Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk versnellingsgroep? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

welk versnellingsgroep?

sjefke schreef:
zo 27 nov, 2022 23:32
martijnhospers schreef:
zo 27 nov, 2022 15:43
Mijn idee is nu om 3x10 groep te gebruiken met een 40-22t crankset en
Dat heb ik ook eens geprobeerd. Vanuit die ervaring kan ik je garanderen dat de ketting er geregeld afvalt, en dan liefst tussen crank en frame. Niet doen dus. Niet getest, maar wellicht wel werkend: 40/24t.
Ik ging er bij mijn antwoord van uit dat dat cranckstel officieel bij de groep hoorde omdat het groep genoemd werd. Als dat niet zo is kan ik sjefke wel volgen.
Ik heb (ook) slechte ervaringen met cranckstellen in net andere vertandingen als die waar de derailleur voor gebouwd is. Het schakelt gewoon meestal beter als het allemaal wél precies voor elkaar ontworpen is.
Ook goed is natuurlijk als je weet dat een bepaald fietsmerk waarvan je weet dat het fijne fietsen zijn ook precies die combinaties levert.
Grandonneur schreef:
zo 27 nov, 2022 20:09
Met 11-40 100rpm 50-622 banden zit je op 50km/u. Netjes toch.
En hoeveel doen dat er? Mijn zwaarste is 46-11 en ik weet nu al dat ik daar in principe nooit ga komen, hooguit in afdalingen maar meetrappen hoeft dan eigenlijk al niet (en gaat het al gauw te hard voor de volgende bocht).
Leon schreef:
ma 28 nov, 2022 10:50
sjefke schreef:
zo 27 nov, 2022 23:32
martijnhospers schreef:
zo 27 nov, 2022 15:43
Mijn idee is nu om 3x10 groep te gebruiken met een 40-22t crankset en
Dat heb ik ook eens geprobeerd. Vanuit die ervaring kan ik je garanderen dat de ketting er geregeld afvalt, en dan liefst tussen crank en frame. Niet doen dus. Niet getest, maar wellicht wel werkend: 40/24t.
Ik ging er bij mijn antwoord van uit dat dat cranckstel officieel bij de groep hoorde omdat het groep genoemd werd. Als dat niet zo is kan ik sjefke wel volgen.
Ik heb (ook) slechte ervaringen met cranckstellen in net andere vertandingen als die waar de derailleur voor gebouwd is. Het schakelt gewoon meestal beter als het allemaal wél precies voor elkaar ontworpen is.
Ook goed is natuurlijk als je weet dat een bepaald fietsmerk waarvan je weet dat het fijne fietsen zijn ook precies die combinaties levert.
Dank voor het meedenken!

Ik zie inderdaad dat de voorderailleur niet compatible is met de crankset. Maar als ik een crankset gebruik die wel compatibel is, volgens mij zoals deze: https://www.bikester.nl/shimano-deore-m ... PqEALw_wcB, zou ik geen probleem moeten hebben met een ketting die eraf valt?

Daarnaast kloppen de graden van de voorderailleurs steeds niet met de graden die ik volgens Surly zou moeten hebben. De meeste derailleurs zitten op 66-69 graden, terwijl ik voor Surly 73 graden zou moeten hebben. Is dit een probleem? Daarbij moet de adapter ook nog 26mm offset hebben. Volgens mij zit ik dan vast aan deze adapter https://problemsolversbike.com/products ... nt_-_25344 die eigenlijk nergens leverbaar is, of weten jullie hier een andere oplossing voor?
CarlW schreef:
zo 27 nov, 2022 17:43
Surly geeft in de specs aan dat een Ogre compatibel is met een direct mount voorderailleur maar eigenlijk klopt dit niet, je hebt dan een adaptor nodig zoals je zelf aangeeft. Met een high clamp derailleur denk ik dat je misschien tussen de boutjes voor een bidonhouder terechtkomt, blijft over een low clamp zoals deze:

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p58203/
Volgens mij hoeft het geen probleem te zijn om tussen de boutjes van de bidonhouder terecht te komen, ik denk dat die dan nog steeds gemonteerd kan worden (dit lijkt althans te kunnen als ik naar andere builds kijk). Het probleem is vooral dat van de Shimano voorderailleurs de graden niet kloppen (69 tegenover de 73 graden) en dat de voorderailleur een offset van 26mm moet hebben
martijnhospers schreef:
ma 28 nov, 2022 16:03

Volgens mij hoeft het geen probleem te zijn om tussen de boutjes van de bidonhouder terecht te komen, ik denk dat die dan nog steeds gemonteerd kan worden (dit lijkt althans te kunnen als ik naar andere builds kijk). Het probleem is vooral dat van de Shimano voorderailleurs de graden niet kloppen (69 tegenover de 73 graden) en dat de voorderailleur een offset van 26mm moet hebben
Je zoekt het te ver denk ik, die hoeken vergelijken is naast de kwestie (zitbuis 73 liggende achtervork 66-69) en de offset regel je met een correcte lengte van trapas of spacers, de juiste kettinglijn m.a.w. Die offset van 26 die jij bedoelt slaat misschien op de adapter voor een direct mount FD, met een klemband is dat geen issue. Hier is een Ogre met vergelijkbare FD. Misschien dat deze beter geschikt is omdat de zitbuis onderaan ook veel meer dan 73° is (door dat knikje). Binnen een paar weken ga ik er zelf één opbouwen met de eerder geciteerde voorderailleur en als het slecht schakelt laat ik het zeker weten.
CarlW schreef:
ma 28 nov, 2022 18:03
martijnhospers schreef:
ma 28 nov, 2022 16:03

Volgens mij hoeft het geen probleem te zijn om tussen de boutjes van de bidonhouder terecht te komen, ik denk dat die dan nog steeds gemonteerd kan worden (dit lijkt althans te kunnen als ik naar andere builds kijk). Het probleem is vooral dat van de Shimano voorderailleurs de graden niet kloppen (69 tegenover de 73 graden) en dat de voorderailleur een offset van 26mm moet hebben
Je zoekt het te ver denk ik, die hoeken vergelijken is naast de kwestie (zitbuis 73 liggende achtervork 66-69) en de offset regel je met een correcte lengte van trapas of spacers, de juiste kettinglijn m.a.w. Die offset van 26 die jij bedoelt slaat misschien op de adapter voor een direct mount FD, met een klemband is dat geen issue. Hier is een Ogre met vergelijkbare FD. Misschien dat deze beter geschikt is omdat de zitbuis onderaan ook veel meer dan 73° is (door dat knikje). Binnen een paar weken ga ik er zelf één opbouwen met de eerder geciteerde voorderailleur en als het slecht schakelt laat ik het zeker weten.
Na wat meer onderzoek lees ik ook dat de offset volgens mij bedoeld is voor de gevallen waarin het achterwiel dicht tegen de zitbuis aan komt en er daardoor weinig ruimte is. Ik vermoed dat het met een gewone Shimano FD met clamp wel gewoon te doen is. Nu zit ik te kijken om een setje Shimano Deore FD T6000 3x10 of Shimano Deore XT FD T8000 te pairen met een Shimano Deore FC M6000 crankstel 40-22t. Ik weet niet precies of dit dan optimaal is doordat de graden niet helemaal kloppen, maar ik vermoed dat dit wel zou moeten werken?
Volgens mij bestaat een Deore crank met 40/22t bladen niet en zoals boven al gezegd mijn (zelf samengestelde) 40/22 crank werkte niet. Vooral het grote relatieve verschil van 18t leidt tot vallende kettingen. 50/32t is ook 18t verschil, maar relatief veel kleiner .
martijhospers, de vragensteller, had het toch over een 3x? Dan is 18t niet veel.
Hij had het over deze: https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 000-3.html
22, 32, 40
Leon schreef:
ma 28 nov, 2022 20:40
martijhospers, de vragensteller, had het toch over een 3x? Dan is 18t niet veel.
Hij had het over deze: https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 000-3.html
22, 32, 40
Is dat zo? ik gebruik altijd de volledige notatie.
Dan vergeet mijn commentaar.
Fedor schreef:
ma 28 nov, 2022 11:34
Grandonneur schreef:
zo 27 nov, 2022 20:09
Met 11-40 100rpm 50-622 banden zit je op 50km/u. Netjes toch.
En hoeveel doen dat er? Mijn zwaarste is 46-11 en ik weet nu al dat ik daar in principe nooit ga komen, hooguit in afdalingen maar meetrappen hoeft dan eigenlijk al niet (en gaat het al gauw te hard voor de volgende bocht).
Dat bedoel ik inderdaad, een 40 is volgens mij niks te licht voor een toerfiets. Eigenlijk best prima, zeker op een triple.