Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe marathon e plus- banden op de fiets? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Schwalbe marathon e plus- banden op de fiets?

Ik denk dat je de gegevens wel door kunt trekken naar bredere banden op groffere ondergronden.

Ook dan ondervind je de minste weerstand op banden die de oneffenheden in de ondergrond goed "absorberen".

Oftewel: comfort = speed

En zijn 60 mm brede banden niet toereikend om die oneffenheden op te vangen, dan zou je eens na kunnen gaan denken over een verende voorvork of misschien zelfs een fullsuspension...
alma schreef:
za 25 mar, 2023 11:37
Ik denk dat je de gegevens wel door kunt trekken naar bredere banden op groffere ondergronden.
Ook dan ondervind je de minste weerstand op banden die de oneffenheden in de ondergrond goed "absorberen".
Je bedoelt veren in plaats van absorberen.
Stugge antilekbanden absorberen namelijk juist heel goed de energie die je in de veerweg ervan stopt, dat is juist het probleem met die dingen.
Ik bedoel dat de trillingen niet doorgegeven worden aan de fietser
Dat is het wezen van vering.
Oke, ik zal het anders formuleren:

Ook dan ondervind je de minste weerstand op banden die de oneffenheden in de ondergrond goed "uitvlakken" door in en weer uit te veren.
alma schreef:
za 25 mar, 2023 10:49
Een mooie illustratie van het feit dat (rol)weerstand op een metalen rol erg kan verschillen van de weerstand in de praktijk op verschillende soorten wegdek.
Geen haar op mijn hoofd die daaraan twijfelt.

De wattages die uit een test op een metalen rol à la bicyclerollingresistance komen, gelden voor die rol en moeten dus met een flinke korrel zout genomen worden in het echte leven.
Maar naast die wattages is er ook nog de volgorde van de testresultaten. Band X rolt lekker dan band Y.
En mijn - toegegeven beperkte - ervaring zegt dan dat die testen op een metalen rol ook iets zeggen over de volgorde van de rolweerstand in het echte leven met zijn kasseien.
Een band die minder goed scoort voor rolweerstand op de metalen rol, rolt in het echte leven ook minder lekker.

Zinloos zijn die testen volgens mij dus niet.

Hierbij natuurlijk enige caveats. Ik heb het over gelijkaardige banden op gelijke druk. Pakweg racefietsbanden van 25 millimeter op 6 bar. Ik heb het niet over de vergelijking tussen twee verschillende banden van 25 mm, de ene op 7 en de andere op 4,5 bar. Ik heb het ook niet over een band van 25 millimeter op 6 bar en een andere band van 32 millimeter op 6 bar etc.

En nog een laatste caveat: ik heb het niet over banden die op de metalen rol een klein verschil in rolweerstand geven. Ik bedoel dan eerder het verschil tussen de Schwalbe Durano (een stug monster) en de Michelin Power Competition die nu op de racefiets ligt (een heerlijk soepele band).
Wat dit laatste betreft, kun je bicyclerollingresistance wel iets verwijten. Ze geven resultaten tot op een tiende van een Watt en rangschikken dan. Zo krijg je de indruk dat 1 Watt verschil ook een verschil zou kunnen maken in het echte leven. Daar heb ik nog niks van gemerkt.

"Niet opzienbarend", zou Leon nu toevoegen. Dat is correct, maar de kritiek die bicyclerollingresistance krijgt, is m.i. soms een beetje naast de kwestie.
En wat dacht je van een mooie ronde, zo je wilt ovale vorm van de doorsnede van een band als deze nieuw is.
Kijk eens hoe soepel je daarmee door de bocht stuurt.
Heel wat anders dan de voorband van mijn Poppink waarvan het loopvlak nagenoeg vlak is in plaats van rond.
In bochten voel je hoe de fiets, de band over die overgang van vlak naar rond kruipt.
Je zult begrijpen dat het gedrag in de bocht op dit moment verre van ideaal is.

Een test van nieuwe banden zegt mogelijk weinig over het gedrag van diezelfde band bij dagelijks gebruik zeg eens tussen de 2.000 een 10.000 km van de levensloop van die band.

Tot slot trof ik nog dit verhaaltje uit 2012 https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2012/
Poppink schreef:
za 25 mar, 2023 20:33
Tot slot trof ik nog dit verhaaltje uit 2012 https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2012/
Dat verhaal was toen en nog lang daarna de bron van veel discussie op dit forum. De Marathon Racer komt daar slechter uit dan de Plus, om naar iets te noemen.
Leon schreef:
za 25 mar, 2023 22:18
Poppink schreef:
za 25 mar, 2023 20:33
Tot slot trof ik nog dit verhaaltje uit 2012 https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2012/
Dat verhaal was toen en nog lang daarna de bron van veel discussie op dit forum. De Marathon Racer komt daar slechter uit dan de Plus, om naar iets te noemen.
wij hebben met de tandem zowel op de racer als op de plus diverse keren de elfstedentocht gereden. Niks dat het verschil heeft gemaakt. Daarmee wil dat natuurlijk evengoed amper wat zeggen, maar het levert me voor nu even heel mooie herinneringen op.
Grandonneur schreef:
za 25 mar, 2023 22:34
wij hebben met de tandem zowel op de racer als op de plus diverse keren de elfstedentocht gereden. Niks dat het verschil heeft gemaakt. Daarmee wil dat natuurlijk evengoed amper wat zeggen, maar het levert me voor nu even heel mooie herinneringen op.
Nu weet je dus dat je maatje soms veel harder trapte dan jij dacht. :D
Ik heb wat plaatjes.
Marathon.jpg
Marathon.jpg (8.51 KiB) 621 keer bekeken
MarathonPlus.jpg
MarathonPlus.jpg (8.39 KiB) 621 keer bekeken
Marathon Efficiency.jpg
Marathon Efficiency.jpg (8.86 KiB) 621 keer bekeken
Continental Contact.jpg
Continental Contact.jpg (19.51 KiB) 621 keer bekeken
Continental Top Contact II.jpg
Continental Top Contact II.jpg (22.13 KiB) 621 keer bekeken
Ik heb gebeld met Continental in Barneveld.
Wat hier in vorige posts al gezegd wordt wordt ondersteund door de fietsenband deskundige van Continental.
Een glad loopvlak in het midden geeft minder rolweerstand.
Een dikkere anti leklaag geeft minder soepelheid en meer rolweerstand.
Soepele wangen geven comfort.

Slotconclusie van de man: Alle banden van alle merken zijn goed. Laat het van je persoonlijke voorkeur afhangen.
Marathon loopvlak.jpg
Marathon loopvlak.jpg (9.72 KiB) 620 keer bekeken
Marathon Plus loopvlak.jpg
Marathon Plus loopvlak.jpg (9.92 KiB) 620 keer bekeken
Mijn conclusie: Je bent beter uit met een Marathon dan met een Marathon Plus.
Vind je dat niet zelf ook een kortdoordebochte redenering waarbij je links en rechts wat hebt gemist?
Leon schreef:
wo 29 mar, 2023 16:14
Vind je dat niet zelf ook een kortdoordebochte redenering waarbij je links en rechts wat hebt gemist?
Leg eens uit?
De conclusie die je trekt kun je alleen trekken als dat de enige variabele is. Je ontkracht dat gelukkig zelf in het bericht dat je nota bene zes minuten eerder (!) hebt geschreven.
Daarnaast vind ik zelf niet erg interessant wat marketeer van een bandenfabrikant zegt. De tijd dat ik zo bleu was als toen ik 17 was is al een hele tijd voorbij.
Leon schreef:
wo 29 mar, 2023 16:50
Daarnaast vind ik zelf niet erg interessant wat marketeer van een bandenfabrikant zegt.
Die fabrikant zegt blijkbaar:
Een glad loopvlak in het midden geeft minder rolweerstand.
Een dikkere anti leklaag geeft minder soepelheid en meer rolweerstand.
Soepele wangen geven comfort.
Dat is toch zo gek niet?
Ik,weet niet of hij erbij gezegd heeft "bij verder gelijkaardige banden, of anders geformuleerd: als de andere factoren min of meer gelijk zijn". Maar het lijkt me evident dat je zijn vuistregels zo moet interpreteren.
derdekeer schreef:
wo 29 mar, 2023 20:23
Dat is toch zo gek niet?
Het zijn open deuren. En wat is het verschil tussen soepelheid en comfort?
Natuurlijk spelen loopvlak, antileklaag en wangen in al de genoemde aspecten mee.
Leon schreef:
wo 29 mar, 2023 21:23
Het zijn open deuren.
Ja, voor jou zijn dat open deuren, en voor ervaren bandenkenners. Maar voor iemand die zich oriënteert op een nieuwe band, zoals dat dan heet, zijn dat handige vuistregels.

Uiteindelijk zegt die fabrikant "mirakels bestaan (nog) niet", en dat kan inderdaad een beetje triviaal overkomen.

Maar ik denk dat je onderschat hoeveel fietsers op zoek zijn naar dat mirakel, de band
- die spot met glasscherven en doorns;
- die een lage rolweerstand heeft;
- die veel comfort biedt (soepele wangen!):
- en die zich ook nog eens aardig gedraagt in bochten mét bepakking (té soepel mogen die wangen ook weer niet zijn!).

.
derdekeer schreef:
wo 29 mar, 2023 22:34
- die veel comfort biedt (soepele wangen!):
Nu maak je zelf ook de fout om te suggereren dat het vooral de wangen zijn die het comfort bepalen, terwijl het bij de Greenguard en de Plus toch echt voor het grootste deel de loopvlakken en antileklaag zijn die alle comfort verpesten.
Het was gewoon onhandig en verkeerd uitgelegd, en dat leidt zoals altijd tot misverstanden.

De stevigheid van de wangen bepaalt trouwens niet of je goed door een bocht kunt. Ook met flinterdunne wangen kun je met bagage en al goed door de bocht.
Bochtgedrag wordt, zolang de luchtdruk in de band past bij de belasting, vooral door het loopvlak en dan vooral de zijkant daarvan, bepaald.

Dat mirakels niet bestaan klopt natuurlijk. Helaas produceren ze wel banden die sterk overdreven de andere kant op gaan.
stevigheid van de wangen
Het voordeel van stevige wangen is volgens mij minder snel schade op paden met grove stenen (daar kom ik met een trekkingfiets toch liever niet) en minder snel een stootlek bij lage bandenspanning.