Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 7 tandwielverhouding te licht Batavus Dinsdag - Forum Wereldfietser

Nexus 7 tandwielverhouding te licht Batavus Dinsdag

Kocht een nieuwe Batavus Dinsdag met helaas een Nexus 7-naaf, voor Corona was deze nog met een Nexus 8 uitgerust.

Ik moet steeds in 6de of zelfs 7de versnelling rijden. Achteraan zit een 18T-tandwiel dus ik heb niet echt veel marge om daar nog significant kleiner te gaan.
Ik heb het gevoel dat de naaf beter zou rijden in 4de of 5de versnelling zoals het hoort. Ik begrijp niet waarom Batavus deze tandwielcombinatie koos. Zij geven mij geen bruikbare commentaar en verwijzen gewoon naar de dealer door.
Is er nog iets wat ik kan doen om de fiets beter te doen rijden? Ik neem aan dat het tandwiel vooraan niet zomaar kan worden vervangen omdat het wellicht niet los kan en de gesloten kettingkast klein is en het is ook vreemd om dit bij een nieuwe fiets te moeten doen.
Lastige puzzel om op te lossen zonder gelijk meer dan één onderdeel te vervangen.
Groter crankstel kan wel maar dan ook gelijk ketting en kettingkast vervangen, kleiner achtertandwiel is lastig?
Je kan nog naar 16T achter;

https://www.internet-bikes.com/433375-s ... aal-zwart/
Dank voor je respons.
16T wordt wel erg klein dacht ik maar als dat niet zo is dan is dat wellicht de beste oplossing om toch een iets zwaardere verhouding te hebben. Dan moet ik ook enkel de ketting één schakel verkorten.

Het crankstel veranderen is natuurlijk te gek, dan kan ik beter steeds in 6de en 7de versnelling rijden. Ik begrijp de keuze van Batavus niet.
Die keuze is niet ingegeven met gemak voor de rijder in ieder geval. 16T kan prima, 14 zou voor mij minimaal zijn op een niet-derrailleur fiets.
Oké, bedankt. Ik ga het gewoon proberen met een 16T dan. Ik vind dat niet naaf in die hoogste versnellingen echt niet goed rijdt.

Nog twee domme praktische vraagjes:
Een fietsketting heeft wellicht steeds een slotje?
En welke tool heb ik net nodig om dat achterste tandwiel af te nemen?
Bedankt!
Of de ketting een slotje heeft heb je zo gezien, maar misschien is deze geklonken of deze heeft een missing link.

Aan speciaal gereedschap heb je een schroevendraaier nodig. Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=Dz-3PfboKTw waar ze een 16 vervangen door een 14 tandwiel.
Weet je ook wat je trapsnelheid snelheid is. Of hoeveel keer per/minuut draait de crank rond.
foutje
Toch verbaast dit "probleem' me wat. In mijn ervaring is het probleem eigenlijk bijna altijd het omgekeerde: een te zwaar verzet. Dus rijdt de OP heel snel, or rijdt hij met een veel te zwaar verzet?
Wat voor voorblad zit er op, dwz met hoeveel tanden?
Twee tanden kleiner achter vergt 2 schakels korter van de ketting, niet een. Eén schakel gaat niet. (ja, ja, ik weet: er bestaan halflinks).
Wim schreef:
vr 07 mei, 2021 13:55
Toch verbaast dit "probleem' me wat. In mijn ervaring is het probleem eigenlijk bijna altijd het omgekeerde: een te zwaar verzet. Dus rijdt de OP heel snel, or rijdt hij met een veel te zwaar verzet?
De OP wil in de 4e versnelling gaan fietsen (geen gek idee!), dus dat kan wel eens de verklaring zijn.
Dank voor de bruikbare reacties. Het tandwiel vervangen is geen probleem met dat filmpje, bedankt.

Ik heb gezien dat de ketting wellicht zo’n half link heeft want er is een schakel die een knik maakt, ik zie niet hoe die los moet want er is geen slotje of snelkoppeling.

Ik heb eens bij Batavus geïnformeerd naar het aantal tanden van het crankstel zodat de kettingkast nog niet meteen eraf moet.

Ik rijd altijd hetzelfde woon-werktraject en met mijn oude fiets altijd in 3 bij vertrekken en dan vierde versnelling want ik rijd niet snel noch heb ik een heel goeie conditie en af en toe 5. Nu vertrek ik in vier en rijd ik in 5 en 6 maar die is nog te licht en soms dus zelfs de 7de versnelling en dat lijkt me toch niet de bedoeling te zijn. Maar het kan natuurlijk wel, ik vind het alleen vreemd om steeds in 6de te moeten rijden minimaal. 5 lijkt maar net iets zwaarder te zijn dan de 3de versnelling zoals ik ze gewoon was op mijn oude Nexus 7. Het is inderdaad een vreemd “probleem”.
Bergaf in 7de versnelling nog wat bijtrappen is niet mogelijk, de eerste drie versnellingen lijken wel afgesteld voor in de bergen.
Idd een 16 tands er op, geen probleem. maar 2 tandjes minder betekent niet 2 schakels minder, pas de ketting gewoon op het kleinere tandwiel en kijk hoeveel er af moet.
nlampens schreef:
vr 07 mei, 2021 17:57
....wellicht zo’n half link heeft want er is een schakel die een knik maakt, ik zie niet hoe die los moet want er is geen slotje of snelkoppeling.....
Kettingpons...?
Oké, moet lukken. Ik bestel een 16T en probeer het uit.
Het verschil tussen 6 en 7 maakt de verhouding echt niet rijdbaar.

Heb gevonden waar de ketting open gaat en er zit dus echt ook een halve schakel op denk ik.

Afbeelding
Toch een vreemd verhaal. Met een voortandwiel van 48 tanden en een achtertandwiel van 18 tanden en een trapfrequentie van 80 rijd je met een Nexus 27,6 km per uur in de 4e versnelling. In de 6e rijd je dan 37,3 km per uur. Bij een trapfrequentie van 60 is dat resp. 20,7 km/uur en 27,9. Mijn ervaring is dat je juist lichtere versnellingen met een Nexus naaf wilt in plaats van zwaardere. Weet je wel zeker dat je in de 4e versnelling zit als de shifter op 4 staat?
nlampens schreef:
vr 07 mei, 2021 23:32
Oké, moet lukken. Ik bestel een 16T en probeer het uit.
Het verschil tussen 6 en 7 maakt de verhouding echt niet rijdbaar.

Heb gevonden waar de ketting open gaat en er zit dus echt ook een halve schakel op denk ik.

Afbeelding
Is dit echt 18-tands? Lijkt me eerder 22 of 24.
Is het een ondersteunde Batavus dinsdag?
Het is geen ondersteunde. Ik heb de tanden nog eens geteld en het zijn er wel degelijk slechts 18. En hij schakelt ook effectief 6 keer van 1 tot 7

Ik rijd helemaal geen 27km/u, eerder 20 in 6de versnelling.
Vanavond kwam ik achter een groepje fietsende tienermeisjes te zitten, ze reden wel snel maar ik moest in 7de versnelling rijden om hen bij te kunnen blijven. Dat is niet normaal, je hoort volgens mij nooit in 7de te rijden, ik ben geneigd om mijn oude fiets te nemen.
Door de te lichte verhouding heb je namelijk de neiging om trager te rijden omdat je zoveel omwentelingen hebt en de naaf lijkt inefficiënt te zijn in zesde en zevende voor gewoon fietsen. Eerst dacht ik dat de fiets zo goed was dat ie gewoon zo snel ging maar dat is helaas niet zo, wel integendeel.

Ik vind dit ook een vreemd probleem en snap niet hoe het kan. Omdat je hier in België een jaar kan wachten haast op zo’n fiets heb ik hem op 12gobiking.nl gekocht dus ik kan niet zomaar ergens terecht ook want ik heb helemaal geen zin om het achterwiel te demonteren van een nieuwe fiets van €800.