Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 20 inch banden - Forum Wereldfietser

20 inch banden

Hallo,
ik lees al even mee en heb waardevolle informatie uit het forum gehaald. Maar ik heb nu een meer specifieke vraag.

Ik heb net een Follow-me geregeld en wil met mijn dochter gaan fietsen. Zonder gaat al best goed, ze kan op haar (zware) stadsfietsje al behoorlijke afstanden afleggen en dat vindt ze leuk. In de vakantie wil ik dan de follow-me gaan gebruiken bij drukte/gevaar/vermoeidheid.

Alleen heeft op dit moment onze kleinste fietster de naar verhouding slechtste fiets. Geen versnellingen en zwaar. Wel mooi met paarse banden waar ze heel gelukkig mee is. Voor mijn dochter probeer ik een vakantiefietsje te maken. Door een lichtgewicht aluminium mtb aan te passen zodat die zo ligt mogelijk is en fietst. Veel ruimte om hem lichter te maken is er niet. Er moeten zelfs nog spatborden op. Maar ik denk dat er vooral winst in de bandjes zit.

De vraag is of iemand ervaring of tips heeft welke 20 inch banden een laag gewicht hebben. Dus ook bij voorkeur tubeless kunnen. En een lage rolweerstand hebben. Duurzaamheid en prijs vind ik niet belangrijk. Tov van mijn eigen fiets zullen deze kosten in het niet vallen. Terwijl het effect op de rit veel groter zal zijn denk ik.

Zijn bv BMX banden aan te raden daar is heel veel keuze in 20inch. Of toch liever de Schwalbe G-one speed?
beste Rrammonn,

bij toch een beetje profiel denk ik aan de marathon racer, bijvoorbeeld hier: https://www.frank.nl/schwalbe-marathon- ... =vergelijk .
en bij een slick aan de schwalbe kojak, bijvoorbeeld hier: https://www.internet-bikes.com/245430-s ... gJczPD_BwE .
beide tegen de 300 gram en da's te doen toch? ik heb niet gecheckt of dit de vouwband-versie is want met de kevlar hieldraad zijn die mogelijk nog lichter.
of misschien iets van Panaracer of Compasss.... maar Compass vind ik niet in 20 inch. van Panaracer bijvoorbeeld hier: https://www.modernbike.com/panaracer-20-inch-tires en dan deze van slechts 200 gram (vouwband) : https://www.modernbike.com/panaracer-mi ... ding-black

is er iets anders aan de fiets nu van staal, dat makkelijk door een gelijkwaardige part van aluminium of kunststof vervangen kan worden?

mocht je de fiets komende maandag willen wegen, doe dan eerst de bidon in de rugzak van je wielershirt, dan is de fiets iets lichter :D :roll:
succes en met groet! hoogframe
Dank hoogframe,

goede tips, en de website van modernbike geeft een wereld aan mogelijkheden waar ik nog verder kan kijken. Dat maakt de keuze niet makkelijker overigens. Maar wel leuk om zo een beetje te speuren. Ik zie vooral dat er enorm veel BMX banden zijn in deze maat. Die lijken interessant, focus op lage rolweerstand voor de wedstrijd banden gecombineerd met goede grip. Alleen zijn ze misschien te zwaar voor het doel omdat ze tegen veel meer moeten kunnen dan normale banden.

Haar stadsfiets lichter maken zou wel kunnen. Maar veel verschil gaat het niet maken. En dan heeft ze ook geen versnellingen wat naar het schijnt samen met de followme niet fijn is ivm het verschil in cadans.

Ik heb via marktplaats al een vrij lichte mtb in de juiste maat gevonden met versnellingen. En daarbij vind ik het leuk om daar wat aan te prutsen om hem zo lichter en lichter lopend te maken. Voor dat laatste kan ik overigens niet veel meer bedenken dan andere banden en alle draaiende delen schoon maken, afstellen en smeren.
Die marathon racer lijkt me helemaal perfect. Slicks lijkt me geen goed idee, ik heb er zelf een aantal onverwachte glijders mee gemaakt die ik gelukkig kon opvangen. Bij slicks is de overgang van heel veel grip naar helemaal geen grip erg plots.
Profiel is waarschijnlijk niet nodig. Ik ga er vanuit dat jullie op half verhard en verhard rijden en als het een blubberboel wordt zullen jullie waarschijnlijk niet vertrekken.

Mijn zoontje fietst ook sinds een poosje en maakt op rechte wegen nog regelmatig haakse bochten, omdat hij tijdens het fietsen ook andere dingen wil doen. Zijn wieltjes zijn daarbij nog nooit onder hem uitgeschoven, terwijl hij er toch haast geen profiel op heeft. Dat is dan ook op half verhard of zand geweest.

Ik zou vooral zoeken naar lichte bandjes van gemiddelde breedte, omdat het daarvan minder energie kost om die op gang te brengen na een wilde stuurbeweging of een dipje tijdens het trappen.
50mm 20 inch Big Apple banden bevallen hier goed, komen op +/- 45mm breed gemonteerd op normale velg.
20 inch is slechts een nominale aanduiding. Geen maat. Daar kunnen zeker op kinderfietsen verschillende maten mee bedoeld worden. Zoals 406, 428, 438 en 451mm. Dus eerst eens de maat opzoeken, staat op de band.
De lichtst lopende band van allemaal is de Schwalbe Shredda vouwband en ook nog heel licht. In de maat 40-406 265gr. (uit productie, maar hier en daar nog te krijgen.) Tubeless is helemaal niet licht en bestaat niet eens in die maten. Bovendien heb je een schroevedraaier nodig om de band van de velgschouder te wrikken.
Overigens is een Kojak helemaal niet lichtlopend, heeft wel veel grip, al ziet dat niet zo uit. Eigen ervaring.
Lichtlopend: Big Apple, niet licht. 50-406: 495gr.
sjefke schreef:
za 30 mar, 2019 14:24
Overigens is een Kojak helemaal niet lichtlopend, heeft wel veel grip, al ziet dat niet zo uit. Eigen ervaring.
Op schoon en droog asfalt heeft de kojak heel veel grip, maar alle banden hebben dan ruim voldoende grip. Als er iets stoffigs of zanderigs in een bocht ligt - waar niet - of als het nat is of beide dan is waar ik er mee gefiets heb de grip weg.
Op wielerwegen is de kojak dus echt heel goed, in de rest van de wereld heb ik liever andere banden.
20 inch is de maat van voorwielen van velomobielen. Op de blog van wim schermer vind je tests. De f-lite van go cycle, een radiaal band presteert superieur in zijn tests, ook in vergelijking met bekendere schwalbe modellen.
EnriceV schreef:
za 30 mar, 2019 21:29
20 inch is de maat van voorwielen van velomobielen.
Blijft de vraag: welke maat? 406, 428, 438 of 451mm.
In 406 en 451 is er de meeste (kwaliteits-) keuze.
Die Big Apple 50-406 heb ik in de Weehoo zitten en dat rolt zeker lekker licht. Maar ik vind het een zware band, met een groter vliegwieleffect, dat voor een kleintje veel merkbaarder is bij het versnellen of sturen. Voor een kind zijn de gewichtstoenames van een smalle band naar een brede band verhoudingsgewijs veel groter.

Een kind mee fiets weegt een stuk minder en zakt dus met gewone bandjes al minder diep weg. Ik heb op de Weehoo een brede band gedaan, omdat ik hem vooral voorttrek en er ook bagage op gaat. Het belangrijkste was het comfort, zodat hij ook in het stoeltje nog kan slapen.
[/quote]
Blijft de vraag: welke maat? 406, 428, 438 of 451mm.
In 406 en 451 is er de meeste (kwaliteits-) keuze.
[/quote]

Dank voor je opmerkzaamheid, ik had geen idee dat dat zo werkt. Ik heb dit net even gecontroleerd. De maat van de huidige banden is 66-406.

Daarmee is 406 dus de maat om rekening mee te houden. Ik wil graag wat smallere banden dan er nu op liggen. Ik denk ergens tussen de 40 en 50 mm.
De huidige banden, Kendo Slant Six 66-406 weegt 650 gram exclusief een binnenband van waarschijnlijk 100 gram.

Winst is er dus zeker te behalen. De SCHWALBE G-ONE SPEED in (de juiste) maat 40-406 weegt 365 en kan tubeless.

Alles wat ik kan vinden over snelle BMX banden is dat deze knalhard opgepompt kunnen worden voor minimale rolweerstand. Maar voor mijn lichte dochter geeft dat 0 comfort en deze zijn bijna allemaal vrij zwaar. Die zijn dus niet interessant lijkt me.

Een slick vind ik een beetje spannend. Als we onverhoopt toch onverhard rijden en er komt regen zijn we de klos. Kans is klein maar een beetje profiel lijkt me geruststellend.

De panaracers zijn supermooi licht, maar blijken de verkeerde maat. 28-451. En 28 lijkt me wel heel smal om nog wat comfort te geven.

Marathon Racer is ook 40-406 en weegt 340 gram. Maar kan niet tubeless dus totaal iets zwaarder.

Big Apple 50-406, 495 gram, niet tubeless.

F-Lite 50-406, 295 gram, niet tubeless. Ik vraag me een beetje af hoe het stuurgedrag is van deze banden. Ze lijken gemaakt voor een driewieler/ligfiets.
Rrammonn schreef:
ma 01 apr, 2019 10:10
F-Lite 50-406, 295 gram, niet tubeless. Ik vraag me een beetje af hoe het stuurgedrag is van deze banden. Ze lijken gemaakt voor een driewieler/ligfiets.
Go-cycle maakt compromisloze vouwfietsen (https://gocycle.com/). Dat de banden werden opgepikt door de velomobielrijders heeft meer te maken met hun snelheid en maat dan andere eigenschappen. Ik volg wim schermer al langer en het is niet zo dat de F-lites alleen staan: banden met dezelfde radiale constructie die worden gebruikt in het professionele koersfietscircuit doen het nog beter. Alleen kan je daar nauwelijks aankomen en al zeker niet in 20 inch maten.

Op onze fietskar staan Schwalbe Shredda's, eigenlijk een band die volledig voldoet aan je eisen. Op het moment dat we ze kochten waren de F-lites veel duurder, anders waren het die geworden. (als je dus nog een set Shredda's kan scoren, heb je exact wat je wil denk ik - wordt helaas niet meer gemaakt).

Als ik het goed lees is je reden om tubeless te gaan gewicht, daar zijn ook andere oplossingen voor: 39 gram voor een binnenband is moeilijk te verslaan: https://www.tubolito.com/produkt/tubo-bmx/
Ik zou inderdaad voor de F-lite/Go-cycle band gaan (mogelijk nog te koop bij https://www.velomobielonderdelen.nl/cat ... nnenbanden ), ik heb hier zelf ook zo'n 10 000km reiservaring mee en ze lopen erg licht en comfortabel.
Schwalbe Shredda is inderdaad ook een fijne keus maar wordt helaas niet meer gemaakt. Je kan ook nog voor de Greenspeed Scorcher gaan, loopt erg licht, is met 40mm wat smaller en erg aan de prijs en vrij snel versleten.

Op de Alleweder van mijn vriendin hebben we laatst een nieuwe 50-406 Schwalbe Big Apple geinstalleerd. Schijnen ook vrij licht te lopen, maar niet echt in verdiept, zijn zover ik weet geen recente metingen aan vericht.

De Marathon Racer is wel licht, maar ondanks de naam niet echt snel, de standaard Marathon heeft tegenwoordig een lagere rolweerstand, blijkt uit de tests van Wim Schermer, Bicyclerollingresistance.com en de ervaringen van velomobielrijders die ik gehoord heb.
superbedankt allemaal, fijn te merken hoe iedereen meedenkt en behulpzaam is.

Ik moest eerder deze week wat bestellen bij een online retailer, heb toen de schwalbe G-one speed besteld. Die ga ik denk ik eerst even proberen. Ik zie daar zelf niet veel nadelen aan. Tubeless vind ik geen nadeel, daar rijden we allemaal mee.

Mijn twijfels over de F-lite/Go-cycle zijn weggenomen, denk inderdaad dat dat een betere keuze was geweest. Misschien bestel ik die alsnog, ik zou de G-one speed terug kunnen sturen.
Ik moet zeggen dat ik die G-one Speed nog niet kende. Is blijkbaar sinds kort beschikbaar voor 40-406. Als ie snel is en niet te kwetsbaar zullen veel mensen met een velomobiel hier blij van worden.