Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kinderfietsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kinderfietsen

OmeGerrit schreef:Wij gebruiken met tevredenheid 2 Alivio Sprinters van Matrabike, 26". Onze zoon kreeg hem op zijn 11e, lengte geen idee meer. Prima fiets, niet echt licht, wel sterk, voorvering, 3x8 Alivio, dubbel gebuste velgen, onbekende v-brakes en assen, baggerbanden maar wel "met stoere noppen, papa".
Stoere noppen, jakkes :wink: Maar ik vrees dat ik de betrokken jongen er hetzelfde over gaat denken en ook absoluut voorvering wil :wink:

Die Matrabike geeft me wel heel erg het gevoel van een 'dozenschuifer', maar toch maar eens naar kijken dus.

Veel modellen beginnen ook pas van 51. Wat komt er misschien in aanmerking:
http://www.matrabike.be/Fietsen/Kinderf ... ro-26.aspx. Aan die prijs verwacht ik niet veel, maar de Sprinter Alivio is blijkbaar van dezelfde prijsklasse.

Heel wat fietsen (o.a. die Alivio Sprinters die ook begint bij maat 48, dus dan zal dat misschien wel lukken) hebben op de staande achtervork blijkbaar geen oogjes meer voor een bagagedrager.

Renaat
EnriceV schreef:Ik was iets groter toen ik twaalf was, maar die 24 inch fietsen zou ik toch uitsluiten, dat brengt vooral herinneringen naar boven van knieën tegen het stuur enzo.
Ok, dank je. 't Is wel opvallende dat voor 'dat formaat' (1.40 -1.50) zo weinig geschikt te vinden is.
EnriceV schreef: VSF heeft in hun mixte frames 45 cm als maat, maar ik neem aan dat je als 12 jarige jongen niet met een vrouwfiets wil gezien worden ;-).
Mixte is misschien nog 'te verkopen', een damesframe lijkt me door de toekomstige gebruiker uitgesloten te worden :wink: (Maar ik zal het hem binnenkort eens vragen op een plaats waar ik dekking kan zoeken :) )
EnriceV schreef: De surly cross check is verkrijgbaar vanaf 42 cm. Dus dat is een optie, zei het waarschijnlijk wel een zelfbouwoptie :-).
Dat valt dus af, vanwege de zelfbouw. (Ik kom al niet toe aan het onderhoud van de eigen fiets en zie hem en zijn ouders nog geen fiets bouwen.)
EnriceV schreef: Stevens begint bij 48 dus dat is mogelijk nipt.
Stevens blijft voor mij één van de eerste opties, als 48 lukt.
Als 48 nog te groot is, dan zijn er echt niet veel andere opties.

Mountainbikes van Specialized komen misschien ook nog in aanmerking.
http://www.patria.net en http://www.gudereit.nl hebben blijkbaar ook geschikte fietsen vanaf maat 48 en 45 in mixed frame.

Renaat
Die noppen vergen zeker 100 watt extra op verhard wegdek met +50dB aan stoere herrie, voor de vakantie dus geen optie, maar dat is snel opgelost.

We hebben inderdaad een 48cm en een 53cm Sprinter. Oogjes is misschien niet de goede omschrijving, er zitten getapte gaatjes in de pads. De geveerde voorvork heeft ze niet, als je toch een lang spatbord met een steun wilt monteren dan krijg je die prima vast met 2 tieraps.

Dozenschuiver is Matrabike zeker, zonder schaamte geloof ik, er wordt gesoldeerd in Taiwan, geschroefd in Roemenië, of zoiets, en hier zetten ze alleen het stuur recht en de trappers erop als je dat wilt, maar je mag ze ook of liever in die doos meenemen of thuis laten bezorgen. Ze waren ook heel behulpzaam om wat grote lege fietsdozen voor ons apart te houden voor in het vliegtuig maar ik zou ze geen fietsenmaker in de strikte zin willen noemen. Ik heb geen aandelen in deze firma btw.
Hoi,

Voor onze tweeling (nu 1.38 lang) zoek ik twee 26 inch vakantiefietsen. Lokale fietsenwinkel in Meppel heeft alleen ATB fuji lea voor dochter en fuji nevada in aanbieding, voorvork, te lange crank? moet nog spatborden en achterdrager bij. Iets verder op zou je Stevens trekking tour (https://www.stevensbikes.de/2015/index. ... lang=en_US) kunnen krijgen. waar spatborden en achterdrager al op zit (en ook te lange cranck). Maar ja, wat is wijsheid? Veel van de deze website genoemde fietsen zijn niet meer eenvoudig te vinden en ik merk dat gemiddelde fietsenwinkel niet veel heeft met vakantiefietsers, en zeker niet met kinderfietsen daarvoor. Heeft iemand nog goed advies gekregen in de (wijde) omgeving van Meppel?
Doel is dit jaar nog in Nederland te fietsen, volgend jaar Denemarken of Ardennen, over twee jaar Alpen (maar doel kan altijd worden bijgesteld).
jwdouma schreef: Voor onze tweeling (nu 1.38 lang) zoek ik twee 26 inch vakantiefietsen.
...
Iets verder op zou je Stevens trekking tour (https://www.stevensbikes.de/2015/index. ... lang=en_US) kunnen krijgen. waar spatborden en achterdrager al op zit (en ook te lange cranck). Maar ja, wat is wijsheid?
Voor de jongen waar ik ondertussen iets meer dan 2,5 jaar geleden een fiets heb mee zitten uitzoeken (zie de rest van dit topic) is er uiteindelijk een Stevens trekking tour gekocht en dit tot op heden met positieve ervaring.
Betrouwbare fiets, onderdelen van (voor een kinderfiets) goede kwaliteit, ... In ieder geval is die fiets geschikt voor fietsvakanties met bagage al weet ik niet of de laagste versnelling laag genoeg is voor stevige hellingen. (Geen ervaring met die fiets in die omstandigheden.)
De fiets is ook zowel geschikt voor onverhard rijden maar ook prima als fiets voor dagelijks gebruik (naafdynamo die voor en achterlicht bedient, spatborden, ...)
En in een goede fietswinkel zal men geen probleem maken over het monteren van andere (lichter rijdende) banden en zadel. Dan blijft eigenlijk enkel het probleem van de te lange cranks.

Renaat
jwdouma schreef:Voor onze tweeling (nu 1.38 lang) zoek ik twee 26 inch vakantiefietsen. Lokale fietsenwinkel in Meppel heeft alleen ATB fuji lea voor dochter en fuji nevada in aanbieding, voorvork, te lange crank? ..... ik merk dat gemiddelde fietsenwinkel niet veel heeft met vakantiefietsers, en zeker niet met kinderfietsen daarvoor. Heeft iemand nog goed advies gekregen in de (wijde) omgeving van Meppel? .
Voor kinderen in deze leeftijd/met deze lengte zou je kunnen denken aan Frogbikes. Jan Brinkman in Dronten heeft er een paar op voorraad staan (weet niet zeker of deze maat daar ook bij zit) en anders moet je een afspraak maken met De Kleine Spaak, de importeur ( http://www.dekleinespaak.nl/frogbikes/ ) . De Frogbikes zijn goed aangepast aan kinderen; goedkoper dan Islabikes (ook iets zwaarder en minder goed uitgerust) en je kunt ze gewoon in Nederland uitproberen.

groet,

Jan
Ik zag die Frogs op de Fiets en Wandelbeurs en ze maakten op mij een erg goede indruk.
WE zijn intussen bezig met onze 2e frog bikes.
De eerste was een 20inch model.

Nu hebben we een 24 inch model ( frog 63) , onze zoon is nu 8 en heeft er vorig jaar al op gereden.
De nieuwe frogbikes hebben al mooie nokjes voor sloten en dragers.
Zelfs met drager en slot weegt de fiets maar 12 KG.
Op onze fiets hebben we een axa adapter en salsa adapter gebruikt, Het merk verbeterd zijn fietsen ieder jaar en luistert goed naar de markt.

Wat ik mis is de voor versnellingen. Voor veel kinderen is dit niet nodig. Onze zoon traint 2x in de week bij een mtbclub en rijd dan met zijn 24 versnellingen door het bos. Schakelen gaat dan als vanzelf.

Afbeelding
Toen onze dochter van ik geloof toen acht jaar in de Vogezen voor het eerst echt mee ging fietsen had ze nog wel moeite met het schakelen aan de voor en aan de achterkant. Ze reed toen op een 24 inch fietsje van Giant met 18 versnellingen. Een of twee jaar later was het geen probleem meer. IK vind het niet zo gek om die triple weg te laten. Met moderne cassettes met 34 of zelfs 36t kom je heel ver met een enkel voorblad.
Ook hier moet er een nieuwe fiets komen. Zoonlief groeit ineens uit de 20 inch crossfiets merkte ik met de fietsvierdaagse van de week.

Gezien de lompe manier waarmee hij met fietsen omgaat vind ik een islabikes of een frog wat prijzig. Maar een wat lichtere fiets is toch wel prettig. Al zoekend kwam ik deze fiets tegen:
http://www.wiggle.nl/vitus-twentyfour-kinderfiets/

10,2 kg voor een 24 inch fiets valt wel mee, al vraag ik me af hoeveel gewicht er bij komt met een paar spatborden en een dragertje.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke vitus? Verder nog opmerkingen over hoe de fiets is samengesteld? Groot nadeel van een dergelijke internet winkel is natuurlijk dat je geen proefrit kan maken.
Dit lijkt een fiets waarover is nagedacht. Er zitten oogjes op voor een drager (alleen op de padden, niet op de staande vork, maar daar zijn oplossingen voor) en spatborden.Tektro v brakes bijvoorbeeld zijn ook best netjes voor zo'n goedkope fiets. Ook lijkt het erop dat de cranks vrij kort zijn (prima, maar ik zou het even navragen). Verder zou ik willen weten of het nu 7 versnellingen is of 8. Dat laatste betekent namelijk dat het zeker een cassette naaf is, met meer keus aan cassettes. Heel erg steil klimmen gaat natuurlijk niet met een enkel voorblad.
Misschien niet helemaal OT, maar zijn deze kinder-tourfietsen niet ergens te huur?

In de stad heb je liever een goedkope en stevige fiets voor elke dag, die vakantie is maar relatief kort, waarom kopen?

groeten, Coendert
Mijn ervaring met een derailleurfiets voor de kinderen was eigenlijk heel goed. We hebben op de basisschool als ik me goed herinner geen enkele schade gehad. Wij hebben twee kinderen, en de 24 inch fiets (Giant, 18 versnellingen) is alles bijeen iets van vijf jaar gebruikt voor vakantie en school. Na afloop was er nog steeds niet veel mis mee. Ik geloof dat ik alleen een keer een draai shifter heb moeten vervangen.
De problemen kwamen pas op de middelbare school.
Cranks zijn 165mm. Dat is pittig lang voor een klein menneke. Verder zou ik ook graag een dubbel of tripel zien op zo'n fiets. Verder ziet het er prima uit.
Dank voor de reacties.

@Wim
Ik zal eens navragen want op de site staat drie keer dat er 7 versnellingen opzitten. De foto's laten echter 8 versnellingen zien.
Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat hij echt veel tandwielen gaat verslijten. Dus daar hoef ik het niet voor te doen. Blijft over de mogelijkheid om gemakkelijker een cassette met een kleiner verzet te kunnen uitzoeken. Klimmen wordt het de komende jaren toch ook nog niet. Tegen die tijd gaan we wel op zoek naar iets groters met meer versnellingen inclusief een bergverzet.

@Wim2
Als kind was de opvolger van de huidige crossfiets waar mijn zoontje nu op rijdt een tweedehands motobecane racefietsje met 3 versnellingen. Ik kan me niet herinneren dat er erg veel problemen zijn geweest met dat fietsje. Zeker niet met de versnellingen.

@Coendert
Een tourfiets huren zie ik nog niet zo zitten. Dan betaal ik de kosten voor een dergelijke fiets de komende jaren in huurkosten terug. Drie weken vakantie tegen een euro of 5 per dag en dan ben ik 100 euro verder per jaar. Dan kan hij voor die EUR 160 extra wel een leuker fietsje rijden dan zo'n zware fiets.

@Gios
Waar vind je zo snel de cranklengte? Zelf denk ik dat 7 of 8 versnellingen wel voldoende is. Scheelt ook weer gewicht tov een dubbel of trippel. Ik denk dat zoonlief mentaal het concept wel begrijpt van 2x7 of 3x7 maar dat hij daar in de praktijk niet op zal letten en dan de boel zou crossen. Als hij nou eerst eens op de auto's om zich heen zou letten dan zou ik al blij zijn.

Nog een vraagje:
Zijn er nog gemakkelijk cranks te vinden die wat korter zijn als de gemonteerde cranks te lang zijn? Of wordt het een nieuw gat boren en een draad tappen? De fietsenmaker hier aan het eind van de straat vertelde al eens dat hij dat voor de fiets van zijn zoon had gedaan, maar dat is vast niet goedkoop.
Cranklengte had ik gevonden in de Q&A. Extra draad tappen zou toch niet zo duur moeten zijn. Ik zal het eens vragen aan onze fietsenmaker.
ik zou, voor je in cranks gaat boren en draad gaat tappen, eens kijken tussen de fietsonderdelen op bijvoorbeeld www.internet-bikes.com . daar staan ook cranks van bijvoorbeeld 152 mm (of zo'n maat ongeveer) met enkel blad van allerlei kinderfietsen. die zitten op allerlei kinderfietsen en zijn mogelijk geschikt.
je kunt ook op de site van Islabikes bij fietsen de specificaties en dus de onderdelen zien en zo zien welke cranklengtes Islabike gebruikt voor bepaalde groottes fietsen. dat dan wetende kun je cranks voor je eigen kids kiezen.
zo heb ik het ook ongeveer gedaan toen ik bij kinderfietsen de cranklengtes wilde aanpassen op hoe lang mijn kids werden en nu zijn.
succes! hoogframe
Een goede fiets vinden voor onze zoon van 10 jaar (bij het zoeken 9 jaar) was voor ons ook goed zoeken en een dilemma.
Hij was begin vorig jaar toe aan een andere fiets voor dagelijks gebruik en voor naar school. Dit werd een gebruikte Giant XTC 24" van 12,78 kg. Hier gingen kunststof spatborden op met slecht weer en tijdens onze fietsvakantie een drager (vastgeklemd aan de zadelpen), een kettingslot en batterij verlichting.
Zonder de fietstassen kwam het ding toch al gauw op zo'n 14,5 tot 15 kg.

In het najaar bestelden wij onze eigen serieuze vakantiefietsen en vonden dat wij onze zoon daarin niet konden achterstellen. Het werd een Islabike Beinn 26 small van 9,4 kg en met de bagagedrager, spatborden, slot, verlichting, etc. ca. 11 kg.

Het mannetje fietst er prima op, wat een verschil voor hem! De Giant had veel teveel versnellingen waar hij mee om kon gaan (2 x voorblad), het versnellingenbereik van de Islabike is overzichtelijk en voldoende. De handgrepen van het stuur zijn bij de Islabike een stuk dunner, geschikt voor de kleinere kinderhanden, etc.

De klim van Riva del Garda naar Mori (in de meivakantie) was voor hem geen enkel probleem (met 2 Ortlieb Cityrollers en een stuurtasje), hij reed ver voor ons uit op de lange rechte klim.

Toegegeven, het is een dure fiets. Wij waren in de gelukkige omstandigheid om de aanschaf van onze fietsen te kunnen doen. Ik hou er een beetje rekening mee dat de Islabike nog een aardige restwaarde heeft als mijn zoontje er uit gegroeid is. We zijn er erg zuinig op, want hij mag er niet mee naar school en mag de fiets alleen met vakanties gebruiken en met dagtochtjes. Zo blijft het voor hem zelf ook een bijzonderheid en is hij er zelf inderdaad ook erg zuinig (en trots!) op.
Voor naar school heeft hij de tweedehands Giant XTC nog steeds.
De Islabikes fietsen hebben terecht inderdaad best een aardige restwaarde. Het is mooi dat er sinds Islabikes en Frog goede kinderfietsen zijn voor de vakantie, al lijkt die Vitus ook zeker niet verkeerd. Toen onze kinderen jonger waren was die Giant unisex kinderfiets met 18 versnellingen het beste wat ik kon vinden (wel heb ik gelijk nette banden gemonteerd in plaats van stekelvarken rommel). Het was inderdaad een zware fiets, en in een woeste afdaling door onze ontsnappende zoon moest hij ook ontdekken wat shimmy is (het liep goed af).
De volgende maat was een kleine Trek mtb met vaste voorvork. Daar heb ik heel wat meer aan moeten vervangen, maar dat krijg je als de kinderen ineens veel sterker en wilder worden.
Inmiddels een Vitus besteld die volgende week wordt geleverd. Hij mag pas volgend weekend worden uitgepakt ivm het afzwemmen. Ik zal dan een update geven.