Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur

Dunnere olie lijkt me een goed plan als het echt koud is, maar dat is het in Nederland nooit meer. Föhn erop lijkt me een slecht plan als je de afdichtingen heel wilt houden.
@Wim: handwarm…. In een snikhete zomerdag wil het wel eens 40 graden worden. Parkeer je fiets dan ook nog eens in de zon, imho moet handwarm best kunnen.
Daarnaast zal in de zomer de dunne, vluchtige bestandsdelen van de olie het snelst uit de naaf verdampen via de papieren pakking. Gevolg is dat je met een net iets dikkere olie de winter in gaat.
Ik gok zo maar dat de meeste olieverversing in het voorjaar plaatsvindt.
Florence schreef:
ma 20 mar, 2023 09:42
Ook ik had het gevoel dat ik door stroop moest fietsen in de winter. Wat aanmerkelijk scheelde was een toevoeging van 5cc spoelolie aan de naaf. In mijn herinnering een legale tip van Rohloff zelf, als alternatief voor de winterolie variant.
Kijk wel uit voor snellere lekkage met die dunnere olie. En laat je het dan zitten gedurende het jaar, of ga je als de nachtvorst over is weer terugwisselen naar reguliere olie en zodra de nachtvorst weer begint wederom olie wisselen?

'k Meende dat je bij extreme temperaturen zelfs 50/50 spoelolie/Rohloffolie mocht rijden, maar dat heb ik zo even niet paraat.

Wat vindt Rohloff zelf van jouw variant? Ik vind het best een leuke suggestie.
Florence schreef:
ma 20 mar, 2023 09:42
Om te zorgen dat er zo veel mogelijk olie uit kwam heb ik met een föhn de naaf opgewarmd tot ie handwarm was…
Kamertemperatuur zou voldoende moeten zijn. Nachtje binnen laten slapen voor een fiets die in een koud wintere schuurtje staat. En alle olie hoeft er niet uit hoor, er blijft altijd wel een deel achter. Als je gewoon jaarlijks je olie wisselt is dat ook helemaal geen probleem.
Gevonden!
Schaltstörungen (Leertritte) durch zu zähflüssiges Öl im Getriebe
Die SPEEDHUB ist mit 25 ml Ganzjahresöl gefüllt, welches in der Regel einen störungsfreien Betrieb bis ca. –15 °C (+/- 5°C) zulässt.
Wenn das Öl jedoch über längere Zeit nicht gewechselt wurde (Wasserkondensation), kann es bereits bei leichten Frosttemperaturen zu Schaltstörungen kommen. Die Störungen treten in Form von Leertritten in den Gängen 4, 6, 7 und 11, 13, 14 direkt nach dem Gangwechsel auf.

Um sicher und störungsfrei im Winter fahren zu können, sollten daher das Getriebeöl mit 50% Spülöl verdünnt werden (Füllmenge im Getriebe darf 25 ml nicht überschreiten). Dann funktioniert die SPEEDHUB auch bei sehr kalten Temperaturen.

Das verdünnte Gemisch kann auch problemlos im Sommer gefahren werden. Durch die niedrigere Viskosität des Gemisches können die Getriebegeräusche Ihrer SPEEDHUB im Sommer ggf. etwas deutlicher sein.
oké dus je kunt probleemloos dunnere olie gebruiken. Rohloff kiest ervoor om dikkere olie te gebruiken om het ding mooi stil te krijgen.

Meer geluid zullen mensen eerder als hinderlijk ervaren dan meer weerstand.
Dus geen vluchtige bestanddelen in de Rohloffolie. Dat hoort niet met smeerolie.

Oplossing voor het Föhnen: fiets een nachtje binnen zetten.
Föhnen zou ook lastig werken. Je maakt de aluminium doos rondom de tandwielen snel warm, maar de zware tandwielen binnenin krijg je echt niet in een paar minuten warm.
Edit: Jurr was me al voor.
Wat zou er gebeuren als je er 5W30 in doet?
Poppink schreef:
ma 20 mar, 2023 14:28
Wat zou er gebeuren als je er 5W30 in doet?
Probeer jij het? Ik niet. (-:
Leon schreef:
ma 20 mar, 2023 10:33
Dus geen vluchtige bestanddelen in de Rohloffolie. Dat hoort niet met smeerolie.
Vluchtige bestanddelen in smeerolie, die kende ik nog niet :D . Droge-stof aandeel van smeerolie is vrijwel 100 %.
Dit gaat lang duren zo…Op vakantie, het was warm en het pad stoffig. De fiets zat flink onder het stof. Rond de naaf, langs de schroefjes kon ik goed zien dat het stof nattig was van een substantie die blijkbaar door of langs de papieren pakking was gekropen. Verzin zelf maar wat dat is. En vrienden, als de olie niet vluchtig is, wat ruik ik dan? Het zal niet veel zijn, laten we het er op houden dat het gewoon de naafolie is.
Een ander ervaring is dat ik na enkele jaren met volle tevredenheid met een Rohloffnaaf gefietst te hebben, mijn vrouw een nieuwe fiets met Rohloff naaf geschonken heb. Moest net als mijn naaf wel ingefietst worden. Groot was mijn verbazing dat de nieuwe fiets veel lichter trapte dan mijn ingelopen fiets. Direct de olie van mijn fiets ververst en de naaf draaide meteen een stuk lichter! Wat ik er mee wil zeggen dat de kwaliteit van de olie er toe doet. Zomer en winter.
Waarop ik dan weer vertel dat de Rohloff naaf van een vriend van mij merkbaar zwaarder liep en dat dat pas verholpen was na een reparatie door Elan.
Florence schreef:
ma 20 mar, 2023 21:04
Rond de naaf, langs de schroefjes kon ik goed zien dat het stof nattig was van een substantie die blijkbaar door of langs de papieren pakking was gekropen. Verzin zelf maar wat dat is. En vrienden, als de olie niet vluchtig is, wat ruik ik dan? Het zal niet veel zijn, laten we het er op houden dat het gewoon de naafolie is.
Een beetje naafolie zweten is zo erg niet, het moet vooral wegblijven van de eventueel gemonteerde remschijf of de remvlakken van je velg. Tegen de tijd dat het lekkage wordt zou je kunnen overwegen om er iets tegen te laten doen. Tot die tijd zou ik er lekker mee doorrijden. Al gaat dunnere olie waarschijnlijk eerder zorgen voor meer zweten danwel lekkage.
Ik denk dat veel van de geclaimde observaties over interne weerstand verschillen het gevolg zijn van observation bias en niet van echte metingen. Voor metingen blijf ik toch vooral verwijzen naar het eerder aangehaalde Fahrradzukunft, en ook naar publicaties van Rohloff zelf.
Wim schreef:
di 21 mar, 2023 08:56
Ik denk dat veel van de geclaimde observaties over interne weerstand verschillen het gevolg zijn van observation bias en niet van echte metingen.
Zeker dat geluid in die 7e versnelling geeft je al snel de indruk door veel weerstand heen aan het trappen te zijn ;)

Gelukkig worden ze vaak na de nodige kilometers best een stuk stiller dan een nieuwe (-:
Wim schreef:
di 21 mar, 2023 08:56
Ik denk dat veel van de geclaimde observaties over interne weerstand verschillen het gevolg zijn van observation bias en niet van echte metingen.
Dat geldt zowel voor observaties dat het wat uit zou maken als voor observaties dat het niet wat uit zou maken. Zijn er echte metingen beschikbaar?
Wim schreef:
di 21 mar, 2023 08:56
Voor metingen blijf ik toch vooral verwijzen naar het eerder aangehaalde Fahrradzukunft, en ook naar publicaties van Rohloff zelf.
Of de eerste iets gemeten heeft over temperatuurverschil en dikke olie weet ik niet (omdat ik het niet gelezen heb). De tweede zou wel twee keer nadenken om iets te melden over een hogere weerstand. Wat Rohloff wél publiceert: ze adviseren dunnere olie met argument schakelproblemen bij lagere temperaturen. Met andere woorden de werking van de naaf is anders bij lagere temperaturen. Twintig jaar geleden hadden ze zomer- en winterolie.

Terzijde, ik denk dat het volkomen aannemelijk is dat mensen een verschil kunnen voelen, observation bias doet daar geen recht aan. Net zoals mensen een verschil zeggen te voelen tussen een soepele of stugge band. Er zijn veel ervaringen op het internet te vinden van mensen die aangeven een verschil te bemerken tussen een Rohloff in de zomer of in de winter. Ook ervaringen dat de naaf in de winter lichter loopt na een aanpassing van de olie.
Grandonneur schreef:
di 21 mar, 2023 14:57
Terzijde, ik denk dat het volkomen aannemelijk is dat mensen een verschil kunnen voelen, observation bias doet daar geen recht aan.
Dat weet je dus niet zeker. Jij en Wim maken verschillende inschattingen op basis van gevoel. Geen van jullie beiden hebben harde argumenten dat het verschil dat er waarschijnlijk wel zal zijn voelbaar zou kunnen zijn. Observation bias is er natuurlijk altijd als de proefkonijnen weten wat er getest wordt.

Zelf houdt ik me hier buiten, wat inschatting betreft. Mijn fietservaring met een Rohloffnaaf is vrijwel nul.
Daarom vroeg ik ook om metingen in plaats van subjectieve indrukken van vermeende verschillen tussen niet identieke fietsen en/of met aardig wat tijd ertussen.
Om zoiets goed te kunnen testen moet je o.a. de overige omstandigheden gelijk maken. Vaak is dat niet het geval. Fietsen met R zijn meestal een stuk steviger uitgevoerd dan fietsen met D. Zoiets zal al snel je gevoel beïnvloeden.

Overigens heb ik vier fietsen met elk een eigen versnellingssysteem (Rohloff 1x14, Derailleur 2x11, Derailleur 1x12 en Nexus 8 ). Mijn subjectieve ervaring leert dat er -ceteris paribus- niet zo veel verschil in weerstand zit tussen een D en R mits je corrigeert voor gewicht. Het verschil tussen enerzijds D en R en anderzijds N daarentegen vind ik enorm. De N maalt als dikke stroop. Kan ook komen door 13 (?) jaar lang nul onderhoud aan de N-naaf. 🫢