Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote stevige gravelbike, maar welke? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Grote stevige gravelbike, maar welke?

130 berichten
Mooie fiets uiteraard :)

Groep is duidelijk niet standaard. Wat zit er precies op en hoe werkt het? Zit zelf namelijk ook aan een 2x met meer tanden achter te denken.
Zit een GRX 800 groepset op, 2x11. Achter een 11-42 cassette waar 11-32 standaard is. Groot- groot past maar loopt niet ideaal. Klein- groot loopt prima. Nu 1x mee weg geweest dus kan er weinig over zeggen hoe dit zich op de lange termijn zal houden. Achterderailleur enkel bijgesteld. Zelfde kettinglengte.

Afbeelding
(foto van cassette 11-42)
Toen drievoudige crackstellen in zwang raakten en er een blaadje 26 bij de 36 en 48 kwam klaagden puristen dat dat extra gewicht opleverde. :D
Fedor schreef:
vr 24 mar, 2023 23:06
Zit zelf namelijk ook aan een 2x met meer tanden achter te denken.
Ik weet even niet of dit al eerder is gepost. Standaard komt Shimano GRX800 met 48/31 of 46/30 en een 11-34 cassette. Als je verder wilt gaan ("mullet" setup) dan is er een aantal opties:

- Gewoon erop schroeven en de B-schroef maximaal indraaien; nadeel hiervan is dat de B-schroef nogal op het randje kan komen te zitten en dat bij de grote krans waarschijnlijk het bovenste derailleurwieltje de cassette raakt of in ieder geval raakt tijdens het opschakelen. Het is een beetje afhankelijk van je frame en derailleuroog. En ik gok ook dat het wel ophoudt bij 11-40 of 11-42.
- Een Goatlink 10s gebruiken, zie ook https://www.youtube.com/watch?v=sRgLG1uP_uo&t=613s. Deze oplossing gebruik ik zelf, met een 11-40, maar groter kan ook. De derailleur komt verder weg te staan en krijgt zo ruimte voor de grote kransen. Er zijn geen andere verbouwingen nodig, alleen de Goatlink. Ik gebruik alles van 14-28, 11-34 en 11-40 cassettes door elkaar allemaal met dezelfde kettinglengte, maar denk dat dat bij 11-46 of 11-50 niet meer lukt, dan heb je ook meer ketting nodig wil je veilig per ongeluk groot-groot kunnen schakelen (ik wil dat per se, ik ken mezelf) en dan komt er een moment dat bij klein-klein de ketting slap gaat hangen.
- Een GRX RD-RX812 (1x11) derailleur verbouwen met de kooi van een XT RD-M8000-SGS, zie ook https://www.youtube.com/watch?v=7kUxmkuJWNg&t=2s. Die kooien zijn los verkrijgbaar, maar waarschijnlijk is je fiets met een RX810 afgemonteerd en moet je dus eerst een RX812 aanschaffen. Dan loopt het op, om van Di2 nog maar te zwijgen. Geen ervaring met deze oplossing.
Goede informatie, dank je :D

Goatlink zat ik ook aan te denken. Het was me alleen niet duidelijk of het de Goatlink 10 Goatlink 11 of Roadlink DM moet worden. Wolftooth maakt dat niet compleet duidelijk en op Bikepacking.com zie je eigenlijk alles door elkaar heen gebruikt worden.

Voor mij is de wens dus in eerste instantie een 46-30 gecombineerd met een 11-42.. Dan moet groot-groot mogelijk zijn zonder een slappe ketting bij andere verhoudingen.
Op de foto van de derailleur en cassette op de nieuwe fiets van Jan P kan je duidelijk de afstand zien tussen het hart van de achteras (= ook van cassette) en het hart van het draaipunt van de derailleur. Ik schat dat het zo'n 5 cm is en onder een hoek van 45°. Deze afstand komt tot stand door een optelsom van het derailleur oog op de fiets van Jan P, het draaipunt van de derailleur en de B-link die tussen beide zit.
Op mijn Stevens (2 x 10 speed, 46-30 x 11-36) met GRX400 derailleur zit een veel langere derailleurhanger, de B-link zit er niet tussen (= direct mount) en toch komt het draaipunt van de derailleur ook op zo'n 5 cm onder een hoek van 45° uit.

Ik heb ook van alles zitten lezen over de mogelijkheden van een groter kransje achter en/of een kleiner kransje voor.
Wat me opvalt is dat veel fietsers zeggen zonder problemen met een groter achterkransje rond te raggen. Daarbij wordt niet altijd duidelijk of dat met een 1 x 11, 2 x 10 of 2 x 11 set-up is en in hoeverre het echt vlekkeloos schakelt. Ik lees toch net te vaak dat je met een Goatlink of het maximaal indraaien van de B-schroef, dus de derailleur meer naar achteren, je bij het schakelen naar de kleinste achterkransjes wat op nauwkeurigheid inlevert.

Een GRX400 derailleur heeft een capaciteit van 41 tanden en is officieel voor een grootste achterkransje van 32/36.
Een GRX810 derailleur heeft een capaciteit van 40 tanden en is officieel voor een grootste achterkransje van 30/34.
Een GRX812 derailleur heeft een capaciteit van 31 tanden en is officieel voor een grootste achterkransje van 40/42.
Een GRX812 derailleur met de XT RD-M8000-SGS kooi hack heeft een capaciteit van ?? tanden en kan ook 40+ achterkransjes aan.

Uiteindelijk is mijn conclusie dat je eerst moet beoordelen wat de afstand tussen je achteras en directmount draaipunt van je derailleur oog is.
Is die klein dan kun je kijken of er voor jouw fiets een langere derailleurhanger te krijgen is.
Op mijn fiets zou ik kunnen kijken of de toevoeging van een B-link (= ± 2 cm extra) wat zou zijn. Mar dat lijkt me geen goed idee.
Zit er al een B-link in de totale opbouw dan kan je met b.v. een Goatlink (= ± 2 cm extra t.o.v. de B-link) het draaipunt van de derailleur meer naar achteren/beneden krijgen.

Mijn probleem is dat ik me afvraag of als Jan P met een GRX810 derailleur, met het draaipunt op dezelfde afstand en hoek als op mijn fiets probleemloos een 42 tands achterkransje schakelt, of dat dat met mijn GRX400 ook probleemloos gaat.

Met mijn huidige aandrijving ben ik super tevreden. Mijn overwegingen voor een lichter verzet zijn zoals ik overal lees: zelfs zonder het extra gewicht van bagage kan je op trajecten die richting MTB moeilijk/steil gaan een tandje te kort komen.
Of kracht natuurlijk ;-)
Als je verzet klein genoeg is, is het de vraag of je überhaupt nog vooruit komt.
Je kent vast en zeker de situatie waarin je druk op de pedalen zet en het voorwiel bij ieder obstakel de neiging heeft opzij of omhoog of meestal beide te springen.
Op mijn mtb (1x12) levert het superkleine verzet (50t) een extra kans op om op een steil en lastig stuk in het zadel te blijven.
Poppink schreef:
zo 26 mar, 2023 12:51
Als je verzet klein genoeg is, is het de vraag of je überhaupt nog vooruit komt.
Zo licht komen die 1x en 2x-fietsen meestal niet.
Wat voor voorblad heb jij bij die 1x12 willem.m?
Om dit soort verschil gaat het bij GRX. Van een lichtste verzet van 1,9 meter per pedaalomwenteling (met 50-622 banden) naar het 17% lichtere verzet van 1,63 meter. Volgens mij nog steeds een stukje zwaarder dan de huidige MTB oplossingen of waarmee sommige Rohloff/Pinion vakantiefietsers mee rond rijden.
30-46 x 11-36 11-42.png
Een Rohloff met 46-22 staat in zijn 1 gelijk aan een 30-51 overbrenging. Dus nog heel wat lichter dan een 30-42.

En daar valt op steile hellingen nog prima mee te fietsen, alleen bij hard aanzetten kan het voorwiel licht worden.
Op mijn laatste reis was mijn meest gebruikte tandwielcombinatie de 22-40, wat neerkomt op een verzet van 1 meter per pedaalomwenteling, en zelfs daarmee bleef mijn voorwiel meestal gewoon netjes aan de grond.
Poppink schreef:
zo 26 mar, 2023 12:51
Als je verzet klein genoeg is, is het de vraag of je überhaupt nog vooruit komt.
Je kent vast en zeker de situatie waarin je druk op de pedalen zet en het voorwiel bij ieder obstakel de neiging heeft opzij of omhoog of meestal beide te springen.
Jazeker. Mijn ergste hobbeltocht was met rechts een pedaaltrap vooruit, de stuiter van het voorwiel opvangen en klaarmaken voor de linker pedaaltrap en weer een stuiter opvangen en repeat. Dat was 10 km lang op een volbeladen MTB zonder vering en een verzet van 2 meter over een Pyreneeën keienpad.

Trapte toen, 30 jaar geleden en goed getraind na 3 weken berg op berg af, misschien 200 Watt. Nu is het nog maar 100 Watt.

Nu met een 'soepele' 50-622 band, 23c velgen en een bandendruk van 2 bar wordt het wel anders. Dat zal aanzienlijk minder stuiteren. En dan nog niet eens tubeless. Geen vergelijk met de redelijk onverwoestbare banden waar ik destijds mee reed of de Conti's 40-622 die jij waarschijnlijk zo rond de 4 bar moet houden.

Bedankt voor je PB met jouw verzetten. Ik reken dat altijd uit in Ritzelrechner. Screenshot van het resultaat.
Bijvoorbeeld om een Rohloff/Pinion te vergelijken met huidige 1 x 12 derailleur aandrijvingen.
alma schreef:
zo 26 mar, 2023 14:29
Op mijn laatste reis was mijn meest gebruikte tandwielcombinatie de 22-40, wat neerkomt op een verzet van 1 meter per pedaalomwenteling, en zelfs daarmee bleef mijn voorwiel meestal gewoon netjes aan de grond.
Wat dan ook weer te maken heeft met een stukje zitpositie, bagageverdeling en de fietstechniek van de fietser in kwestie ;)
Even meerekenen:
Fedor schreef:
zo 26 mar, 2023 14:23
Een Rohloff met 46-22 staat in zijn 1 gelijk aan een 30-51 overbrenging. Dus nog heel wat lichter dan een 30-42.
Fedor komt op 130 centimeter per pedaalomwenteling.
alma schreef:
zo 26 mar, 2023 14:29
Op mijn laatste reis was mijn meest gebruikte tandwielcombinatie de 22-40, wat neerkomt op een verzet van 1 meter per pedaalomwenteling, en zelfs daarmee bleef mijn voorwiel meestal gewoon netjes aan de grond.
Alma komt op 122 centimeter per pedaalomwenteling.
Ik zit ook op 130 centimeter en dan is de combinatie steil en forse hobbels niet altijd even gelukkig als je het voorwiel rechtuit en op de weg wilt houden.
Ik fiets graag in de 3e versnelling bergop. (200 centimeter per pedaalomwenteling)
De laagste 2 versnellingen zijn voor nood en de wegen waar dat nodig is had ik achteraf gezien soms beter kunnen vermijden.
Rohloff verhoudingen .jpg
cyclos schreef:
zo 26 mar, 2023 16:03
Trapte toen, 30 jaar geleden en goed getraind na 3 weken berg op berg af, misschien 200 Watt. Nu is het nog maar 100 Watt.
Herkenbaar, heel herkenbaar.
Ik rij met Rohloff met 35T/18T met een bandenmaat van 75-584, 27.5x3.0, en heb nooit dat mijn voorwiel omhoog komt wanneer ik dat niet wil.

Bagage goed verdelen, niet te rechtop willen zitten en tegen de tijd dat het echt serieus Brits en/of offroad omhoog gaat ook met het zwaartepunt van je lichaam spelen.

Nergens last van, al zullen de sommetjes vast wat anders vertellen ;)
Poppink schreef:
zo 26 mar, 2023 16:06

De laagste 2 versnellingen zijn voor nood [...]
Verzetten zijn bij mij nooit voor nood, er wordt gewoon vrolijk door de hele rits met mogelijkheden heen gedraaid, net waar de omstandigheden om vragen.
Poppink schreef:
zo 26 mar, 2023 16:06

[...] en de wegen waar dat nodig is had ik achteraf gezien soms beter kunnen vermijden.
Ach, soms is het hier een tijdje net een wandelvakantie. Maar da's doorgaans dan wel weer met een fraaie afdaling als beloning. ;)
Poppink schreef:
zo 26 mar, 2023 16:06
Even meerekenen:
alma schreef:
zo 26 mar, 2023 14:29
Op mijn laatste reis was mijn meest gebruikte tandwielcombinatie de 22-40, wat neerkomt op een verzet van 1 meter per pedaalomwenteling, en zelfs daarmee bleef mijn voorwiel meestal gewoon netjes aan de grond.
Alma komt op 122 centimeter per pedaalomwenteling.

Je hebt gelijk, ik maakte een rekenfout
Overbodige post.
Jurr schreef:
zo 26 mar, 2023 16:10
Poppink schreef:
zo 26 mar, 2023 16:06
De laagste 2 versnellingen zijn voor nood [...]
Verzetten zijn bij mij nooit voor nood, er wordt gewoon vrolijk door de hele rits met mogelijkheden heen gedraaid, net waar de omstandigheden om vragen.
Hier ook. Geen idee welke berg ik met welk verzet op ga want het is overal anders, soms doet de wind mee en soms heb ik minder zin. Het komt zoals het komt en als de lichtere verzetten op zijn moet ik aanpoten.
De lichtste is 22-32 bij 50-559.