Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versleten ketting en voorblad - Forum Wereldfietser

Versleten ketting en voorblad

Toegegeven: het voorblad heeft er tegen de 20.000 km opzitten, de ketting slechts 11.000.
DSC_7213_1.JPG
DSC_7214_1.JPG
DSC_7215_1.JPG
, maar dat tandjes van het voorblad spontaan gaan afbreken is nieuw voor mij.
Tja, als je zulke haaientanden laat ontstaan...

Screenshot_20220624-214306.png
Poppink schreef:
vr 24 jun, 2022 21:26
Toegegeven: het voorblad heeft er tegen de 20.000 km opzitten, de ketting slechts 11.000.
DSC_7213_1.JPG
DSC_7214_1.JPGDSC_7215_1.JPG
, maar dat tandjes van het voorblad spontaan gaan afbreken is nieuw voor mij.
Fiets er mee door en er gebeuren nog wel meer interessante zaken.
Dat geldt voor auto's natuurlijk ook, maar om de een of andere reden rijden mensen daar juist niet te lang mee door.
willem.m schreef:
vr 24 jun, 2022 21:42
Tja, als je zulke haaientanden laat ontstaan...


Screenshot_20220624-214306.png
Dat heet toch mileu bewust/duurzaam tegenwoordig? Maximaal gebruik van iets maken en het daarna verbouwen tot nachtlampje of deel uitlaten maken van een kroonluchter oid
Mr Wojtas schreef:
vr 24 jun, 2022 23:34
willem.m schreef:
vr 24 jun, 2022 21:42
Tja, als je zulke haaientanden laat ontstaan...


Screenshot_20220624-214306.png
Dat heet toch mileu bewust/duurzaam tegenwoordig? Maximaal gebruik van iets maken en het daarna verbouwen tot nachtlampje of deel uitlaten maken van een kroonluchter oid
Nou, het is niet zo duurzaam als je naast je ketting ook je cassette, voorbladen en derailleurwieltjes moet vervangen. Ik denk dat de meeste duurzame oplossing een kettingslijtagemeter is.
ErikB81 schreef:
za 25 jun, 2022 00:51
Mr Wojtas schreef:
vr 24 jun, 2022 23:34
willem.m schreef:
vr 24 jun, 2022 21:42
Tja, als je zulke haaientanden laat ontstaan...


Screenshot_20220624-214306.png
Dat heet toch mileu bewust/duurzaam tegenwoordig? Maximaal gebruik van iets maken en het daarna verbouwen tot nachtlampje of deel uitlaten maken van een kroonluchter oid
Nou, het is niet zo duurzaam als je naast je ketting ook je cassette, voorbladen en derailleurwieltjes moet vervangen. Ik denk dat de meeste duurzame oplossing een kettingslijtagemeter is.
Ik denk dat het maar de vraag is. Je kunt erg lang doorgaan met een versleten ketting. Ik heb denk ik 15k gereden met mijn ketting. Tegen die tijd wil je ook je cassette vervangen. Tandwielen gaan wel wat langer mee volgens mij.

Maar dat scheelt misschien wel 5 kettingen die je te vroeg moet weggooien. Cassette had je toch al weggegooid, blijven alleen de derailleurwieltjes en de voorbladen over die je misschien moet weggooien.

Echter zou ik wel op tijd vervangen. Een onderdeel gaat helemaal kapot als het niet uitkomt en gaat vaak opeens vrij snel. Door op tijd onderdelen te vervangen voorkom je dat het opeens stuk is.

Overigens wil ik wel toevoegen dat die drivetrain echt smerig is. Dat is echt jammer. Doet alles veel sneller slijten, op defecten controleren gaat moeilijker en het wordt gewoon een smerige bende.

Kettingwax is echt ene verademing, omdat de aandrijflijn een stuk schoner blijft. Als je ook nog eens na iedere rit even met een cassette borstel tussen de schakels borstelt en de derailleurwieltjes schoonborstelt en met een doek iedere individuele schakel en de derailleurwieltjes even schoonpoetst (gewoon met een vod, zonder water of ontvetter) en met het krabbertje even de cassette schoonmaakt, blijft alles relatief schoon. Als het minder gaat blinken (dat blijf je toch houden), demonteer je de ketting, sproei je de ketting rijkelijk in met ontvetter, paar minuutjes wachten en flink schrobben met de cassette borstel of een oude tandenborstel. Daarna even goed uitspoelen en laten drogen. Cassette en kettingbladen doe je hetzelfde mee.

Op deze manier ben je weliswaar vaak bezig, maar ik ben na iedere rit binnen 15-30 minuten klaar. Doe ik er wel ontzettend lang over. Als je wacht totdat de modder en klei van oud vet 5cm dik is, ben je geheid langer bezig en het gaat vaak lang niet zo makkelijk.
Het is nog maar de vraag of schoonmaken gunstig is. De rommel die er aan tandwielen hangt veroorzaakt op zich geen slijtage. Sterker: die vangt nog meer zand en stof. Slijtage vindt alleen plaats op de erg kleine contactoppervlakken. Juist bij schoonmaken met borstels, vloeistoffen en doeken wrijf je de rommel richting contactoppervlakken. Ontvetter verwijdert zelfs smering en we zegt dat alle ontvetter echt afgespoeld is als je klaar bent?
Treestumpgladiator geeft het advies van schoonmaken en ontvetten in een alinea die begint met een tip over kettingwax en dus wax als scope heeft.

Uitgebreid artikel over ketting smeren met olie of wax: https://www.mantel.com/blog/fietsketting-smeren

Met alle respect: wie regelmatig op zijn/haar racefiets, mtb of vakantiefiets fietst en een beetje zorg heeft voor die fiets, weet wel hoe je de aandrijving moet onderhouden. Dat is basiskennis. Er zijn ook talloze topics over, op dit forum en andere fora.
Als of er niet nog steeds faliekante onzin wordt verkocht. "Wacht een halve dag tot de olie goed tussen de schakels is gelopen" :shock:
Wie dit schrijft heeft toch heus niet goed in de klas opgelet toen capillaire werking werd uitgelegd. Wie niet weet wat dat is zou geen adviezen over smering moeten schrijven.

Bij wax is het anders. Wax is een emusie van waxbolletjes in water of een oplosmiddel. Water of oplosmiddel moeten verdampen voordat er goede smering is.
Leg eens uit waarom het advies van een halve dag (en ik vermoed dat men het niet zo letterlijk bedoelt) wachten faliekante onzin is gezien de capillaire werking? Wat zou jouw advies zijn?
Ik ben mee met de school van zo min mogelijk onderhoud plegen aan ketting, om de door Leon genoemde reden. Het is een vies vervelend klusje waarvan het nut erg discutabel is. Ik ben in ieder geval sceptisch over hele verhalen over schoonmaken en waxen en weet ik het, lijkt erg op bezigheidstherapie. Zorg voor regelmatig genoeg smeren met een goed geschikt (vloeiend) smeermiddel lijkt mij het belangrijkste voor maximale levensduur. Pas bij ketting vervangen alles goed schoonmaken. Overigens vind ik 10 a 15Mm ketting-levensduur op een niet-gesloten systeem een goede score.
Treestumpgladiator schreef:
za 25 jun, 2022 11:08
Ik denk dat het maar de vraag is. Je kunt erg lang doorgaan met een versleten ketting. Ik heb denk ik 15k gereden met mijn ketting. Tegen die tijd wil je ook je cassette vervangen. Tandwielen gaan wel wat langer mee volgens mij.

Maar dat scheelt misschien wel 5 kettingen die je te vroeg moet weggooien. Cassette had je toch al weggegooid, blijven alleen de derailleurwieltjes en de voorbladen over die je misschien moet weggooien.
Dat, plus dat je minder vaak onderhoud hoeft te plegen (of afspraken met de fietsenmaker moet maken), dat vind ik qua tijdbesparing cq aantal-vieze-klusjes-per-jaar ook wat waard.
willem.m schreef:
za 25 jun, 2022 17:22
Leg eens uit waarom het advies van een halve dag (en ik vermoed dat men het niet zo letterlijk bedoelt) wachten faliekante onzin is gezien de capillaire werking? Wat zou jouw advies zijn?
Je weet dus niet wat capillaire werking is. Heb je google op je computer?
(De olie trekt er binnen 2 seconden in. Mischien wel in één. Je hoeft dus niet te wachten na het smeren met olie, ook niet heel even. Smeer gewoon lekker wanneer het je uitkomt.)
Wrijf het er maar in 😉

(Bedankt voor de moeite om je eerdere reactie van uitleg te voorzien.)
bast1aan schreef:
za 25 jun, 2022 17:39
Ik ben mee met de school van zo min mogelijk onderhoud plegen aan ketting, om de door Leon genoemde reden. Het is een vies vervelend klusje waarvan het nut erg discutabel is. Ik ben in ieder geval sceptisch over hele verhalen over schoonmaken en waxen en weet ik het, lijkt erg op bezigheidstherapie. Zorg voor regelmatig genoeg smeren met een goed geschikt (vloeiend) smeermiddel lijkt mij het belangrijkste voor maximale levensduur. Pas bij ketting vervangen alles goed schoonmaken. Overigens vind ik 10 a 15Mm ketting-levensduur op een niet-gesloten systeem een goede score.
Treestumpgladiator schreef:
za 25 jun, 2022 11:08
Ik denk dat het maar de vraag is. Je kunt erg lang doorgaan met een versleten ketting. Ik heb denk ik 15k gereden met mijn ketting. Tegen die tijd wil je ook je cassette vervangen. Tandwielen gaan wel wat langer mee volgens mij.

Maar dat scheelt misschien wel 5 kettingen die je te vroeg moet weggooien. Cassette had je toch al weggegooid, blijven alleen de derailleurwieltjes en de voorbladen over die je misschien moet weggooien.
Dat, plus dat je minder vaak onderhoud hoeft te plegen (of afspraken met de fietsenmaker moet maken), dat vind ik qua tijdbesparing cq aantal-vieze-klusjes-per-jaar ook wat waard.
Vies is het nauwelijks. Als het vies is moet je beter letten op wat voor onderhoudsmiddelen je gebruikt en schoonmaakwerk bijhouden. Als je alles op tijd schoonmaakt is het meer bijhouden dan schoonmaken.

Voordeel van een schone fiets is ook dat je geen vieze handen krijgt als je eens onderweg panne krijgt.
Het onderwerp is al eens eerder aan bod geweest.
Mijn ketting gaat een keer per jaar in een petroleumbad, wordt gedroogd en ingevet in een oliebad.
Ik ga niet aan de ketting zitten vegen als deze vies is want dan (denk ik) druk ik het vuil in de lagers.
Daarom regelmatig een drupje kettingolie over de ketting.
Het aangekoekte vuil houdt (lees Leon's commentaar) nieuwe vuil op afstand.
Voor de rest hoef ik de ketting nooit aan te raken.
Treestumpgladiator schreef:
za 25 jun, 2022 21:02
Vies is het nauwelijks. Als het vies is moet je beter letten op wat voor onderhoudsmiddelen je gebruikt en schoonmaakwerk bijhouden. Als je alles op tijd schoonmaakt is het meer bijhouden dan schoonmaken.
Naar mijn ervaring wordt elke fietsketting na ~500km gebruik vies in de zin van zwartige kettingolie/vet wat je echt niet aan je handen of kleding wil hebben, tenzij je dus inderdaad elke ~500km met schoonmaakmiddelen aan de gang gaat. Daar ben ik gewoon te lui voor, en goto Leons opmerking (alweer ;)

(Of laat je ketting gewoon gortdroog roesten, truc voor wrakkige studentenbarrels tegen vlekken op je kleren)
Als je je draaiende delen niet wilt onderhouden, dan is dat uiteraard je goed recht. Kies dan ook voor een gesloten systeem met een kettingkast of een drive belt.
Als je je ketting zo smerig laat worden, roep je de slijtage gewoon over jezelf af. Een keer in de week een lap er overheen en afvegen. Af en toe de fiets soppen.
En bescheiden smeren met een smeermiddel van je keuze: http://www.m-gineering.nl/olie.htm
HenkS schreef:
zo 26 jun, 2022 12:56
Een keer in de week een lap er overheen en afvegen.
Treestumpgladiator schreef:
za 25 jun, 2022 11:08
Als je ook nog eens na iedere rit even met een cassette borstel tussen de schakels borstelt en de derailleurwieltjes schoonborstelt en met een doek iedere individuele schakel en de derailleurwieltjes even schoonpoetst (gewoon met een vod, zonder water of ontvetter) en met het krabbertje even de cassette schoonmaakt, blijft alles relatief schoon.
Jullie maken serieus op een fietsreis iedere week respectievelijk iedere dag je ketting schoon? Wow. Bij mij gaat er geen cassetteborstel, vod, krabbertje mee op reis.

Groetjes,

Carl
Ik veeg eenmaal per week de ketting schoon. Er hoeft niet zoveel smeersel op als op de foto.
@Carl: Laten we elkaar niet de maat nemen aan de hand van eigen voorkeuren en gewoonten. Bovendien variëren fietsomstandigheden (regen, modder, zand, pekel, afstand etc) zodanig dat je 'op afstand' niet zomaar een oordeel kunt geven.