Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aanschaf - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aanschaf

152 berichten
Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
Dit is hem geworden. Van een kennis overgenomen. Zou ik er nig wat dingen aan moeten of kunnen veranderen? Mijn eigen stuur en zadel komen er nog op.
Leuk! Ziet eruit als een nette fiets. Kun je prima mee op vakantie. (-:

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
Deze heeft geen naafdynamo [...]
Mocht dat je wens zijn laat dan dit wiel lekker intact en koop een los wiel met naafdynamo. Als je het uit laat besteden is het zonde om een gebruikte velg te gebruiken om de laatste tientjes te besparen.

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
[...] gewone rem...
V-brakes zijn prima. Mocht je verbetering zoeken qua remmen, investeer dan in 4 nieuwe remblokken van bijvoorbeeld Koolstop.

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
Zou ik er nig wat dingen aan moeten of kunnen veranderen?
XT achternaaf met aluminium as in plaats van staal kom je wel wat mogelijke ellende mee tegen. Lekker laten zitten als je er geen gekke dingen mee gaat doen. Mocht je velg ooit versleten zijn, kies dan een andere naaf. ;)

Ook het crankstel met buitenboordlagers is kan mogelijke problemen opleveren, tijdig je lagers vervangen als je er speling op voelt. Als je te lang met speling op deze trapaslagers doorfietst dan gaan ze op de as van je crankset invreten. Dan moet je naast je lagers ook je cranks vervangen, wat je dan wel weer de kans geeft om over te stappen op een cartridge trapas ;)
Dat ziet er prima uit. Nu vooral fietsen en op je eigen voorkeur afstellen.
Keurig nette fiets. Staat van onderhoud lijkt op het eerste gezicht ook bepaald niet zorgelijk. Staat ie zo op je eigen maat, of nog van de vorige eigenaar?

De kabelloop van de achterrem vind ik altijd wat matig op dergelijke frames. Je achterrem zal slechter voelen dan je voorrem. Ach, een prima reden om ooit nog eens voor een hydraulische upgrade te gaan als de fiets verder bevalt :)
Grandonneur schreef:
do 27 jan, 2022 22:39
Keurig nette fiets. Staat van onderhoud lijkt op het eerste gezicht ook bepaald niet zorgelijk. Staat ie zo op je eigen maat, of nog van de vorige eigenaar?

De kabelloop van de achterrem vind ik altijd wat matig op dergelijke frames. Je achterrem zal slechter voelen dan je voorrem. Ach, een prima reden om ooit nog eens voor een hydraulische upgrade te gaan als de fiets verder bevalt :)
Zadel staat nu op mijn maat, stuur moet nog iets hoger,.
Qua remmen..bedoel je dan magura remmen?
Jurr schreef:
do 27 jan, 2022 20:30
Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
Dit is hem geworden. Van een kennis overgenomen. Zou ik er nig wat dingen aan moeten of kunnen veranderen? Mijn eigen stuur en zadel komen er nog op.
Leuk! Ziet eruit als een nette fiets. Kun je prima mee op vakantie. (-:

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
Deze heeft geen naafdynamo [...]
Mocht dat je wens zijn laat dan dit wiel lekker intact en koop een los wiel met naafdynamo. Als je het uit laat besteden is het zonde om een gebruikte velg te gebruiken om de laatste tientjes te besparen.

Ok, dat vind ik wel een.idee, dat is dan dus complete set kopen

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
[...] gewone rem...
V-brakes zijn prima. Mocht je verbetering zoeken qua remmen, investeer dan in 4 nieuwe remblokken van bijvoorbeeld Koolstop.

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
Zou ik er nig wat dingen aan moeten of kunnen veranderen?
XT achternaaf met aluminium as in plaats van staal kom je wel wat mogelijke ellende mee tegen. Lekker laten zitten als je er geen gekke dingen mee gaat doen. Mocht je velg ooit versleten zijn, kies dan een andere naaf. ;)

Gekke dingen.. ga rondje Nederland fietsen, het zullen geen enorme ritten worden...bedoel je hier ook mee dat er een heel nieuw wiel dan in moet ?

Zou deze fiets trouwens ook met rohloff kunnen 🤔

Ook het crankstel met buitenboordlagers is kan mogelijke problemen opleveren, tijdig je lagers vervangen als je er speling op voelt. Als je te lang met speling op deze trapaslagers doorfietst dan gaan ze op de as van je crankset invreten. Dan moet je naast je lagers ook je cranks vervangen, wat je dan wel weer de kans geeft om over te stappen op een cartridge trapas ;)
[/quote

Dit hou ik in de gaten !
Dank.voor alle tips! Nu nog superhandig worden of een goede fietsenmaker vinden 😉
Als je eenmaal superhandig bent. Heb je geen fietsenmaker meer nodig :)
Jojosje schreef:
vr 28 jan, 2022 08:14
Grandonneur schreef:
do 27 jan, 2022 22:39
Keurig nette fiets. Staat van onderhoud lijkt op het eerste gezicht ook bepaald niet zorgelijk. Staat ie zo op je eigen maat, of nog van de vorige eigenaar?

De kabelloop van de achterrem vind ik altijd wat matig op dergelijke frames. Je achterrem zal slechter voelen dan je voorrem. Ach, een prima reden om ooit nog eens voor een hydraulische upgrade te gaan als de fiets verder bevalt :)
Zadel staat nu op mijn maat, stuur moet nog iets hoger,.
Qua remmen..bedoel je dan magura remmen?
Magura remmen hebben ook hun problemen, daar is de afgelopen tijd op dit forum duidelijk over bericht. Ik zou, behalve Kool Stop remblokjes, niks veranderen aan die remmen. Bij een volgende remkabel de scherpe bocht wel wat flauwer maken. Wij hebben hier ook een fiets met zo'n frame; zonder probleem.

Of zadel en stuur precies goed staan weet je nu nog niet.
Jojosje schreef:
vr 28 jan, 2022 08:19

Ok, dat vind ik wel een.idee, dat is dan dus complete set kopen
Ja, gewoon een compleet wiel met naafdynamo aanschaffen als een naafdynamo je wens is.

Bike4Travel heeft op de website de handgespaakte wielen staan onder andere, waarbij je kunt kiezen tussen verschillende naven en velgen. Maar dat kan elke fatsoenlijke fietsenmaker natuurlijk, of zelfs specifieke wielbouwers.

Goedkoper zijn de diverse Duitse webshops, en nog goedkoper komt er soms op marktplaats wel eens een wiel gebruikt voorbij van een fiets die omgebouwd is naar e-bike met voorwielmotor. Of bijvoorbeeld van iemand zoals Leon, die liever zonder naafdynamo rijdt en zijn naafdynamo voorwiel los verkocht en verving voor een exemplaar zonder ;)

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23

Gekke dingen.. ga rondje Nederland fietsen, het zullen geen enorme ritten worden...bedoel je hier ook mee dat er een heel nieuw wiel dan in moet ?
Nee hoor, lekker laten zitten en gewoon mee rijden. Tegen de tijd dat je velg hol geremd is door de vele kilometers plezier die je ermee gehad hebt zou ik wel voor een andere achternaaf kiezen, en dus pas als de velg versleten is dan een compleet nieuw achterwiel kopen.

Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23

Zou deze fiets trouwens ook met rohloff kunnen 🤔
Ja hoor.

Als een frame specifiek voor naafversnelling is gebouwd kun je je ketting/riem vaak spannen middels een excentrische trapas of verschuifbare danwel scharnierende dropouts. Als een frame dat zoals de jouwe niet heeft kun je daarvoor werken met een losse kettingspanner:

http://www.rohloff.nl/product-details/p ... -8250.html

Die doet dan precies hetzelfde als je achterderailleur doet, zonder van links naar rechts over verschillende cassette tandwielen te kunnen bewegen omdat er maar 1 tandwiel aan de buitenkant van een Rohloff naaf zit in plaats van de cassette met 9/10? tandwielen die er nu zit. Maar je kunt voor dat ketting spannen natuurlijk ook een achterderailleur gebruiken, en zorgen dat die niet meer naar links en rechts beweegt en alleen de functie van kettingspanner heeft ;)

Dan krijg je net zoiets als ze bij deze twee gedaan hebben:

https://link.marktplaats.nl/m1801616521

https://link.marktplaats.nl/m1802573236

Of die Rohloff de investering waard zou zijn op jouw fiets, is dan weer een volgende vraag. Zeker als je kiest voor nieuwe onderdelen en ook nog arbeidsloon moet betalen is een overstap naar een andere (gebruikte?) fiets op het moment dat je een Rohloff naaf zou willen waarschijnlijk kostentechnisch verstandiger.

Vooralsnog zou ik hier gewoon lekker kilometers mee gaan maken. Op zoek naar de juiste zithouding en heel veel vakantiefoto's maken ;)
Jojosje schreef:
do 27 jan, 2022 20:23
Dit is hem geworden. Van een kennis overgenomen. Zou ik er nig wat dingen aan moeten of kunnen veranderen? Mijn eigen stuur en zadel komen er nog op. Deze heeft geen naafdynamo en gewone rem...( ben er blij mee hoor !!)
Remmen: Niks aan doen.
Verlichting, hangt van je gebruik af. Als je vaak in het donker rijdt is een naafdynamo prettiger dan een losse dynamo. Een andere optie is een opllaadbare lamp zoals van Spanninga. Dat is goedkoper en minder ingrijpend. Het heeft ook wel nadelen, namelijk je moet in de gaten houden dat je lamp geladen is.

Wij fietsen met het gezin en zijn qua vakanties beperkt tot lente/zomer, waarbij we voor 4 uur wel willen zijn aangekomen. Dus we hebben wat lossse lampjes bij ons voor een bezoek aan een pizzeria oid. De kinderen hebben dan wel weer een naafdynamo, omdat die fietsen ook gewoon hun school/verneiging fietsen zijn.
Dank jullie wel voor de reacties!
Hij is nu bij de fietsenmaker, moesten nieuwe banden op, hij vond het zo leuk om een Jan jansen fiets te zien 😀
Ik laat alles zoals het is...al paar keer mee gefietst...het fietst heerlijk !! Dus op naar de fietsplannen 😀
Goed bezig hoor 8)

Lekker op pad d’r mee en genieten van ‘t fietsen.