Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

VSF T400 framesize 57 groter dan "Nederlandse" 57cm?

die vsf is niet bijzonder lang*

ik lees lange armen
het stuur staat te hoog
indien de schouders daadwerkelijk moeten ondersteund worden
moet u te veel "hangen"
indien de arm (inclusief hand) een dunne stok zou zijn ;
zou hij door-buigen

recht stuur ?
zou vooraan-gezien licht v-vormig moeten zijn ( (up-sweep )
hoe meer back-sweep ;
hoe minder de (onder-)arm onnatuurlijk moet gedraaid worden

( ik denk niet dat de backsweep een invloed heeft op de pols )






*voornamelijk het stuur bepaalt waar (en hoe) de polsen/handen komen
Bedankt voor alle tips..

Ik heb de fiets zelf nog een keer nagemeten en deze stond goed ingesteld (hoogte zadel, afstand zadel, stuur)....

De voorbouw heb ik een stuk omhoog gezet waardoor het iets meer rechtop zit en het stuur max. 1 cm dichterbij gekomen is. De ergonomische handvaten heb ik vandaag weer een paar keer opnieuw afgesteld.

Vandaag een tripje van 50km gemaakt en... GEEN TINTELINGEN!!! (nouja bijna niet, alleen geen gevoel in de rechterpink maar ik geloof dat dit een medisch probleem is)

Alleen waren mijn handen na het fietsen vuurrood en ingedrukt van het ergonomisch handvat (wel met als zonder handschoenen gefietst). Die handvaten hebben me erg veel pijn bezorgd. Maar ik ga kijken of ik andere kan vinden, desnoods een ander (gebogen) stuur.

IN ELK GEVAL... heb ik nu opeens last van elleboog klachten en rugklachten. Moeten de ellebogen compleet gestrekt zijn of mogen ze ook licht gebogen zijn??
Bij de ergon-handvaten komt de afstelling nogal nauw, dus ik zou ze er niet meteen af halen, maar eerst een stukje draaien en nog eens proberen. Het vlakke stuk moet zo zitten dat het de muis van je hand wel ondersteunt, maar niet naar boven forceert. Hoe groot is de knik in je pols ongeveer als je nu op de fiets zit (foto?).

Ellebogen horen licht gebogen te zijn. Dan vang je makkelijker hobbels op.

Misschien is de nieuwe houdig even wennen voor je rugspieren. Als de klachten blijven toch weer de stuurpen iets anders afstellen.
liz schreef:Bij de ergon-handvaten komt de afstelling nogal nauw, dus ik zou ze er niet meteen af halen, maar eerst een stukje draaien en nog eens proberen. Het vlakke stuk moet zo zitten dat het de muis van je hand wel ondersteunt, maar niet naar boven forceert. Hoe groot is de knik in je pols ongeveer als je nu op de fiets zit (foto?).

Ellebogen horen licht gebogen te zijn. Dan vang je makkelijker hobbels op.

Misschien is de nieuwe houdig even wennen voor je rugspieren. Als de klachten blijven toch weer de stuurpen iets anders afstellen.
Bedankt voor de antwoorden. Ik experimenteer verder.

* De rugproblemen zijn overkoombaar, heb er alleen na het fietsen 'last' van. Tussen quotes want ik denk dat dit geen echt probleem zal worden. Ik ben alleen bang dat ik doorgezakt op de fiets zit maar ja mijn fiets en ik zijn opgemeten en afgesteld.

*Mijn ellebogen zijn licht gebogen, ik dacht dat ik hier iets fout mee deed maar tijdens het fietsen (na 20-30km) voel ik de spieren rond mijn elleboog als ik (met moeite) mijn vuist naar mijn schouder probeer te halen (dus in de verste positie gebogen ellebogen). Ik vind dit raar want ik heb hier nooit eerder last van gehad en het stuur stond voorheen LAGER.

* De handen Blijven mijn fietsplezier bederven (ja echt... tijdens het fietsen denk ik elke minuut een paar keer aan de pijn in mijn handen van de druk op het stuur). De tintelingen zijn welliswaar al minder, maar toen ik uitgefietst was waren mijn handen vuurrood en ingedeukt door de handvaten. Ik zal eens een paar fotos maken van de stuurpositie een dezer dagen.

* De pijn van de handen is het ergst bij de pinkmuis (beide handen) omdat ik hier op steun op het "vlakke deel" van de ergonomische handvaten. Deze staan zo dat ik net geen knik in de pols heb!

* Ik heb geen "Ergon" handvaten want dat is een handelsmark maar ergonomische handvaten uit Duitsland (volgens mij onbekend merk), je kunt ze zien op de foto van mijn fiets:

Afbeelding
Het is al laat en ik wordt melig..... de oplossing voor je "handenprobleem"?

Met losse handen fietsen !!!

En nu weer even serieus: Afstelling iets wijzigen, proberen. Afstelling weer iets wijzigen, proberen... en één motto voor ogen houden:

Dode dingen winnen nooit !!!

Zo, en nu naar bed... :lol:
Schlauch schreef:De reden van het gebruik van een gewoon zadel is dat je er maar op 'één' manier op kunt zitten, en dat is dé goeie.
Of dé foute natuurlijk, met geen enkele mogelijkheid om nog wat te verzitten...
koekeloe schreef:* De handen Blijven mijn fietsplezier bederven (ja echt... tijdens het fietsen denk ik elke minuut een paar keer aan de pijn in mijn handen van de druk op het stuur). De tintelingen zijn welliswaar al minder, maar toen ik uitgefietst was waren mijn handen vuurrood en ingedeukt door de handvaten. Ik zal eens een paar fotos maken van de stuurpositie een dezer dagen.
Dat laatste lijkt me een uitstekend idee. Die ingedeukte handen duiden er op dat je én zwaar op het stuur leunt én niet van positie verandert én je handen niet af en toe rust gunt. Volgens mij ben je dan nog niet in de buurt van het doel.
Leon
Schlauch schreef:Wat is er nog meer aan de hand als je op een fiets te veel op je handen leunt ?! Nee ik houd er maar over op.
Jac
Zadelproblemen heb ik helemaal niet. Maar wat stel jij dan voor, een pasframe en een andere fiets?

Dat is wel heel erg drastische maatregel en geeft me geen garantie dat ik minder op mijn handen zal steunen, de meeste vakantiefietsen zijn "sportief" qua frame. Ik probeer eerst eens een ander stuur (advies van m-gineering), ik zit te denken aan een 30 graden gebogen stuur (moon) met andere ergonomische handvaten (Ergon).

@Leon: ik wissel wel elke paar km van positie.
Update, net bij de fietswinkel (niet die waar ik de fiets heb gekocht want dat is in Duitsland) geweest en e.e.a. doorgesproken. Mijn fietshouding is gewoon goed maar het steunen op het stuur niet. Ik begin eerst met echte Ergon handvaten die ik heb besteld, en niet gelijk met een nieuw stuur. Stapje voor stapje dus. Mijn "ergonomische" handvaten zijn aan de buitenkant van hard plastic en laat dat net in de buurt van het pijnpunt zitten. De Ergon handvaten zijn helemaal zacht volgens de fietsenmaker.

Nogmaals dank voor de reacties en het meedenken! En ik blijf de vorderingen in dit topic bijschrijven :)
graag een foto van de houding

zet camera op grote afstand
best in tele-stand
en in het midden ( hoogte / lengterichting )
dit om vervormingen te minimalizeren
ik vind het beter de hand centraal sterker/beter te ondersteunen
dit juist ter ont-lasting van zone waar ergon zo een grote oppervlakte heeft


reacties welkom
macdavid schreef:ik vind het beter de hand centraal sterker/beter te ondersteunen
dit juist ter ont-lasting van zone waar ergon zo een grote oppervlakte heeft


reacties welkom

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, je wilt niet naar een groter gripoppervlakte of begrijp ik dat verkeerd?


In elk geval heb ik de Ergon handvaten getest en deze voelen heeeerlijk aan, minpuntje, ik heb meer last van zwetende handen op deze handvaten.

De eerste 45 minuten fietsen waren uiterst plezierig en toen kwamen de problemen....

Na vanaf 20-25km had ik weer tintelende handen EN uitval van mijn rechter pink en ringvinger. Tijdens het fietsen een behoorlijke frustratie. Geen echte pijn maar wel veel last.

De hoek van de polsen is goed alsook de positie van de ellebogen en afstand zadel-stuur, ik zit nu meer rechtop waardoor ik minder op mijn handen steun. Ik heb een 5 graden stuur en dat kan ik door nog een krommer stuur vervangen, maar...

Ik denk niet meer dat het aan mijn fiets ligt maar aan mijn lichaam. Volgens mij heb ik zowel Carpale Tunnel Syndroom (beide handen) als een probleem met de Nervus Ulnaris (rechterarm). Ik ga volgende week mijn huisarts vragen wat hij er van denkt en vragen voor een doorverwijzing.

Wat een pech! Ik hoop dat dit nog goed komt voor mijn vakantie in september! :)
Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een tweedehands Kogamiyata Wordltraveller gekocht. Deze fiets heb ik vrij snel af laten afstellen door een fietsenmaker bij mij in de buurt die hier in het forum goed aangeschreven staat.

Ik bleef echter last houden van mijn klachten. Ik ben nu ongeveer een maand geleden bij een fietsfysio geweest. Hij heeft enkele aanpassingen aan mijn fiets voorgesteld. Afgelopen week heb ik deze aanpassingen ook aan mijn fiets doorgevoerd (ander zadel, andere stuurpen, andere handvaten (Ergon -> met name dit moest mijn pijnklachten verhelpen). Ik heb vrijdag op mijn eerste langere fietstocht nog ten dele verbetering gemerkt. De tintelingen kwamen wel terug, maar ik moet even een tijdje blijven fietsen met deze aanpassingen om te zien of ze effect hebben. Voor de rest voelt het erg fijn: ik zit veel rustiger op de fiets en het trapt een stuk fijner moet ik zeggen. Ik heb het idee dat ik nu een betere balans heb op de fiets.

Mijn advies: probeer een fietsfysio te vinden die je kan helpen met de afstelling van je fiets. Mij heeft het € 75,= gekost en ik denk hoe dan ook dat dat de moeite waard is geweest.
Je hebt nog steeds last van tintelingen, denk je dat deze bij jou minder zullen worden?

Waar vind ik zo'n fietsfysio.... op google levert dit niets op en ik heb nog nooit van de term gehoord. Of moet ik bij een willekeurig sportfysiocentrum proberen?
koekeloe schreef:Je hebt nog steeds last van tintelingen, denk je dat deze bij jou minder zullen worden?
Ik durf het nog niet te zeggen. Ik weet alleen dat meer mensen door deze handgrepen van hun tintelingen af zijn gekomen. Het lijkt al wel wat beter te zijn.
koekeloe schreef: Waar vind ik zo'n fietsfysio.... op google levert dit niets op en ik heb nog nooit van de term gehoord. Of moet ik bij een willekeurig sportfysiocentrum proberen?
Ik zelf ben bij http://www.fietsbewegingsanalyse.nl/ geweest. Deze zit in Wageningen.
Ik weet dat Morene een ander bedrijf is waar dit kan. Deze zit in Groesbeek.

Voor jou misschien (te) ver weg. Ik weet niet meer hoe ik ze heb gevonden. Volgens mij via dit forum. Ik heb wel gekeken of ik via internet ook "referenties" kon vinden.
Bedankt Guus, ik had die link ook al via Google gevonden.


Ik weet bijna zeker dat het in mijn elleboog zit (de ulnaris zenuw die mijn pink verdoofd), ook als ik tijdens het fietsen mijn armen tegen elkaar druk (zeer kleine hoek elleboog) dan heb ik daar last van irritatie, dit heb ik links niet. Maar het is nogal wat om daarmee naar de neuroloog te gaan.

Deze week ga ik een ander stuur halen. Ik heb nu een recht (5 graden) MTB stuur en wil een 30 graden (of 35 graden als dat bestaat) gebogen stuur halen, of een Moon-bugel als Marten eerder noemde in dit topic.

De arm komt dan meer in een natuurlijke positie te liggen, maar is een 30 graden gebogen stuur met bar-ends niet onpraktisch of een raar gezicht ?
Schlauch schreef:Het is echter wel zo dat er hier op dit forum herhaaldelijk aanbevelingen worden gedaan voor bijvoorbeeld sommige fietsen, waarvan eigenlijk al vaststaat dat er iets mis mee is.

Maar ik zou geen enkele VSF kopen !, vanwege de unieke en onwaarschijnlijk lage naloop. Dit veroorzaakt op den duur, als je wat langer op de fiets zit, stuurproblemen, ook al is dit niet direct te merken, en dus kun je zithoudingsproblemen bij voorbaat verwachten. Het is een samenloop van kleine afwijkingen van een frame.
Dat de meeste vakantiefietsen sportief zouden zijn wat betreft frame is een misverstand.
Hallo Jac,


Even mijn berichtje geedit. Nu snap ik wat je bedoelt met lage naloop: een kleine naloop. Dit is van toepassing op de oude series VSF T400 (2006 en eerder) maar niet op de nieuwe. Deze willen namelijk rechtuit en sturen "lui" en ook met losse handen fietsen (en sturen met gewichtverplaatsing) is mogelijk zonder dat het stuur omklapt. Maar je posts suggereren dat er iets mis is met het frame, of is betreft het slechts de naloop van de voorvork?

Ik heb ooit een 2006 T400 geprobeerd en die had een vrij rechte vork (kleine naloop) en stuurde vrij nerveus. De 2008 versie die ik heb heeft eerder een grote naloop en wil rechtuit.

En dat er iets mis zou zijn met de VSF (T400) fietsen heb ik niet eerder gelezen op het forum, daar deze fiets alleen aanbevolen wordt.

Wat het al dan niet lui sturen van een fiets te maken heeft met slapende vingers weet ik niet.


Tevens heb ik een vraag voor de overige lezers: ik wil een 30 graden (Moon) stuur monteren om een natuurlijke armpositie te verkrijgen, mijn Ergon grips hebben kleine bar-ends, maar zijn barends op een gebogen stuur niet onpraktisch of vreemd??
http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 188116.pdf

De T400 heeft hier een langere naloop (7.4cm) dan Trek, Giant Expedition, Cannondale, Snel Safari, Koga Miyata randonneur, Avaghon Series, etc etc

Dit betreft trouwens een 2006 model denk ik (?) die ik persoonlijk wat onrustig vind sturen.

De 2008 fietsen van VSF T400 zijn daarintegen heel rustig (met bepakking losse handen geen probleem). Voelen anders aan dan de 2006 modellen.

Ik begin me nu af te vragen hoe je aan de informatie van de korte naloop komt bij de VSF T400 , en ben benieuwd naar wat er volgens jou nog meer mis is aan het frame. Op Duitse websites kom ik niet aan getallen maar wel lees ik dat de VSF T400 een lange naloop heeft en zeer rustig stuurt. Misschien betreft het verhaal over de korte naloop de oudere modellen (dat denk ik tenminste)
Schlauch schreef:Maar ik zou geen enkele VSF kopen !, vanwege de unieke en onwaarschijnlijk lage naloop.
Schlauch schreef:Als je fiets een naloop heeft die ongeveer 45mm is, dan vind ik inderdaad dat er iets mis is.
koekeloe schreef:Ik heb geen getallen kunnen vinden, kan het misschien wel proberen op te meten, maar ik heb twee Duitse sites gevonden waar ze allebei spreken over dat de T400 een lange naloop heeft.
Die getallen heb ik wel voor je: Al vanaf 2006 is de naloop een lieve 74 mm. (maar daar was je inmiddels zelf ook al achter...) Niet bepaald kort en voor zover ik heb kunnen achterhalen is er nadien ook niets aan de naloop gewijzigd! Ik kan wat gemist hebben natuurlijk.
Waar Jac die 45 mm. vandaan tovert is me bepaald onduidelijk... :?
Met de zitbuishoek is mijns inziens ook weinig vreemds aan de hand: 72 graden.
Dus wat betreft Jac zijn commentaar zonder juiste cijfers en feiten op (o.a.) jouw fiets: Framematen en framegeometrie hebben we een ander draadje voor..... :wink:

Maar nu even terug naar het echte probleem, de handen. Je idee van een "Moon" stuur is misschien wat erg drastisch, 30 graden....
Misschien is de nieuwe Humpert A.H.S.-Eco (of -SL) een idee voor je. Daarvan is de hoek instelbaar van 0 graden tot ....... 90 graden (dit alleen voor handig transport :lol: ).
Ik denk dat er nu wat forumleden over me heen gaan vallen: het ding is nogal zwaar, nogal duur en heeft 2 "draaipunten". Zijn die draaipunten sterk, veilig...? Denk het wel!
In jouw geval is het waarschijnlijk een handig ding omdat je dan echt kunt experimenteren en daarvoor niet 4, 5, 6 verschillende sturen hoeft aan te schaffen om te ontdekken welke hoek het best werkt voor jou...
En tot slot nog even dit:
Schlauch schreef:Als een fiets niet lui stuurt moet je constant je stuur vast houden. En dit wordt lastiger als je toch al niet comfortabel op je fiets zit. En dan zou je problemen kunnen krijgen met je handen.
Ik zou iedereen aanraden, of je fiets nou lui stuurt of niet, of je nou comfortabel op je fiets zit of wat minder comfortabel: toch maar je stuur vast houden! :lol:
Ik dacht al....waar blijf je 8)
Jac??? wat bedoel je psies? wel eens gedacht aan een grotere of juist kleinere sprong in je vork?

Bas