Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geconcentreerd ontvetter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Geconcentreerd ontvetter

Natas schreef:
vr 12 aug, 2022 12:14
Het ontvetten is voor de fietsketting.
Niets aan doen tot je weer thuis bent. Af en toe wat smeermiddel toevoegen en als de ketting heel erg vies is vanwege fietsen door slecht weer afnemen met een droge doek of in geval van nood een flink eind keukenrol
Of een extra tandenborstel.
Of een takje dat je in de berm vindt.
ik maak hem schoon met een droge doek, daarna opnieuw in de olie, volgende dag weer die droge doek.
Na een jaar is de ketting toch al versleten met wat ik fiets.
Treestumpgladiator schreef:
vr 12 aug, 2022 18:12
Ik gebruik zelf ook de bionet ontvetter van cyclon. Fijn dat het biologisch afbreekbaar is en dan weet ik zeker dat er niks wordt aangetast.
Biologisch afbreekbaar wil natuurlijk niet zeggen dat het goed voor de natuur is. Biologisch afbreekbaar wil alleen maar zeggen dat micro-organismen in staat zijn om het materiaal af te breken.

Waar deponeer je die vieze doeken en spoel je de ketting af of zoiets?

Aantasting van het ‘milieu’ vindt ook plaats met biologisch afbreekbare middelen.
Ik zou zelfs de ketting niet schoonmaken / afnemen, tenzij er echt veel modder op gekomen is. Dan even spoelen onder de kraan.

Bij veelvuldig schoonmaken van de ketting breng je vooral zand ín de schakels, waar het z'n verwoestende werk doet. Vuil aan de buitenkant van de ketting doet niks en kan geen kwaad. Zorg dat de ketting genoeg voorzien is van een goed smeermiddel, meer is m.i. niet nodig.
Ipv ontvetter kun je beter wat technische kennis meenemen op een lange fietsreis.
En wie kan dat beter overdragen dan Marten Gerritsen van M-Gineering?!
Nog geen cursus gepland, maar misschien kun der er nog net één volgen voordat je op reis gaat: www.m-gineering.nl/repacurs.htm

Waarschijnlijk praat ie gelijk het idee van ontvetter meenemen uit je hoofd.
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm#Smeren
Zie in dat licht ook:
https://www.sheldonbrown.com/chains.html
https://www.rohloff.de/fileadmin/_migra ... ege.de.pdf

(blijkbaar vinden de experts dat je kettingen toch af en toe schoon moet maken, maar mjin mening is ook ingegeven door luiheid icm onbewezen en ws geringe voordelen)
bast1aan schreef:
zo 14 aug, 2022 12:45
blijkbaar vinden de experts dat je kettingen toch af en toe schoon moet maken,
Ik lees tussen de regels toch meer iets van 'als je de ketting per sé wilt schoonmaken doe hoe dan zo: ...'

Ik vind mijn fietsketting zelf na ca 3500 km te smerig worden. Toevallig komt dat precies overeen met de levensduur. :-)
Leon schreef:
zo 14 aug, 2022 13:58
bast1aan schreef:
zo 14 aug, 2022 12:45
blijkbaar vinden de experts dat je kettingen toch af en toe schoon moet maken,
Ik lees tussen de regels toch meer iets van 'als je de ketting per sé wilt schoonmaken doe hoe dan zo: ...'

Ik vind mijn fietsketting zelf na ca 3500 km te smerig worden. Toevallig komt dat precies overeen met de levensduur. :-)
Interessant. Ik doe ook 3500km met een ketting. Dit betreft overigens een KMC X9 (9 speed) ketting. Dan zit deze net niet op .75 slijtage (slijtagemeter valt met wat kracht in de schakels) . Ik gebruik dus eerder genoemde methode. Oja, ik gebruik een ketting tot deze tot .75 is versleten. Dus niet wisselen tussendoor of zo. Dat is mij teveel moeite.

Ik weet niet welke ketting jij gebruikt en in welke staat deze is als jij hem "versleten" noemt, maar tenzij je meer versnellingen hebt (dunnere schakels, die sneller slijten) of tot 0,5 slijtage vervangt, maakt het volgens mij dus geen zak uit.

Mijn voorzichtige conclusie dus: doe waar je je prettig bij voelt. Ik vind mijn methode voor op vakantie ideaal.
Treestumpgladiator schreef:
ma 15 aug, 2022 11:10
Mijn voorzichtige conclusie dus: doe waar je je prettig bij voelt.
Vooral dat!
Ik wil daarnaast aan iedereen verkondigen dat je jezelf niets wijs moet maken door te denken dat je met een hoop gepoets en vieze vingers de levensduur van je fietsonderdelen verlengt te lijf gaat want dat is zelden zo.
Aart. schreef:
za 13 aug, 2022 16:52
Treestumpgladiator schreef:
vr 12 aug, 2022 18:12
Ik gebruik zelf ook de bionet ontvetter van cyclon. Fijn dat het biologisch afbreekbaar is en dan weet ik zeker dat er niks wordt aangetast.
Biologisch afbreekbaar wil natuurlijk niet zeggen dat het goed voor de natuur is. Biologisch afbreekbaar wil alleen maar zeggen dat micro-organismen in staat zijn om het materiaal af te breken.

Waar deponeer je die vieze doeken en spoel je de ketting af of zoiets?

Aantasting van het ‘milieu’ vindt ook plaats met biologisch afbreekbare middelen.
Ik weet niet wat de ingrediënten zijn van bionet, maar er is ook ontvetter op de markt gemaakt van plantaardige olie. Is dat dan beter? Een vod gaat bij mij heel lang mee. Gewoon in een doos deponeren en volgende keer weer gebruiken. Vooral de cassette ontvet ik met ontvetter. Het is geen doen om deze goed schoon te maken doordat er nauwelijks ruimte is tussen de kransjes.
Treestumpgladiator schreef:
ma 15 aug, 2022 11:30
er is ook ontvetter op de markt gemaakt van plantaardige olie.
Ook bekend als zeep, hoewel zeep ook vaak van dierlijke vetten wordt gemaakt.
Natas schreef:
vr 12 aug, 2022 11:19
Ik vroeg mij af of er zoiets bestaat als een geconcentreerd ontvetter. Omdat ik voor lange tijd ga fietsen, wil ik liever niet een grote fles met ontvetter meenemen maar zoek ik een geconcentreerd alternatief. Ik gebruik nu de cyclon wax lube en cyclon bionet ontvetter. Op internet kom ik eigenlijk vrij weinig middel tegen, maar één die mij opvalt is https://www.handelsondernemingguiljam.n ... rd-1-liter

Hebben jullie ervaring met bovenstaande of andere suggesties? Een simpel product zoals Dreft werd geadviseerd vanuit een fietsenwinkel, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Omdat iedereen het inderdaad zelf moet weten, nog een poging tot neutraal antwoord op het oorspronkelijke bericht.
Volgens mij bestaat er geen "geconcentreerde" ontvetter. Ik vraag me af waar je het dan mee zou moeten verdunnen. Water lijkt me niet wat je wil, benzine? alcohol?
Er bestaat wel agressieve ontvetters voor bv verven met twee-componentenlak of het verwijderen van stickers, dat bestaat uit ethylbenzeen en xyleen. Vrij smerig spul, lost ook lak van je fiets op en kunstof glaasjes van je fietslamp e.d.
De eerdere genoemde methode met spiritus of benzine gebruiken wat je onderweg kan kopen, lijkt mij het meest praktisch. Spiritus is een stuk minder giftig voor mens en milieu dan benzine.

Ik denk inderdaad ook dat zeep (Dreft) gebruiken om de ketting te spoelen een afrader is, omdat het achterblijft als het water is verdampt en dan niet meer weg gaat.
Zoals eerder genoemd, vermijd ook alles waar zuren in zitten.
Ik vermoed dat het gelinkte middel "allesreiniger tornado kiehl" ook op water/zeepbasis is en je moet vermijden.
bast1aan schreef:
ma 15 aug, 2022 11:44
Volgens mij bestaat er geen "geconcentreerde" ontvetter. Ik vraag me af waar je het dan mee zou moeten verdunnen.
Ik heb hier een potje Neutral Hand Wash. Het eerstgenoemde ingrediënt, wat er dus het meeste in zit: aqua.
bast1aan schreef:
ma 15 aug, 2022 11:44
Volgens mij bestaat er geen "geconcentreerde" ontvetter. Ik vraag me af waar je het dan mee zou moeten verdunnen.
In mijn scheikundeboek (eindexamen 1978, de tijd vliegt) heet dat zeep en is het sterk basisch. Te verdunnen met water. Ik fiets sinds ongeveer 1980. Sindsdien wel enige praktijkervaring opgebouwd met ontvetten. Groene zeep werkt al ruim veertig jaar prima. Voor mij althans.
@Leon en @HenkS: Ik had enkel apolaire / hydrofobe ontvetters in gedachte, dus niet gebaseerd op water. Want zeep of andere niet-verdampende oplosmiddelen in een ketting lijkt me zoals ik schreef een slecht idee, maar misschien heb ik het mis.
bast1aan schreef:
ma 15 aug, 2022 20:01
@Leon en @HenkS: Ik had enkel apolaire / hydrofobe ontvetters in gedachte, dus niet gebaseerd op water. Want zeep of andere niet-verdampende oplosmiddelen in een ketting lijkt me zoals ik schreef een slecht idee, maar misschien heb ik het mis.
De laatste veertig jaar heb ik vooral groene zeep gebruikt. "Ik heb altijd al zo gedaan" is niet het beste argument dat je in stelling kunt brengen. Maar het werkt wel, dus doe ermee wat je wilt. Onderweg zul je moeten improviseren en gebruik maken van wat er is. Of een volgwagen inzetten met alle dingen die meent ooit nodig te kunnen hebben.
Poppink schreef:
vr 12 aug, 2022 13:45
Speeder300 schreef:
vr 12 aug, 2022 12:58
......dan zit de ontvetter ‘m al op te wachten binnen in de ketting.
Er zit meer leven in een ketting dan je op het eerste gezicht zou denken.

Soms hoor je zo'n ding een beetje kreunen als je hem op z'n staart trapt en soms hoor je hem spinnen, bijna zingen als hij soepel over de tandwielen loopt.
Als 'ie begint te piepen moet je oppassen, dan staat 'ie droog.
Voor hij piept beginnen de rollen te blinken, want je bent ze aan het polijsten....

Persoonlijk heb ik twee methodes...
Ontvetter gebruik ik als ik de ketting wax.

Vod/doek/papier gebruik ik als ik de ketting olie.

Eerste deel van deze reis schone ketting, tot de wax op was... Nu gebruik ik de olie die ik meeheb voor de derailleur en heb dus een vieze ketting....
Denk dat ik niet meer terugkeer naar de wax.... Wax/ontvetter/olie, de helft thuis laten is ook hier best mogelijk...

En inderdaad er zit wel wat leven in een ketting, deze nu al en kleine 5000km,...
Zal wel 100% aanduiden als ik thuis ben...
PhilipBe schreef:
wo 17 aug, 2022 14:17
Ontvetter gebruik ik als ik de ketting wax.
Vod/doek/papier gebruik ik als ik de ketting olie.
Ik neem aan dat je het vod gebruikt ná het oliën en de ontvetter eenmalig vóór ingebruikname van een nieuwe ketting?

Voor dat laatste gebruik ik wasbenzine. De nieuwe ketting gaat dan in een frisdrankpetflesje. Vervolgens heb ik meerdere jampotjes wasbenzine met oplopende vervuilingsgraad. 3x spoelen en hevig schudden moet genoeg zijn. Daarna ketting ophangen en met een schoon vod de rest van de wasbenzine er zo veel mogelijk afvegen. Een kwartier later is de ketting door en door droog en kan gewaxt worden. De jampotjes wachten vervolens braaf weer een jaar. Het flesje gaat bij het PMD.