Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Levensduur naaf

Jurr schreef:
vr 24 sep, 2021 22:34
Pinion is ook niet zo moeilijk, al moet bij een 18 speed de fiets op z'n kant gelegd worden.
Ik zou niet direct willen beweren dat olie wisselen bij een 18-speed (die heb ik toevallig) niet zo moeilijk is, ik vind het eerder ietwat hilarisch. Ook gezien het gegeven dat normaalgesproken bij een tandwielkast eventueel slijpsel zich verzameld onder in de bak maar dat er op die plaats nou nét geen aftapmogelijkheid zit. De fiets moet inderdaad op z’n kant waarna de olie inclusief slijpsel een reisje door de tandwielen moet maken om bij de uitgang te kunnen komen.
Het is dat ik gelezen heb dat de eigenaren van Pinion voorheen op de versnellingsbak-afdeling van Porsche hebben gewerkt, gezien de “aftap-manier” van de 18-V zou je denken dat ze in de kantine de braatwurst bakten :lol: .

Maar inderdaad, het topic gaat over naven. Kleine zijsprong, zal ik maar zeggen.
Dames en heren techneuten van de betere soort: Als je een linkse velg vervangt voor een rechtse velg, is het dan mogelijk om op dezelfde spaakzetting in de flensen uit te komen?

En bonusvraag: is het aan te raden om juist wel of juist niet op dezelfde spaakzetting uit te komen als je een naaf hergebruikt met een andere velg?
:?: :o
Mr. Z schreef:
vr 24 sep, 2021 23:17
er is veel beter vet, vet wat beter plakt, beter tegen vocht kan en veel beter beschermd, bijvoorbeeld Finish-line teflon vet, het verschil is duidelijk te voelen als je een beetje op een vinger doet en met je andere vinger er opdrukt en ze weer van elkaar haalt :wink:
Als je smerende eigenschappen voor een specifieke toepassing kunt beoordelen door het vet tussen je vingers te wrijven dan heb je toch echt goddelijke vermogens.
Ik hou het voor wat betreft kogellagers bij kogellagervet, er van uitgaande dat fabrikanten van vet er niet op uit zijn om me te besodemieteren, nog niet.

G: Wat is een linkse velg?

G2: Als je spaken spant ga je denk ik naar de correcte spaakspanning, niet naar de spanning van het oude wiel.

S: Het is Bratwurst, niet braatwurst.
“Vet dat beter plakt”

“Een linkse velg vervangen door een rechtse velg”

Pfff. Zaterdagochtend taalochtend. Welkom bij de cursus uw moerstaal voor beginners.
Is het niet linker en rechter velg? 🤭
Voor wie het op pagina 2 allemaal een beetje kwijt is: 'Levensduur naaf' betekent dat deze discussie gaat over de levensduur van een naaf. Het maken van nieuwe onderwerpen op dit forum over olieverversen bij Pinions en inspaken van nieuwe velgen is gratis. Wat een linkse en een rechtse velg is, weet Google en een linker en rechter velg heb je alleen op fietsen met twee wielen naast elkaar.

Terug maar weer naar het onderwerp.

Groetjes,

Carl
Joris Flemming schreef:
za 25 sep, 2021 09:42
Pfff. Zaterdagochtend is een taalochtend. Welkom bij de cursus: "Uw moerstaal voor beginners."
Carl schreef:
za 25 sep, 2021 11:07
Voor wie het op pagina 2 allemaal een beetje kwijt is: 'Levensduur naaf' betekent dat deze discussie gaat over de levensduur van een naaf. Het maken van nieuwe onderwerpen op dit forum over olieverversen bij Pinions en inspaken van nieuwe velgen is gratis. Wat een linkse en een rechtse velg is, weet Google en een linker en rechter velg heb je alleen op fietsen met twee wielen naast elkaar.

Terug maar weer naar het onderwerp.
Het gedeelte "inspaken" is volkomen relevant voor de levensduur van de naaf. Juist daarom dat ik er vragen over heb gesteld. Ik zal het uitleggen.

De oorspronkelijke vraag gaat over hergebruiken van naven. Als je een naaf uitspaakt zie je hoe de vorige spaken kracht hebben uitgeoefend op de flens. kop binnen/buiten naar voor/naar achter. Dat noemde ik de spaakzetting, hoe waren de spaken in de flens gezet. (Spaakspanning is heel wat anders).
Als je nu een naaf gaat hergebruiken: wil je dan de volgende spaken gelijk aan de vorige in de flens geplaatst of juist niet. Voor beide is wat te zeggen: opnieuw kracht op een plek/richting waar al kracht op heeft gestaan, of niet, maar dan wel een tweede plek/richting waar de kracht van de nieuwe spaken aan gaat trekken. Wat is wijsheid, ik weet het niet.

Maar stel nu dat je moet gaan voor de eerste optie: gelijk. Is dat dan mogelijk als je een rechtse velg verwisseld om een linkse? Zo niet, heb je daar rekening mee te maken, om de levensduur van de naaf niet al te zeer in te beperken.
Grandonneur schreef:
za 25 sep, 2021 13:29
Als je nu een naaf gaat hergebruiken: wil je dan de volgende spaken gelijk aan de vorige in de flens geplaatst of juist niet. Voor beide is wat te zeggen: opnieuw kracht op een plek/richting waar al kracht op heeft gestaan, of niet, maar dan wel een tweede plek/richting waar de kracht van de nieuwe spaken aan gaat trekken. Wat is wijsheid, ik weet het niet.
Zonder twijfel moet je de belasting van het materiaal in dezelfde richting houden.
Als je dat niet doet, gaan de spaken zich zetten op een andere plek, wat betekent dat er materiaal gaat vloeien - letterlijk!
Daar wordt materiaal zelden beter van.
Of een flens er van stuk gaat? Ik weet het niet. Persoonlijk zou het me in principe verontrusten als een fietswielflens dit niet kan hebben. Dan heb ik toch liever een fiets met iets meer materiaal die dan maar iets wat zwaarder is. Met een halve kilo extra staal en aluminium kun je echt veel extra materiaal op een boel onderdelen toepassen.

Ik heb inmiddels opgezocht wat een linkse en een rechtse velg is. In geval je een verkeerde velg hebt en het er maar mee moet doen zou ik de spaakzetting prioriteit geven boven een iets toegankelijker ventiel.
Voor mij als derailleur rijder duurde het even voor ik door had dat het onderwerp hier een “versnellings”naaf is.

Dat krijg je blijkbaar als iets de norm lijkt te zijn geworden.
LHTJoost schreef:
za 25 sep, 2021 17:16
Voor mij als derailleur rijder duurde het even voor ik door had dat het onderwerp hier een “versnellings”naaf is.
Ik dacht het toch niet. De oorspronkelijke poster schreef dit:
nicolevelo schreef:
vr 24 sep, 2021 10:45
Het betreft hier naven van lx en xt series.
Anderen hebben de versnellingsnaaf erbij gehaald. Dat was te verwachten natuurlijk.
Ik snap dat het ontslag van Mona hard aankomt. Maar om nou uit frustratie te gaan miesmuizen in dit inclusieve topic gaat wat ver.
Ik heb het alleen maar over de titel die suggereert dat het over een naaf gaat en niet over een versnellingsnaaf.
LHTJoost schreef:
za 25 sep, 2021 18:17
Ik heb het alleen maar over de titel die suggereert dat het over een naaf gaat en niet over een versnellingsnaaf.
Ik ben al tevreden als titels geen stevige taalfouten bevatten en enigszins aanduiden waarover het gaat. :lol:
Het topic wordt bondig omschreven in de titel. Voor wie na alle bovenstaande (taal)beschouwingen is afgeleid van het onderwerp, hierbij de oorspronkelijke startpost.
nicolevelo schreef:
vr 24 sep, 2021 10:45
Wat is eigenlijk de levensduur van een naaf? En waardoor wordt die beïnvloed of hoe kan je die verlengen?

Ik stel me de vraag in verband met monteren van nieuwe velgen op een wiel. Het betreft hier naven van lx en xt series. Het is natuurlijk mogelijk nieuwe naven te kopen (van een ander type, want de originele bestaan niet meer), dat kost niet zo veel. Maar los van de prijs ben ik benieuwd of dat wel nodig is.

Het lijkt me interessant het topic uit te breiden naar meerdere soorten naven.

PS ik verwachtte dat dit topic op het forum al besproken is, maar vond weinig informatie hierover.
nicolevelo schreef:
za 25 sep, 2021 20:47
Het topic wordt bondig omschreven in de titel. Voor wie na alle bovenstaande (taal)beschouwingen is afgeleid van het onderwerp, hierbij de oorspronkelijke startpost.
nicolevelo schreef:
vr 24 sep, 2021 10:45
Wat is eigenlijk de levensduur van een naaf? En waardoor wordt die beïnvloed of hoe kan je die verlengen?

Ik stel me de vraag in verband met monteren van nieuwe velgen op een wiel. Het betreft hier naven van lx en xt series. Het is natuurlijk mogelijk nieuwe naven te kopen (van een ander type, want de originele bestaan niet meer), dat kost niet zo veel. Maar los van de prijs ben ik benieuwd of dat wel nodig is.

Het lijkt me interessant het topic uit te breiden naar meerdere soorten naven.

PS ik verwachtte dat dit topic op het forum al besproken is, maar vond weinig informatie hierover.
Wat ik al zei.
Volgens mijn FM blijft een naaf nagenoeg oneindig lang goed rollen bij goed onderhoud.
Maar als je hem gebruikt in een andere velg, beginnen andere zaken mee te spelen zoals de belasting van de flens (het stuk van de naaf waar je de spaken in vastmaakt).
Mr. Z schreef:
vr 24 sep, 2021 23:17
Liever een naaf met industrie lagers, die kan je altijd krijgen en vervangen.
Ik rij m'n hele leven al met industrielagers. Cup/conus, diepgroep kogellagers etc. Alles is industrielagers. Als ik in een bedrijf kom gespecialiseerd in lagers en ik vraag om industrielagers, dan wordt daar breeduit gelachen. Alles is industrie of niet soms.
[quote=derdekeer post_id=404668 time=1632598079 user_id=15668
Volgens mijn FM blijft een naaf nagenoeg oneindig lang goed rollen bij goed onderhoud.
Maar als je hem gebruikt in een andere velg, beginnen andere zaken mee te spelen zoals de belasting van de flens (het stuk van de naaf waar je de spaken in vastmaakt).
[/quote]In zo'n geval ben ik benieuwd naar het waarom, want alleen met dat een fietsenmaker het zei kan ik niet veel.

Geldt het ook voor dezelfde velg als je het wiel een keer uitspaakt? Hoe "weet" de velg of het een andere velg is?
Grandonneur schreef:
za 25 sep, 2021 13:29
.......De oorspronkelijke vraag gaat over hergebruiken van naven. Als je een naaf uitspaakt zie je hoe de vorige spaken kracht hebben uitgeoefend op de flens. kop binnen/buiten naar voor/naar achter. Dat noemde ik de spaakzetting, hoe waren de spaken in de flens gezet. .....
Er zijn mensen die het zonde vinden om spaken weg te gooien.
Zij moeten er goed op letten dat de spaken op exact dezelfde manier blijven ingespaakt.
Voor de mensen die graag nieuwe spaken gebruiken, maakt het niet uit.

En dan is er nog het probleem van machinaal gespaakte wielen.
Om een wiel machinaal te kunnen spaken, moet het spaakgat vele malen groter zijn dan de elleboog van de spaak dik is.
Als je een naaf gaat hergebruiken, heb je het zeer waarschijnlijk over een wiel dat met de hand zal worden gespaakt.
Bij een handgespaakt wiel kan je de diameter van het spaakgat en de dikte van de elleboog veel beter op elkaar afstemmen.
En dan is het beter om de spaken volgens een ander patroon in de flens te steken.
tndmbkr schreef:
zo 26 sep, 2021 09:23
Er zijn mensen die het zonde vinden om spaken weg te gooien. Zij moeten er goed op letten dat de spaken op exact dezelfde manier blijven ingespaakt.
Waarom? Wat kun je een spaak anders aandoen? Kun je dat uitleggen?
M.i. wordt het hergebruiken van spaken niet aangeraden omdat spaken niet alleen te lijden hebben van de kilometers maar ook van het ingespaakt worden zelf, en dan met name het onvermijdelijke knikje dat in de overgang schoefdraad-spaak komt en dat vaak nog meeroteert bij het opspannen van de spaken zelf. Ook het opnieuw opspannen van de elleoog kan meespelen.

tndmbkr schreef:
zo 26 sep, 2021 09:23
En dan is er nog het probleem van machinaal gespaakte wielen.
Om een wiel machinaal te kunnen spaken, moet het spaakgat vele malen groter zijn dan de elleboog van de spaak dik is.
Als je een naaf gaat hergebruiken, heb je het zeer waarschijnlijk over een wiel dat met de hand zal worden gespaakt.
Bij een handgespaakt wiel kan je de diameter van het spaakgat en de dikte van de elleboog veel beter op elkaar afstemmen.
En dan is het beter om de spaken volgens een ander patroon in de flens te steken.
Ik denk dat we er uiteraard van uit gaan dat men de juiste spaakdikte gebruikt bijbehorend bij de naaf en dat het hier in dit draadje niet gaat om enorme spaakgaten.
Dan snap ik niet wat je bedoelt met een 'ander patroon'. Een ander patroon dan wat?