Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kinderfietsen - Forum Wereldfietser

Kinderfietsen

Voor de site met alles over fietsen met kinderen (http://www.fietsenmetkinderen.info/) heb ik laatst een overzicht gemaakt van de momenteel leverbare vakantiefietsen voor kinderen. De keus is er niet groter op geworden, maar dit is wat ik heb kunnen vinden. Verder heb ik wat bij elkaar gezocht aan onderdelen om momenteel leverbare kinderfietsen met een beetje knutselen wat geschikter te maken. Suggesties zijn van harte welkom.
Wim


Kinderfietsen
Het is niet makkelijk meer om in Nederland nog kinderfietsen te vinden die geschikt zijn voor vakantiegebruik. Bijna alle kinderfietsen met 24 inch wielen (voor de leeftijdsgroep van ongeveer 7-9 jaar) hebben een drieversnellingsnaaf (te weinig versnellingen voor in de heuvels), en heel veel fietsen hebben ook voorvering of zelfs ook achtervering (allebei nodeloos zwaar, kwetsbaar, en een bron van energieverlies bij het klimmen). Kleine 26 inch fietsen voor de jeugd zijn er wel met (veel) derailleurversnellingen, maar ook daar geldt inmiddels dat vrijwel alle typen een verende voorvork hebben: dat staat cool, ook al weten de ontwerpers ook wel dat die goedkope vering niet eens werkt.

24 inch:
De mooiste vakantiefietsen voor de jeugd komen van het Engelse Islabike: http://www.islabikes.co.uk/ Het zijn prachtige lichte en geheel aangepaste ontwerpen, voor een eigenlijk nog heel redelijke prijs. De 24 inch Beinn 24 weegt slechts 10,5 kg, heeft 8 goed gekozen versnellingen (meer kan alleen met een voorderailleur en dat is lastig voor jonge kinderen), aangepaste korte cranks van 140 mm (hulde!) en kleine remgrepen. Hij kost in Engeland 199 pond (ongeveer 300 euro), en is dat geld dubbel en dwars waard. Voor een geringe meerprijs zijn aangepaste spatborden en een bagedrager leverbaar. Het grootste nadeel van deze Islabikes fietsen is dat ze niet in Nederland leverbaar zijn. Ze kunnen opgestuurd worden, maar goedkoop is dat niet.

Een goedkoper alternatief wordt gevormd door de Noxon kinderfietsen met 24 inch wielen die door bike4travel (www.bike4travel.nl) worden geïmporteerd. Het goedkoopste model kost kompleet afgemonteerd met 152 mm cranks, spatborden, bagagedrager en verlichting 249 euro, maar weegt dan 13,8 kilo. Voor 30 euro meer heb je een er een met een (zware) naafdynamo (en merkbare weerstand, ook als je geen licht aan hebt). Vooral het goedkopere model is een heel geschikte hoewel wat zware koop.

Van Stevens (http://www.stevensbikes.de/2006/index.php?lang=nl_NL) is er de Kidsport Junior 2007. Zonder spatborden, drager etc weegt die 11,4 kg, en kost dan 299 euro. Het grootste nadeel van deze overigens prima fiets is dat er veel te lange 160 mm cranks op gemonteerd zitten (schande!).

Tot slot is er nog de Trek MT220 compleet afgemonteerd voor euro 299. Helaas met voorvering, maar toch niet al te zwaar (compleet afgemonteerd 13 kg), en voorzien van mooie instelbare cranks (125-150 mm – zo hoort het dus).

Specialized levert ook een kale 24 inch mtb met voorvering: de Hotrock 24 boys, met 152 mm cranks (hun Hotrock 24 A1-Fs heeft helaas 160 mm cranks). Prijs en gewicht vooralsnog onbekend.


26 inch
Vanaf een jaar of negen passen de meeste kinderen ook op een fiets met 26 inch banden, en een klein frame (13 of 16 inch = 33 en 40 cm zitbuis lengte). Dit zijn dan iets kleinere uitvoeringen van volwassen vakantiefietsen. Omdat kinderen nog niet zo zwaar en sterk zijn, en minder bagage hoeven te vervoeren, hoeven deze fietsen lang niet zo stevig en duurzaam te zijn als de vergelijkbare volwassen 26 inch fietsen.

De top van de markt wordt ook hier weer gevormd door Islabikes, dit keer met twee heel verschillende modellen. De Beinn 26 is een kleine (14 inch frame) lichte (11,8 kg) mountainbike met 24 versnellingen, die makkelijk op te bouwen is met drager(s) en spatborden. De prijs is 249 pond (ongeveer 375 euro), plus verzendkosten. Het tweede model is wat meer voor asfaltgebruik: de Luath 26. Het is een jeugd race en veldrijfiets met cantilever remmen en ruimte voor bredere banden. Met spatborden en drager(s) is ook deze fiets uitstekend te gebruiken als vakantiefiets. Frame: 17 inch, 10 kg. Beide fietsen hebben 150 mm cranks (hulde).

Voor wie het makkelijker en dichter bij huis wil halen zijn er
26 inch wielen twee fietsen zonder vering van Trek (http://www2.trekbikes.com/): De mtb 3500 rigid met stalen frame, een tamelijk rechtop zithouding, vaste vork, 21 versnellingen en 170mm (helaas) cranks. De fiets weegt kaal 13 kg en kost euro 279. Leverbaar in heel kleine framematen, vanaf 13 inch, met aangepast korte bovenbuizen voor een goede geometrie/zit. Een duurder alternatief is de Trek SU 100 met alu frame en vork, 170 mm (helaas) cranks, 11,5 kg, en ook nu voldoende ruimte voor de montage van spatborden, voor euro 519. Vanaf 13 inch framehoogte.

Erg interessante aanbiedingen komen ook van de bekende vouwfietsenfabrikant Dahon. Die heeft een serie vouwbare mtb’s met 26 inch wielen. Helaas wordt daarvan in Nederland (www.buzaglo.nl) alleen de Jack geïmporteerd (de Espresso is eigenlijk interessanter). De kleinste framemaat is 16 inch. Voor ongeveer 450 euro heb je dan 12,4 kg prima fiets, met helaas slechts zeven versnellingen. Een beetje fietsenmaker kan dat gelukkig wel oplossen voor niet al te idioot veel geld.

Voor wat oudere kinderen zijn er de wat duurdere mountainbikes in vaak maar niet altijd wat grotere maten, en met voorvering. Vele merken voeren zulke fietsen. Helaas hebben de meeste van deze fietsen toch wel te grote 175 mm cranks, zelfs in de kleinste framematen. Dat is ook voor kleine volwassenen erg ongezond voor de knieën.

Pimp my bike
Veel van deze fietsen komen niet helemaal compleet afgemonteerd. Vaak heb je nog spatborden, dragers, of verlichting nodig. Ook hebben de kleine 26 inch mtb’s steeds ongezond lange cranks, en hebben ze vaak heel goedkope zware stekelvarken banden waarop je kind niet vooruit komt. Waar haal je al deze onderdelen vandaan? Veel fietsenmakers weten het ook niet.

Verlichting
De beste betaalbare verlichting voor een vakantiefiets werkt nog altijd met een goede dynamo zoals de AXA HR (goedkope naafdynamo’s zijn zwaar en geven ook veel weerstand als het licht niet aan is, dure zoals de SON zijn fabelachtig goed, maar echt duur). Als de fiets geen montagebeugel heeft voor een dynamo, dan zijn er goedkope beugels, maar ook een mooie: de Zinkens Dynashoe (met of zonder lampbeugel). De beste goedkope koplamp is de ronde B&M Lumotec. Als je een achterlicht op batterij gebruikt kun je hier het beste een 3 watt halogeenlampje in gebruiken (i.pv de normale 2,4 watt). Dat geeft een langere levensduur, en 25% meer licht. Koplamp en dynamo samen koop je voor iets meer dan 30 euro.
Het alternatief wordt gevormd door moderne led koplampen op batterijvoeding. De goede zijn duurder dan een dynamo plus goede halogeenlamp, geven nog altijd minder licht, en gaan vrij snel door de batterijen heen. De goedkope geven niet heel veel licht. Voor jonge kinderen is het gebrek aan weerstand natuurlijk wel erg prettig.

Spatborden.
Voor 24 inch fietsen levert SKS (http://www.sks-germany.com/sks.php) de Rowdy set. Dit zijn mtb stijl spatbordjes die wel wat bescherming bieden, maar niet zoveel als echte spatborden. In 26 inch is er veel keus uit stoere mtb spatbordjes, maar voor fietsen zonder vering zijn de klassieke echte spatborden van SKS een betere keus (bij voorkeur in de maat 65 mm breed, dan passen ook echt brede banden).

Dragers
Jonge kinderen die nog op 24 inch fietsjes rijden kun je eigenlijk beter geen bagage laten vervoeren. Zodra het een beetje omhoog gaat blijkt dat ze het toch best zwaar hebben. Hoe minder gewicht hoe beter is dan het devies. Er zijn diverse slappe goedkope dragertjes voor deze wielmaat te koop, en zolang je er weinig op laadt voldoen ze wel.
Goede dragers heb je nodig zodra je echt serieus gewicht op een fiets gaat laden. Voor fietsen met 26 inch banden komen die bovenal van Tubus en Old Man Mountain. Vooral die laatste maakt dragers die je nog goed op erg kleine frames kunt monteren. Helaas zijn goede dragers duur (vanaf ruim 120 euro voor een OMM White Rock achterdrager en een OMM AC lowrider samen). Goedkoper en ook best nog wel goed zijn de dragers van Blackburn (maar moeilijker passend te monteren).

Banden
Goede banden zijn duur, en dus zitten er op de meeste bovengenoemde fietsen tamelijk goedkope of zelfs heel goedkope banden. Bovendien zijn dat meestal van die grove stekelvarkenbanden die niet vooruit te branden zijn. Rolweerstand van de banden vormt een groot, en bij lagere snelheden veruit het grootste deel van de weerstand die een fietser ontmoet. Tracteer je kind dus op banden met een lage rolweerstand. Omdat je kind nog licht is hoeft de band niet erg stevig of zwaar te zijn. Kies voor het comfort en de wegligging wel voor een brede band. 42 mm is het minimum, en 50 mm is misschien nog beter. Voor volwassenen denk je dan al gauw aan de lichtlopende en brede comfortabele Schwalbe Big Apple banden, en ook voor 26 inch kinderfietsen is dat een goede keuze. Toch kun je ook kiezen voor lichtere banden als de 50 mm brede Schwalbe Kojak (binnenkort ook met zijreflectie) of de smallere Schwalbe Marathon Racer of Continental Sportcontact. De kans dat die met zo’n lichte berijder te kwetsbaar zijn is niet bijzonder groot. In 24 inch is de keus kleiner. Als het ook nog zijreflectie moet hebben (en dat zou ik als ouder liever hebben dan losse zijreflectoren), dan zie ik niet veel anders dan de 24 inch 50 mm brede Big Apple.

Cranks
Helaas worden veel kleine fietsen geleverd met veel te grote cranks. Een 24 inch kinderfiets moet eigenlijk 140 mm cranks hebben (of nog korter). Langer dan 150 mm is hier echt onaanvaardbaar. Een 26 inch kinderfiets in een kleine maat moet eigenlijk cranks van 150-160 mm hebben, en niet de 170 of zelfs 175 mm die er standaard op zitten. Je kunt hier weinig anders doen dan andere (kortere cranks laten monteren. Helaas worden zulke cranks nauwelijks meer in Nederland verkocht voor een enigszins betaalbare kinderfietsenprijs. De enige optie is eigenlijk de mooie Sugino XD crank, die via het internet wel in Duitsland, Engeland of de VS in allerlei lengtes te bestellen is voor minder dan 100 euro (inclusief vervangbare tandwielen). Dan heb je in elk geval ook iets beters dan de wegwerprommel die er meestal van fabriekswege op gezet wordt. Zet er gelijk voor minder dan 15 euro een goede trapas in (Shimano UN52/53), en je hoeft niet meer bang te zijn dat de trapas het al na een vakantie begeeft.

Willem, wat leuk dat je dit stuk uitzoekwerk ook op ons forum hebt geplaatst. Lijkt me nuttig en dus een waardevolle aanvulling!

Hi Willem,

goed stuk, heb er gelijk een "Sticky" van gemaakt, staat ie gelijk bovenaan.

Bas

B@se schreef:Hi Willem,

goed stuk, heb er gelijk een "Sticky" van gemaakt, staat ie gelijk bovenaan.

Bas
Werken jullie met een dobbelsteen? Ik geloof niet dat er nog een forumgebruiker is die snapt op wat voor criteria het ene onderwerp uit Materiaal naar Fietstechniek wordt geknikkerd of vice versa.

De meisjesfiets Trek MT220 wordt momenteel teruggeroepen, vanwege de mogelijkheid van loslatende lasnaden.
Zie: http://www.nu.nl/news.jsp?n=1444869&c=30&rss
Santos heeft ook een travelmaster 2.6 alu in de maat 15" .
Santos heeft zelfs kinderfietsen, geschikt voor een serieuze vakantie.
Ja, maar die Santos kinderfietsen zijn wel erg duur voor een fiets waar zo'n kind na een jaar of twee weer uitgegroeid is. Ik mag graag goede spullen kopen, maar hier ben ik nooit aan begonnen. In onze tijd waren de Islabikes er nog niet, maar door de lagere koers van het pond zijn die nu nog aantrekkelijker dan eerst. Ik weet nog steeds niets geschikters te verzinnen.
Wim
Naar die Santos hebben wij twee jaar geleden ook gekeken voor onze oudste dochter (nu 7). Het is het hetzelfde fiets als de Velotraum en in mijn ogen was dat toch een brug te ver (te duur).

Uiteindelijk konden we hier in Nederland tweedehands een Islabike (20 inch) op de kop tikken. Voor mijn zoon (nu 5) hebben we een 16 inch Islabike over laten komen. Onlangs hebben we nog overwogen een 24 inch Islabike te kopen en gevraagd naar de voor verzenden. Die bedroeg in januari 2010 30 pond.

Uiteindelijk hebben we overigens een tweedehands Trek (24 inch) gekocht. Het blijft steeds afwegen hoe lang je kind op de fiets blijft fietsen, of er nog andere kinderen achter aan komen aan wie je de fiets door zou kunnen schuiven en waar je gaat fietsen.
Ik heb er in het "FollowMe" topic ook al zijdelings naar geïnformeerd, maar het is hier beter op zijn plaats.
Wij denken nu aan een FollowMe voor onze dochter van vier en een half en hebben dus hierbij ook ene geschikte kinderfiets nodig. Helaas gaat dit topic pas vanaf 24" fietsen, maar Islabikes heeft ook 14" en 16" (zonder versnellingen, maar met freewheel) en 20" (met versnellingen) kinderfietsen.

Wat is nu wijsheid om aan te schaffen?
Nu een 14" en eventueel over een jaar een 20" (met versnellingen etc) en dan de 14" bewaren voor onze jongste dochter? Of nu toch een 16" en dan de 20" nog een tijdje uitstellen? Alleen dan heeft onze jongste dochter over een tijdje niets, het zal langer duren voordat ze op de 14" past dan op de 16". We willen de fiets en de followme ook gebruiken voor naar school, naast de fietsvakanties.
Hier is de matentabel van Islabikes:
http://islabikes.co.uk/bike_pages/pdfs/ ... rt_web.pdf

Onze oudste is ongeveer 100cm lang en heeft een binnenbeenlengte van 42cm (en is klein voor haar leeftijd, ze paste nog niet goed op een Add+bike, maar wel goed op een Batavus 16" en kan nog niet zonder zijwielen fietsen).
Even een korte ervaring met de Follow-me. Na montage heerlijk eenvoudig in gebruik. Het fietst prima. Onze kinderen (4 & 6) vinden het beiden prachtig. De kinderfiets is een eenvoudige en al wat oudere 16" met terugtraprem. Dat geeft geen enkel probleem tot nu. De kinderen kunnen als ze willen de benen stilhouden. En als je zelf moe bent, dan laat je je gewoon duwen! Een eventuele aanschaf van een fiets met freewheel is dus geen noodzaak. Het enige bezwaar van de combinatie, de directe relatie snelheid-beentempo, wordt met een freewheel ook niet ondervangen. Gewoon zelf licht schakelen, dan voel je het meteen wanneer je te snel wil.
Tot mijn grote tevredenheid heb ik afgelopen weekend een 2de-hands patria skippy op de kop kunnen tikken. Voor mijn zoon (6 jaar) zijn de versnellingen (3) een grote aanpassing op zijn dagelijkse tocht door Brussel.

Op deze link zie je een plaatje.
http://www.patria.net/fahrraeder/skippy/

Wat ik niet begrijp is waarom er op dit forum, noch in dit topic, noch in andere, zelden wordt gewezen op het bestaan van deze fabrikant met zijn prachtige fietsen voor kinderen en volwassenen. Geen verdeler in Nederland en maar één in België. Hoe is dat nu mogelijk?
Ik kende dit merk niet, heb even op de website gekeken maar zou het kunnen dat de prijs er voor iets tussen zit ? Best mogelijk dat je tweedehands een mooie zaak hebt gedaan, maar in volle prijs kost bv. een 24' kinderfiets minimaal ongeveer het dubbele (!) van een toch ook zeer goed aangeschreven Islabike (Bein 24 bv). Ok, je hebt de mogelijkheid om nog completer af te monteren (oa naafdynamo) maar dan wordt het gewoon nog véél duurder.
Ik heb de site ondersteboven gesurfd maar vond ook geen indicatie van gewicht van deze (kinder)fietsen.
Voor de prijzen die uit de configurator rollen, vind ik de site informatie alvast wat mager... :roll:
Zelf ben ik nog steeds een grote fan van de Islabikes kinderfietsen. Ze zijn nog een beetje redelijk aan de prijs, en in tegenstelling tot veel andere fietsen ook echt geschikt voor vakantie. En er is gewoon veel meeer over nagedacht, met een relatief licht gewicht, en kleinere maten voor onderdelen als cranks of remgrepen. Voor de jongere kinderen is dat ondermeer gedaan door een enkel voorblad te gebruiken, en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat voor de kleineren inderdaad veel overzichtelijker is. En het spaart geld en gewicht. Zware versnellingsnaven en goedkope zware naafdynamo's vind ik evenmin een goed plan. Jonge kinderen gaan voor de bijl op het moment dat er echt langer geklommen moet worden. Gewichtsreductie is dus erg belangrijk (geef ze dus alleen heel lichte spullen in hun tassen als ze zo nodig ook tassen willen, maar liever helemaal niets).
Wim
Je hebt school gemaakt, wim :wink: . Dankzij de nuttige info over kinderfietsen hier op het forum, heb ik Islabikes leren kennen. Ik zou er anders nooit over gehoord hebben want onbekend in de Benelux qua distributie en zo goed als onbestaand in het tweedehandscircuit.
Sedert december rijden hier twee sloebers (10 en 7) rond op een Islabike Beinn 24. Het is nog te vroeg om vakantie-ervaringen te delen, maar het is een schot voor de boeg van mama dat de kleinste bij z'n eerste zondagsritje meteen zei "komaan, mama, een beetje sneller zeg" :D . De jongen reed voordien op een degelijke maar loodzware stalen Loekie, in vergelijking daarmee heeft hij nu vleugels gekregen.
Graag gedaan. Helaas waren wij net uit die maten toen Islabikes begon. Fietsen met de kids is leuk. Helaas moest ik gisteren mijn zoon van 12 teleurstellen. Hij had erop gerekend dat hij en ik in zijn krokusvakantie komende week wel een tocht gingen maken, maar ik kan niet. Hij heeft heel goed herinneringen aan onze tocht bijna drie jaar geleden toen we van Keulen naar Luxemburg gefietst zijn, vader een zoon stoer samen buffelend in wind en regen, en buiten adem en met verzuurde benen klimmend in de Ardennen. Hij wil weer naar de Ardennen, maar nu met zijn nieuwe fiets. Dat zal wel de meivakantie worden dan, en wat mij betreft eerder zuid Frankrijk :)
Wim
Wij hebben dankzij hetzelfde advies inmiddels drie islabikes staan in drie maten. Maar rijden dan ook geen auto en doen alles op de fiets. De islabikes zijn overigens alleen voor de langere ritjes buiten onze woonplaats en fietsvakanties.

Werkelijk fantastische fietsen zonder de fratsen en onzin van vrijwel elke kinderfiets in de fietswinkel. Met plezier leggen ze er flinke afstanden op af. Wel is de zithouding (althans voor mijn kinderen) wat te diep, ik heb het stuur iets hoger gemonteerd.
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met crankverkorters?

Renaat
Jawel. Het grootste probleem is dat ze de cranks zoveel breder maken. Dat is niet goed voor de kinderknieen.
Wim
Nog een positieve aanvulling op de Islabike :lol: sorry... Na een jaar op de cnoc 16, is mijn zoon van net 5 er uitgegroeid (groeispurt), dus heb de bein 20 large vorige week besteld (ong. 360 euro incl verzendkosten). Het contact en de service van Islabike bevalt erg goed, je geeft zelf aan hoe je de fiets wilt hebben (type banden, spatbord etc), krijgt snel reactie per mail, betaald via cc of overschrijving waarna de fiets binnen circa 2 a 3 weken geleverd wordt. Hij heeft er het afgelopen jaar op leren fietsen, fiets is hufter proof na tig keer vallen of op de grond gekwakt te zijn nog geen mankementen. Hij maakt er nu al dagtochtjes van 10km op, waarna ik m voor de resterende afstand aan de follow me haak (ook erg prettig systeem, alhoewel wel zwaar van gewicht). Onze dochter van 3 zit ook al regelmatig trots op de Islabike cnoc 16 achter de follow me, grote hit dus!