Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
De lekke banden kwamen door 2 maal een stukje glas die tussen het loopvlak en de eerste rij noppen zat en zo stilletjes aan door de gegaan.
De andere was een stukje ijzer die tussen de noppen zat. Telkens kwamen het voorwerp langs het loopvlak (waar de band dunner is) in de band terecht. Met mijn 60 kg en 18 kg ( fiets plus bagage voor woon werk) zet ik mijn banden tss de 2,5 en 3 bar. Het is een 50 mm band.
Mss beter iets harder oppompen?
Ik weeg het dubbele en heb afgelopen jaar gelukkig slechts 1 lekke band mogen noteren; een vlijmscherp stukje steen.
Komende zomer gaan de nieuwe stijl Almotions erop, ik ben benieuwd, vrouwlief rijd er al op.
Een jaar verder, en misschien inmiddels ook weer veranderingen in bandenland?

Ik ben toe aan nieuwe banden ( binnen en buiten) op mijn Avaghon S 28.
De huidige band is een 47-622, graag zou ik overstappen op de Almotion 50-622. ( manlief fietst er naar volle tevredenheid mee op een Avaghon X29)
Ik weet dat dan het spatbord eraf moet!

Bovenstaande topic helemaal door gelezen maar krijg niet helder wat het verschil is tussen de diverse Almotions.
Bij de X29 staat er evolution op de band.
Blijkbaar zijn er meerdere varianten?
Welke binnenbanden passen hier het best in?

Groet,
Anja
De benamingen zijn best verwarrend, zeker omdat ze op webshops niet altijd consequent worden toegepast.

Volgens Schwalbe heb je de beste lekbescherming met de Almotion Evolution V-guard.
Als binnenband past hierbij afhankelijk van het ventiel: de AV19 voor autoventiel of SV19 voor Schräderventiel.
Dank!

Anja
Bij nader inzien blijkt de lekbescherming van de microskin versie beter te zijn dan die van de V guard versie. Ni snap ik het ook niet meer :-). Maar de V guard versie is beter geschikt om met binnenband te rijden.
dijken63 schreef:
zo 27 mar, 2022 18:03

De huidige band is een 47-622, graag zou ik overstappen op de Almotion 50-622. ( manlief fietst er naar volle tevredenheid mee op een Avaghon X29)
Ik weet dat dan het spatbord eraf moet!
Moet niet hoor, misschien je spatbordbevestiging net wat meer ruimte geven als ze strak boven de band zijn afgesteld. Maar 50-622 past prima op een Avaghon S28, ook met spatborden.
De microskins zijn veel zwaarder (kijk maar in de tabel, uitklappen) want die zijn voor tubeless. Ik grap altijd dat de binnenband daar al ingeplakt zit. Dat vinden de tubelessfans nooit leuk. :D
Dus met binnenband moet je de V-guard hebben. Die heb ik op meerdere fietsen gehad. Veel mee gemountainbiked en door stenen geragd. Nog nooit stuk gekregen. Zelden lek.
Dank je heren!

Anja
nicolevelo schreef:
zo 27 mar, 2022 18:14
AV19 voor autoventiel of SV19 voor Schräderventiel
DAt is hetzelfde.... SV19 is voor prestaventiel ook wel Scaverand ventiel genoemd. Frans ventiel in spreektaal. SV19A kan ook nog. Weegt weer 40 gram minder dan de SV19, maar heel betrouwbaar.
Ik rij nu op Schwalbe Land Cruiser Plus 37-622 en deze zijn inmiddels aardig versleten. Voor en achter inmiddels om gedraaid om ook de voorband op te rijden.

Wil deze gaan vervangen door Almotion V-Guard banden. Qua maat komt 40-622 het dichtst in de buurt en deze gaan waarschijnlijk wel passen op mijn Koga Miyata Randoneur. De maat 50-622 zit ik ook wel te overwegen maar ik vraag me af of ik die onder mijn spatborden krijg. Weet iemand wat de buitenomtrek (diameter) van deze band zal zijn?

Iemand nog andere tips als vervanger voor mijn Land Cruisers? Ik fiets overwegend verhard maar een mooi schelpenpad of oude boeren pad is ook wel leuk.
Bronsky schreef:
di 17 mei, 2022 13:22

Wil deze gaan vervangen door Almotion V-Guard banden. Qua maat komt 40-622 het dichtst in de buurt en deze gaan waarschijnlijk wel passen op mijn Koga Miyata Randoneur.
Lijkt me een goede keus op een dergelijke fiets.

Bronsky schreef:
di 17 mei, 2022 13:22

De maat 50-622 zit ik ook wel te overwegen maar ik vraag me af of ik die onder mijn spatborden krijg.
Dat lijkt me dan weer krap worden, een Koga Randonneur staat niet bekend om de grote ruimtes voor brede banden. Anders zouden bijvoorbeeld 50mm BigApples ook nog een optie kunnen zijn. 40-622 BigBen zou je ook nog naar kunnen kijken, of een Marathon zonder toevoegingen van vele antileklagen die zo'n band dan weer Plus, Mondial of allerlei andere bijschriften geven.

Bronsky schreef:
di 17 mei, 2022 13:22

Weet iemand wat de buitenomtrek (diameter) van deze band zal zijn?
Zowel breedte als hoogte van de band hangen onder andere ook af van de breedte en type van de gebruikte velg. Er valt hierdoor niet echt een precies getal op te plakken, zeker niet als je de grenzen qua marges op gaat zoeken. Vergeet ook niet wat ruimte over te houden voor modder, steentjes en andere gekkigheid die je onderweg tegen zou kunnen komen. Zonder spatborden heb je vaak al wat meer ruimte, al blijven frame en/of vork natuurlijk wel je beperkingen.
Jurr schreef:
di 17 mei, 2022 13:48
Dat lijkt me dan weer krap worden, een Koga Randonneur staat niet bekend om de grote ruimtes voor brede banden. Anders zouden bijvoorbeeld 50mm BigApples ook nog een optie kunnen zijn.
Ik vind het op mijn 26"(559) fiets met Big Apples toch jammer dat ik voor 26" geen Almotion V-guard kan krijgen.
Verder helemaal met je reactie eens.
Bedankt voor de reacties. Ik ga voor de Almotion V-Guard als die ergens leverbaar is...

Qua binnenband daarbij een Schwalbe SV 18 Extra Light 28" een goede keuze?
Of liever een Schwalbe SV & AV 17 28"
Ik vind de SV 18 Extra Light een goede keus, zeker bij banden met een al goede lekbescherming,
Het is altijd een afweging. Ik woon in een wat fietsbandvijandigere omgeving en koop niet de lightversie en als ik kan kiezen tussen twee banddiktematen koop ik de dikke. Als een binnenband erg strak zit is dat ook niet bevorderlijk.
Leon schreef:
wo 25 mei, 2022 09:18
fietsbandvijandig en banddiktematen
Jij gaat voor de bonus!
Of zijn het gewoon Germanismen.
Fahrradreifenaggressiv, Reifendickekumpel?
Poppink schreef:
do 26 mei, 2022 17:16
Leon schreef:
wo 25 mei, 2022 09:18
fietsbandvijandig en banddiktematen
Jij gaat voor de bonus!
Of zijn het gewoon Germanismen.
Omdat de samenstellingen aan elkaar geschreven zijn? Dat lijkt me toch een bijzondere reden om iets een germanisme te noemen. Ik kan ze ook, heel modern, uit elkaar halen: fiets band vijandig en band dik te mat en.
Bronsky schreef:
di 24 mei, 2022 23:22
Bedankt voor de reacties. Ik ga voor de Almotion V-Guard als die ergens leverbaar is...
Vanwege slechte beschikbaarheid van de almotions op dit moment is Schwalbe Marathon Mondial ook een optie. Iemand nog tips?