Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie met extra uitdaging, graag tips - Forum Wereldfietser

fietsvakantie met extra uitdaging, graag tips

Hoi vakantiegangers,

Heb je een tip voor een fietsvakantie met een kind met voedselallergieën? Tot nu toe alleen in Nederland fietsvakanties met hem gedaan, superleuk.
Zou wel eens naar het buitenland willen om te fietsen, in een land met veel natuurwinkels zoals ekoplaza, omdat we daar op aangewezen zijn. Uit eten kan niet. Ook noodmaaltijden meenemen geen optie vanwege die allergieën. Wie heeft hier ervaring mee en kan me een goede tip geven?

Alvast bedankt,
Anne
Zou Duitsland een uitdaging zijn qua fietsen? Met zo even googlen kom ik bijvoorbeeld deze serie winkels tegen. Ook in Berlijn is een keten van winkels en ik denk dat als je wat verder gaat zoeken je ook in andere delen van Duitsland eco- of bio-markten tegen gaat komen.

Veel succes met je zoektocht.
Even googlen op bio laden germany en je krijgt bijvoorbeeld dit overzicht;
https://utopia.de/0/produktguide/essen- ... permaerkte
Je hebt soms ook winkels met beperkt bio assortiment zoals supermarktketen REWE. Persoonlijk zoek ik in Duitsland liever de biologische winkels op die Demeter kwaliteit leveren. Biologisch-dynamische landbouw producten.
Zie https://www.demeter.de/ en http://stichtingdemeter.nl/organisatie/ ... nationaal/
Zie ook https://www.bioladen.de/start/
Zo zullen er nog vele andere opties zijn.
Ik weet niet precies wat voor tips je precies zoekt, dus aangezien voedingstips al gegeven zijn, misschien is voor fietsen met kinderen de Vennbahn een leuke route? Relatief makkelijk te fietsen.

Ik weet verder niet of "uit eten" ook een optie is, maar de menukaarten in Duitsland worden over het algemeen beter opgesteld zodat je vaak makkelijk kan zien welke ingrediënten er in zitten (afhankelijk van welke allergieën er spelen, maar gluten en lactose / vis e.d. worden eigenlijk wel altijd vermeld)
rockhopper schreef:
do 08 feb, 2018 01:21
Ik weet verder niet of "uit eten" ook een optie is, maar de menukaarten in Duitsland worden over het algemeen beter opgesteld zodat je vaak makkelijk kan zien welke ingrediënten er in zitten (afhankelijk van welke allergieën er spelen, maar gluten en lactose / vis e.d. worden eigenlijk wel altijd vermeld)
Geen idee of het verplicht is maar ze zijn er idd wel consequent in.

Verder heeft de Edeka (luxere supermarkt) een behoorlijke bio-afdeling, maar bijv. de Müller (drogist met ruim assortiment) ook. Misschien dat de websites wat meer duidelijkheid geven.
In Zwitserland is er veel biologisch eten in de supermarkten. Met name de landelijke keten Coop. Zwitserland is duur, maar biologisch is er veel gewoner. Het prijsverschil is dus minder groot als in Nederland, maar je bent nog wel duurder uit dan hier.
De Zwitsers hebben kwalitstief aardig voedsel en ik krijg de indruk dat ze aardig goede controle erop hebben. De hamvraag is natuurlijk waar je kind allergisch voor is.

Oh ja, in Zwitserland kan je fantastisch fietsen.

In kleine supermarktjes in bergdorpjes (vaak Migros) zijn het eerste biologische producten die niet meer aangeboden worden. Wel lokale groenten, aardappelen, fruit, vlees en zuivel.
dubbel
Biologisch heeft toch niks met allergie te maken? Kwestie van producten kopen waar de allergene niet in zitten, dat kan ook met 'gewoon' supermarkt eten..?
Matthieee schreef:
za 10 feb, 2018 07:17
Biologisch heeft toch niks met allergie te maken? Kwestie van producten kopen waar de allergene niet in zitten, dat kan ook met 'gewoon' supermarkt eten..?
Vraagstelster stelt "Zou wel eens naar het buitenland willen om te fietsen, in een land met veel natuurwinkels zoals ekoplaza, omdat we daar op aangewezen zijn. Uit eten kan niet. Ook noodmaaltijden meenemen geen optie vanwege die allergieën. "

Natuurwinkels zijn in traditionele zin niet de supermarkten. Die laatsten hebben soms wel een bescheiden hoekje met de meest verkochte biologische producten waar de meeste winst op behaald kan worden, maar hiermee een complete verantwoorde maaltijd bereiden met alle essentiële voedingsstoffen erin, is een ander verhaal.
Let maar eens op de etiketten wat je erop vind aan toegevoegde stoffen.
Verder kan iemand uiteraard een koemelk allergie hebben vanwege lactose dat ook in allerhande producten kan zitten, of gluten allergie (veel meel/graan soorten vallen hieronder), of een suiker/zoetstof allergie; let eens op hoeveel etiketten vermelding maken van suiker toegevoegd!
En dan heb je nog allerhande E-nummers (zwaar chemisch zoetstof gerelateerd), geringe resten van pesticiden (al zou ik hierover geen harde uitspraken willen doen), Ve-tsin; ook bekend onder vele andere benamingen zoals glutenminaat, E620, E621, E622; gistextract. En dan nog de AKO kleurstoffen om een product op te pimpen zoals E-102, E104, E107, E110, E122, E124. E128, E140, E151, E154 en E155 (het lijkt wel alsof je de benamingen van verkeerswegen nadert :) ).
En hiermee is vast niet alles gezegd.
Matthieee schreef:
za 10 feb, 2018 07:17
Biologisch heeft toch niks met allergie te maken? Kwestie van producten kopen waar de allergene niet in zitten, dat kan ook met 'gewoon' supermarkt eten..?
Klopt helemaal. Mijn ervaring is dat voorbereid voedsel uit biologische winkels een kortere en completere ingredientenlijst heeft. Wat eenvoudiger, minder toegevoegde ingrediënten en transparantere lijst.
Superbedankt voor de tips :D Leuk die tip voor de route in Duitsland. Ook leuk om te horen dat je in Zwitserland goed kan fietsen. En ook nog biologische supermarkten hebt.
Mijn zoon heeft een allergie voor suiker, conserveringsmiddel en smaakversterker (glutamaat) en soja. Dat betekent eigenlijk altijd alle etiketten lezen en met alleen boodschappen doen in gewone supermarkten komen we er net niet. Vandaar de biologische supermarkten (en zelfs daar is het oppassen omdat mononatriumglutamaat verstopt zit in het eten onder allerlei namen). Het is in Nederland al een zoektocht en een uitdaging. Dus helemaal in het buitenland met de fiets. Superspannend dus.

Uit eten kunnen we in Nederland ook bijna niet trouwens. Alleen bij Spirit in Rotterdam kan hij zonder problemen eten. Hij vindt het niet alleen superlekker, hij kan er bijna alles eten! Het is ook nog biologisch en vegetarisch. Mjammie. Maar daar hebben we op de fietstochten door kleine dorpjes en zo niets aan. Even naar de snackbar zit er niet in!
Het is een lastig probleem, vervelend en waarvoor begrip. Vergeet niet dat je in dan wel bij toeristische oorden vaak ook nog echte ambachtelijke voedselbedrijven hebt in het buitenland. Daarmee bedoel ik lokaal gemaakt zonder dat ze er allerlei onbekende troep in stoppen. Daar zou je ook nog het een en ander kunnen halen. Verder is er altijd een optie om wat meer dingen vanuit Nederland mee te nemen (of dicht bij de grens te blijven, eigenlijk ook erg leuk).

Maar ik ben geen diëtist en ik weet dus veel minder goed dan jijzelf wat wel en niet kan en wat goed werkt en wat niet.

In het geval van zelf meer spullen meenemen kan je nog een Bob Yak of ander aanhangwagentje overwegen. Je moet natuurlijk wel voor jezelf nagaan of het fietsen met zoveel gewicht/bagage wel leuk genoeg is. Ik lees graag of het uiteindelijk gelukt is en waar de reis naar toe gaat ;)
Bedankt voor het begrip rockhopper, een aanhangwagen is wel een idee. Alleen lastig als we met de trein terug willen. Je ziet het al, het is een echte uitdaging! Maar met de benzinebrander en de spiritusbrander hebben we een echte keuken bij ons! Zelf koken gaat prima. als we maar genoeg kunnen vinden wat mijn zoon kan eten. Vandaar mijn vraag natuurlijk, zijn er voldoende biologische winkels in het buitenland. In Duitsland kennelijk wel. Dat is mooi. Heb je trouwens de limesroute al eens gedaan? dan kan ik richting Duitsland fietsen met mijn zoon en dan kijken of het te doen is met het eten. zo niet pakken we gewoon een route in Nederland. Is die limesroute goed bewegwijzerd?
Anne Gies schreef:
vr 16 mar, 2018 16:26
Bedankt voor het begrip rockhopper, een aanhangwagen is wel een idee. Alleen lastig als we met de trein terug willen.
Er is een aanhangwagen die je als handbagage mee kan nemen. Deze mag dan mee in de trein, het is immers een normale tas dan.
https://www.bever.nl/p/radical-design-f ... olour=1438
Je zult dan wel de wielen er even vanaf moeten halen maar die passen in de tas en er zit een draagriem bij, het is een prijzig apparaat maar wel zeer degelijk en multifunctioneel. Waarschijnlijk wel ergens te vinden in de verhuur of tweedehands mocht je deze willen proberen.
Ik zie er toevallig eentje op MP https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr (maar ik zou onderhandelen voor een lagere prijs)

En hier is de optie voor verhuur:
https://www.radicaldesign.nl/fietskarre ... kking.html

Overigens is het in Scandinavie ook redelijk goed geregeld met weergave op menu's en in restaurants, alleen buiten Denemarken kunnen de winkels verder uit elkaar liggen, zeker in Noorwegen. Geen idee hoe het met biologische winkels zit, dat zit echt buiten mijn kennisveld, ik kan ze nog net in mijn stad vinden maar daar houdt het mee op.

Ik heb geen ervaring met de Limes route, maar er is een mooie site waar je vragen kan stellen en info kan vinden bij de europa vrienden: https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute en ongetwijfeld zijn er hier mensen die het wel gereden hebben.
De Limes is op de toeristische delen (langs de Donau) bewegwijzerd, maar op andere plekken zeker niet. Maar alleen met een boekje is het al goed te doen: gewoon de Donou en de Rijn volgen. En je kunt de track zo in je mobiel stoppen.
De Limesroute is, op enkele stukken in langs de Rijn in het begin uitstekend geplaveid, goed te befietsen en over het algemeen niet te missen: gewoon langs het water blijven rijden. Wij deden dat vorig jaar en vonden veel stukken ervan erg mooi. Voor campings waar wij verbleven en prijzen die wij ervoor betaalden: ( https://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/2017/09/ ). Wij volgden de tracks van de Europafietsers.
Voor ons het meenemen van een aanhanger /fietskar nooit een probleem geweest in de trein. Duitsland niet en in Nederland ook niet. Volgens de kaartjesverkoper van de NS mag er niets. In de praktijk hielpen conducteurs ons enthousiast mee, met als resultaat dat wij wat ongemakkelijk achter alle mensen aanliepen die onze fietsen en bagage meesjouwden :)
redmiller schreef:
za 17 mar, 2018 10:13
Voor ons het meenemen van een aanhanger /fietskar nooit een probleem geweest in de trein. Duitsland niet en in Nederland ook niet. Volgens de kaartjesverkoper van de NS mag er niets. In de praktijk hielpen conducteurs ons enthousiast mee, met als resultaat dat wij wat ongemakkelijk achter alle mensen aanliepen die onze fietsen en bagage meesjouwden :)
Gelukkig werkt het vaak zo, maar je kan ook pech hebben helaas. Als je moeilijke personen tegenkomt kan je wel geweigerd worden en er moet ook plek zijn in de trein. Bij veel plek doet niemand moeilijk, dus reizen tijdens de minder populaire tijdens helpt dan ook. En altijd vriendelijk zijn natuurlijk.
Kaartjesverkopers hebben meestal nog nooit een trein gezien en volgen gewoon het "val me niet lastig met moeilijke vragen" schema 8)
:D Wauw die fietskar is echt te gek. Kan als rugzak, schoudertas! Dank voor de tip, geweldig dat ie ook te huur is. Zoiets met een heleboel eten erin voor mijn allergische zoon, zou een oplossing kunnen zijn. En dan de rest van de bepakking nog natuurlijk (lowriders, achtertassen en ding met tent achterop) dat wordt wel heel veel, zal ik nog vooruit komen???
Leuk die blog over de limesroute. Heb het met veel belangstelling gelezen. Lijkt me een geweldige tocht.
We zijn ook wel vaker met de trein terug gegaan met de fiets en bagage. Maar alleen nog in Nederland. Altijd een gedoe. Vanuit Harlingen konden we nog net mee en er stonden zelfs mensen in de wc van de ariva! Het zou fijn zijn als de NS weer van die mooie fietswagons zouden inzetten (zoals ze vroeger kennelijk deden).
Thanks voor alle tips.