Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Volgens de eigenaar is enkel het derailleur achter pas geleden vervangen. De rest zou orgineel zijn. Hij is de tweede eigenaar.

Als je de foto's bekijkt lijkt het bijna een nieuwe fiets vind ik. Ik hoop vooral dat hij ook echt in topstaat is.

Overigens heb ik echt geen idee wat zo'n fiets waard is tweedehands. Weet dat bij geen enkele fiets eigenlijk. Maar ik denk dat de prijs wel redelijk is.
Grandonneur schreef:
zo 29 mei, 2022 07:57
Ik vind €895 héél veel boven budget en vind het de fiets ook niet waard.
Ach, de prijs die iemand vraagt blijft vooral een kwestie vraag en aanbod. Ook de steeds hogere nieuwprijzen helpen mee aan het ontstaan van steeds grotere categorie daaronder. Blijkbaar verkopen fietsen voor bepaalde bedragen en zeker het woord 'garantie' maakt sommige mensen erg blij. Net als op 1 adres verschillende fietsen uit kunnen proberen.

Toch denk ik dat je bij een Travelmaster 2.6 een meer veelzijdige basis hebt dan bij een STR01 zoals eerder al door TS gelinkt werd.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 10:26
... Toch denk ik dat je bij een Travelmaster 2.6 een meer veelzijdige basis hebt dan bij een STR01 zoals eerder al door TS gelinkt werd.
Ik krijg soms de indruk dat je ervan uitgaat dat TS een fiets zoekt als basis waar je dingen aan kan veranderen. Zie ook je adviezen over ombouw naar R-naaf en schijfremmen.

Maar TS schrijft:

Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 17:46
... Voorlopig heb ik te weinig kennis over fietsen maken en ombouwen. Dus ik richt mij op fietsen die af zijn. ...
Zitten jullie op de zelfde golflengte?
Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 23:11
Kan iemand mij vertellen wanneer de str 01 fietsen werden gebouwd? Vind er niet direct informatie over terug.
Santos kan het je vast wel vertellen. Volgens mij ging de fiets na STR01 geheten te hebben verder onder de naam 'Trekking' en werd toen ook vaak verkocht met een voorvork zonder lowrider mogelijkheid. Maar dat kan een mailtje aan Santos vast wel verduidelijken.

Ook een Travelmaster 2.6 en Travelmaster 2.8 zijn al fietsen die al jarenlang door Santos worden verkocht. Soms met wat kleine wijzigingen. Zoals bijvoorbeeld de nokken voor een naafdynamo kabel langs de voorvork die eerdere modellen nog niet hadden. Ook hadden de eerste TM2.6 frames geen bidonhouder nokken onder de onderbuis, net als een SCC01.

Leon schreef:
zo 29 mei, 2022 10:14
daar lijkt wel een 28"-achterspatbord in te zitten; het past duidelijk niet lekker.
Als je je best doet met monteren kun je die ook prima op een 26 inch 559 fiets kwijt. Worden ze lekker lang van, wat niet zozeer verkeerd hoeft te zijn. Wel iets lastiger bij het monteren omdat het spatbord steeds naar de grotere diameter terug wil springen. Als je 'm eenmaal terug hebt gedronken in de gewenste maat dan blijft het echt wel zitten.
willem.m schreef:
zo 29 mei, 2022 10:34

Ik krijg soms de indruk dat je ervan uitgaat dat TS een fiets zoekt als basis waar je dingen aan kan veranderen. Zie ook je adviezen over ombouw naar R-naaf en schijfremmen.

Maar TS schrijft:

Shorttrack schreef:
za 28 mei, 2022 17:46
... Voorlopig heb ik te weinig kennis over fietsen maken en ombouwen. Dus ik richt mij op fietsen die af zijn. ...
Zitten jullie op de zelfde golflengte?
Dat denk ik wel. TopicStarter heeft namelijk wel meer geschreven in dit topic en in een ander ook door TS gestart topic. TS kwam bijvoorbeeld zelf met de suggestie van een tweedehands Rohloff naaf, en ging ook in op de suggestie van 'hoogframe' met het opbouwen van een mountainbike naar fietsvakantiefiets. Tevens noemt TS zelfs in de startpost zelf de wens voor schijfremmen. Als een fiets die mogelijkheid biedt dan lijkt me dat voor TS dan een plus. Ook noemde TS in de startpost de wens voor brede banden. Die kun je op een STR-01 simpelweg niet kwijt.

Wat TS er vervolgens mee wil doen is aan TS, ik beantwoord slechts de gestelde vragen en geef soms wat suggesties en mijn eigen mening en ervaringen. Misschien hebben andere lezers er ook nog wel wat aan? Fora hebben vaak veel meer lezers dan actieve leden.
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... nieuwstaat

Op het eerste gezicht in heel goede staat en voor een goede prijs. Ook iets "moderner" dan de terraliners van voor 2000.

Is de stalen oval versie,... Dus zou je vele baggage en de kar wel moeten aan kunnen...

Is de versie van 2004, barends zijn erbij gekomen, de rest lijkt/is origineel
Ik zou even in de oude catalogi van Koga nakijken of deze fiets inderdaad zo verkocht is.
Hier staan ze: https://www.koga.com/nl/service/brochur ... -brochures
Nu ben ik op zoek naar een fiets die klaar staat om te vertrekken. Heb de piste van zelf bouwen ook heel even bekeken, Maar ik ga het nu nog niet doen. Gebrek aan tijd en kennis. Ik kan natuurlijk wel rekening houden met de toekomst. Maar wie weet wat dat gaat zijn. Mocht ik over zoveel jaren (minstens een jaar of 10 denk ik) toch een beter fiets nodig hebben of een aanpassing die niet op mijn fiets kan, dan koop ik dan wel weer een geschiktere fiets.
Maar fijn dat iedereen mee denkt in alle richtingen :D
Wat ik mij eigenlijk nog altijd afvraag. Een van mijn vorige fietsen had dit ook. Een naaidynamo die enkel het voorlicht voorzien van stroom. Waarom niet meteen ook het achterlicht? Is dat niet sterk genoeg? Waarom een dynamo nemen voor enkel het voor licht. Op die manier valt je koplamp nooit zonder stroom natuurlijk. Maar je achterlicht moet ook gewoon branden.

Of kan ik toch gewoon een kabel naar achteren trekken vanaf de dynamo om het achterlicht ook te voorzien via de dynamo?
Het lijkt me standaard dat een naafdynamo zowel voor- als achterlicht van elektriciteit voorziet. Heb je dat niet, dan heb je een cheapo fiets of is de bedrading kapot.
Of kan ik toch gewoon een kabel naar achteren trekken vanaf de dynamo om het achterlicht ook te voorzien via de dynamo?
Dat kan prima, eventueel vanaf je koplamp. Dan profiteert het achterlicht van de eventuele condensator in de koplamp.
willem.m schreef:
zo 29 mei, 2022 17:21
Het lijkt me standaard dat een naafdynamo zowel voor- als achterlicht van elektriciteit voorziet. Heb je dat niet, dan heb je een cheapo fiets of is de bedrading kapot.
Nee, Santos kiest bijvoorbeeld alleen voor een achterlicht met draad als je het Son achterlicht kiest. De andere keuzes waren batterijlampen de laatste keer dat ik zo'n configurator daar doorgelopen ben.

Koga en idworx trekken wel de bedrading naar het achterlicht. Bij Avaghon heb je de keuze.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 18:19
Nee, Santos kiest bijvoorbeeld alleen voor een achterlicht met draad als je het Son achterlicht kiest. De andere keuzes zijn batterij lampen.
Een keuze die ik niet kan begrijpen.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 18:19
willem.m schreef:
zo 29 mei, 2022 17:21
Het lijkt me standaard dat een naafdynamo zowel voor- als achterlicht van elektriciteit voorziet. Heb je dat niet, dan heb je een cheapo fiets of is de bedrading kapot.
Nee, Santos kiest bijvoorbeeld alleen voor een achterlicht met draad als je het Son achterlicht kiest. De andere keuzes waren batterijlampen de laatste keer dat ik zo'n configurator daar doorgelopen ben.

Koga en idworx trekken wel de bedrading naar het achterlicht. Bij Avaghon heb je de keuze.
Gaat dat dan direct samen met een aangepaste dynamo? Of blijft dezelfde er wel gewoon opzitten?
Revanho schreef:
zo 29 mei, 2022 18:21
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 18:19
Nee, Santos kiest bijvoorbeeld alleen voor een achterlicht met draad als je het Son achterlicht kiest. De andere keuzes zijn batterij lampen.
Een keuze die ik niet kan begrijpen.
Het wordt AFAIK vaak gekozen omdat een draad niet echt een mooi idee is, draden stuk gaan en corroderen en omdat achterlichten rode leds hebben die toch maar weinig batterijverbruik hebben.
Shorttrack schreef:
zo 29 mei, 2022 18:35

Gaat dat dan direct samen met een aangepaste dynamo? Of blijft dezelfde er wel gewoon opzitten?
Nee hoor, de naafdynamo is gewoon hetzelfde als je er ook een achterlicht op wil aansluiten. Die aansluiting zit op veel koplampen vaak, zodat je de lampen tegelijk aan en uit kunt zetten.

Leon schreef:
zo 29 mei, 2022 18:39
Het wordt AFAIK vaak gekozen omdat een draad niet echt een mooi idee is, draden stuk gaan en corroderen en omdat achterlichten rode leds hebben die toch maar weinig batterijverbruik hebben.
Scheelt ook nog wat montagetijd voor de bouwer, zeker wanneer die draadjes dan weer door frame en/of bagagedrager weggewerkt moeten worden ;)
Dat laatste klopt uiteraard. Daarbij kun je er rekening mee houden dat de draad door het frame ooit vervangen moet worden door een buitenom geknutselde draad omdat de doehetzelver het niet lukt of het er niet voor over heeft om een nieuwe draad binnendoor aan te leggen. Ik vind het geen gek idee in ieder geval. Ik heb wel genoeg met zulke &#^)/grrr-draadjes gefrutseld vind ik.
Mijn kabeltje (dubbel) loopt mooi buitenlangs samen met andere kabels die toch al van voor naar achter lopen. In inmiddels 12 jaar nog nooit hoeven vervangen. Het grote nadeel van batterijachterlichten is dat je ze vergeet uit te zetten en dan is de batterij wel snel leeg, net als je hem nodig hebt.
Misschien was ik op het verkeerde been gezet doordat drie van onze niet superdure fietsen (Stevens, VSF, Trek) met naafdynamo standaard ook een draadje naar het achterlicht hebben. Net als bij Bert doen die lampjes achter het na jaren nog steeds. Bij twee fietsen dan, want de derde is een paar maanden geleden gestolen - waarschijnlijk rijdt de dief met een functionerend achterlicht rond.
Ik rij liever met achterlicht op batterij (en koplamp op dynamo) omdat ik soms met spatbord en bagagedrager rijdt, of met alleen spatbord, of met alleen bagagedrager, of geen van beiden. Daar pas ik het benodigde achterlampje op aan. Een simpel batterijtje geeft zat opbrengst voor een goed achterlicht.