Mooi project, Strawbale! Dat je bottom bracket lijkt vast te zitten klinkt vrij ernstig. Maar goed, dat is vervangbaar. En inderdaad een ander verzet is nodig voor de bergen. Het liefst een triple, en dat vraagt ook meteen weer andere voor- en achterderailleurs. Dus zo wordt het toch een complex project. In feite moet je op zoek naar een nieuwe groepset. Maar als het Snel frame nog goed is kan dat het allemaal waard zijn.
Ik ben ook al een tijdje met een dergelijk project bezig:
Op Marktplaats een tweedehands Koga Gents Touring aangeschaft, uit ca. 1983. Dit is een toerframe met iets langere achterbrug in vergelijking met een racefiets, dus wat stabieler weggedrag. Originele bidon en zadeltas zaten er nog bij! Ik heb er inmiddels van alles aan gedaan:
- recht stuur vervangen door een Nitto Randonneur stuur
- Tektro remgrepen gemonteerd
- Kapotte Sks bluemells vervangen door verchroomde stalen spatborden die ik van een fietswrak in de stad gejat heb (en flink op maat heb moeten kloppen om ze mooi passend te krijgen).
- Kogellagers in de naven vervangen, remkabels vervangen, remblokken vervangen
- Nieuwe bandjes: Pasela Panaracer 32mm (rijden echt heerlijk!)
- Ander zadel: Brooks B17 van Marktplaats.
- Koga zadeltasje vervangen voor een Carradice zadeltas voor regenjas, boterhammen, thermosfles en reparatieset. (Nog te vervangen voor een mooie randonneurtas op het voordragertje.)
Inmiddels bijna duizend kilometer op gereden deze zomer. Hij rijdt heerlijk, ook voor langere tochten (100+ km). Maar ik loop tegen drie dingen aan:
1. Er zit een enorm polderverzet op van 52/42 voor. Ik ben geen hardfietser en dat betekent dat ik in de praktijk alleen de laagste vier verzetten gebruik van de 12 die erop zitten. Een berg kom ik hier al helemaal niet mee op. Dus eigenlijk is een geheel andere set van cranckstel en derailleurs nodig.
2. De buiscommandeurs zitten op dit 63cm frame wel heel diep. Ik moet diep bukken om te schakelen en dat is onpraktisch en soms onveilig. Ik wil de buiscommandeurs dus vervangen door bar-end shifters.
3. Beide bovenstaande wensen zijn flinke investeringen. Nu is het frame op zich nog wel hard, maar het heeft forse lakschade en roestplekken all over. Het chroom is ook al niet meer in en beste conditie.
Ik twijfelde al een tijd heel erg of ik nu moet gaan investeren in dit frame en het kaal moet maken en opnieuw (laten) spuiten (wordt een dure grap alles bij elkaar). Of hier gewoon zo op door fietsen in het platte Nederland tot hij versleten is. Of op Marktplaats op zoek moet gaan naar een andere klassieke fiets met een beter frame, en misschien ook al een beter verzet.
Toen ik onlangs op Marktplaats een prachtige Koga Miyata Road Touring met triple voorblad zag staan voor een redelijke prijs, ben ik voor de laatste optie gegaan. Hij staat al in de schuur. Vergelijkbare fiets, maar in veel mooiere staat. Ik zal eens een draadje gaan posten over dit hele proces.