Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Weehoo? - Forum Wereldfietser

Ervaring met Weehoo?

Dag allemaal,
Wij plannen een fietsreis in Sri Lanka. Onze zoon, 3,5 jaar gaat natuurlijk mee. Vorige jaren namen we een fietskar mee. Nu lijkt hij me al wat groot. We zagen een Weehoo. Iemand hier ervaring mee? Is het haalbaar op het vliegtuig en op een trein? Of toch gewoon een stoeltje?
Dankjewel!
Een fietszitje achterop de achterdrager (ik neem aan dat je dat bedoelt) zou mijn voorkeur zijn. Kind + bagage zijn al snel te zwaar voor het draagvermogen van het rekje. Ook zijn tassen en voetensteuntjes moeilijk te combineren.

Het voordeel van een Weehoo Venture is dat er in de ruimere tasjes ook nog wat lichte spullen kunnen en je op je achterdager nog spullen kan leggen. Van het meetrappen hoef je (nog) niet veel te verwachten, omdat ze nog nauwelijks kracht zetten op deze leeftijd. Een Weehoo kan je nog wat langer inzetten bij fietsvakanties, ook al fietsen ze thuis al zelf. Het is veiliger en ze kunnen erin sukkelen.

Kan je wat meer vertellen over de bagage meeneemt?
zag laatst dit verhaal staan,
https://thecyclingfamily.com/category/peter/
Twee klanten hebben er een en die zijn tevreden. En de Weehoo overigens ook.
Wij hebben enkele jaren 2 weehoo's gehad, nu nog maar 1, de oudste is 7 en dus te groot.
Heb er wel een een normale drager op gemonteerd zodat we er goede fietstassen konden aanhangen.

Dus ik vindt deze een aanrader!

Alleen hebben wij geen ervaring met de weehoo in het vliegtuig, sowieso niet met vliegtuigen trouwens.
Er zijn blijkbaar diverse huurmogelijkheden van Weehoo's in Nederland en België. Misschien is huren voor een testrit een goed idee?

Renaat
@Groverr : Per fiets 2 achtertassen en 1 fiets ook 2 voortassen. Geen kampeer- en kook-gerief, dus dat scheelt ;-)

Bedankt voor al de tips!
Dan kan je waarschijnlijk op beide fietsen voortassen zetten en op 1 fiets achtertassen met een grote tas er bovenop. Op de andere fiets kan je dan gemakkelijk een zitje zetten. Dat scheelt rolweerstand van 1 wiel en 12 kg aan staal achter je fiets.
Wij zijn met een weehoo door Thailand gefietst 4 maanden lang. Onze oudste zoon (toen 6 jaar) trapte (af en toe) mee. We hadden achterop een bagagedrager gezet met 2 fietstassen waar de lichte spullen inzaten. Ook hebben we er een zonneklep op gemonteerd zodat hij lekker uit de zon zat en veilig voor honden...
Kortom: zeker een aanrader! Ze zien veel meer dan wanneer ze achterop in een stoeltje zitten!!!
Mijn man fietste met een Burley en die had het zwaarder dan ik...
Wij hebben enkele weken geleden een Weehoo Turbo gekocht om in de zomer ook naar Sri Lanka te trekken voor 7 weken. De jongste (3) in de Weehoo, haar zus (7) en broer (9) fietsen zelf, met de Follow-me voor ondersteuning de dochter van 7.
Tot hiertoe valt de Weehoo geweldig mee, Janne roept standaard Weeeeeeeehooooo als we onderweg zijn, ze vindt het super. Ze is nog niet te groot voor de Chariot maar het is gewoon te saai om daar uren in te zitten en niet mee te kunnen fietsen. De kleinste fietst thuis meestal mee op de Follow-me maar als ze in slaap valt, wordt het gevaarlijk. Daarom is de Weehoo een ideale tussenoplossing tussen fietskar en Follow-me voor ons. Middagslaapjes zijn comfortabeler op de Weehoo dan in de Chariot voor haar.

We vliegen met Jet Airways en we verpakken de Weehoo als "fiets" in de originele doos bij vertrek. Fietsen vallen onder sportmateriaal en zijn gratis mee te nemen binnen de toegelaten kilo's (per persoon 2x23kg) bij de meeste maatschappijen.

Ik vind alleen dat er tussen de spacer van de koppeling en de zadelpen teveel speling zit. Daardoor is er nerveus links/rechts gewiebel. Ik ga een nieuwe spacer maken die perfect aansluit bij de zadelpen, dan zou dat opgelost moeten zijn.
Tot hiertoe vind ik de Weehoo zeer goed qua prijs/kwaliteit!

Misschien tot in Sri Lanka on the road 8)

Ben
mdw schreef:
ma 19 feb, 2018 16:14
Wij hebben enkele jaren 2 weehoo's gehad, nu nog maar 1, de oudste is 7 en dus te groot.
Heb er wel een een normale drager op gemonteerd zodat we er goede fietstassen konden aanhangen.

Dus ik vindt deze een aanrader!

Alleen hebben wij geen ervaring met de weehoo in het vliegtuig, sowieso niet met vliegtuigen trouwens.
Hallo mdw,
Zou het mogelijk zijn te laten weten welke drager je hebt gemonteerd, en eventueel enkele foto's te posten? Ik heb al zitten kijken maar volgens mij niet eenvoudig om een gewone drager te monteren?
Thanks!
Tuurlijk, ging eigenlijk best wel vlot.
Had voor de ene een tubus achterdrager voor 26" gebruikt (eigenlijk geen zicht, maar had deze liggen). Voor de andere had ik een - racktime fold it fix 20" - gekocht, deze past natuurlijk veel mooier.
Er moeten wel gaten geboord en getapt worden, anders gaat het niet.
Zal deze avond eens wat foto's maken om te laten zien.
@mdw, als je het hebt over een Weehoo van het nieuwe model (vierkante buis), wil je dan fotograferen hoe je het rekje hebt vastgemaakt aan de zijde van de ketting en buis?
Enkele jaren gereden met 2 Wheehoo's, één van de eerste serie (ronde buis), één van de derde serie (vierkante buis). Op de ronde een aluminium drager gemonteerd, op de vierkante (met éénzijdige wielophanging en een stuk lichter van gewicht) een stalen drager. Al naar gelang de soort vakantie plaatsten we twee 'gewone' achtertassen op de Wheehoo of twee voortassen.
Mijn zoon is nogal klein van stuk en kon totdat hij acht was prima achterop, fietste volop mee en we kwamen de Vaalserberg goed op met bagage. De Wheehoo met de ronde buis heb ik uiteindelijk zo'n 20cm verlengd, zodat er iemand mee kon die zelf nooit veel fietste maar wel lang en licht was.

Beide Wheehoo's staan overigens te koop, vragen via pb.
Bij deze een foto van de aangepaste drager.
IMG_20180227_212937.jpg
Ik heb dus twee gaatjes geboord en getapt.
@rix, hoe heb jij het rekje vastgemaakt op het model met de vierkante buis? Zou je daar foto’s van kunnen maken en uploaden. Ik heb er heel veel naar gezocht, maar kom er vooralsnog niet uit. Met name bij de zijde van de ketting en voor het wiel op de draagbuis.
We hebben vele jaren met de weehoo gereden.
Wel het eerste type.

onze ervaringen kan je hier lezen.

We hebben hem wel regelmatig in de auto en trein meegenomen, niet in een vliegtuig.
(Enkele bericht zijn wat verouder, zal ze weer bijwerken.)
Ik heb even wat fotootjes van beide I-go's gemaakt: http://igo.deruijter.be/.
Leuk, een topic over de Weehoo! Elders op het forum heb ik ook al wat zitten emmeren over mijn Weehoo, maar ik kom nog van alles tegen waar ik graag jullie ideeën voor wil inwinnen.

Inmiddels is dit de tweede Weehoo Igo Two die ik bezit. De eerste is overigens weer doorgeschoven naar een andere eigenaar. Het vorige model had een koppelstang met wat minder bolling, waardoor deze bij mijn 29” de band raakte. (Overigens die het nieuwe model dat ook al bijna, door de kleine framemaat van mijn mtb)

Wat ik me zo af en toe bij de Weehoo een beetje afvraag zijn de krachten die het uitoefent op zichzelf en de fiets. Welke toleranties hebben ze meegenomen in het ontwerp.. Het houdt allemaal prima hoor, maar ik beeld me altijd in hoeveel kracht er op sommige delen komt te staan. De nieuwste Weehoo heeft bijvoorbeeld een enkelzijdige wielophanging. Waarom? Handig voor te verwisselen bandjes, tuurlijk. Maar bij mijn 'Two' kunnen er twee kids op, en dan is ie ook nog bedoelt voor off-road gebruik, hobbelen en bobbelen tot je erbij neervalt. Dat lijkt toch een beetje de grens op te zoeken van het kunnen van het materiaal. Want voor zover ik de naafconstructie heb bekeken, is er weinig speciaals aan (niet zoals bijvoorbeeld Cannondale’s lefty’s met conische as).

En ook de torsikrachten op de zadelpen. Ik kan me zo voorstellen dat de zadelpen daar op den duur moe van wordt. Of denk ik dan te min over een alu zadelpennetje? Bij een testritje van mijn kampeersetup had ik bedacht om de spacing tussen fietsband en koppelstang nog wat de vergroten met een spacer (zoals op deze foto te zien is), dan heb ik iets mee clearance bij heuveltjes enzo, maar weet ook niet of dat zo’n goed idee is:
Afbeelding

Ik ben technisch redelijk onderlegd, maar het inschatten van materiaalsterkte is niet mn sterkste punt 8)

Meen ergens op het internet een nederlander zien rondrijden met een IGo Two waar hij een bob-yak vork op gemonteerd had ([url =https://lh3.googleusercontent.com/-8Ahp ... a84f8d15cf]Gevonden!..[/url]) . Lijkt me grote vooruitgang qua wendbaarheid op singeltracks, maar hoe verantwoord is dat, hangend op een 9mm QR as? (Zucht, was ik maar ingenieur.. :wink:)
Interessante vraag. Zo'n spacer hebben we ook moeten toepassen bij de Santos van mijn vriendin, vanwege de kleine frame-maat. Ik hoop dus maar gewoon dat de Ritchey-zadelpen het houdt. Bij mijn Santos gaat het wel goed. Inmiddels met onze Weehoo al tochten gemaakt maar nog niet heel ver. Bevalt tot nu toe prima en ons zoontje vindt het leuker dan de fietskar.