Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk versnellingsgroep? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welk versnellingsgroep?

Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 09:03
Niet iedereen is even sterk of heeft even veel zooi bij...
Volgens mij wordt er meer bedoeld dat als je 22/34 verzet rijdt je waarschijnlijk te langzaam gaat zodat je omvalt.
Zal je tegen vallen... dat is bijna hetzelfde als de eerste versnelling van een Rohloff naaf.
LHTJoost schreef:
wo 10 feb, 2021 08:47
Mr. Z schreef:
di 09 feb, 2021 23:29
Op de vakantie fiets 10 speed 44/32/22 en 11-34 kan je een stuk harder mee dus met windkracht 5 kan je harder dan 30 fietsen maar met 29" wielen wel wat moeite met echt steile lange hellingen dus volgende vakantie gaar er een 11-36 cassette op.
Voor 22 en achter 34 moet toch wel voldoende zijn om ergens boven te komen :?: Tenzij je omvalt. Of maak ik een denkfout?
Op gebaande wegen meestal wel, maar we rijden graag onverhard en daar kom je steilere hellingen tegen dan de normale fiets routes, met 29" 22 -34 trap je net wat minder licht dan met een 26" 22 - 32 :wink:
Mr. Z schreef:
wo 10 feb, 2021 22:36
Op gebaande wegen meestal wel, maar we rijden graag onverhard en daar kom je steilere hellingen tegen dan de normale fiets routes, met 29" 22 -34 trap je net wat minder licht dan met een 26" 22 - 32 :wink:
Maf hoor. Tot een jaar of wat geleden werd ik uitgelachten met dit verzet en nu is niet licht genoeg meer.
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 19:30
Op een vakantiefiets met 65km/u mee willen trappen? Waarom? :?
Denk niet dat ik dat ooit gedaan heb, misschien een enkele keer.

De voornaamste reden voor de 52T is vanwege de beschermring die ik ooit op eBay tegengekomen ben:

Afbeelding
jaccow schreef:
wo 10 feb, 2021 17:04
Ja dat klopt. Ik zou eens mijn cadans moeten noteren, maar hij zit wat aan de lage kant van dat spectrum. Vaak rijdt ik op de lange afstanden ergens rond de 25-30 km/u en dan is de 42x13 met 88.5 net te laag en de 42x11 weer behoorlijk hoog met 105.
Dan zit je wel heel laag qua cadans?

Op 42/15 rijd je bij 90 rpm al bijna 33 km/u he.

Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 19:30
Op een vakantiefiets met 65km/u mee willen trappen? Waarom? :?
Om op te kunnen scheppen in dit topic natuurlijk! :lol:
Ik heb jaren met Miche cassettes gereden, beviel heel goed. Kleinste krasje 18, vrij te kiezen kransjes, dikker dan Shimano dus gaat langer mee, goedkoop. Alleen wel zwaar en schakelt iets minder ivm ontbreken schakelspoor. In de bergen reed ik altijd 18-19-20-21-23-25-27-30-34 op een 46-34-24. Zoals je ziet houd ik van een hoog beentempo en kleine stapjes.
Leon schreef:
wo 10 feb, 2021 22:45
Mr. Z schreef:
wo 10 feb, 2021 22:36
Op gebaande wegen meestal wel, maar we rijden graag onverhard en daar kom je steilere hellingen tegen dan de normale fiets routes, met 29" 22 -34 trap je net wat minder licht dan met een 26" 22 - 32 :wink:
Maf hoor. Tot een jaar of wat geleden werd ik uitgelachten met dit verzet en nu is niet licht genoeg meer.
Rotzakken! Wie waren het? :evil: Op t werk is de vraag of het verzet lichter kan vele malen vaker gesteld dan de vraag kan het zwaarder? :wink:
jaccow schreef:
wo 10 feb, 2021 17:04
Ik zou eens mijn cadans moeten noteren, maar hij zit wat aan de lage kant van dat spectrum. Vaak rijdt ik op de lange afstanden ergens rond de 25-30 km/u en dan is de 42x13 met 88.5 net te laag en de 42x11 weer behoorlijk hoog met 105.
Dan kan ik nog over naar een 52x15, maar met 94.9 is dat soms ook nog net te laag.
Als eerste reactie: ocharme die knieën...

Als de versnellingsverhouding zo nauw komt zit je waarschijnlijk aan het toppunt van je kunnen, leuk om te doen maar moeilijk om lang vol te houden. Als het begint te heuvelen schakel je die groep van 3 versnellingen zo voorbij. Je wordt je voornamelijk bewust van je maximum haalbare versnelling op vlak terrein met constante snelheid. Daarom rijd ik hier in de buurt meestal met een 12-25 poldercassette met kleine stapjes, maar op vakantie of naar de Ardennen gaat er een "bergverzet" zoals de 11-40 op.

Continu op een 12T rijden is niet ideaal omwille van de schuine kettinglijn en de mindere efficiëntie:

https://www.velonews.com/gear/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains/ schreef: The frictional losses of the system were highest for each chainring when the chain ran on the smallest cog.
Nu lig ik zelf niet zo heel erg wakker van een schuine kettinglijn maar het verschil tussen een 12T en 15T tandwiel voel je wel degelijk, de 15T rijdt veel comfortabeler. Met de gegevens die jij hier aangeeft zou je beter naar een 48-31T crank gaan...

Deze geplande dubbel heeft een 12-speed cassette?

jaccow schreef:
do 11 feb, 2021 00:46
De voornaamste reden voor de 52T is vanwege de beschermring die ik ooit op eBay tegengekomen ben:

Afbeelding

Als je zo'n mooie triple crank hebt waarom wil je dan naar een dubbel? Je kan op deze retro-fiets met fricitieshifters (?) toch een 11 speed cassette zetten als je dat wil?
Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
EnriceV schreef:
vr 12 feb, 2021 22:42
Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
Onzin, ik rij 2x11 speed met dropbar. Je kunt kiezen voor bar-end shifters van Shimano of Microshift, of je gaat voor de rem/schakelcombinaties van Gevenalle - die heb ik ook - dan kun je kiezen uit 10/11/12 speed road of mtb. Verschillende kabeltrek voor zijtrek/canti of v-brake/schijf. Ook TRP Hylex sets zijn te koop. De shifters komen van Microshift en de remhandles van Tektro.

De leuke 9 speed spullen zijn echt wel op hoor trouwens...er wordt nog wat oude voorraad verkocht, maar voor een nieuw te bouwen fiets zou ik geen 9 speed meer pakken.
EnriceV schreef:
vr 12 feb, 2021 22:42
Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
Ik zet er geen dropbars op maar flatbars dus over dat probleem hoef ik niet na te denken....😉
Ik ben op dit moment ook bezig met het opbouwen van een Surly Ogre, mijn build baseer ik voor een deel op dit artikel: https://www.cyclingabout.com/custom-bui ... bike-2019/. Mijn plan is om hier waarschijnlijk volgend jaar een grote reis mee te maken. Zelf ben ik nu bezig met onderzoek doen naar de onderdelen, maar ben hier zelf geen expert in. Vooral over de versnellingen heb ik nog wat vragen.

Mijn idee is nu om 3x10 groep te gebruiken met een 40-22t crankset en een 11-36t crankset, volgens mij is dit nog steeds een goede allround setup?

Daarnaast vraag ik me af of ik een aparte adapter moet kopen voor de voorderailleur. Er zit namelijk standaard een 142mm achteras in, waardoor ik volgens de Surly site een ‘offset’ heb van 26mm. Volgens Surly kom ik dan uit bij een van deze mounts: https://problemsolversbike.com/products ... nt_-_25344. Na enige research kwam ik er al snel achter dat deze nauwelijks leverbaar is in Nederland. Dus ik vroeg me af of dit op een andere manier leverbaar is of dat dit op een andere manier opgelost kan worden (meeste shimano voorderailleurs hebben standaard al bevestigingspunten)?
Surly geeft in de specs aan dat een Ogre compatibel is met een direct mount voorderailleur maar eigenlijk klopt dit niet, je hebt dan een adaptor nodig zoals je zelf aangeeft. Met een high clamp derailleur denk ik dat je misschien tussen de boutjes voor een bidonhouder terechtkomt, blijft over een low clamp zoals deze:

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p58203/
martijnhospers schreef:
zo 27 nov, 2022 15:43
Mijn idee is nu om 3x10 groep te gebruiken met een 40-22t crankset en een 11-36t crankset, volgens mij is dit nog steeds een goede allround setup?
Uitstekend. Het grote voorblad 40 is voor thuis misschien wat klein, maar op reis heb je daar geen last van. Op het vlakke harder dan 35 ga je waarschijnlijk toch niet doen en omlaag gaat het meestal vanzelf veel sneller, of je remt. Blijft over het vals plat omlaag met harde wind mee én je wilt harder dan 35 km/u. Zeer zeldzaam.
Met 11-40 100rpm 50-622 banden zit je op 50km/u. Netjes toch.
martijnhospers schreef:
zo 27 nov, 2022 15:43
Ik ben op dit moment ook bezig met het opbouwen van een Surly Ogre, mijn build baseer ik voor een deel op dit artikel: https://www.cyclingabout.com/custom-bui ... bike-2019/. Mijn plan is om hier waarschijnlijk volgend jaar een grote reis mee te maken. Zelf ben ik nu bezig met onderzoek doen naar de onderdelen, maar ben hier zelf geen expert in.
Fraaie plannen! Komt met die 40-22 en 11-36T vast wel goed.

Wat je nog kunt overwegen is om voor een cartridge trapas te kiezen in plaats van Hollowtech2 buitenboordlagers.

Wat ga je qua wielen doen?
Grandonneur schreef:
zo 27 nov, 2022 20:09
Met 11-40 100rpm 50-622 banden zit je op 50km/u. Netjes toch.
Op het vlakke ben je dan goed voor bijna 600Watt te leveren.
foutje....
martijnhospers schreef:
zo 27 nov, 2022 15:43
Mijn idee is nu om 3x10 groep te gebruiken met een 40-22t crankset en
Dat heb ik ook eens geprobeerd. Vanuit die ervaring kan ik je garanderen dat de ketting er geregeld afvalt, en dan liefst tussen crank en frame. Niet doen dus. Niet getest, maar wellicht wel werkend: 40/24t.