Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn zadel kantelt. Wat te doen? - Forum Wereldfietser

Mijn zadel kantelt. Wat te doen?

Ik heb een aluminium zadelpen met 1 bout. Hoe vast ik deze bout ook zet toch gebeurt het me altijd dat na verloop van tijd mijn zadel gaat kantelen kantelen. (de punt van het zadel komt dan omhoog)
Het betreft een zwarte zadelpen. Op de contactoppervlakken van de zadelpen met de zadelklemmen (of hoe die dingen ook mogen heten waarmee je het zadel op de zadelpen klemt?) zie ik wel blank aluminium maar dat leek me vrij normaal omdat er er al verschillende keren is verschoven. Ik heb al overwogen om een nieuwe zadelpen met 2 bouten aan te schaffen maar ik vraag me af of er niet een manier is om dit probleem op te lossen? Iemand enig idee?

Alvast dank. Groeten Peter
Eenbouts zadelpennen blijven bij mij ook niet zitten. Ik heb dus tegenwoordig een tweebouts Nitto S83, en die blijft echt zitten. Ik vind ze ook makkelijker af te stellen.
Wim
PeeWee schreef:Ik heb een aluminium zadelpen met 1 bout. Hoe vast ik deze bout ook zet toch gebeurt het me altijd dat na verloop van tijd mijn zadel gaat kantelen kantelen. (de punt van het zadel komt dan omhoog)
Het betreft een zwarte zadelpen. Op de contactoppervlakken van de zadelpen met de zadelklemmen (of hoe die dingen ook mogen heten waarmee je het zadel op de zadelpen klemt?) zie ik wel blank aluminium maar dat leek me vrij normaal omdat er er al verschillende keren is verschoven. Ik heb al overwogen om een nieuwe zadelpen met 2 bouten aan te schaffen maar ik vraag me af of er niet een manier is om dit probleem op te lossen? Iemand enig idee?

Alvast dank. Groeten Peter
Eenbouts pennen zouden ook moeten blijven staan, doen ze dat niet dan kan dat diverse oorzaken hebben:

Ribbels versleten (bij gekartelde hoekverstelling)
zadelhouder opengebogen (bij systemen met een wigvormige klemming voor de hoekverstelling
Bout heeft onvoldoende klemming door roest, gebrek aan smering of doordat er niet genoeg draad op de steel zit
Pen kan de gewenste hoek niet maken, waardoor de bout scheef zit te trekken

Een tweebouts klemming is echter te prefereren, als er een boutje breekt ben je niet direkt alle onderdelen kwijt en de kans op breuk is veel kleiner
PeeWee schreef:Ik heb een aluminium zadelpen met 1 bout. Hoe vast ik deze bout ook zet toch gebeurt het me altijd dat na verloop van tijd mijn zadel gaat kantelen kantelen. (de punt van het zadel komt dan omhoog)
Nog een mogelijkheid: als je het zadel eens na een tijdje gebruik een stukje naar voren hebt gekanteld kan de pen toch een heel sterke neiging hebben om in het inmiddels ingesleten diepere gedeeltje terug te zakken.
Heb je misschien een detailfoto?
Groet,
Leon
Ik heb wat foto's bijgesloten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Valt deze zadelpen nog te redden of wordt het toch een nieuwe met 2 bouten? (zo ja...tips voor een niet al te dure ??)

Groet Peter
PeeWee schreef:Ik heb wat foto's bijgesloten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Valt deze zadelpen nog te redden of wordt het toch een nieuwe met 2 bouten? (zo ja...tips voor een niet al te dure ??)

Groet Peter
Aan de slijtplekken te zien zou ik het niet raar vinden als blijkt dat de bout niet ver genoeg achterover kan kantelen in de sleuf voor de door jouw gezochte hoek. Je zou de sleuf misschien iets kunnen uitvijlen

Een Ritchey logic tweebouts is ongeveer twee tientjes
Marten bedankt.

Ik heb net even gekeken naar de stand van het zadel maar bij de gewenste stand zit de bout niet op het eind van het gat dus dat kan het niet zijn. Is het misschien te doen om de contactoppervlakken eens vlak te maken met een vijl of blijft dat gewoon prutsen en kan ik maar gewoon beter 2 tientjes uitgeven voor een nieuwe zadelpen?

Groet Peter
Ik zie geen ribbels. Probeer er gleufjes in te vijlen met een driehoeks vijltje. Dan heeft de strop meer grip.
PeeWee schreef:Marten bedankt.

Ik heb net even gekeken naar de stand van het zadel maar bij de gewenste stand zit de bout niet op het eind van het gat dus dat kan het niet zijn. Is het misschien te doen om de contactoppervlakken eens vlak te maken met een vijl of blijft dat gewoon prutsen en kan ik maar gewoon beter 2 tientjes uitgeven voor een nieuwe zadelpen?

Groet Peter
misschien helpt het om de zadelrails iets dikker te maken met een wikkeling bierblik. Dit zou de bovenste V meer dicht moeten drukken.
En je gebruikt wel een 14cm lange inbussleutel?
Ik heb zo'n zelfde zadelpen op mijn Avaghon, maar dan in 'blank' aluminium. In het begin had ik er ook last van. De remedie bleek om de schroefdraad in te vetten en de bout erg hard aan te trekken. Dat is in feite niet verstandig om zonder momentsleutel te doen. Het hielp wel. Nu is het een kwestie van zo lang mogelijk afblijven.
Leon
Schuurpapier tussen de draaiende vlakjes plaatsen. Ik heb dit niet zelf ervaren, maar van een goed ingelichte vriend gehoord. Zelf heb ik de juiste stand aangetekend met viltstift en daarna losgemaakt en laten vastlassen aan 1 kant.
rvqx schreef:
ma 19 okt, 2020 23:57
Schuurpapier tussen de draaiende vlakjes plaatsen. Ik heb dit niet zelf ervaren, maar van een goed ingelichte vriend gehoord. Zelf heb ik de juiste stand aangetekend met viltstift en daarna losgemaakt en laten vastlassen aan 1 kant.
Ahhhh, 2009. Die goede ouwe tijd... :wink: :lol: