Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie herkent dit logo van zadelpen? (Edit: blijkt M:part) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie herkent dit logo van zadelpen? (Edit: blijkt M:part)

Jurr schreef:
zo 27 nov, 2022 20:08
Bronsky schreef:
zo 27 nov, 2022 19:26

22 cm in de framebuis. Is dat genoeg voor een chromoly frame (Koga Miyata Randonneur)
Klinkt helemaal prima. Zou ik me geen zorgen over maken.

Waar je wel eens kritisch naar zou kunnen kijken voor het maken van een grote reis met bagage, als je dat niet al eens gedaan hebt, is je achterwiel.

Dat is eigenlijk bij elke fiets waarmee je op reis wil met bepakking al zo, maar bij een Koga wat eerder. Koga wilde net als Santos in sommige fietsen namelijk wel eens een 40 spaaks achterwiel monteren, waarbij er in de precies dezelfde flenzen van de achternaaf waar normaal 2x16 of 2x18 gaten in zitten... 2x20 gaten kwamen. Meer spaken klinkt sterker, maar met meer gaten in dezelfde flens werd dat het zwakke punt. Die flenzen willen dan ook wel eens breken.

Mocht je 'gewoon' een 36 spaaks achterwiel hebben dan is dat probleem er niet zo snel.
Dankjewel voor het meedenken Jurr. Wordt zeer gewaardeerd.
Dat probleem van dat 40 spaaks achterwiel ben ik vorig jaar al tegenaan gelopen.
viewtopic.php?f=8&t=36698#p407325

Is inmiddels opgelost.
Bronsky schreef:
zo 27 nov, 2022 20:16

Dankjewel voor het meedenken Jurr. Wordt zeer gewaardeerd.
Dat probleem van dat 40 spaaks achterwiel ben ik vorig jaar al tegenaan gelopen.
viewtopic.php?f=8&t=36698#p407325

Is inmiddels opgelost.
Ah, da's waar ook. 'k Wist niet meer dat jij dat destijds ook was. Maar goed dat het is opgelost (-:
Bronsky schreef:
zo 27 nov, 2022 19:55

Ik gebruik geen vulbus. De zadelpen gaat zonder toeters en bellen het frame in.
Natuurlijk ten overvloede: de zadelpen even invetten zodat je deze er over een paar jaar nog wat hoger of lager kunt zetten als je een ander zadel koopt.
In mijn geval een likje Cyclon Fixing huppeldepup. Want de zadelpen bleef steeds maar zakken.
Mijn zadelpen blijft maar zakken. Durf hem eigenlijk niet harder aan te draaien want ik ben bang dat ik mijn frame (chromoly) naar de haaien draai. Hoever kan ik gaan (Koga Miyata Randonneur)?
Past er een vulbusje tussen?

Dat is geloof ik al eerder als suggestie gegeven.
Inderdaad, doe eens een 26.8 zadelpen ipv 25.4
willem.m schreef:
zo 29 jan, 2023 19:16
Past er een vulbusje tussen?

Dat is geloof ik al eerder als suggestie gegeven.
Die gebruik ik (nog) niet
Als het er tussen past is het probleem denk ik opgelost.
Als de diameter juist is, en hij zakt toch... Carbon pasta.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.mantel.com/park-tool-sac-2-carbon-pasta
Jurr schreef:
zo 29 jan, 2023 20:31
Als de diameter juist is, en hij zakt toch... Carbon pasta.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.mantel.com/park-tool-sac-2-carbon-pasta
Ik heb de pasta van cyclon (stay fixed) er al tussen. Maar daarmee zakt hij nog steeds maar wel minder snel.
Huidige zadelpen is 27,2 mm
Bronsky schreef:
zo 27 nov, 2022 12:29

Geen idee waarom hij de foto 90 graden draait.. :evil:
Voortaan als je het goed wil doen met Paint rechtzetten in als JPG opslaan.

Welke maat meet je of heeft de staande buis.
Daarnet ook even de binnenmaat van de zitbuis gemeten. Deze is ook 27.2 mm net als de zadelpen.

Dan gaat een vulbus niet passen lijkt toch?
Bronsky schreef:
zo 29 jan, 2023 18:54
Mijn zadelpen blijft maar zakken. Durf hem eigenlijk niet harder aan te draaien want ik ben bang dat ik mijn frame (chromoly) naar de haaien draai. Hoever kan ik gaan (Koga Miyata Randonneur)?
Terecht dat je niet harder aandraait.

Waar ikzelf last van heb/had is dat de zadelpen een soort coating heeft die zo glad is als teflon. Die heb ik er uiteindelijk afgeschuurd. Een paardemiddel, maar het hielp wel.

Het montagevet verwijderen en volledig droog metaal op metaal monteren kan ook helpen, maar dan is de roestbestendigheid minder. Dat is dan ook weer geen ernstig probleem want zodra er wat roest is houdt het zakken ook mét montagevet op en voor doorroesten hief je heus niet erg bang te zijn. Kijk maar bij het station van een studentenstad: hoeveel mensen zouden in de weer gaan met montagevet?

Wel oppassen dat er niet iets vervelenders aan de hand is. Weet je zeker dat de pen de juiste is? Komen de uiteinden van de strop misschien tegen elkaar? Wat voor klemming is het eingenlijk. Foto? Een verkeerde bout erin kan ook nog.
Ook last van gehad. Gebruikte een met een schaar uitgeknipt stukje van een bierblikje, tijdelijke oplossing die lang bleef zitten. ( vrij naar Pirsig ))
Merkte ook dat niet alle 27,2 mm zadelpennen ook echt 27,2 zijn.
Leon schreef:
zo 29 jan, 2023 22:27
Bronsky schreef:
zo 29 jan, 2023 18:54
Mijn zadelpen blijft maar zakken. Durf hem eigenlijk niet harder aan te draaien want ik ben bang dat ik mijn frame (chromoly) naar de haaien draai. Hoever kan ik gaan (Koga Miyata Randonneur)?
.....

Wel oppassen dat er niet iets vervelenders aan de hand is. Weet je zeker dat de pen de juiste is? Komen de uiteinden van de strop misschien tegen elkaar? Wat voor klemming is het eingenlijk. Foto? Een verkeerde bout erin kan ook nog.
IMG_20230130_213326.jpg
IMG_20230130_213140.jpg
IMG_20230130_213013.jpg
Ik ben er niet zeker van of het is dat de pen aan de dunne kant is of de strop al eens te hard is aangedraaid.
In de spleet zie ik wel schroefdraad, dus het is niet dat de bout ergens op vastloopt.

Iemand?
Het frame kan ook qua toleranties aan de ruime kant zijn, al dan niet door jaren gebruik en vele jaren aan (on-)kundige mensen die zadelpennen hebben versteld en verwisseld. Als vervolgens ook nog eens de zadelpen aan de krappe kant van de toleranties zit dan zou er best wel eens wat ruimte kunnen overblijven tussen die twee.

Zoals gezegd sowieso niet verder aandraaien dan die twee stalen ogen met elkaar contact maken, dan draai je het stuk.

Vindt Koga als je het ze vraagt het frame ook voor 27.2mm zadelpennen geschikt? Of misschien heeft iemand hier wel een zelfde modeljaar fiets en kan eens meten voor je wat daar in zit?

Wellicht is er in de voorgeschiedenis van jouw frame bijvoorbeeld van 27.4mm naar 27.2mm gepoogd te gaan door iemand? ;)

Als het inderdaad echt 27.2mm blijkt te moeten zijn dan kun je voordat we straks statiegeld op blikjes krijgen inderdaad eens proberen om een dun shimmetje te maken van een blikje van je favoriete drankje naar keuze.
Ik heb met een schuifmaat zowel de zadelpen als de zitbuis gemeten. Beide 27,2 mm. Ik vraag me af of ik er wel een blikje tussen kan krijgen...

Ik ben de eerste eigenaar van de fiets. De fiets is altijd in mijn bezit geweest. Dit is de tweede zadelpen. Orginele zadelpen was ook 27,2 mm (stond erin gestanst).

Ik zal binnenkort eerst de nieuwe zadelpen wat opruwen met schuurpapier zoals hier eerder wordt genoemd als mogelijke oplossing.