Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kinderfietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kinderfietsen

Revanho schreef:Heeft er hier iemand toevallig ervaring met crankverkorters?

Renaat
Jawel, maar bij mij ziet ie er zo uit ;)
Afbeelding
Voor wie toch echt een mtb achtige fiets met voorvering wil zag ik toen we afgelopen vakantie in noord Italie aan het Lago di Ledro voor een tocht (prima instructietocht met gids: http://www.bikexpress.net/) mtb's wilden huren mooie betaalbare kinder mtb's van Focus. De cranks waren heel correct kort, en op een van de modellen zelfs verstelbaar: http://www.focus-bikes.com/nl/nl/home.html
Wim
De Matrabike Speedster 20 inch houdt het al drie jaar goed vol. http://www.matrabike.nl/Fietsen/Kinderf ... er-20.aspx

Dagelijks gebruik naar school en BSO - ook in de winter - en in de zomer voor de langere tochten. Alu frame, Shimano 6 speed derailleur (probleemloos, kids verslijten geen kettingen). Punt van aandacht: weinig oogjes op het frame voor extra toeters en bellen. Derailleurbeschermer aanbrengen is natuurlijk wel slim met kinderen.
Voor mijn zoon van bijna 9 heb ik onlangs een fietsje gemaakt voor onze fietsvakantie door Denmarken. Als basis heb ik een oud stalen Giant MTB frame gebruikt dat ik voor E15,- op MP op de kop had getikt (en ook nog eens binnen een straal van 1km van waar mijn huis woont :D ).
Frame overgespoten en onderdelen erop geschroeft die ik nog had liggen plus wat nieuw spul.


Afbeelding

Eeen aanrader is om het grote kettingblad te demonteren en daarvoor een zgn. bashring te monteren, dit voorkomt lelijke verwondingen, en 32x12 is als grootste verzet zwaar genoeg voor een gastje van bijna 9.
Verder is het slim om kunstof platformpedalen te monteren ipv alu exemplaren, ook weer om lelijke wonden te voorkomen.

Afbeelding

En dan, waar het uiteindelijk om gaat, lekker trappen!

Afbeelding
Dat ziet er heel gelikt uit. Veel plezier. Het korte cranks probleem heb je denk ik niet kunnen oplossen.
Wim
Nee Wim, helaas. De Alivio canks zijn 170mm en voor redelijk geld kon ik niet aan kortere cranks komen. Toch ging het met deze cranks ook, al is korter natuurlijk beter voor de spieren en gewrichten van kinderen.
Ja het is een schande dat er niets betaalbaars op de onderdelenmarkt is. Het spul wordt wel gemaakt maar niet in Nederland geimporteerd. Ik heb er een aantal jaren terug met alle importeurs over gebeld, maar niemand had zin. De goedkoopste oplossing is dan gelijk de Sugino XD, en erg goedkoop is dat niet (en kwalitatieve overkill voor een jeugdfiets). Helaas. Verder een prachtfiets. Mijn kinderen zijn nu uit de kleinere maten gegroeid, maar ik weet nog goed hoe lastig het kon zijn om voor een betaalbaar bedrag een goede fiets te krijgen.
Wim
Wim schreef:Ja het is een schande dat er niets betaalbaars op de onderdelenmarkt is. Het spul wordt wel gemaakt maar niet in Nederland geimporteerd. Ik heb er een aantal jaren terug met alle importeurs over gebeld, maar niemand had zin. De goedkoopste oplossing is dan gelijk de Sugino XD
of DX, dan passen de 104 steek bladen

of de boor erin

Afbeelding
De boor kan natuurlijk ook. Maar is een goedkope crank dan weer niet gelijk ongeveer even duur als een XD of DX?
Wim
Wim schreef:De boor kan natuurlijk ook. Maar is een goedkope crank dan weer niet gelijk ongeveer even duur als een XD of DX?
Wim
Niet als de originele crank al betaald is ;)
Wim, en anderen kijk eens bij de ligfietsbouwers, Hafa heeft zelfs cranks van 125 mm lengte in het assortiment zitten. Zie http://www.hafa-ligfietsen.nl/contents/nl/p150.html
Ik heb voor mijn zoon ooit een 1x9 gemaakt met verzet 33-36.
Als crankstel een korte BMX crank van AC 150mm. Mooi gepolijst.
Ik heb voor de zoon (10j) een stalen fiets gevonden van het merk
"favorit" en "made in czechoslovakia"
Een stalen frame (48cm) (velgen ook van staal), 26" wielen, korte cranks (13,5cm) maar wel maar 1versnelling en met terugtraprem.
Deze ziet er wel uit als een ouderwetse fiets maar is nog niet zo oud denk ik.
Afbeelding
Voor kennissen wat aan het zoeken geweest naar informatie over een kinderfiets voor hun 12-jarige zoon. Hij is op dit moment 1.41 m, maar het is niet uit te sluiten dat hij op korte termijn een groeispurt kent.

De fiets moet in de eerste plaats dienen voor thuis-schoolverkeer, maar (niet al te spectaculaire) fietsvakanties en af en toe wat onverharde paden moet ook mogelijk zijn. (Of er op termijn ook stevige hellingen beklommen gaan worden, kan ik nu nog niet echt inschatten.)

De fiets zou dus minstens 6 versnellingen moeten hebben, liefst niet te zwaar zijn, nog wat mee moeten kunnen groeien, een bagagedrager en spatborden hebben (of de mogelijkheid om deze eenvoudig aan te brengen). Beter geen vering (weinig voordeel, wel extra gewicht, extra kosten, iets extra dat kapot kan), maar het is ook geen uitsluitingscriterium (anders zijn er bijna geen opties over).

Bij de zoektocht naar de weinig fietsen die eventueel in aanmerking komen vind ik zowel 26" fietsen waar hij (net) op zou moeten passen, maar ook 24" fietsen. Ik kan moeilijk inschatten hoe het juist met de maatvoering zit en of die 24" dus al snel te klein voor hem zal worden. Of is de 24" niet zo relevant en zijn er 24" fietsen die hij ook nog prima zal kunnen gebruiken als hij 'opeens' 1.60 m groot is? (Bij vouwfietsen is dat geen probleem, maar die zijn er ook op gebouwd.)

Wat heb ik gevonden dat eventueel in aanmerking komt?:

Da Silva: is blijkbaar in België niet te krijgen (maar wacht ter bevestiging nog op reactie van de producent), dus die valt af.
Isla: verzenden niet meer naar het buitenland en heeft geen Belgische dealers, dus die valt ook af.

Stevens: Model Junior (http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL) of een kleine maat mountainbike.
Buiten de prijs lijkt me dit een van de beste mogelijkheden.

Trek MT220: http://www.trekbikes.com/be/nl/collecti ... 21_speed/#
Is wel 24” maar al de volwassenfietsen zijn volgens mij nog te groot. Heeft wel vering. Kan 'meegroeien'.

Norta: http://norta.be/fietsen/category/kids/
De volwassen fietsen zijn sowieso te groot, maar ik heb de indruk dat de 24" fietsen van Norta al snel te klein kunnen zijn. De meeste zijn ook minder geschikt voor het verlaten van de verharde paden en de Hurricane heeft geen nokjes voor een bagagedrager (aan de staande achtervork).
Ik heb de indruk dat Norta minder prijs-kwaliteit biedt dan de bovenstaande merken.

Cube mountainbike:
De kinderfietsen hebben ook geen nokjes voor een bagagedrager en 24" wielen, maar sommige betaalbare volwassen-ATB's bestaan in kleine maten (14"):
http://www.cube.eu/hard/cross-country/aim-26/
http://www.cube.eu/hard/cross-country/260-race-mango/
http://www.cube.eu/hard/cross-country/260-team/

De exacte prijs is niet terug te vinden, maar met opbouw komen ze waarschijnlijk wel boven de prijs van de Stevens uit. (Al blijven ze er met hun gewicht waarschijnlijk onder.)

Sparta Speedblade 26” of 24”: http://www.sparta.nl/nl/fietsen/S13SB
Ook weer een op te bouwen mountainbike.

Oxford Warrior 26": http://www.oxfordbikes.eu/fietsen/?f=36
Een van de goedkoopste opties, maar wel heel erg zwaar (16,6 kg)

Minerva Escape 24" of om te bouwen Alpine 24": http://www.minerva-bikes.be/index.php/o ... id=1/Kids/
Goedkoopste optie, 24" wielen. Eerste fiets lijkt me niet echt geschikt om onverhard te rijden.


Mijn 'voorkeur' (maar ik heb het niet voor het zeggen) gaat naar de Stevens of (als die te duur is) naar de Trek (als 24" niet op korte termijn te klein wordt). In de andere opties heb ik minder vertrouwen of ze komen (na opbouw) aan de prijs van de Stevens.

Maar misschien vergeet ik nog merken of anderen mogelijkheden of zie ik zaken over het hoofd. Tips, aanvullingen, opmerkingen zijn heel welkom?

Renaat
Foutje (mag worden verwijderd)
Revanho schreef:Voor kennissen wat aan het zoeken geweest naar informatie over een kinderfiets voor hun 12-jarige zoon. [...]
Bij de zoektocht naar de weinig fietsen die eventueel in aanmerking komen vind ik zowel 26" fietsen waar hij (net) op zou moeten passen, maar ook 24" fietsen. Ik kan moeilijk inschatten hoe het juist met de maatvoering zit en of die 24" dus al snel te klein voor hem zal worden.
Twaalf is ongeveer de leeftijd waarop kinderen hier in Nederland naar de middelbare school gaan. Het is hier vrij gebruikelijk (althans, dat was het toen ik zo oud was) dat kinderen dan een nieuwe fiets krijgen voor het woon-schoolverkeer en voor mijzelf en mijn klasgenootjes was dat zonder uitzondering een 'volwassen' maat fiets. Ik kreeg een Gazelle Sport Primeur; het 'Sport' bestond eruit dat de fiets iets lichter was dan de gewone uitvoering, en een remnaaf had en 26"-wielen. (En ik heb er 26 jaar op gereden, tot hij twee jaar geleden gestolen werd.) Tenzij je kennissen erop berekend zijn over een jaar weer een nieuwe fiets te kopen, of er aanwijzingen zijn dat de berijder pas heel laat zal gaan groeien of klein zal blijven, zou ik niet investeren in een kinderfiets.

Wat geschikte merken betreft, daar ben ik niet zo van op de hoogte (maar voor degelijke no-nonsense fietsen raad ik je aan eens te kijken of Azor misschien in Belgie verkrijgbaar is).

Succes met uitzoeken,

Carl
Carl schreef:Twaalf is ongeveer de leeftijd waarop kinderen hier in Nederland naar de middelbare school gaan. Het is hier vrij gebruikelijk (althans, dat was het toen ik zo oud was) dat kinderen dan een nieuwe fiets krijgen voor het woon-schoolverkeer en voor mijzelf en mijn klasgenootjes was dat zonder uitzondering een 'volwassen' maat fiets.
Dat klopt. Maar volgens mij is het ook zo dat de meeste kinderen op dat moment op een veel te grote fietsen terecht komen. Dat het 'altijd zo geweest is' zegt me dus weinig :wink:
De informatie die ik er over vind is tegenstrijdig, maar zo las ik o.a.:

http://www.ergonomiesite.be/antropometr ... rfiets.htm
en dit zegt weer iets anders: http://www.gerbeurskens.nl/pagina/maten ... index.html

De wielmaat zegt natuurlijk ook niet alles over de maat van de fiets. Ik fiets ook uitstekend op mijn brompton met 16" wieltjes.
Carl schreef: Wat geschikte merken betreft, daar ben ik niet zo van op de hoogte (maar voor degelijke no-nonsense fietsen raad ik je aan eens te kijken of Azor misschien in Belgie verkrijgbaar is).
Dank je, maar ik zie er eerlijk gezegd geen enkele fiets tussen staan die in aanmerking komt en dus zowel geschikt is voor school-woonverkeer maar ook voor fietsvakanties met wat niet verharde wegen. Bovendien zijn de meeste van die fietsen behoorlijk zwaar en ik vermoed dat de kleinste herenmaat (49) waarschijnlijk nog te groot is.

Renaat
Ik was iets groter toen ik twaalf was, maar die 24 inch fietsen zou ik toch uitsluiten, dat brengt vooral herinneringen naar boven van knieën tegen het stuur enzo.

De standaard volwassen fiets is inderdaad meestal nog iets te groot, dus eindig je bij frame maten tussen rond de 45 cm. VSF heeft in hun mixte frames 45 cm als maat, maar ik neem aan dat je als 12 jarige jongen niet met een vrouwfiets wil gezien worden ;-).

De surly cross check is verkrijgbaar vanaf 42 cm. Dus dat is een optie, zei het waarschijnlijk wel een zelfbouwoptie :-). Stevens begint bij 48 dus dat is mogelijk nipt. Vroeger had decathlon een 26 koersfiets die zich leende om op voort te bouwen, maar die is zo te zien verdwenen uit het gamma. (ze hebben wel nog steeds 45 cm frames, maar dat zijn sloping modellen dus kan tegenslagen).
Revanho schreef:Dat klopt. Maar volgens mij is het ook zo dat de meeste kinderen op dat moment op een veel te grote fietsen terecht komen.
Maar ze zijn op die leeftijd nog erg flexibel he, dus vallen geeft niks. ;)
Revanho schreef:
Carl schreef:...Azor...
Dank je, maar ik zie er eerlijk gezegd geen enkele fiets tussen staan die in aanmerking komt en dus zowel geschikt is voor school-woonverkeer maar ook voor fietsvakanties met wat niet verharde wegen.
:oops: O ja, fietsvakanties... Die functie-eis was ik even vergeten. En dat op dit forum. Pardon!

Carl
Wij gebruiken met tevredenheid 2 Alivio Sprinters van Matrabike, 26". Onze zoon kreeg hem op zijn 11e, lengte geen idee meer. Prima fiets, niet echt licht, wel sterk, voorvering, 3x8 Alivio, dubbel gebuste velgen, onbekende v-brakes en assen, baggerbanden maar wel "met stoere noppen, papa". Veel gebruikt voor woon-school en Frankrijk. Dit jaar de grotere versie erbij gekocht en de eerste doorgeschoven naar dochter. Op die fietsen rijden ze nu rond op Sri Lanka. Ivm de reis wat onderhoud gedaan, deels preventief: banden, ketting, cassette, crankstel, koolstop blokjes, spatborden, pedalen en nieuw vet/kogels in de assen. Er zitten getapte oogjes op voor dragers of spatborden, wel even natappen om de berg verf aan de kant te werken.