Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vanaf welke leeftijd reizen met kinderen? Bakfiets/fietskar? - Forum Wereldfietser

Vanaf welke leeftijd reizen met kinderen? Bakfiets/fietskar?

De kinderen zitten momenteel nog veilig in de buik, maar ik droomde even al over de volgende zomer en over aan te kopen spullen: een fietskar of bakfiets.

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen in een fietskar en is dat ook ietwat aangenaam? Thule vermeldt dat je er niet mee mag fietsen in de eerste levensmaanden, maar bij Croozer zie ik dit niet. Welke kar raden jullie aan? Ik kwam bij de Thule Chariot Sport en Cross uit.

Ik denk dan aan een tripje van 3-4 dagen over goede fietspaden (Vennbahn) en een geveerde fietskar.
Ook voor dagelijks vervoer naar de creche zoeken we een oplossing: bakfiets of fietskar.
Wie raadt wat en waarom aan? Allebei of toch kiezen?

Het gaat om een tweeling, we zullen dus twee babyzitjes nodig hebben. Dit lijkt voor de gemiddelde bakfiets al veel. De Urban Arrow is een optie, maar ik vind die zo groot.

Bedankt!
Bij ons gingen ze van af een week of 2 mee met boodschappen doen in geveerde fietskar met babyschaal. Eerste fietsvakantie was met een paar maanden, ook in de fietskar. Wel reden we wat voorzichtiger en rustiger.

P.S. Vind het eigenlijk maar vreemd dat een fietskar als veel onveliger wordt gezien dan een auto terwijl de snelheid van de laatste en daarmee de te verwerken klap bij noodstop veel groter is. Mijns inziens heeft dat eerst en vooral met cultuur te maken.
Ik zou altijd een kar verkiezen boven die lompe bakfietsen. Kies wel een wat grotere/hogere kar want daar heb je langer plezier van. En monteer bredere echt goede banden zoals Schwalbe Big Apple voor minder rolweerstand en meer comfort dan de Chinese rommel.die er standaard op zit. De eerste maanden is het echt niet verstandig en daarna een tijd lang slechts heel korte ritjes.
Wij zijn net terug van onze fietsvakantie met onze drie jarige dochter. In januari verwachten wij ons tweede kindje.

Wij gaan dan een maxicosi houder plaatsen in onze babboe bakfiets. Dan kunnen ze natuurlijk al direct mee op vakantie. We willen volgend jaar in de zomer terug weer met de fiets op reis. Als alles goed voorzien is zit er denk ik geen minimum leeftijd op.

Een bakfiets is ideaal voor fietsvakanties. Super gezellig met de kindjes voorin. En lomp vind in het helemaal niet. Wij konden overal perfect doorheen. Achter mijn gewone fiets hangt een fietskar voor bagage. Daar hadden we veel vaker problemen mee bij hekjes en poortjes.
Ik zou de beslissing bakfiets/fietskar niet volledig baseren op de fietsvakantie. Ik zou eerder kijken wat je er dagelijks mee wil doen. Wij hebben een babboe curve elektrische bakfiets met 3 wielen. Als je thuis vertrekt (of een aanhanger hebt om hem te vervoeren) dan is deze ook perfect geschikt voor fietsvakantie mits je een extra accu erbij koopt.

Wil je veel met de trein of auto weg om elders fietsvakanties te doen dan is een fietskar veel beter natuurlijk.

Fietskarren zijn overigens super stevig en zeer veilig. Ik vind het persoonlijk alleen wat akelig en ongezellig dat de kar achter de fiets hangt en je ook redelijk ver van je kinderen verwijderd bent. Met een bakfiets heb je direct contact en zicht op je kinderen. Een bakfiers met drie wielen bied ook veel meer bewegingsvrijheid en ruimte voor je kinderen. En er zit geen leeftijdslimiet op. Er mag 100kg in de bak. Dus ze kunnen erin zitten tot ze zelf geen zin meer hebben.

Persoonlijk ben ik meer voor een bakfiets voor zowel dagelijks gebruik als op vakantie. Maar dat is geheel persoonlijk voor mij natuurlijk.

Ik vermoed dat de meeste hier voor een kar zouden kiezen. Terwijl de bakfiets wel aan een flinke opmars bezig is volgens mij.

De vraag fietskar of bakfiets is zeer persoonlijk en ik zou OOK buiten dit forum goed onderzoek doen voor je beslists. Beide hebben grote voor en nadelen.
Op termijn kun je ook nog aan een tandem denken (-:
Juut schreef:
za 24 jul, 2021 12:18

Het gaat om een tweeling, we zullen dus twee babyzitjes nodig hebben. Dit lijkt voor de gemiddelde bakfiets al veel. De Urban Arrow is een optie, maar ik vind die zo groot.

Bedankt!
Dat is ook het idee van een bakfiets natuurlijk. Bij ons vervangt de bakfiets de auto. Dus boodschappen moeten er ook in kunnen. Ook als de kinderen erin zitten. En dan wordt een urban arrow weer wat aan de krappere kant. Als wij op fietsvakantie zijn laden we de bak ook minimaal. Dan hebben de kinderen wat ruimte en het is ook veel veiliger.
Een bakfiets is wat mij betreft een inferieure autovervanger tov een aanhanger(sorry Shorttrack :lol: ).

1. Een bakfiets is lomp. Op lage snelheid en met wind kan dat misgaan. Ik heb al meerdere Bakfietsen genadeloos onderuit zien gaan in Amsterdam. Een aanhangwagen is flexibel verbonden met de fiets en slaat niet snel om... en als hij omslaat heeft hij een rollbar.
2. Een aanhangwagen beschut ze tegen zon en regen.
3. Een aanhanger kan je eraf halen... en kan achter je favoriete fiets. Of die van je vrouw... en toch weer achter jouw fiets.
4. Een bakfiets fietst anders met een zwaardere belasting, een aanhanger merk je vooral bij het optrekken, het beinvloed je sturen niet. de reden is omdat het gewicht zichzelf ondersteunt en gekoppeld is via de relatief flexibele dissel.
5. In een Roland Carrie M past meer dan in een bakfiets. Sterker nog, ik kan met bagagedrager en lowriders hier nog grijnzend een schepje bovenop doen :lol:
6. Een aanhangwagen is geveerd en de banden hoeven niet hard, immers hij draagt enkel zijn eigen gewicht (dat voordeel geldt dus ook voor de fiets!)
7. Een aanhangwagen is compact. Onze Kidscar XL en Roland Carrie M zijn opvouwbaar 8)
8. Een aanhanger is aanzienlijk goedkoper. Zelfs als je zoals wij zowel een kidscar als een Roland Carrie M koopt :wink:
9. Bakfietsen zijn extreem jat-gevoelig.

@Juut: Een Thule dubbelzitter gaat prima. Beetje afhangende van de grootte en de aard van je kroost zal met een maand of negen-twaalf de babyhangmat het verliezen van zelf zitten en om je heen kijken (niks zo frustrerend als liggen en niet om je heen kijken!).

Betreft vervoeren van kinderen... tenzij je op volle snelheid voor de lol speed-bumps gaat pakken is de impact minimaal, in een auto krijg je ook wel eens een flinke kloink, maar niemand die ook maar aarzelt zijn kind in de auto te vervoeren. De wielen zijn geveerd en de zitting is opgehangen in het frame. Ik snap dat fabrikanten extreem voorzichtig zijn, maar wij deden hetzelfde als Blokdoorn, binnen enkele weken namen we ze mee (Mamma was wel weer klaar met patiëntje spelen). Konden ook niet echt anders, we hebben geen auto :lol:
Wim schreef:
za 24 jul, 2021 14:04
En monteer bredere echt goede banden zoals Schwalbe Big Apple voor minder rolweerstand en meer comfort dan de Chinese rommel.die er standaard op zit.
Prima hoor, maar naar mijn idee een mening waar niet echt grond voor is. Nooit verschil bemerkt met een kar (Chariot, radical) op big Apple of Shen Shin niet kwa rolweerstand of comfort. Dat comfort voel ik zelf niet maar leid ik dan maar af aan rammeltjes/trillen. CST van de kar later op een andere 20” fiets van mezelf gezet. Prima.
Wim schreef:
za 24 jul, 2021 14:04
De eerste maanden is het echt niet verstandig en daarna een tijd lang slechts heel korte ritjes.
Onzin. Zsm naar de crèche stuiteren, als ie slapen wil juist een eind gaan rijden.
Bij een kar is rolweerstand toch heus wel een ding en betere banden maken meetbaar en merkbaar verschil, en soepele brede banden dempen de trillingen. Die trilingen waren ook de reden dat wij destijds op medisch advies de eerste tijd terughoudend waren.
Een van de voordelen van een kar, behalve dat ik het prettiger vond rijden, was dat een van ons de kinderen naar de opvang/school kon brengen en de kar daar kon laten staan waarna de ander de kinderen met de kar kon ophalen.
Wim schreef:
za 24 jul, 2021 19:01
Een van de voordelen van een kar, behalve dat ik het prettiger vond rijden, was dat een van ons de kinderen naar de opvang/school kon brengen en de kar daar kon laten staan waarna de ander de kinderen met de kar kon ophalen.
Ja. De opvang is op max 2km en daarna moet ik nog 6km fietsen. Dus in die zin zou ik eerder voor een kar kiezen.
loknor schreef:
za 24 jul, 2021 16:10
Een bakfiets is wat mij betreft een inferieure autovervanger tov een aanhanger(sorry Shorttrack :lol: ).
Wij hebben zowel een bakfiets als een fietskar (voor bagage). Ik kan je zeggen dat de bakfiets in vele opzichten echt veel handiger is als het gaat over vervangen van de auto. Bovendien past in onze bakfiets minstens evenveel als in jou fietskar. En de bakfiets heeft een maximaal draagvermogen van 100kg in de bak.

Wij hebben een driewielige bakfiets (Babboe curve elektrisch). Mijn vriendin fietst er dagelijks 15km mee. Eerst de kinderen naar de opvang en school en daarna zelf door naar het werk. Het fietst voor haar even gemakkelijk als een gewone fiets ondertussen. We hebben hem dan ook al 3,5 jaar. Wij vinden dit echt de beste inverstering. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Vrienden van ons hebben een fietskar omdat zij simpelweg niet in staat zijn om een bakfiets goed weg te zetten. Dus die keuze was snel gemaakt. Binnenkort verhuizen zij en dan hebben ze wel plaats voor een eventuele bakfiets. Ze hebben ons gevraagd of ze de bakfiets soms even konden lenen. Het resultaat is dat ook zij nu een bakfiets gaan aanschaffen.

Bakfiets en fietskar mensen staan recht tegenover elkaar heb ik het gevoel. Maar dat hoeft helemaal niet. Ze hebben beide grote voor en nadelen en die moet je gewoon even bekijken. Zo is voor ons de bakfiets met drie wielen echt de beste optie. Groot laadvermogen, stabiel (ook in de bochten na enige tijd), je kunt de bakfiets voor je kinderen blijven gebruiken tot ze er zelf niet meer in willen zitten, er is nog veel plaats voor boodschappen zonder dat je kinderen moeten inboeten aan beenruimte, onze bakfiets kan 4 kindjes plaatsen en dat is al meerdere malen zeer handig geweest.

De nadelen zijn dat je altijd met die bak zit. Dit is overigens voor ons geen enkel probleem. Mijn vriendin neemt de bakfiets mee voor iedere gelegenheid. Zoals ik al zei fietst ze er even makkelijk op als haar gewone fiets. Je hebt meer ruimte nodig om je fiets weg te kunnen zetten. Zeker bij drie wielen is elektrisch toch wel een must. Je trapt je anders echt dood.

Of het een beter is als het ander beslis je zelf natuurlijk. Dit forum zal je eerder richting de fietskar duwen heb ik het idee. Alhoewel er al een topic bestaat over fietsvakantie met de bakfiets.

viewtopic.php?f=8&t=35613#start

Misschien ook eens informatie en meningen inwinnen op een bakfietsers forum.

Naar mijn mening wordt de bakfiets wat ondergewaardeerd. Dit terwijl de bakfiets aan een flinke opmars bezig is. Wij zijn alvast fan. Sterker nog, als mijn fiets versleten is dan koop ik voor mijzelf ook een cargobike. Al wordt het dan eerder zo'n model zonder bak https://www.r-m.de/nl-be/bikes/load-75/ ... 2_02040507

Je hoeft trouwens niet te twijfelen over de veiligheid van een fietskar of bakfiets. Beide zijn zeer robuust en kunnen veel klappen opvangen. Echter vind ik het wel wat akelig dat mijn kinderen achter mijn fiets in een karretje zouden zitten. Ik vind het ook gewoon veel gezelliger dat ze lekker dicht bij mij zijn voorin de bak. Je kunt lekker kletsen en soms snel even een hand toereiken als het nodig is. Dat is dan weer een van de voordelen van een bakfiets en de nadelen van een fietskar.

Maar zoals ik al zei moet je het zelf heel goed overwegen. De ene is duurder als de ander. maar beide zijn nu ook niet bepaald goedkoop in het duurdere segment.
Als fietsliefhebber zonder rijbewijs (al hebben we wel een auto want mijn vriendin kan rijden) heb ik alle vormen wel geprobeerd. Ik heb een Chariot gehad voor onze 2 zonen, we hebben een bakfiets.nl bakfiets en huur af en toe een cargoroo.

De chariot was geen succes, rijdt prima maar ik miste het contact met de jongens en ze kregen ruzie in dat ding. Daarbij is het in de stad niet altijd even fijn, een aanhanger die niet boven een zijraam van een auto uit komt. In smalle straten met eenrichtingsverkeer is dat niet heel ontspannen fietsen.

De bakfiets is ideaal, de kids zitten voor je, er is oogcontact als ze in een maxicosi zitten. Je kan een ruzie tijdig voorkomen en je kan een gesprekje voeren of liedje zingen. Verder is bagage meenemen veel makkelijker.
De bakfietsen met drie wielen vind ik een ramp. Babboe fietsen hebben een inferieure bak die snel de geest geeft bij continu buiten staan.

De elektrische cargoroo (of aanverwanten) vind ik het beste alternatief voor het vervangen van een auto. Ik heb een goede conditie en vind het wel leuk om met de zware bakfiets door de duinen te knallen maar mijn vriendin ziet daar de lol niet van in. Zij neemt dan de auto of huurt zo’n cargoroo via de app. Dus als prijs geen bezwaar is, neem zo’n ding.
Wij hebben onze kinderen ook autoloos grootgebracht. Ik wil nog wel iets toevoegen, en dat is dat het allemaal maar voor een korte tijd is. Voor de tijd dat onze kinderen in de leeftijd 5-8 jaar waren hadden wij een Thorn Voyager childback tandem, dwz een mtb tandem met een lagere achterste zitbuis (12 inch). Dat is ons toen prima bevallen, ook op tochten in de Alpen etc. Met een tweeling zie ik wel een probleem als deze eenmaal een jaar of vijf zijn, want dan kunnen ze zelf nog niet erg lang fietsen, en evenmin in erg druk en lastig verkeer. Dus mijn advies zou in elk geval zijn om een grote kar of bakfiets te kiezen waarin je ze zo lang mogelijk kwijt kunt. Zo'n childback tandem is ideaal, maar met twee kinderen wordt het lastig, en heb je er maar kort plezier van.
Sonny schreef:
zo 25 jul, 2021 14:25
Als fietsliefhebber zonder rijbewijs (al hebben we wel een auto want mijn vriendin kan rijden) heb ik alle vormen wel geprobeerd. Ik heb een Chariot gehad voor onze 2 zonen, we hebben een bakfiets.nl bakfiets en huur af en toe een cargoroo.

De chariot was geen succes, rijdt prima maar ik miste het contact met de jongens en ze kregen ruzie in dat ding. Daarbij is het in de stad niet altijd even fijn, een aanhanger die niet boven een zijraam van een auto uit komt. In smalle straten met eenrichtingsverkeer is dat niet heel ontspannen fietsen.

De bakfiets is ideaal, de kids zitten voor je, er is oogcontact als ze in een maxicosi zitten. Je kan een ruzie tijdig voorkomen en je kan een gesprekje voeren of liedje zingen. Verder is bagage meenemen veel makkelijker.
De bakfietsen met drie wielen vind ik een ramp. Babboe fietsen hebben een inferieure bak die snel de geest geeft bij continu buiten staan.

De elektrische cargoroo (of aanverwanten) vind ik het beste alternatief voor het vervangen van een auto. Ik heb een goede conditie en vind het wel leuk om met de zware bakfiets door de duinen te knallen maar mijn vriendin ziet daar de lol niet van in. Zij neemt dan de auto of huurt zo’n cargoroo via de app. Dus als prijs geen bezwaar is, neem zo’n ding.
Onze baboe curve heeft nergens last van. Maar ik zie wel dat de eerste modellen met de echt rechthoekige bakken wat meer afzien inderdaad. Wij vinden drie wielen echt zalig
Shorttrack schreef:
za 24 jul, 2021 21:25

Wij hebben zowel een bakfiets als een fietskar (voor bagage). Ik kan je zeggen dat de bakfiets in vele opzichten echt veel handiger is als het gaat over vervangen van de auto..
Wat is het voordeel van die grote bakfiets? Dat je meer kan meenemen is niet waar (mijn vrouw nam ook geregeld vier kinderen mee, inclusief voortassen en nog bagage achterin de wagen), wat dat betreft komt inderdaad alleen een babboe-XL slagschip in de buurt (een Urban Arrow is veel kleiner).

Ik vind een bakfiets vaak een oplossing van mensen die denken in termen van Auto's. Als je het bekijkt vanuit de fiets dan snap je meteen waarom een bakfiets eigenlijk niet zo handig is. Die bak heb je altijd bij je, ook als je hem niet gebruikt. En voor een snel ritje moet je toch weer met die SUV de weg op, ook al is een gewone fiets logischerwijs daarvoor veel beter geschikt,
loknor schreef:
ma 26 jul, 2021 00:14
Shorttrack schreef:
za 24 jul, 2021 21:25

Wij hebben zowel een bakfiets als een fietskar (voor bagage). Ik kan je zeggen dat de bakfiets in vele opzichten echt veel handiger is als het gaat over vervangen van de auto..
Wat is het voordeel van die grote bakfiets? Dat je meer kan meenemen is niet waar (mijn vrouw nam ook geregeld vier kinderen mee, inclusief voortassen en nog bagage achterin de wagen), wat dat betreft komt inderdaad alleen een babboe-XL slagschip in de buurt (een Urban Arrow is veel kleiner).

Ik vind een bakfiets vaak een oplossing van mensen die denken in termen van Auto's. Als je het bekijkt vanuit de fiets dan snap je meteen waarom een bakfiets eigenlijk niet zo handig is. Die bak heb je altijd bij je, ook als je hem niet gebruikt. En voor een snel ritje moet je toch weer met die SUV de weg op, ook al is een gewone fiets logischerwijs daarvoor veel beter geschikt,
Ik ben met mijn bakfiets even snel als mijn gewone fiets. Achter een bakfiets kun je natuurlijk ook nog een karretje hangen. Persoonlijk vind ik het veel handiger dat de bakfiets altijd gereed is om te vertrekken. En die bak stoort mij sowieso niet. Als ik onderweg ben en beslis om toch even boodschappen te doen dan hoef ik geen rekening te houden met wat ik al dan niet mee kan nemen. De keren dat een gewone fiets echt handiger is, is bij ons eerder uitzonderlijk. En we hebben ook nog een gewone fiets dus dat is dan het probleem niet.

En de bakfiets is echt niet voor autodenkers hoor? Ik denk dat het beter is om eerst eens een bakfiets uit te testen voor minstens een maand. Want het is uiteraard even wennen in het begin. Maar dan kun je eigenlijk pas een beslissing maken. Zoals ik al zei hebben wij een bakfiets en een fietskar. En ik vind de bakfiets echt veel fijner.

Uiteindelijk blijft het allemaal persoonlijk natuurlijk.
Toen de kinderen klein waren hadden we een fietskar. Deze was vrij makkelijk op te vouwen en paste daardoor in onze toen nog kleine berging en onze auto.

Ik lees in voorgaande berichten een voordeel (meer contact met de kinderen) en verder alleen maar nadelen ten opzichte van een fietskar. De grootste bezwaren voor mij zouden zijn de extra weerstand tijdens het fietsen, dat het een extra fiets betekent (want je wil ook op je gewone kunnen fietsen) en de ruimte die zo'n gevaarte in de schuur inneemt.
Shorttrack schreef:
ma 26 jul, 2021 09:00

Ik ben met mijn bakfiets even snel als mijn gewone fiets. Achter een bakfiets kun je natuurlijk ook nog een karretje hangen. Persoonlijk vind ik het veel handiger dat de bakfiets altijd gereed is om te vertrekken. En die bak stoort mij sowieso niet. Als ik onderweg ben en beslis om toch even boodschappen te doen dan hoef ik geen rekening te houden met wat ik al dan niet mee kan nemen. De keren dat een gewone fiets echt handiger is, is bij ons eerder uitzonderlijk. En we hebben ook nog een gewone fiets dus dat is dan het probleem niet.
Dit is eigenlijk wat ik bedoel met auto-denken.

Ik merk dat we gewoon een hele andere kijk hebben op fietsen. Als ik je vertel dat je zonder kar of bakfiets meer dan een winkelwagen kwijt kan in 2 Ortlieb tassen (desnoods met kratje achterop) begrijp je dat ik de usecase boodschappen heel bevreemdend vindt.

Waarom wil ik een bak waar ik 100kg in kwijt kan meesjouwen in het verkeer als het totaal onnodig is? Het fietst echt minder fijn, minder wendbaar, past niet in het rek bij de super...
En de bakfiets is echt niet voor autodenkers hoor? Ik denk dat het beter is om eerst eens een bakfiets uit te testen voor minstens een maand. Want het is uiteraard even wennen in het begin. Maar dan kun je eigenlijk pas een beslissing maken. Zoals ik al zei hebben wij een bakfiets en een fietskar. En ik vind de bakfiets echt veel fijner.
lk geloof dat ik erbij moet vertellen dat ik wel een paar keer (waaronder weekje op vakantie in de achterhoek)heb gereden met bakfietsen, dar is dan ook waarom ik zo goed punt voor punt de nadelen kan aftikken. :lol:

Je hoeft niet uit te gaan van een auto en dat je die dingen op elk moment moet kunnen doen (hoe kan je leven zonder auto is een veelgehoorde vraag). Want de simpele waarheid is dat je niet op elk moment van de dag een bankstel hoeft te verhuizen... en dat je weet wanneer je je kinderen moet ophalen en wie er mee komen (sterker nog, na hun 8e jaar kunnen ze zelf naar school fietsen).
Uiteindelijk blijft het allemaal persoonlijk natuurlijk.
Ja... maar gezien het type fietser die ik zie met de bakfiets (en dat wordt bevestigd door de artikelen in het Parool) is het toch voor erg veel gebruikers een hippe "urban solution" om je kinderen van en naar school te brengen.

Juist de bakfiets wordt zelden op de merites beoordeeld.
loknor schreef:
ma 26 jul, 2021 09:26
Shorttrack schreef:
ma 26 jul, 2021 09:00

En toch blijft het persoonlijk. Want ik vind onze bakfiets echt niet minder handig fietsen dan mijn gewone fiets.

Wij brengen onze kinderen iedere dag naar school met de bakfiets. Dan is het wel zo handig dat het gewoon altijd klaar staat. We stappen maar buiten en onze kleine van drie zit er al in voordat mijn vriendin op de bakfiets zit. De bakfiets past bij ons gewoon zo in ons tuinhuis waarbij we een fietskar iedere keer moeten afkoppelen om alles erin te krijgen.

Ik ben niet tegen fietskarren maar probeer gewoon de bakfiets wat te verdedigen op dit forum. Net als jullie de fietskar juist op de eerste plaats zetten en vooral de nadelen van een bakfiets benoemen.

Gelukkig kunnen we het er hier rustig over hebben :wink:

Ik weet in ieder geval dat een fietskar niet de beste oplossing was voor ons. Net zoals de bakfiets dat niet voor jou is.

En om toch maar eens over het "lompe" van een bakfiets te hebben. Wij hebben meerdere malen moeite gehad met onze fietskar afgelopen vakantie. Hij paste nog maar net in de lift en moest daarbij noodgedwongen de kar verzetten om er nog andere mensen bij te laten. En bij zichzagpoortjes was het al helemaal onhandig.
Onze driewielige bakfiets was in dat geval veel handiger. Gewoon even achterkant opheffen en opzij zetten. Kost veel minder moeite dan een fietskar verplaatsen.

Een tweewielige bakfiets is natuurlijk een heel ander gegeven. Die zijn veel langer en vallen om als je ze niet op de standaard zet. Maar daar heb ik maar enkele keren op gefietst en kan daar dus eigenlijk weinig over zeggen.

Maarja. Zowel de fietskar als de bakfiets hebben voor en nadelen. En je moet zelf uitmaken wat je handiger vindt.