. Mijn MTB met 26" Nano Raptor 2.1 banden, rijden stukken beter (lichter en sneller) op gewoon asfalt dan de Schwalbe Marathon Cross. De Marathon banden rijden wel uitstekend als men van het asfalt afgaat. Zandpaden en dergelijke. Ik heb op het asfalt veel meer inspanning met de Marathon banden nodig om mijn oude vertrouwde fietsmaatjes bij te houden. Ik heb de banden nog te kort om iets over de kwaliteit te zeggen.

Om eerlijk de waarheid te zeggen, vind ik dat de Marathon banden mijn fietsplezier bederft. De overweging is dus hier om ze snel te wisselen voor andere banden.

Voor de vakantiefietser is misschien snelhied niet de prioriteit, maar ik denk dat de meeste van A naar B willen komen met zo min mogelijk inspanning.

Ik heb de banden nog NIET getest met bagage. De resultaten hiervan kunnen misschien anders zijn. (?) Ik zal dit nog in de toekomst gaan melden.


Dick R.

Afbeelding
Van mijn eerste Schwalbe Marathon XR lief het binnenwerk aan de zijkant los. Dat was na 4.000 km. Ik heb een nieuwe geplaatst en deze vertoont na 1.500 km aan de binnenzijde op het loopvlak slijtage. Je ziet het binnenwerk gewoon zitten en aan de buitenzijde vormt zich een bult. Dat is toch niet normaal en is niet te fietsen.
Ik fiets nu door Zuid Azie en ik weet niet of ik wel weer zo'n bandje laat overkomen.
Heeft iemand anders hier dezelfde ervaring mee?
Overigens is het tweemaal de achterband. Bij voor voorband geen problemen en de beide banden van de fiets van mijn partner evenmin.
De banden zijn steeds op spanning zoals door Schwalbe zelf aangegeven. Dus dat kan het niet zijn.
Groeten
Frans van Wittmarschen

Misschien maar beter een paartje Continental Top Touring 2000 laten opsturen Frans :?:
amifra schreef:Van mijn eerste Schwalbe Marathon XR lief het binnenwerk aan de zijkant los. Dat was na 4.000 km. Ik heb een nieuwe geplaatst en deze vertoont na 1.500 km aan de binnenzijde op het loopvlak slijtage. Je ziet het binnenwerk gewoon zitten en aan de buitenzijde vormt zich een bult. Dat is toch niet normaal en is niet te fietsen.
Ik fiets nu door Zuid Azie en ik weet niet of ik wel weer zo'n bandje laat overkomen.
Heeft iemand anders hier dezelfde ervaring mee?
Overigens is het tweemaal de achterband. Bij voor voorband geen problemen en de beide banden van de fiets van mijn partner evenmin.
De banden zijn steeds op spanning zoals door Schwalbe zelf aangegeven. Dus dat kan het niet zijn.
Groeten
Frans van Wittmarschen
Dit probleem heb ik ook. Voor het eerst merkte ik het probleem toen de band na ongeveer 4.000 "door" was: vlak bij de rand van de velg kwam de binnenband erdoor heen. Bij nadere inspectie bleek de buitenband over de hele omtrek zware slijtage vlak boven de draad te vertonen.

Een nieuwe band was snel voorhanden uit NL, maar die band heeft nu na 2.500 kilometer precies hetzelfde probleem en tot overmaat van ramp is de voorband ook bijna doorgesleten op dezelfde manier.

Van een Duitser onderweg hoorde ik dat een serie banden van Schwalbe een productiefout hebben. Heeft iemand daar ook over gehoord? Ik ga zeker geen nieuwe banden van Schwalbe over laten komen. Ik voel me enorm belazerd met deze "topbanden" van Schwalbe. Dat is jammer, want ik vond het perfecte banden om mee te rijden.

Jannes Bolten

Wij deden jarenlang rond de 15.000km met 28inch 47mm. Zwaar beladen en veel onverhard. Dus recentelijk bij een bevriend Amerikaans stel tandemmers een stel 26inch 47mm aangeraden (die reden hier 1e week juni weg voor een rondje door west europa... over asfalt).
Gisteren zijn ze teruggekomen... met andere banden om hun velgen. Beide banden waren na 2500km van de draad gereden. Loopvlak nog uitstekend maar wangen kapot. Lijkt op hetzelfde probleem waar conti 2000 TT de laatste jaren zo'n slechte naam mee opgebouwd heeft.

Dick

Ik rijd sinds 1992 op TT nu TT 2000 nadat een aantal Vredesteins op de wang uitscheurden (Fabriek had de fabricatie ervan overgeheveld naar India zonder de kwaliteitscontroleurs mee te sturen) En ben er zeer over te spreken, tot nu toe 2 of 3 keer lek gereden (in Nederland) en na ong. 6000 km is de achterband wel aan vervanging toe, voorband haalt met gemak het dubbele. Enige probleem met de wangen die ik had waren de remblokjes die zich een keer in de zijkant zetten, maar dat is dus m'n eigen schuld.

Peter
Dit is de band van mijn Ligfietstandem met aanhanger, waarvan na 60 kilometer de wangen begonnnen door te scheuren (overigens niet door de remblokken) Het is de Continental 26" *1.75*2 Zeta Security band


Afbeelding


Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen zijn?
Gewicht?
Slechte kwaliteit band?
Te smallen velg?

Ik overweeg nu de band te vervangen door een betere (welke weet ik nog niet) of misschien moet ik een bredere velg monteren... (die ik nu heb is nieuw en buitenwerks 24 mm)

Groetjes Gijs
gijs schreef:Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen zijn? Gewicht? Slechte kwaliteit band? Te smallen velg?
Hoi Gijs,
Ik neem aan dat je weet dat je bij een tandem met aanhanger waarschijnlijk per definitie de band tot de max moet oppompen en dat met een manometer moet controleren? Hoa hard heb je gepompt?
Maar 60 km is wel erg extreem snel. Dus ook vast wel een slechte band. De breedte van de velg (waarschijnlijk 19 mm binnenwerks) is niet helemaal optimaal, maar kan nog net (http://www.schwalbe.com/index.pl?modus= ... uktgruppe=)
Groeten, Leon
Hoi Leon

De maximale tolaatbare druk is 4 bar (is wel weinig...) en ik heb de band opgepompt met de compressor die op 5 bar stond....

Ik denk dat ik eens ga informeren bij de fietsenmakere welk type band het grootste laadvermogen heeft. Als een brede band het grootste laadvermogen heeft dan zal ik maar een bredere velg aanschaffen, tenminste schwalbe adviseert eigenlijk een bredere velg met mijn type band.

groetjes Gijs
gijs schreef:De maximale tolaatbare druk is 4 bar (is wel weinig...)
Dat betekent dat deze band dus niet geschikt is voor tandems. (heb je goed gelezen, staat er niet minimale druk of zo?)
Het schoot me verder gisteren te binnen dat er nog een probleempje ontstaat bij gebruik van relatief smalle velgen, juist bij brede banden.
Bij brede banden rust het gewicht namelijk op een relatief breed en kort deel op het wegdek. De breedte van dat deel kan dan ten opzichte van de velgbreedte wel eens - relatief - erg groot worden. Dat houdt dan in dat de vering die de band biedt niet meer zo zeer bestaat uit het indrukken van de buitenkant van de band op de plek van het wegdek, maar uit het zakken van de smalle velg in de band. Juist dit inzakken belast de wangen van de band.
Het probleem is daarbij nog het sterkst bij antilekbanden, die zijn nl. stug op het loopvlak waardoor de vervorming voor een (nog) groter deel aan de wangen wordt doorgegeven.
Al met al dus een pleidooi om juist bij gebruik van smalle velgen stugge banden (XR..) toch hard op te pompen.
Helaas doet dit advies wel fors inbreuk op het comfort dat brede banden naar modern verluid geven.
Een ander advies is dus om geen erg smalle velgen toe te passen op reisfietsen en tandems.
Leon (die met dit verhaal niet wil verklaren dat er geen slechte series banden zouden zijn voorgekomen)
Is iemand er nog achter gekomen hoe de Schwalbe Marathon Cross met bagage reed?
OP meldde dat de band nogal zwaar fietste, dus is er een soortgelijke band (qua profiel en marathon anti-lek kwaliteit) die wel licht fietst?
Kijk eens naar de datum van het voorlaatste bericht..... 8)
sjefke schreef:Kijk eens naar de datum van het voorlaatste bericht..... 8)
Gezien, dus ik had gedacht dat de OP nu toch echt wel genoeg ervaring ermee had moeten hebben.
De topicopener heeft in 2005 voor het laatst ingelogd op deze website, maar wie weet ;-)