Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets + kar - Forum Wereldfietser

Fiets + kar

Wij zijn in het bezit van een nordisk tent maar deze heeft een gewicht van 17kg en is niet de tent die je gemakkelijk opzet en afbreekt. Dit hebben we mogen ondervinden tijdens onze reis naar Italie. Zijn er uit jullie ervaringen tenten die:

1) Goed zitten qua gewicht (voor 5 personen --> 2 volw en 3 kids (9-7-5j)

2) Een beetje ruimte bied bij regenweer (ook als stockage voor zakken)

3) Niet al te duur is (budget +-500€)

Om een idee te geven welke tenten ik wel zie zitten maar te klein of te duur zijn. Tipitenten, tunneltent lowland multinova (is zeer interessant wegens moduleerbaar --> kinderen kunnen als ze ouder zijn apart slapen).

Kan je voor de leeftijden (zie hierboven) de kinderen in een aparte tent leggen of raden jullie toch aan om samen te slapen?



Bijkomend was ik naar een bagagekar aan het kijken. Mijn voorkeur gaat naar bob yak of topeak trailer omdat deze voorzien van een waterdichte tas. De radical cyclone is dan weer superhandig vanwege bagazak -> rugzak --> trolley. Het enige nadeel is de niet waterdichte zak maar gebruik van regenhoes (--> enige die ervaring hebben met opspattend water op de zak of is hij niet waterdicht vanwege de rits?) Bijkomend is de cyclone voorzien van 2 wielen dat de kar stabiel maakt als je de fiets parkeert.



Alvast bedankt voor jullie ervaringen.





Ps: Het is de bedoelingen om de vennbahn in 4 dagen af te leggen.
Mijn tip zou zijn zoek naar tenten waar de oudste 2 in kunnen slapen en een tent voor jullie met de jongste. Een tunneltent is hiervoor misschien het handigste dan kun je ze met de openingen naar elkaar toe zetten. Echter of dat mogelijk is binnen jullie budget ... geen idee.
Als het allemaal in 1 tent moet? Vango Omega 500XL, dat past binnen het budget en is nog wel op je bagagedrager te proppen (8,5kg). Voordeel is een zee van ruimte.

Voor twee losse tenten zou ik gezien je budget ook kijken bij Vango. Twee Nova of Tempest tentjes zal samen zo'n 5.5 kg zijn (6kg als je voor 2x 3 gaat).

Betreft beschutte leef ruimte? Een 4x4 tarp van DD Tarp kost 62,-
Die oudste twee zullen vast liever ineen eigen tentje slapen (of anders alleen de oudste). Neem een ruime tunneltent voor jullie zelf en een kind, dan heb je ook nog wat ruimte voor bagage en om er eventueel samen in te zitten als het wat regent. Zie hier voor nog wat algemene informatie (ik zal die binnenkort weer gaan updaten): https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2017-1.pdf
Wij hadden een Challenge tweewieler bagagekar (een voorloper van de Radical, maar met losse Ortlieb tas). Dat beviel prima. Tweewielers zijn met veel bagage wat stabieler.
Hier ook een Birdland Supernova, mijn ouders zijn met de tweede bezig. Erg tevreden over de tent alhoewel er ook een paar kleine puntjes zijn aan de tent waar ik niet tevreden over ben.

Bij het opzetten moeten de stokken in een soort 'potjes' geklikt worden dit is redelijk ingewikkeld. Dit was niet zo bij de vorige tent.
Voor de voordeur zit een deur van gaas met een dubbele rits dus je moet en de voordeur en het gaas open maken om naar binnen te gaan. De voordeur (het gaas!) hebben mijn ouders er al uitgeknipt dus dat is eenvoudig op te lossen.

Af en toe als we op een camping staan met veel fietsers schaam ik me een beetje over de grootte van mijn tent, met zijn tweeen zoveel ruimte terwijl allerlei mensen opgevouwen liggen in superkleine tentjes.


Voor mij zijn de voordelen veel groter,
Ik zit elke keer in de tent en denkt "wat een kathedraal' de fiets kan zelfs in de voortent liggen, koken ik al helemaal geen probleem in deze tent. De bergruimte achter is fantastisch. En als we in Nederland fietsen gaat de "tarp' mee en kunnen we heerlijk onder een afdakje zitten.

Als kind ging ik met mijn ouders fietsen en al snel kregen mijn zus met zijn tweeeen een eigen tent, wat een avontuur! Op een gegeven moment mochten mijn zus en ik alleen staan, dus aan de andere kant van de camping en we kregen zakgeld waar we zelf eten van moesten kopen. Toen we toe waren aan een volgende kregen mijn zus en ik allebei een eigen tent.

Nog wel de volgende kanttekening; mijn pa was een paar maanden geleden bij Birdland omdat hij een nieuw 'stokdeel' wilde hebben. Ze gaven aan de supernova niet meer te maken omdat ze niet kunnen concureren met de Chinezen. Dat zou een groot verlies zijn :(

De tent was vorig jaar trouwens het goedoopst te krijgen bij kampeermarkt (fysieke winkel = leuk)
Alvast bedankt voor info.

Na contact met een tentenwinkel hebben ze ons aangeraden om toch naar 2 tenten te gaan. In een 2-3 configuratie. De jongens zijn oud genoeg om apart te slapen en de 2 tenten kunnen dmv een Tarp met elkaar verbonden worden.
Hij raadde ons ook om de jongens in een goedkopere tent te leggen (merk vaude).
Voor de ouders en onze jongste telg de lichtgewicht tenten te bekijken (nordisk).
In de komende maanden zullen er weer een aantal tenten exposities zijn waar je alles kan bekijken. Zeker aan te raden.

Qua kar zou ik gaan voor stabiliteit en wordt het dus de radicale cyclone.

Maarten
Wij hebben ook een tarp gehad om eventueel tussen de tenten te spannen, maar vonden het onhandig gedoe. Ik zou eerder de familie tent een maatje groter nemen, daar heb je denk ik in de praktijk meer aan. Tenten die je als de tenten naast elkaar staan met de ingangen pal tegenover elkaar kunt zetten zijn ook handig als het wat minder goed weer is.
Nackaerm schreef:
zo 14 jan, 2018 12:49
Hij raadde ons ook om de jongens in een goedkopere tent te leggen (merk vaude).
Voor de ouders en onze jongste telg de lichtgewicht tenten te bekijken (nordisk).
*Voorzichtig*
Vaude vind ik (heel erg!) duur voor wat het biedt tegenover een Eureka, Robens, Vango of Decathlon. Als je dan toch in dat prijssegment wil kijken kan je ook naar de MSR range kijken, die staat erg hoog aangeschreven.
Vaude heeft ook heel betaalbare nette tenten zoals deze voor 160 euro: https://www.futurumshop.nl/vaude-campo- ... tent.phtml
Ik ben erg blij met deze 'kerk' https://www.bever.nl/p/vango-nova-200-t ... olour=2998
Ik heb een aantal haringen vervangen voor sterkere lichtgewicht. De binnentent en het grondzeiltje van het voortentje blijven er altijd in. De zak heeft 2 spanbanden en daarmee maak ik hem vast om mijn achterrek.
Het is een fijn tentje voor het voorjaar en najaar en de zomer in de Ardennen. Door het dichte doek van de binnentent heb je minder last van condens. Ook zijn vorm is gunstig, zodat het langs het doek naar beneden rolt.
Zet hem het liefst een beetje in de wind en niet strak langs de heg, zodat hij beter ventileert.

Je krijgt veel tent voor je geld, zoals elastieken, zeiltje in de voortent, elastieken en hoogte.
Hebben jullie ervaring met Robens?
Dit lijkt me een supertent. 1 nadeel het gewicht.
https://www.outdoorxl.be/robens-green-c ... PgQAvD_BwE
Als je zoekt naar een prima verhouding ruimte/prijs, dan kun je ook het ruime gamma van Decathlon bekijken. Dat het niet de beste tenten zijn, is evident, maar dat kan onmogelijk voor die prijs. Het is ook geen rommel en het aanbod is groot.
Met de Radical Cyclone (versie I) heb ik ook al ruim ervaring. De tas zelf is bestand tegen druppels, maar zeker niet waterdicht. De stof is hier te licht voor. Ik kocht er jaren geleden om die reden de regenhoes bij. Die is erg licht en waterdicht, maar ook kwetsbaar en de opvallende fluogroene kleur was na enkele weken in midden-Frankrijk helemaal vervaald. Volgens Radical is dat normaal met die kleur. Verder doet de hoes zijn werk naar behoren.
Al bij al ben ik er wel tevreden over.
Op de beurs in Utrecht stond Decathlon met een naar ik begreep nieuwe series 'ultralight' tenten. Die zagen er best netjes uit, en de prijs was echt prima. Ik zou dat misschien niet doen in noord Noorwegen, maar in bijvoorbeeld Frankrijk?