Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm? - Forum Wereldfietser

VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm?

Hallo fietsers,

Het seizoen is er weer (en volgens sommigen van jullie is dat seizoen het hele jaar)... en ik neus weer op het forum.

Ik heb toch een vraag, mijn VSF400 heb ik op 57cm framebuislengte gekocht en ik las ergens dat dit overeen komst met 61cm "Nederlandse" maat, dit door een niet-standaard geometrie van Fahrradmanufaktur.. Is dit waar? Als dat zo is dan heb ik namelijk de fiets een maatje (of twee) te groot gekozen

Hoe meer ik fiets hoe meer (en sneller, nu al binnen 10km!) problemen ik krijg met tintelende en slapende vingers. Ik heb een recht stuur met barends en ergonomische handvaten maar dat helpt niet echt. Ik heb de fiets al eens door een fietsenmaker laten afstellen, en ben naar de huisarts geweest met de vraag of het carpaal tunnelsyndroom is, deze zegt dat dit niet het geval is. Waar ik OOK last van heb is na een lange dag doorfietsen, is een pijnlijke nervus ulnaris (uitval van gevoel in pink en ringvinger, en pijn in polsen en onderarm tot aan de elleboog...) Ik wil hier graag vanaf want ik kan in principe niet verder fietsen met deze situatie. Wat te doen?

Mijn stuur staat iets hoger dan het zadel, maar is een recht ATB stuur en ik zit ietswat voorover gebogen op de fiets, plus ik merk dat ik ook echt steun op mijn polsen... hoe doen andere mensen dit met een recht stuur? Het lukt me niet om een houding te vinden ZONDER op de polsen te steunen met een recht stuur. Terwijl ik nog geen vakantiefietsers met een type "Omafiets"-stuur ben tegengekomen. Het stuur staat al in zijn hoogste positie.

Hieronder een plaatje van mijn T400. Kan het zijn dat bij dit type fiets de afstand van het zadel tot het stuur langer is dan gebruikelijk??

Afbeelding
Ga recht tegen een muur staan en buk dan naar voren. Je zult zien dat je dan naar voren valt, omdat je zwaarte punt zich niet naar achteren kan verplaatsen. Dit is wat er nu gebeurd met tintelende vingers.

Het zadel, trappers en je stuur ondersteunen je voeten, handen en billen.
Als je te dicht voor je trapas zit dan kunnen je benen je romp niet goed meer omhoog duwen waardoor je naar voren valt. Als je zadel naar achteren gaat, moet je stuur naar voren en vice,versa.

Ik geloof dan de VSF een slooping buis heeft. Je hebt dan te maken met de virtuele buismaat. je zadelbuis is niet de belangrijkste maat, maar je bovenbuis, want die geeft het reikbereik aan tussen je zadel en je stuur. Daar kan je maar beperkt iets aan veranderen.

Als je deze fiets gekocht hebt in een goede fietsenzaak, begrijp ik niet dat je niet op de pasfiets hebt gezeten.

Mario
mario schreef:Ga recht tegen een muur staan en buk dan naar voren. Je zult zien dat je dan naar voren valt, omdat je zwaarte punt zich niet naar achteren kan verplaatsen. Dit is wat er nu gebeurd met tintelende vingers.

Het zadel, trappers en je stuur ondersteunen je voeten, handen en billen.
Als je te dicht voor je trapas zit dan kunnen je benen je romp niet goed meer omhoog duwen waardoor je naar voren valt. Als je zadel naar achteren gaat, moet je stuur naar voren en vice,versa.

Ik geloof dan de VSF een slooping buis heeft. Je hebt dan te maken met de virtuele buismaat. je zadelbuis is niet de belangrijkste maat, maar je bovenbuis, want die geeft het reikbereik aan tussen je zadel en je stuur. Daar kan je maar beperkt iets aan veranderen.

Als je deze fiets gekocht hebt in een goede fietsenzaak, begrijp ik niet dat je niet op de pasfiets hebt gezeten.

Mario
Is er een programma (zoals Radicalc maar dan voor eindgebruikers, want ik wil niet zoveel geld uitgeven voor een eenmalige meting) om de buizen en mezelf op te meten en te vergelijken? Met name ivm die bovenbuis dus... want de zadelbuishoogte voelt prima.
als je over je bovenbuis sta moet je met een mtb frame ongeveer
min 8 cm speling hebben.

mario
Het probleem is dat deze fiets zoals zoveel modernere fietsen een sloping bovenbuis heeft. Om de zaak vergelijkbaar te maken met een fiets met horizontale bovenbuis moet je er dus een paar cm bij optellen. Wat gebeurt er als je dus een te grote fiets gekocht hebt: hij blijkt niet alleen hoger, maar ook langer. En lengte is in de praktijk een veel belangrijker maat dan hoogte. Heb je hem niet gepast dan?
Wim
Op het oog heeft de VSF inderdaad een lange bovenbuis in vergelijking met fietsen van gelijke hoogte. Maar ik heb het niet nagemeten. Misschien kan één van de fietsenmakers op dit forum daar uitsluitsel over geven.

Als je het gevoel hebt dat de oorzaak van je klachten is dat het stuur te ver weg staat, kun je het proberen met een wat kortere voorbouw. Dat beïnvloedt wel een beetje je stuurgedrag, maar ik denk dat zo'n 2 centimeter korter moet wel kunnen. ls dat wel in de goede richting komt, maar nog niet genoeg is, kun je overstappen op een vlinderstuur. Daarmee komt het stuur een heel stuk dichterbij, maar het voelt wel minder stijf.

Wat ook kan helpen is het monteren van Ergon handgrepen. Die helpen om te voorkomen dat je met een knik in je pols fietst en daarmee de boel afknelt. Op de polsen steunen is op zichzelf geen probleem, zolang de houding verder goed is.

Liz
Vorig jaar bij mijn zoektocht was dat inderdaad mijn conclusie,
De VSF heeft een relatief lange bovenbuis in vergelijking tot andere fietsen.(bij een zelfde zadelbuishoogte), die vervolgens ook weinig varieerde in lengte bij de verschillende maten van de frames.
koekeloe schreef:Ik heb toch een vraag, mijn VSF400 heb ik op 57cm framebuislengte gekocht
...
maar is een recht ATB stuur en ik zit ietswat voorover gebogen op de fiets,
...
Hieronder een plaatje van mijn T400.
Dat stuur van jou zit fors ver naar voren, dat kan denk ik wel beter op jouw wensen afgested worden. De pen is verstelbaar. Dus laat de pen eens 3 cm in de balhoofdbuis zakken en klap het ding eens een eind omhoog. Kijken of dat helpt. Je kunt ook nog het rechte MTB-stuur vervangen door een meer standaardstuur als je nog rechtopper wilt zitten. Vergelijk het plaatje van de T-100:
Afbeelding
Je zadel wijst trouwens ook best ver de lucht in.
Groet,
Leon
LizPie schreef:Op het oog heeft de VSF inderdaad een lange bovenbuis in vergelijking met fietsen van gelijke hoogte. Maar ik heb het niet nagemeten. Misschien kan één van de fietsenmakers op dit forum daar uitsluitsel over geven.
589mm, bij73 graden zthoek, is idd niet echt kort.

Mijn eerste gedachte is de bezemsteel weg te flikkeren en een stuur met veel meer swoop ( mary bar, moon, 16graden of hoe ze ook allemaal mogen heten) te monteren. De handvatten komen meer naar je toe en de knik in je polsen wordt meer natuurlijk
Ik ben vandaag naar de fietsenmaker geweest en heb hem een paar vragen gesteld. O.a. wist ik niet wat een sloping frame is, maar dit schijnt dus gedaan te zijn om een steviger frame te krijgen. Omdat de VSF T400 een sloping frame heeft, en de bovenbuis aan de zadelpen-kant naar beneden loopt, LIJKT het alsof het zadel erg hoog staat.

Ik ben opgemeten en de fiets ook (bikefitting.com) en het zadel stond 2cm te laag. Het frame was toch correct qua grootte en de bovenbuislengte van midden zadel tot aan het stuur was ook goed qua afmeting. Het enige waar de fietsenmaker commentaar op leverde was de houding van mijn polsen (geknikt) en dit was verholpen na het (naar boven) afstellen van de ergonomische handvaten. Nu ben ik benieuwd hoe die fietst.

Mocht ik nog last hebben van tintelende/slapende vingers dan ga ik nog maar eens langs bij de fysio of huisarts want dan kan het toch carpale tunnel syndroom zijn. Ik hoop het niet maar daar kom ik snel genoeg achter. Ik denk dat de knik in de pols voor de meeste klachten zorgt.
Er zijn een paar winkels in Nederland waar je op een pasframe kunt gaan zitten. Dan kun je de framegeometrie instellen en kijken welk stuur enzovoort het beste bij je past. Vervolgens kan eventueel een andere stuurpen gemonteerd worden of een zadelpen met bijvoorbeeld een grotere (of kleinere) setback.

Ik heb vorig jaar heel kritisch naar diverse meetprogramma's gekeken. Die zijn heel erg goed om een indicatie te geven en marketingtechnisch zit het ook goed in elkaar.
Maar een computer ziet niet dat je polsen scheef staan, beoordeelt niet de kromming van je rug, en kijkt niet naar de stand van je schouder enzovoort.
En hij vraagt ook niet of je comfortabel zit :lol:
koekeloe schreef:Ik ben opgemeten en de fiets ook (bikefitting.com) en het zadel stond 2cm te laag.
Vergeet ook niet dat een brookszadel (en eentje met veren nog meer)
inzakt als je er op gaat zitten. Tel er dus nog maar een 2a3cm bij.
Mijn zadel zakt wel een beetje in, maar als ik het zadel hoger zet, dan komt er nog meer belasting op mijn polsen en dat wil ik niet. En Erik, als ik op een pasframe zou zitten dan zou het best comfortabel kunnen zijn maar na 10-20km fietsen merk ik pas de eerste problemen.

Ik heb net een klein rondje gefietst van een uur en de tintelingen zijn minder, maar nog wel aanwezig. Ik ga kijken of ik het stuur hoger kan zetten als dit binnen de gegevens van de meting past en er maar een beetje op los experimenteren. Anders toch maar kijken voor een meer 'rechtop' stuur.

Het enge is dat de fietsenmaker zelfs zegt dat het stuur lager kan, m.a.w. nog meer belasting op de pols en nog meer pijn.
koekeloe schreef:Erik, als ik op een pasframe zou zitten dan zou het best comfortabel kunnen zijn maar na 10-20km fietsen merk ik pas de eerste problemen.

Het enge is dat de fietsenmaker zelfs zegt dat het stuur lager kan, m.a.w. nog meer belasting op de pols en nog meer pijn.
Idee: Maak een fietstocht van 20 km naar het pasframe.
Die fietsenmaker van jou is een enge man!
Leon
Hoi Schlaugh, je hebt een beetje gelijk, maar ik heb mijn advies alleen gegeven met betrekking tot de fysieke klachten. En die kun je vooraf verdomd goed zien als je iemand op een pasframe zet.
En die fysieke klachten staan mijns inziens los van de rijeigenschappen. Die kun je immers niet meer beinvloeden, maar wel de zitpositie.

(En ja, de rij-eigenschappen hangen o.a. af van de framebouw en die bepaalt binnen de parameters je zithouding en zo hangt alles weer aan elkaar en daarom heb je een beeje gelijk :wink:)

Ik denk dat Koekeloe (je zou je kind maar zo noemen :evil: ) overigens wel bij goede fietsenboer zit hoor. Hij doet zijn best om hem zo goed mogelijk op de fiets te zetten.
Als ik de foto bekijk, zou ik uit de losse (geknikte :wink: ) pols zeggen: begin met een (flink) kortere voorbouw en een ander, licht gebogen of zelfs vlinderstuur. Daardoor komen de handvatten (een heel stuk) dichter bij je zadel.
Die kortere voorbouw zal inderdaad het stuurgedrag enigszins beinvloeden, maar daar ben je in no time aan gewend. Het stuurgedrag van mijn fiets wijzigt ook als ik er mijn hele huishouding aanhang en het kost hooguit een half uurtje voor ik daar weer aan gewend ben.
Als de framematen volgens het bikefitting programma redelijk kloppen voor je lichaamsmaten zal het toch gewoon een kwestie van aanpassen aan je persoonlijke voorkeur worden.
Uit ervaring weet ik dat dat wel wat tijd kan kosten en veel fietsen met een gereedschap setje. :idea:
En als je heel veel pech hebt kan het gaan als met een paar schoenen: ze zien er prachtig uit, zijn jouw maat, maar lopen voor geen meter... :twisted:
@ Schlauch: de bovenbuislengte van de T400 is bij nader inzien (en opmeten) NIET te lang, ook met de langere voorbouw kom ik net aan de juiste afstand van midden zadel tot aan het stuur zoals die volgens de meting moet zijn (ik heb ook wat langere armen).

Wat ik me wel afvraag als leek is of een te korte voorbouw of vlinderstuur niet nadelig gaat werken, ik heb het stuur nu precies op de meting afgesteld (lengte zadel-stuur), wat kan ik fysiek verwachten als ik dit bijv. 10-15cm korter maak?
koekeloe schreef:wat kan ik fysiek verwachten als ik dit bijv. 10-15cm korter maak?
Ho! Ho! Ho! Dat is: grote stappen snel thuis...? :shock:
Probeer eerst eens een ander, licht gebogen stuur, als dat niet helpt een b.v. 2 cm. kortere voorbouw, óf (al genoemd) laat je stuurpen zakken en zet je voorbouw omhoog. Daardoor komt je stuur ook dichterbij te staan bij dezelfde hoogte.
Dit proberen, evt. in combinatie met het originele én het licht gebogen stuur. Nog geen positief resultaat? Probeer een vlinderstuur....
Veranderen, o.k., maar centimeter voor centimeter a.u.b. (dat rijmt!)
En als je het nog niet gedaan mocht hebben: zet je zadel eens horizontaal !!!
Zo te zien op je foto kan je zadel ook nog een heel stuk naar voren. En neem anders een rechte zadelpen. Die van jou heeft volgens mij een knik naar achter.
Dick Schuurman schreef:
koekeloe schreef:wat kan ik fysiek verwachten als ik dit bijv. 10-15cm korter maak?
Ho! Ho! Ho! Dat is: grote stappen snel thuis...? :shock:
Probeer eerst eens een ander, licht gebogen stuur, als dat niet helpt een b.v. 2 cm. kortere voorbouw, óf (al genoemd) laat je stuurpen zakken en zet je voorbouw omhoog. Daardoor komt je stuur ook dichterbij te staan bij dezelfde hoogte.
Dit proberen, evt. in combinatie met het originele én het licht gebogen stuur. Nog geen positief resultaat? Probeer een vlinderstuur....
Veranderen, o.k., maar centimeter voor centimeter a.u.b. (dat rijmt!)
En als je het nog niet gedaan mocht hebben: zet je zadel eens horizontaal !!!
Aah.. hier heb ik wel iets aan, praktische zaken! Ik heb de voorbouw iets omhoog gezet en al minder tintelingen TIJDENS het fietsen (wel erna). Ook nog een slapende pink. Gisteren weer een testrondje van 25km gemaakt. Ik ga hem vandaag nog iets hoger zetten en kijken waarin dat resulteert. Ik ga de rest van je lijstje uitvoeren totdat ik een fietsbaar resultaat heb :) Bedankt allen!