Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 maanden fietsen: fiets klaarmaken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

4 maanden fietsen: fiets klaarmaken

fud0 schreef: ↑
vr 20 jan, 2023 13:15
...maar richting Istanbul heb je wellicht meer kans op bv. agressieve honden.
Ik neem een pvc buis mee, schuif ik onder mijn bagage op het bagagerek, om in nood mee te kunnen dreigen.
Even -deze terechte opmerking- eruit lichten.

Heb me aardig ingelezen in hoe om te gaan als fietser met agressieve honden, en meestal wordt het afgeraden te gaan slaan met bv een fietspompje of zo'n meegebrachte buis of stok, tijdens het fietsen. De kans dat je daarmee je evenwicht verliest en het komt tot een gevaarlijke slinger de weg op, waar mogelijk ander verkeer een gevaar vormt, of een -ernstige- valpartij, is niet verwaarloosbaar klein.
Afstappen en dan acteren (dreigen, slaan) is natuurlijk wel veilig, en bovendien haalt dat vaak de trigger weg van de aanval, namelijk 'malende benen'.
Ikzelf heb een 'airhorn' (toeter), die aan het stuur hing, klaar voor gebruik, met veel succes gebruikt tegen onvriendelijke honden.
Flix schreef: ↑
vr 20 jan, 2023 13:45
fud0 schreef: ↑
vr 20 jan, 2023 13:15
...maar richting Istanbul heb je wellicht meer kans op bv. agressieve honden.
Ik neem een pvc buis mee, schuif ik onder mijn bagage op het bagagerek, om in nood mee te kunnen dreigen.
Even -deze terechte opmerking- eruit lichten.

Heb me aardig ingelezen in hoe om te gaan als fietser met agressieve honden, en meestal wordt het afgeraden te gaan slaan met bv een fietspompje of zo'n meegebrachte buis of stok, tijdens het fietsen. De kans dat je daarmee je evenwicht verliest en het komt tot een gevaarlijke slinger de weg op, waar mogelijk ander verkeer een gevaar vormt, of een -ernstige- valpartij, is niet verwaarloosbaar klein.
Afstappen en dan acteren (dreigen, slaan) is natuurlijk wel veilig, en bovendien haalt dat vaak de trigger weg van de aanval, namelijk 'malende benen'.
Ikzelf heb een 'airhorn' (toeter), die aan het stuur hing, klaar voor gebruik, met veel succes gebruikt tegen onvriendelijke honden.
In Peru hadden we geregeld last van vervelende honden. Mijn fietsmaat had een stok mee, en ik een stuk dikke pvc-pijp. Die pijp bleek zeer handig: even zwaaien en de meeste honden taaiden af. En anders wilde het oppakken van een steen meestal wel helpen. Uiteraard moet je niet gaan zwaaien of gooien tijdens het fietsen, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor appen, kantklossen en trombone spelen tijdens het fietsen. Disclaimer: deze tips werken waarschijnlijk niet bij schaapshonden en andere 'getrainde' waakhonden.
Een πŸ₯• eten tijdens flinke inspanning op de fiets is ook geen aanrader.
Ook dan beter eerst even afstappen.
Een reserve derraillerhanger. Als die verbuigt door vallen of stoten is het lastig om hem weer exact in de goeie stand te buigen met risico dat ie breekt.
Gaaf plan! Wij gaan vanaf half april ook die kant op. Als je ook van plan bent via de Balkan te fietsen, komen we elkaar misschien een keer tegen.
Ik ga de tips uit dit topic in elk geval ook volgen :)
Oei ik heb helemaal gemist dat er sinds mijn laatste post nog nieuwe reacties zijn geweest, leuk!

Zal even weer netjes iedereen beantwoorden :lol:
fud0 schreef: ↑
vr 20 jan, 2023 13:15




Succes btw. super dat je dit wilt gaan doen :)
Geen idee of ik BPA-vrije bidons heb, het zijn gewoon de goedkoopste die ik ooit kon vinden. Het is trouwens niet alleen plasticgeur, ook als je er iets anders dan water in doet (frisdrank bijv.) dan blijft dat er in zitten.

Ik heb ook een aantal lichte metalen flessen van de decathlon (1,5 en 2 ltr geloof ik), die ik ook met hiken gebruik, ideaal. Geen stank, alleen ze passen dus niet in mijn bidonhouders ;)
Misschien allemaal kleine dingetjes die ik nu benoem, omdat ik lees dat je voor de technische dingen al 'eruit' bent, maar richting Istanbul heb je wellicht meer kans op bv. agressieve honden.
Ik neem een pvc buis mee, schuif ik onder mijn bagage op het bagagerek, om in nood mee te kunnen dreigen.
Honden ben ik idd nog niet helemaal uit. Ik heb er ook erg veel over ingelezen, mede omdat ik sowieso al geen 'liefhebber' van die beesten ben. Ik heb een heleboel blogs en filmpjes gecheckt, en de consensus lijkt toch wel te zijn om te stoppen; ook al zal ik daar in het begin zeker aan moeten wennen als niet-liefhebber, het is nogal onnatuurlijk. En ik ga het ook niet opzoeken, dus als er een schapenkudde in de buurt is bijvoorbeeld ga ik niet dwars door die kudde heenfietsen, dan snap ik wel dat die kangals op je af komen :roll:
Verder meen ik dat dreigen om stenen te gooien, of gewoon water naar ze gooien ook al afschrikwekkend schijnt te werken; maar goed als je dat ook tijdens het fietsen doet wordt het punt over onbalans tijdens het rijden weer van toepassing.
Een (kleine) achteruitkijkspiegel is handig op soms heel drukke wegen met weinig ruimte om te fietsen.
Spiegeltje heb ik al, wil niet meer zonder :shock:
Vouwband zou ik altijd meenemen en 3 a 4 binnenbanden, zodat je op een rustig moment, meerdere binnenbanden kunt plakken en altijd weer verder kunt, want soms heb je pech en kun je ineens heel snel door de binnenbanden heen zijn.
Een zwaar bepakte fiets met een lekke band, is erg vervelend. (Ik had een keer 3 lekke banden achter elkaar, steeds na 15 minuten ging het weer lek, ik begreep er niets van.
Toen mijn vouwband erop gelegd en toen was het over en heel laat de camping gehaald. Pas de volgende dag bij het volle licht van het toilet vond ik de boosdoener: een heel klein stukje ijzerdraad wat je net wel, net niet kon voelen. Toen besloten dat ik voor lange trips altijd een vouwband meeneem en dus ook 4 binnenbanden.)
Binnenbanden gaan zeker mee, net zoals een flinke stapel plakkertjes + lijm. Buitenband twijfel ik nog over. Ik snap je punt, maar het punt dat ook meespeelt is dat die banden nogal FORS zijn :lol:
Poppink schreef: Een πŸ₯• eten tijdens flinke inspanning op de fiets is ook geen aanrader.
Ook dan beter eerst even afstappen.
Ik vind eten tijdens het fietsen sowieso ruk :oops:

Ik kan maar 1 ding tegelijk. 8)
geertdebruijn schreef: ↑
za 28 jan, 2023 17:41
Een reserve derraillerhanger. Als die verbuigt door vallen of stoten is het lastig om hem weer exact in de goeie stand te buigen met risico dat ie breekt.
Hier twijfel ik over, komt op bij een beetje over als ' too much'. Ik ben namelijk niet van plan om te gaan vallen of tegen dat ding aan te stoten :lol:
Gaaf plan! Wij gaan vanaf half april ook die kant op. Als je ook van plan bent via de Balkan te fietsen, komen we elkaar misschien een keer tegen.
Ik ga de tips uit dit topic in elk geval ook volgen :)
Ha leuk, wie weet! Route ben ik nog niet uit, wordt waarschijnlijk pas tijdens het fietsen definitief over besloten.

Ik ga sowieso zoveel mogelijk via 'bestaande' routes rijden, maar welke precies staat nog flink open.
Binnenbanden gaan zeker mee, net zoals een flinke stapel plakkertjes + lijm. Buitenband twijfel ik nog over. Ik snap je punt, maar het punt dat ook meespeelt is dat die banden nogal FORS zijn :lol:
Fors qua omvang of gewicht? Je kunt vouwbanden in een doos kopen, je kunt ook een band 'vouwen/in elkaar draaien' en vastmaken. Die banden zijn iets steviger (draadband).
qua gewicht is het (idd.) al snel 500 gram, volgens mij, afhankelijk van de band en best een behoorlijk gewicht, qua het meenemen vond ik het nooit echt een issue als zijnde 'lastig' of vervelend meenemen. Ik kon er ook makkelijk kleding op laten 'drogen'. Het ziet er wellicht ook niet zo netjes uit, maar na mijn voorval, heb ik dus besloten iig op lange trips altijd een reservebuitenband mee te nemen.
SUNP0119 (2).JPG
Nog precies 2 maanden, dan hoop ik de eerste kilometers erop te hebben zitten :D

Daarom bandaag maar begonnen aan het slopen van de fiets. Ik heb geen haast gemaakt, dus na een paar uur zag de fiets er zo uit:

Afbeelding

En het wordt tijd ook, want de aandrijflijn ziet er niet uit door alle roest en troep.

Helaas kwam ik er vanmiddag achter dat ik geen crankentrekker en geen cassettetrekker had gekocht, dus die kon ik nog gaan halen. Na terugkomst ging het voorstel er supermakkelijk af, maar de cassette helaas niet. Blijkbaar had ik een cassettetrekker gekocht voor een campognolo-cassette; had even niet goed opgelet :oops:

Morgen verder als de cassette eraf is, dan gelijk het nieuwe spul erop.

Het gaat soepel tot zover. Ben benieuwd wanneer het konijn uit de hoed komt :oops:

Het komt dichterbij! :!:

waarschuwing: Onderstaande foto's kunnen pijn doen aan jullie ogen als je van mooie onderhouden fietsen houdt, dus kijken op eigen risico :lol:

(mijn prioriteiten lagen de afgelopen maanden duidelijk niet bij het schoonhouden van de fiets. In plaats daarvan ging ik gewoon fietsen, ook door de pekel 8) )

Afbeelding

Afbeelding
fud0 schreef: ↑
zo 12 feb, 2023 18:04
Binnenbanden gaan zeker mee, net zoals een flinke stapel plakkertjes + lijm. Buitenband twijfel ik nog over. Ik snap je punt, maar het punt dat ook meespeelt is dat die banden nogal FORS zijn :lol:
Fors qua omvang of gewicht? Je kunt vouwbanden in een doos kopen, je kunt ook een band 'vouwen/in elkaar draaien' en vastmaken. Die banden zijn iets steviger (draadband).
qua gewicht is het (idd.) al snel 500 gram, volgens mij, afhankelijk van de band en best een behoorlijk gewicht, qua het meenemen vond ik het nooit echt een issue als zijnde 'lastig' of vervelend meenemen. Ik kon er ook makkelijk kleding op laten 'drogen'. Het ziet er wellicht ook niet zo netjes uit, maar na mijn voorval, heb ik dus besloten iig op lange trips altijd een reservebuitenband mee te nemen.

SUNP0119 (2).JPG
Goede! Ik dacht gelijk aan eentje in doos; die vind ik idd fors qua formaat. Jou oplossing op je foto kan ik eens testen met mijn oude banden, hoe die zich houden als ik ze zo mishandel :lol:
Haha, ja dat mishandelen valt reuze mee, netjes in elkaar draaien, 'je moet het effe zien om het door te hebben', succes als je evt. voor deze optie kiest. :)
Zozo, toch maar ombouwen naar Rohloff met alles eraf? ;)

In plaats van een reserve buitenband kun je ook overwegen om een buitenbandplakker mee te nemen. En als het echt gek wordt kun je met naald en draad soms ook nog wel wat ;) Ik heb eens 1 reis een reserve buitenband meegenomen, maar daarna wegbezuinigd van de paklijst.

Reserve derailleuroog zou ik wel meenemen, ik heb eens samen met een kundige Zweedse fietsenmaker een tijd staan knutselen om de mijne na transport weer netjes te krijgen. Sindsdien het derailleuroog maar wegbezuinigd van de fiets ;)

De snelsluiting van je oude ketting kan trouwens ook prima mee met je reserve onderdelen. Klein tie-wrapje door de openingen heen en dan blijven de twee helften bij elkaar. Net als een stukje van je nieuwe ketting, als je die nog moet inkorten bij de montage.
Als je een reservebuitenband meeneemt hoeft het natuurlijk niet per se een even dikke en zware band te zijn als de banden op je fiets. Een thuiskomertje kan ook, om in ieder geval de volgende grote stad te bereiken, al geef ik geen garanties dat ze daar wel de gewenste banden hebben.
Tja…en wat gaat er dan ineens kapot? πŸ€”
Als je huidige banden het 10000km volhouden zou ik geen extra buitenband meenemen, hoogstens een buitenbandplakker voor als een zijwand scheurt. Je weet wat er de afgelopen jaren is vervangen, dus je kan een aardige inschatting doen van de te vervangen onderdelen voor zo'n tocht.
Ik zou zelf vooral het vet in de naven verfrissen. En als je ze dan toch uit elkaar haalt, zijn nieuwe kogeltjes ook niet duur. Dat, samen met je oorspronkelijke post, dekt de meeste slijtage-onderdelen wel.
De derailleurkabel is altijd lastig. Als je niets raars hebt gedaan gaat zo'n ding oneindig mee, maar als je wel eens door pekel en/of zand rijdt kan het binnen een jaar versleten zijn, ook de buitenkabel.
En misschien nog even de spaakspanning van het achterwiel controleren op gelijkmatigheid, dat kan heel makkelijk door een slinger aan je wiel te geven en een (lichte) schroevendraaier tegen de spaken te houden.
ErikB81 schreef: ↑
zo 12 feb, 2023 21:56
De derailleurkabel is altijd lastig. Als je niets raars hebt gedaan gaat zo'n ding oneindig mee,
Uiteindelijk breken ze na heel veel schakelen in de shifter, ca. 15.000 km fietsen in Zuid-Limburg of zo, of Shimano moet ze nu zo gemaakt hebben dat dat niet meer gebeurt (dat breken bedoel ik, niet dat fietsen)
Lekker bezig 8)


-kabels zou ik hoe dan ook voor vertrek nog vervangen, en dan zeker voor een goede kwaliteit binnen/buiten kabel (die zitten er nu vast ook op). Indien er ergens vuil of vocht in de kabels zit kun je dat niet direct zien. Naar mijn ervaring is 10speed iets gevoeliger voor goed functioneren van de kabels dan 9speed.

-ook al heb je hem niet meteen als zodanig nodig, toch zou ik de excenter (/eccenter) loshalen en netjes schoon en gangbaar maken. Als die bouten vastrotten (pekel) en je moet er ooit wat mee kun je voor een uitdaging komen te staan.
Grandonneur schreef: ↑
ma 13 feb, 2023 09:22
-ook al heb je hem niet meteen als zodanig nodig, toch zou ik de excenter (/eccenter) loshalen en netjes schoon en gangbaar maken. Als die bouten vastrotten (pekel) en je moet er ooit wat mee kun je voor een uitdaging komen te staan.
Houdt je daarbijaan de aanhaalmomenten van de boutjes daar. Ze zitten in aluminium en de consequentie is een kapot frame.
Ok, vanmiddag na werk weer wat aan de fiets lopen knutselen. Cassette is vervangen; ging redelijk soepel. Ook derailleur-wieltjes en crankstel vervangen.

Helaas ik over het crankstel een onzekerheidje: na het terugplaatsen van de nieuwe pedalen+tandwielen viel mij op dat er best wel 'veel' ruimte over was, ook al kon ik hem niet 'verder' erop schuiven.

Helaas wist ik niet meer hoe dit eruit zag in de oude situatie, en ik heb daarvan ook geen foto's gemaakt 8)

Kan iemand op basis van de foto onderaan wellicht zeggen of ik iets over het hoofd heb gezien?

Wat ik gedaan heb:
*arm erop geschoven tot hij niet verder kon
*moer erin gedraaid en goed vastgezet

Toen het me opviel heb ik het ook even met de 'oude' arm geprobeerd, en ook die kwam er niet veel verder op; dus ergens denk ik dat het goed zit; alleen die twijfel he. Wellicht kon hij er slechts op 1 manier ofzo, die ik gemist heb...

Verder heb ik de derailleurwieltjes vervangen, maar ik kwam er dus achter dat de nieuwe die ik besteld heb een flink stuk groter zijn dan degene die erop zaten. Blijkbaar heb ik 12-speed wieltjes besteld terwijl ik 10-speed heb :oops: Maar goed, ik geef gewoon lekker het oerwoud van type-nummers van Shimano de schuld :roll:

Morgen ff nieuwe halen, en dan weer verder!


Afbeelding

Zoek de verschillen, oeps :lol:
Afbeelding
Dank voor de nuttige tips en het meedenken weer allen!
Jurr schreef: ↑
zo 12 feb, 2023 18:47
Zozo, toch maar ombouwen naar Rohloff met alles eraf? ;)

In plaats van een reserve buitenband kun je ook overwegen om een buitenbandplakker mee te nemen. En als het echt gek wordt kun je met naald en draad soms ook nog wel wat ;) Ik heb eens 1 reis een reserve buitenband meegenomen, maar daarna wegbezuinigd van de paklijst.

Reserve derailleuroog zou ik wel meenemen, ik heb eens samen met een kundige Zweedse fietsenmaker een tijd staan knutselen om de mijne na transport weer netjes te krijgen. Sindsdien het derailleuroog maar wegbezuinigd van de fiets ;)

De snelsluiting van je oude ketting kan trouwens ook prima mee met je reserve onderdelen. Klein tie-wrapje door de openingen heen en dan blijven de twee helften bij elkaar. Net als een stukje van je nieuwe ketting, als je die nog moet inkorten bij de montage.
Wat bedoel je precies met een derailleuroog :oops:

En rohloff komt wsl pas zodra ik met alle kosten voor onderhoud + onderdelen duurder uit ben dan wat die rohloff mij extra had moeten kosten bij aanschaf vd fiets. En met dat tempo duurt dat nog wel ff :lol:

Leon schreef: Als je een reservebuitenband meeneemt hoeft het natuurlijk niet per se een even dikke en zware band te zijn als de banden op je fiets. Een thuiskomertje kan ook, om in ieder geval de volgende grote stad te bereiken, al geef ik geen garanties dat ze daar wel de gewenste banden hebben.
Daar heb je idd helemaal gelijk in, ik zat me een beetje blind te staren op die megabanden van 55mm die ik er nu omheen heb liggen. Al denk ik dat die sowieso niet verkrijgbaar zijn ergens in het buitenland; die zijn hier al lastig :D
ErikB81 schreef: Als je huidige banden het 10000km volhouden zou ik geen extra buitenband meenemen, hoogstens een buitenbandplakker voor als een zijwand scheurt. Je weet wat er de afgelopen jaren is vervangen, dus je kan een aardige inschatting doen van de te vervangen onderdelen voor zo'n tocht.
Ik zou zelf vooral het vet in de naven verfrissen. En als je ze dan toch uit elkaar haalt, zijn nieuwe kogeltjes ook niet duur. Dat, samen met je oorspronkelijke post, dekt de meeste slijtage-onderdelen wel.
De derailleurkabel is altijd lastig. Als je niets raars hebt gedaan gaat zo'n ding oneindig mee, maar als je wel eens door pekel en/of zand rijdt kan het binnen een jaar versleten zijn, ook de buitenkabel.
En misschien nog even de spaakspanning van het achterwiel controleren op gelijkmatigheid, dat kan heel makkelijk door een slinger aan je wiel te geven en een (lichte) schroevendraaier tegen de spaken te houden.
Wat betreft de spaakspanning: dan bedoel je dat je dan op basis van het geluid beoordeelt of het nog goed op spanning is? Wijkt het geluid af tov de rest zeg maar?

Die die kabels ga ik sowieso vervangen, ze liggen al klaar :)
Polariteit schreef: ↑
ma 13 feb, 2023 18:10
Ok, vanmiddag na werk weer wat aan de fiets lopen knutselen. Cassette is vervangen; ging redelijk soepel. Ook derailleur-wieltjes en crankstel vervangen.
Lekker sleutelen aan zo'n Santos hè ;) Alles zit doorgaans goed in het vet en montagepasta. Als je het zelf ook weer zo monteert dan gaat het de volgende keer weer net zo makkelijk. (-:
Polariteit schreef: ↑
ma 13 feb, 2023 18:10

Kan iemand op basis van de foto onderaan wellicht zeggen of ik iets over het hoofd heb gezien?

Wat ik gedaan heb:
*arm erop geschoven tot hij niet verder kon
*moer erin gedraaid en goed vastgezet

Toen het me opviel heb ik het ook even met de 'oude' arm geprobeerd, en ook die kwam er niet veel verder op; dus ergens denk ik dat het goed zit; alleen die twijfel he. Wellicht kon hij er slechts op 1 manier ofzo, die ik gemist heb...
Heeft het nieuwe crankset hetzelfde typenummer als de oude en/of is deze geschikt voor dezelfde trapasbreedte? Er zijn nogal wat verschillende maten helaas....

Mocht dat afwijken dan zou je ook nog de nieuwe tandwielen op je oude crankset kunnen zetten en die weer terug monteren, de trapas zou ik lekker laten zitten.
Polariteit schreef: ↑
ma 13 feb, 2023 18:16

Wat bedoel je precies met een derailleuroog :oops:
Het ophangpunt van de achterderailleur is vaak los te verwisselen bij de betere aluminium frames, zodat bij verbuigen of zelfs afbreken niet je hele frame afgeschreven is maar slechts je derailleuroog, eventueel samen met je derailleur ;) Die kun je dan los kopen, in jouw geval bij je favoriete Santos dealer als je 'm zegt dat het om een 3+ gaat. Bij een 2.6 en 2.8 is het derailleuroog weer anders, zoals ook bij andere merken en types.
Polariteit schreef: ↑
ma 13 feb, 2023 18:16

En rohloff komt wsl pas zodra ik met alle kosten voor onderhoud + onderdelen duurder uit ben dan wat die rohloff mij extra had moeten kosten bij aanschaf vd fiets. En met dat tempo duurt dat nog wel ff :lol:
Gelijk heb je. Was meer een geintje dat 'ie zo kaal was dat er bijna een Rohloff in kon ;)
Polariteit schreef: ↑
ma 13 feb, 2023 18:16

Daar heb je idd helemaal gelijk in, ik zat me een beetje blind te staren op die megabanden van 55mm die ik er nu omheen heb liggen. Al denk ik dat die sowieso niet verkrijgbaar zijn ergens in het buitenland; die zijn hier al lastig :D
Als.'ie heel erg stuk is kun je op reis bij de lokale fietsenonderdelenleverancier bijvoorbeeld ook een mountainbike band aanschaffen. Die zie je best vaak in die maatvoering en vind je vast sneller dan specifiek dezelfde band als je nu hebt.
Polariteit schreef: ↑
ma 13 feb, 2023 18:16

Wat betreft de spaakspanning: dan bedoel je dat je dan op basis van het geluid beoordeelt of het nog goed op spanning is? Wijkt het geluid af tov de rest zeg maar?
Dat kan zeker, maar (laten?) meten met een spaakspanningsmeter kan natuurlijk ook.