Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm?

Schlauch schreef:Het is onmogelijk om een naloop met een waarde die lager is dan die van een racefiets, te vergroten naar 74 mm, zonder de stuurbuishoek navenant te verkleinen.
:?: :?: :?: :roll: :shock:
Schlauch schreef:Als je zo'n steile stuurbuishoek hebt
VSF T400 een steile stuurbuishoek? Die stelling zou ik even checken (of nameten) voor ik het hier neerschreef. Hoe "steil" is die stuurbuishoek dan wel volgens jou? In graden s.v.p. en niet "steiler dan een racefiets".... wélke racefiets? De mijne, de jouwe, die van Lance Armstrong?
Schlauch schreef:Omdat de stuurbuishoek van deze fiets nooit veranderd is
Voor die bewering geldt hetzelfde...... even checken.....!
Schlauch schreef:als je dus bij deze fiets problemen zou krijgen met je handen

Dit gaat weer in de richting van het onderwerp van het draadje, dat heeft koekeloe dus. Zullen we het daar maar weer over hebben zonder allerhande zijsprongen waarmee hij helemaal niets verder komt...?
Schlauch schreef:72 graden levert inderdaad bij deze fiets een merkwaardig lage naloop op. Maar ook voor elke andere reisfiets is dit een nogal hoge waarde.
:?: Op welke waarde doel je hier nu?

Je hoeft niet eens een T400 voor je neus te hebben staan om er achter te komen dat je verhaal betreffende de, zoals jij het noemt lage naloop niet klopt.
Koekeloe heeft een 2008 model. Op de website van VSF Fahrradmanufaktur kun je de catalogus van 2008 nog downloaden. Daar staan op pag. 10, 11 en 12 duidelijke foto's van de T400, waarop heel goed te zien is dat de naloop niet echt laag is.
Dat wil dus zeggen dat de fiets "lui" is, graag rechtdoor wil.

Ik vraag me af of je zelf ooit een stukje op een T400 gefietst hebt. Zo niet, doe dat dan eens om te ontdekken dat je (excusé le mot) onzin zit te verkondigen.

Zo, nu trek ik me terug uit deze mijns inziens onzinnige discussie. Voorbeeldje:
Schlauch schreef:je armpositie is wellicht ook anders, eventueel mede 'veroorzaakt' door een lederen zadel dat opmerkelijke andere framematen blootlegt
:?: :?: :?: Het materiaal waarvan het zadel gemaakt is legt "opmerkelijke andere framematen" bloot en beinvloed volgens jou de armpositie...??? Aan dit soort onzin valt verder helemaal niets meer toe te voegen! :?
Je hebt "klik" en je hebt "dubbelklik". Dit was "dubbelklik" :lol:
Was ik weer.

Ik heb de catalogus van 2008 gedownload maar ik kan geen waarde van de "nachlauf" vinden! Ben hier toch nieuwschierig naar, het staat nergens in het document. In die van 2009 heb ik nog niet gekeken maar ik heb dan ook een 2008 model.

Wat er wel in staat is dat er een Moon Bugel (die zijn 30 graden) als standaard stuur op zit, mijn fietsenmaker heeft er een recht MTB stuur (5 graden) op gezet. Deze ga ik vervangen door een iets grotere hoek: 12 graden, en kijken hoe het dan fietst.
Nou vooruit, nog één keer dan.... :cry:
Schlauch schreef:Op de webpagina van VSF staat in de katalogus van 2008 een naloop van 52 mmm.
Het zal aan mij of mijn Duits liggen Jac, maar ik zie in de catalogus van 2008 met geen letter gerept worden over naloop.... op welke pagina zie jij die 52 mm. naloop van de T400 genoemd worden?
Schlauch schreef:Kunnen de beheerders Dick S. tot de orde roepen. Hij benadeelt me wederom persoonlijk in dit forum.
Als jij onzin verkoopt en iemand constateert dat is dit dan jouw conclusie :?: :shock: :shock: :shock:
koekeloe schreef:
macdavid schreef:ik vind het beter de hand centraal sterker/beter te ondersteunen
dit juist ter ont-lasting van zone waar ergon zo een grote oppervlakte heeft


reacties welkom

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, je wilt niet naar een groter gripoppervlakte of begrijp ik dat verkeerd?


In elk geval heb ik de Ergon handvaten getest en deze voelen heeeerlijk aan, minpuntje, ik heb meer last van zwetende handen op deze handvaten.

De eerste 45 minuten fietsen waren uiterst plezierig en toen kwamen de problemen....

Na vanaf 20-25km had ik weer tintelende handen EN uitval van mijn rechter pink en ringvinger. Tijdens het fietsen een behoorlijke frustratie. Geen echte pijn maar wel veel last.

De hoek van de polsen is goed alsook de positie van de ellebogen en afstand zadel-stuur, ik zit nu meer rechtop waardoor ik minder op mijn handen steun. Ik heb een 5 graden stuur en dat kan ik door nog een krommer stuur vervangen, maar...

Ik denk niet meer dat het aan mijn fiets ligt maar aan mijn lichaam. Volgens mij heb ik zowel Carpale Tunnel Syndroom (beide handen) als een probleem met de Nervus Ulnaris (rechterarm). Ik ga volgende week mijn huisarts vragen wat hij er van denkt en vragen voor een doorverwijzing.

Wat een pech! Ik hoop dat dit nog goed komt voor mijn vakantie in september! :)

ik bedoel dat het midden van de hand meer druk moet opvangen
ik bedoel dat de zone tussen duim en wijsvinger meer druk moet opvangen

dynamischer fietsen
varieeren > trekken / leunen
varieeren > hand zus dan weer zo belasten
varieeren > rug rechter dan weer minder
een beetje als een onnozelaar fietsen helpt
Off-Topic!!

Jooo...binnenband, ehhh slauch, ben inmiddels rete nieuwschierig, na het volgen van de vele discussie's tussen Dirk en jou, wat voor fiets je zelf hebt. Ik mag er vanuit gaan dat je, een maat fiets hebt die je , of zelf in elkaar hebt geflanst, moet haast wel, of een frame hebt laten bouwen volgens de jouw specifieke wensen bij een gerenomeerd fietsenbouwer.

Je zult er vast wel een PDF-formaat met alle maten erop van hebben. Met jouw bevlogenheid voor geometrie moet dat haast wel. Plaats er eens een foto van, en leg eens uit waarom je daarvoor gekozen hebt wbt jouw lichaamsmaten.
Zou die discussie dan in de daarvoor bestemde draad kunnen plaatsvinden? Nu worden er twee onderwerpen vervuild met een discussie tussen twee forumgenoten die uiteenlopende ideeën hebben over framegeometrie. Aangezien de toonzetting niet echt gezellig is...
@55er

Schlauch is helaas niet zo van de tekeningen en plaatjes; de ware betekenis van zijn gortdroge betogen zal dus altijd een mysterie blijven....

Voordeel(?) van dit draadje voor de OP: de tinteling in zijn vingers zal zich nu verplaatst hebben naar zijn hoofd. :lol:
Schlauch schreef:Ik kan de waarde van de naloop nu plotseling ook niet meer vinden.
:roll:
Schlauch schreef:Gister nog wel. Neem maar van me aan dat er 52 stond.
:shock:
Schlauch schreef:Ik veronderstel dat ze de pagina gewijzigd hebben.
:lol: VSF Fahrradmanufaktur heeft hier natuurlijk meegelezen en speciaal voor ons de catalogus 2008 nog even gewijzigd..... :lol: :lol: :lol:
Ga zo door, Binnenband! (maar misschien niet hier...???)
:D :D :D :D LOL
Schlauch schreef:Ik kan de waarde van de naloop nu plotseling ook niet meer vinden. Gister nog wel. Neem maar van me aan dat er 52 stond. Ik veronderstel dat ze de pagina gewijzigd hebben.
Nee Reichbus, ik heb gewoon op mijn manier uitgelegd waarom koekeloe tintelingen aan zijn handen zou kunnen krijgen. Door te schrijven dat het sturen ongemerkt wat nerveus zou kunnen zijn.
Ook heb ik geschreven dat een Moon met 30 graden wellicht iets te veel is.
Hi, grappig, stond laatst een artikeltje in de B&T over twee fietsen, de t400 kreeg juist het predikaat opgelegd dat ie lekker rechtdoor wil en zeker niet nerves stuurt... je moest anders eens bij een tijdschriften boer binnen stappen of aan een van de auteurs om wat inlichtingen vragen? (artikeltje ging over een tochtje in marokko)

Ben ook benieuwd naar de extremes.... hoe dat deze zich houden enz.

Bas
Beste Jacq,
Ik weet dat je vindt dat je alles beter weet, maar toch. Even puur feitelijk: het overgrote deel van de reisfietsen heeft al tientallen jaren een balhoofdbuishoek van 71-72 graden.
De oorzaak van de zere vingers moet ook echt ergens anders gezocht worden: deze fiets is wat te groot, denk ik. Immers een fiets van 57 cm zitbuislengte maar met een sloping frame komt overeen met een fiets van zeg 62 cm hoogte maar met een horizontale bovenbuis (afhankelijk van de slope). Het gevolg is dat je de ook de lengte krijgt die past bij zo'n fiets van 62 cm. Dus zit je te gestrekt.
Wim
Schlauch schreef:Op de vierde plaats zijn de feiten die ik genoemd heb meestal niet weerlegd.
Nee he....!!! :( Die naloop van 45 mm. (later werd het zo maar 52...) die jij als "feit" aandraagt zijn niet weerlegd.... Ga even terug in deze draad naar 31 mei waar koekeloe een link heeft staan.... :!:
Vreemd dat je daar dezelfde 73 mm. vindt die ik ook noem.... Maar die jongens kunnen natuurlijk óók geen naloop opmeten.... :?

Schlauch schreef:Aan Dick wil ik nog even melden dat ik inderdaad ook in het Duits over fietsen praat.
:idea: Geweldig! Even een mailtje naar info@fahrradmanufaktur.de met de vraag wat de naloop is van de T400. Kun je meteen je kritiek op hun fietsen ook even kwijt..... op het juiste adres. 8)
Wanneer je antwoord hebt even een berichtje met dat antwoord (linkje naar de antwoord-mail?) op dit forum, misschien onder "Overige Zaken" in de rubriek Kletspraat...?

Van deze zijde vanaf nu geen discussie meer met Schlauch, ik geef de moed bij deze op, Jac. :evil:
:? :shock:

------------------------------------ :oops:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Beste Jacq,

Het is niet de bedoeling om iemand af te branden op dit forum. Het gaat mij er alleen om het feit dat je elke vorm van goedbedoelde kritiek naast je neerlegt en dan kan ik jouw relaas ook niet meer serieus nemen, sorry.
Als je bereidt bent deze kritiek ter harte te nemen dan kan wellicht ook de technisch wat minder onderlegde lezer eindelijk begrijpen wat je nu eigenlijk wilt duidelijk maken met formuleringen/beweringen als, en dit is zomaar een(recent) voorbeeld:

<<Nog even wat zaken op een rijtje. Op de eerste plaats is 72 graden stuurbuishoek voor een reisfiets vreemd. Op de tweede plaats gaat het mij niet om een omschrijving van het rijgedrag van een fiets. maar om de exacte waardebepaling. Op de derde plaats is de waarde die ik genoemd heb voor de naloop uniek en ongekend laag.>>

Je hebt, zoals blijkt uit bovenstaande, ongetwijfeld een grote kennis op het gebied van de geheimen van fietsgeometrie, het zou fijn zijn als beweringen onderbouwd worden a.d.h.v. tekeningen , foto's, tabellen, etc., dit zal e.e.a. voor mij, en ik denk ook voor anderen, wat minder abstract maken.

Alleen al bovenstaand citaat doet bij mij de volgende vragen opborrelen.
-Waarom is 72 graden 'vreemd'?
-Wat is de 'exacte waardebepaling' van een fiets?
-Waarom is die naloop 'uniek' en 'ongekend' laag?

Ik verwacht niet dat je deze drie vragen nu ook gaat beantwoorden, het is alleen om aan te geven dat beweringen -zonder dat die verder onderbouwd worden- nu eenmaal vragen en dus reacties uitlokken.
pedalman schreef:-Wat is de 'exacte waardebepaling' van een fiets?
Prijskaartje...??? :lol:
In dit verband wordt wat anders bedoeld, toch? :wink:
@ontopic:

Nieuw stuur erop gezet, met 7 graden meer knik (12 graden ipv 5), de ergon handvaten iets meer naar boven afgesteld (een beetje TE, want mijn handen glijden nu steeds naar voren, waardoor ik constant van positie moet veranderen, wat dan wel weer gunstig is... ;) maar dit stel ik nog bij)...

Enfin 30 kleine km verder geen noemenswaardige problemen, alle klachten zijn minder tot weg. Maarja ik moet een paar keer 60km fietsen om dat met zekerheid te durven zeggen.

Het nieuwe stuur helpt wellicht.

En over de naloop kan ik alleen maar tevreden zijn, ik kan lange tijd met losse handen blijven fietsen en zelfs door bochten heen. Mijn handen leunen op het stuur en ik ben NIET bezig met constant kleine correcties uitvoeren, de fiets is lui and ik ook. In die hoek moet het dus niet gezocht worden.

Deze week eens een grote tocht maken en kijken hoe dat gaat met mijn cubitale zenuw :)