Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schakelprobleem sg-c3001-7R (inter 7 sg c3001 7r) - Forum Wereldfietser

Schakelprobleem sg-c3001-7R (inter 7 sg c3001 7r)

Mijn bakfiets met middenmotor heeft een sg-c3001-7R naafversnelling. Versnellingen 1-4 werken perfect, maar 5,6,7 haperen als er kracht op de ketting komt (onbelast werken ze goed). Bij het uitoefenen van kracht schiet er intern iets door, tenminste zo klinkt het en zo voelt het. Er zit al een nieuwe shifterset op (shifter met binnen en buiten kabel), Streepjes in vierde versnelling staan perfect recht tegenover elkaar, alles beweegt soepel.

In de buitenkabel zit een onderbreking voor de shift-sensor (als je schakelt wordt even de motor uitgeschakeld).

Zou de naaf kapot zijn of kan het nog iets anders zijn? Wat kan ik nog proberen of bekijken voordat ik een nieuwe naaf bestel?
Je zou kunnen overwegen je vraag voor te leggen bij de importeur.
Mogelijk is er sprake van een probleem dat vaker voorkomt en biedt revisie van de naaf (onder garantie) uitkomst.
Zonder de leeftijd te noemen van de desbetreffende fiets lijkt me dat niet altijd de meest voor de hand liggende optie. Binnen de garantieperiode zou ik zeker naar de verkoper van de bakfiets in kwestie gaan, maar daarbuiten zul je waarschijnlijk een reactie krijgen die in de kern niet veel verschilt van 'jammer de bammer'.

Maar de Nexus 7 naaf heeft al een niet al te beste reputatie, en een bakfiets is nu ook niet bepaald een luizenleven voor een versnellingsnaaf. Ook een middenmotor erbij helpt daar niet aan mee ;) Dus ik kan me best voorstellen dat 'ie ook gewoon een keer stuk gaat.

Mocht de naaf daadwerkelijk stuk zijn en repareren kostentechnisch niet interessant of niet mogelijk, dan zou ik een Alfine8 of Nexus Premium overwegen. Bij Kurbelix in Duitsland vaak best betaalbaar, maar je kunt natuurlijk ook je favoriete fietsenwinkel en/of wielbouwer gunnen om een bakfiets-proof wiel voor je te spaken.

Een stuk hoger op de ladder staat een Rohloff Speedhub, maar dat doet 'ie ook qua prijskaartje ;)
Probeer de afstelstreepjes eens net niet recht tegenover elkaar te zetten, ze zijn niet altijd even nauwkeurig. Verder is het heel waarschijnlijk dat het vet in de naaf uitgedroogd is, waardoor de boel niet zo lekker meer werkt. De naaf moet dan in olie gedompeld en daarna ingevet worden. Dat is niet zo moeilijk als je een beetje handig ben. De fietsenmaker zou het ook moeten kunnen, maar tegenwoordig vervangen ze het binnenwerk meteen. Het nadeel van de fietsenmaker is uiteraard het uurloon.
Bedankt voor de reacties. Ik heb op marktplaats een vervangende naaf gevonden (zelfde type). Wat is de beste optie? Binnenwerk overzetten of complete naaf vervangen (dus wiel opnieuw spaken)?
binnenwerk overzetten. vergelijk de binnenkant van het naafhuis: als je daar niks gek ziet dan is omspaken echt niet nodig en scheelt veel werk.
zoek in dit forum eens op het geven van een oliebad aan het binnenwerk: dat kun je ook gelijk doen. een oude beschuitbus is daarbij heel handig.
Ik heb het binnenwerk overgezet. Het vervangende binnenwerk zag er als nieuw uit en ik heb het er dan ook zo ingezet (zonder oliebad). Schakelt nu weer perfect! Bedankt allemaal!
'effe de bak gewisseld': je kunt zo de endurace-racing in :D :wink: