Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwielen vooraan vervangen. - Forum Wereldfietser

Tandwielen vooraan vervangen.

Na 20.000 km dacht ik dat het tijd werd om die voortandwielen eens te vervangen (door een maatje kleiner). Enthousiast ging ik aan de slag en heb dit voorlopig tot resultaat bekomen:

Afbeelding

Ik krijg de cranks er dus niet af, wat nodig is om de nieuwe tandwielen te monteren. Na een beetje zoekwerk heb ik uitgedokterd dat ik een "Shimano Octalink" trapas heb, en om de cranks daarvan af te halen heb ik blijkbaar een speciale sleutel nodig.

Waar ik echter geen eenduidig antwoord op vind is, "hoe ziet die speciale sleutel er nou precies uit" (en waar kan ik 'm vinden (in België))? Iemand een idee?
Afbeelding


daar moet het vast mee gaan lukken...

en lees zeker deze ook:

Afbeelding

Wij zetten de crancks vast op 40 Nm
Mmmm...zo te zien, ziet dat kleine blad er nog wel goed uit. Niet al te "haaievinnig". En die zul je in de praktijk ook niet al teveel gebruiken of je moet echt een berggeit zijn. Ik zou me de moeite, en het geld, besparen om daarvoor een duur stukje gereedschap aan te schaffen. Als je het toch perse wilt vervangen, ff langs de LokaleFietsenBoer en vraag oftie ook een fooienpot heeft... :wink: