Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snelspanner te kort voor koppeling fietskar - Forum Wereldfietser

Snelspanner te kort voor koppeling fietskar

Ik heb een yepp duo fietskar. De koppeling moet aan de naaf vast middels de snelspanner, maar deze is te kort. Hebben jullie tips voor een langere goede snelspanner?

Ik heb een hybride fiets (sensa superlite).

Dank alvast!
Tubus heeft een langere snelspanner, die eigenlijk vooral gebruikt wordt om een rekje te kunnen monteren wanneer je geen nokjes heb voor een rekje, er zitten dus ook een hoop boutjes bij. Die is superlang.

https://www.bike-components.de/en/tubus ... ck-p55093/


Voor assen met een 140mm inbouwbreedte bestaat er ook een langere snelspanner (173mm). O.a. hier: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2

Als een halve cm extra genoeg is, kan dat iets zijn.
Als je een Hope snelspanner koopt, moet je die altijd afzagen, die zijn echt wel lang zat voor een kar koppeling.
Te laat voor de TS, maar ik zou nooit een kar met askoppeling kopen, ik zweer voor mijn karren bij Weberkoppelingen (sowieso zijn die dissels erg strak, scheelt in het jojo-en). Er zijn voor veel merken ombouwsetjes, helaas niet voor de Yepp kar.
Ziet er goed uit! Die standaard askoppeling is zeker op snelheid en bij zware lading erg gevoelig voor jo-jo of biopace effect, die Croozers zoals wij ze hebben extra want die hebben een veer ipv kruisstuk.
Weber maakt ze ook voor de Croozer. Nou heb ik alleen ervaring met de oude Chariot koppeling (onze nieuwe Roland bagagekar en Kidscar hebben van origine al een Weber koppeling), maar die jojode veel minder toen we naar Weber overstapten.

Ik denk dat dat voor een dele door een veel stijvere dissel komt (denk ik, natuurlijk nooit op een meetbank gelegd), maar de koppeling met Weber Bajonet is ook een stuk strakker dan de "bal in houder"koppeling die de Chariot eerst had.

Waar het ook aan ligt, ik vind Weber koppelingen het prettigst rijden, maar zoals gezegd, beperkte ervaring met alternatieven en meetgegevens kan ik ook niet overleggen... en goedkoop is het ook niet. Wel handig als je zoals wij twee karren hebt.

Ook niet onbelangrijk, het is ongetwijfeld beter voor je achteras.
Dat laatste zie ik niet helemaal - of bedoel je “beter voor je snelspanner”? Want de as zit gewoon prima op z’n plek tussen de uitvaleinden.
Als je geen snelspanner hebt maar een naafversnelling zit de koppeling op je as :wink:

Bij Chariot had je dan een speciale sluitmoer voor Nexus.
De standaard Shimano asmoeren en asuiteinden zijn van een speciaal soort peperkoek idd. draai je zo aan gort :(
loknor schreef:
di 24 jul, 2018 19:24
Als je geen snelspanner hebt maar een naafversnelling zit de koppeling op je as :wink:

Bij Chariot had je dan een speciale sluitmoer voor Nexus.
Ah, maar dan heb je het over jouw situatie - TS heeft een snelspanner. Ik dacht dat je daarop doelde.