Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 40 gaats velgen zilver 622-19c of 21c? Ik ga voor 36 gaats. - Forum Wereldfietser

40 gaats velgen zilver 622-19c of 21c? Ik ga voor 36 gaats.

Op mijn santos 2.8 heb ik een 622-19c velg zwart en die wil ik graag vervangen door een nieuwe zilver. Heb velgremmen.
Ik kan de 40 gaats alleen nergens vinden. Is dat nog wel te koop uberhaupt? De reden dat ik graag 40 terug wil is dat er een mooie xt-naaf (9 speed) in zit die ik graag weer wil gebruiken. Anders moet je downgraden naar deore naaf als je naar 36 gaats gaat.
Wie weet wie nog 40 gaats velgen verkoopt in zilver 622-19c of 21c?
Dank je Grandonneur. Deze velg verschilt helaas te veel van mijn voorste velg, ook zilver maar niet zo glanzend.
Voor heb ik een sputnik 36 gaats zilver.
sputnik velg.jpg
sputnik velg.jpg (14.06 KiB) 3452 keer bekeken
Als het niet lukt, kan ik altijd nog een draadje plaatsen voor een 36 gaats xt naaf :-)
Stomme vraag maar weet je zeker dat je 40 gaats hebt? Heb nooit een 2.8 met 40 gaats gezien.

Heb wel een 36 gaats XT naaf voor je liggen maar zou hem niet aanraden voor een vakantie fiets.
Mr. Z schreef:
di 13 apr, 2021 22:08
Stomme vraag maar weet je zeker dat je 40 gaats hebt? Heb nooit een 2.8 met 40 gaats gezien.

Heb wel een 36 gaats XT naaf voor je liggen maar zou hem niet aanraden voor een vakantie fiets.
Hey.. Ja, het is 40 gaats.

Waarom zou je die niet aanraden? Die gebruikte santos zelf toch ook toen die nog nieuw te krijgen waren?
Byciclette schreef:
di 13 apr, 2021 20:01
Anders moet je downgraden naar deore naaf als je naar 36 gaats gaat.
Weinig mis met een goedkoop FH-T610 naafje hoor. Zelfs als je verzuimt het ding af en toe wat liefde te geven kan ie flink wat mishandeling verdragen.
Byciclette schreef:
di 13 apr, 2021 23:00
Mr. Z schreef:
di 13 apr, 2021 22:08
Stomme vraag maar weet je zeker dat je 40 gaats hebt? Heb nooit een 2.8 met 40 gaats gezien.

Heb wel een 36 gaats XT naaf voor je liggen maar zou hem niet aanraden voor een vakantie fiets.
Hey.. Ja, het is 40 gaats.

Waarom zou je die niet aanraden? Die gebruikte santos zelf toch ook toen die nog nieuw te krijgen waren?
Door de dikke aluminium as moest Shimano kleinere kogels gebruiken, die geven meer druk en de boel vreet snel in, Santos gebruikt al tijden geen XT naven meer en ik heb ze preventief uit mn oude 2.6 gehaald en vervangen voor Novatec naven.

nu deze in bestelling https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... pQsFJ&mp=1 voor de MTB, collega heeft ze nu en voelen erg goed aan, heb in de nieuwe vakantiefiets een naaf met 6 pallen met 3 trapjes en dat fiets wel erg fijn en deze lijken uit de zelfde fabriek te komen.
En de flenzen van deze 40 gaats naven zijn net zo groot als van 36 gaats naven. Wat je iets aan sterkte wint aan de velgkant lever je weer in bij de flenzen.

'k Zou lekker een 36 spaaks wiel kopen, zoek een goede wielbouwer als je een sterk wiel wil. Een goedkoop wiel kan bij 1 van de bekende Duitse webwinkels. En als je wil upgraden is dat al een 36 spaaks LX naaf. Voor nog meer budget zou je kunnen overwegen van Shimano af te gaan en bijvoorbeeld naar Hope over te stappen.

'k Zou de velg lekker breed kiezen, en als je de naaf ook gaat vervangen daar een schijfrem versie voor nemen. Dan kan het wiel eventueel ook mee naar een nieuwe fiets.
kijk eens bij vlechtservice.nl
of zoek een tandemachterwiel (48 spaaks)
en ik sluit me aan bij de vorige sprekers: een goed en modern 36-spaaks wiel is veelal sterk zat. bijvoorbeeld een 'reisachterwiel' van bike4travel ('kost wat, mar dan heb je ook wat' :D )
Vittorio verkoopt 48 spaaks wielen

Mario
Bedankt, het ging me om het hergebruiken van mijn oude achternaaf. Maar de 40 gaats velgen zijn er niet meer. Dus laat ik dat vallen en ga ik voor de 36 variant met een nieuwe naaf.
Je kunt bike4travel, m-gineering, Vittorio of Sneltweewielers eens bellen of ze nog iets hebben liggen; die hebben die dingen wel zelf gebruikt. De kans is best klein maar het zou wel kunnen.
https://www.spacycles.co.uk/m20b0s116p3 ... LIN-XM-250

Moet dan helaas wel uit de UK komen.
Dank je Tim, zoek een zilver kleur.

Bedankt Leon, Mart gaat en heeft vorige wiel ook gespaakt.

Bedankt voor het meedenken, ik ga voor 36 gaats, precies zelfde velg als voor.
Spacycles schrijft:

Please note that we have stopped shipping to EU/Europe.

Mario
Ik heb mijn XT naaf eens opnieuw laten spaken in een nieuwe velg. Na een week brak de naaf bij de spaakgaten. Er zit daar weinig materiaal door de 40 gaten. Een nieuwe naaf was niet meer te koop. Ik zal eens kijken of ik de 40 spaaks spoetnik velg nog in de schuur heb hangen. Slechts een week gebruikt.
Ik heb nog 2 tandem naven liggen achter
48 gaats en voor 40 gaats

Te koop voor €15 voor achter en €10 voor voornaaf

Mario
Eric op de Fiets schreef:
zo 18 apr, 2021 05:46
Ik heb mijn XT naaf eens opnieuw laten spaken in een nieuwe velg. Na een week brak de naaf bij de spaakgaten. Er zit daar weinig materiaal door de 40 gaten. Een nieuwe naaf was niet meer te koop. Ik zal eens kijken of ik de 40 spaaks spoetnik velg nog in de schuur heb hangen. Slechts een week gebruikt.
Ik zie wel 3 voorwielen maar geen achterwiel/velg met 40 gaten meer hangen. Helaas. Misschien heeft bike4travek er nog één voor je liggen
Er is toch niks op tegen om de voorvelg uit te spaken en er met een achternaaf een achterwiel van te maken? Wel geleidelijk de spaakspanning lossen.
Leon schreef:
zo 18 apr, 2021 18:18
Er is toch niks op tegen om de voorvelg uit te spaken en er met een achternaaf een achterwiel van te maken? Wel geleidelijk de spaakspanning lossen.
Daar is zeker niets op tegen als deze voorwielen 40 spaaks zijn, dat zijn ze met hun 36 spaken niet.