Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kampeeruitrusting baby? - Forum Wereldfietser

kampeeruitrusting baby?

Hoe slapen jullie kindjes?
Mijn kindje is een half jaar oud. Ik ga begin september kamperen.
Hebben jullie tips voor matrasjes en slaapzakjes of andere handige kampeerspullen?
Ons zoontje is 8 maanden en wij nemen mee:
- Deryan tentje. Staat in de voortent van onze Nallo GT
- Thermarest matje van 120 cm lang voor onder het tentje of voor tussen ons in.
- Regentuinbroek
- Slaapzakje en extra deken indien kans op koude nachten

Nog meer uiteraard, maar dit kan ik nu zo snel bedenken.

Groet,
Tim
mij schiet zo te binnen: gebruik een fleecedeken om op te vouwen tot een zacht en warm 'matrasje' of 'bedbodempje'. weegt bijna niks en erg allround bruikbaar. wel even opletten dat de kleine er niet al woelend of draaiend in komt te liggen (verstikkend).
ook een optie (maar dat moet je als ouder wel willen): inbakeren met een lakentje (fleece is dan al snel (veel) te warm) en op een fleece-ondergrond leggen. inbakeren begrenst en steunt het kind, vinden sommigen. anderen vinden het te knevelend.
groet! hoogframe
In een Deryan tentje van marktplaats! Er zit een selfinflateble matje aan de onderzijde (bij ons hartstikke lek, maar dat maakt eigenlijk helemaal niet uit). In het tentje leggen we op de bodem een schapenvachtje. Zijn dekbedje met als aanvulling een slaapzakje bleken bij een buitentemperatuur van 5 graden te warm. Het wordt namelijk in die tentjes als snel meerdere graden warmer. Inmiddels is hij een peuter, maar ligt nog graag in de baby versie en om te voorkomen dat hij het ritsje open peutert doen we er tot zijn eigen tevredenheid een slotje op.

Kortom, als je in september Nederland blijft hoef je weinig laagjes van kleertjes en dekentjes aan toe te voegen, omdat het gaas van het tentje al veel warme lucht vast houdt.
Wij gebruiken ook zo'n Deryan tentje voor in de voortent, ook van Marktplaats.
Een zelfopblazend matje zit er in en binnenin nog een dekje. Verder een slaapzakje zoals we dat thuis ook gebruiken. In mei hebben we wel een wat dikker model slaapzak gebruikt waar de mouwen zo nodig afgeritst konden worden. Een laken kwam van pas om over het kleine Deryantentje te leggen (voor afscherming).

Verder in het algemeen heel handig: een picknickkleed met plastic onderlaag. Kan als extra isolatielaag onder het tentje gebruikt worden.
Hier geen Deryan tentje maar een Tatteljee reiswiegje. Daar doen we nu al drie jaar mee. Met temperaturen 's nachts rond het vriespunt had hij het in z'n slaapzak met mouwtjes en een mutsje op, en een extra dekentje een stuk warmer dan wij!

Ze hebben niet veel nodig - behalve aandacht, geduld en een gezonde dosis knuffels!
Ik heb voor mijn kleinkind zelf iets gemaakt waar een termarestmatje in kan. Op de hoeken heb ik deelbare ritsen gezet. Er ontstaat dan een soort wiegje. Mag je zo komen halen, onze kleinkinderen passen er niet meer in. Fietsgroet Emmie
wij legden onze kleinste altijd in een winterslaapzak. Zo'n zak die je van achter dichtritst..
Kou komt vooral van onderen. Wij hadden een geleend Tatteljee wiegje. Hou het vooral heel goed in de gaten, want bij zulke kleine kinderen gaat het snel fout als het fout gaat, en zes maanden is erg jong. Zorg dus ook dat je het telefoonnummer van de lokale arts bij de hand hebt.
Het is al weer wat jaartjes geleden, maar wij hebben goede ervaringen met de reiswieg van Tatteljee. Kou trekt vaak van de grond op naar boven. Met een goede selfinflatable isomat erin hou je de kou weg. Dan legden wij onze kleine op een zacht fleecedekentje en vervolgens in een babyslaapzakje met een donzen dekbedje erover.

Ging prima...maar houd de boel goed in de gaten, want zulke kleintjes kunnen niet aangeven of ze het warm genoeg of te warm hebben.
Wij gebruiken ook een tentje van Deryan. Het slaapzakje wat daarbij zit was geen succes. Dat werd zo ongelofelijk klam! Het lijkt wel een vochtslurper. Daarom maar wat geïmproviseerd met een opgevouwen dekbedovertrek als binnenmatrasje (tentje heeft een inschuifmatrasje zodat je kindje op de bodem van het tentje ligt. Die bodem is niet van een lekker materiaal om op te slapen) en haar gewone slaapzakjes gebruikt. Voor de koude nachten hadden we een mummyslaapzak van Fjall Raven. Daar wilde onze dochter echter niet in slapen. Dat hebben we opgelost met mijn donsjasje waar ze wel lekker warm onder lag.

Verder liggen wij altijd onder een slaapzak met de matjes dicht tegen elkaar aan. Ze heeft ook lekker tussen ons in gelegen.

Maarten
Fiedefiets, ga je kamperen of fietskamperen? Wij gingen drie jaar terug, toen de onze een half jaar was, "normaal" kamperen, gewoon om te kijken wat werkt en wat niet. Dus een grote tent met een campingbedje, en een tikkie meer comfort. Toen wel allerlei dagtochten met fiets en aanhanger gemaakt.

Het jaar erop meteen fullswing écht fietskamperen in Frankrijk, en vorig jaar Corsica. Ik vermoed dat het volgend jaar weer een recept met een gewone tent wordt, en fietsen mee. Want de kleine man vindt het niet zo leuk meer om hele einden in de kar te zitten (vond-ie vorig jaar al minder leuk).

Wees erop voorbereid dat je wel eens niet exact kunt doen en laten wat je had gepland;)!
Wij zijn een keer gaan fietsen met onze dochter van toen 4 maand oud.

Ik herinner me vooral dat het Deryan tentje toen heel handig was, vooral overdag.
's Nachts sliep de dochter toen gewoon bij in de tent in een apart slaapzakje, bij op onze eigen matjes.
Travelmaster schreef:Fiedefiets, ga je kamperen of fietskamperen? Wij gingen drie jaar terug, toen de onze een half jaar was, "normaal" kamperen, gewoon om te kijken wat werkt en wat niet. Dus een grote tent met een campingbedje, en een tikkie meer comfort. Toen wel allerlei dagtochten met fiets en aanhanger gemaakt.

Het jaar erop meteen fullswing écht fietskamperen in Frankrijk, en vorig jaar Corsica. Ik vermoed dat het volgend jaar weer een recept met een gewone tent wordt, en fietsen mee. Want de kleine man vindt het niet zo leuk meer om hele einden in de kar te zitten (vond-ie vorig jaar al minder leuk).

Wees erop voorbereid dat je wel eens niet exact kunt doen en laten wat je had gepland;)!
Heh, bij ons ging het al "mis" bij het proef kamperen.... We hadden een knal van een trekkerstent gekocht, het jaar daarop zouden we Duitsland door fietsen. Maar met die nieuwe tent wilden we allemaal wel een dagje kamperen (kinderen stonden te stuiteren bij het idee). Op goed geluk een camping op twee uurtjes fietsen geprikt... (nu blijkt was die keuze een bizarre mazzel, bij families zeer hoog aangeschreven camping).

Het was een grote maar fijne familie camping (netjes, veel groen en zandbakken maar niet met een zwembad of zo). Dus wij zetten de tent op, kinderen gaan wat zwerven. Twee uur later twee modderkindjes geplukt uit de zandbak. Na een snel hapje snel weer terug naar hun vriendjes en bij de schemering moesten we ze weer uit de prut vissen. Volgende dag kinderen met diepe snikken in de kar, we gingen weer naar huis.

Kamperen geslaagd... maar de kinderen willen veel liever een week rommelen met vriendjes dan mee te worden gesleept in de kar. Toen hebben vrouwlief en ik een avondje gepraat over wat we wilden... onze wil doorzetten en gaan trekken of de plannen omgooien en te gaan standplaats kamperen (op de fiets, we hebben geen auto). Omdat je ze toch lekker de hele dag kwijt bent is het heel erg ontspannend en kan pappa of mamma desnoods zelf een paar uur sporten terwijl de ander een boekje leest.

De laatste optie won, dus wij staan nu 2x per jaar met onze trekkerstent tussen de sleurhutten en giga koepeltenten. :oops:

Uiteraard is dat met een baby/peuter geen probleem, die hebben genoeg aan pappa en mamma, maar het is illustratief dat je misschien heel anders gaat vakantie vieren dan dat je in je hoof hebt. En hoewel dat voor iedereen anders zal zijn... wij vinden dat eigenlijk helemaal prima.
Mooie reactie Loknor! Het fietsen moet geen must worden!
Wij fietsen (nog) wel met onze drie kinderen. Ze fietsen steeds meer zelf dat is toch anders dan in een kar o.i.d.
Maar ik snap helemaal wat je bedoelt; het is voor de kinderen ook zo lekker om even met alleen andere kinderen te spelen en niet steeds met ouders te hoeven fietsen.
Wij zoeken hier naar de ideale combinatie van fietsen en camping-spelen. Ik vind voor onszelf het fietsen nu ze wat meer zelf fietsen trouwen wat pittiger worden; het soms drukke verkeer of tractoren in combinatie met kinderen geeft mij soms stress. Je moet ontzettend opletten, scherp en voorzichtig zijn.

Ik kwam een x op een site van, ik geloof een Belgisch of Spaans stel, dat met een dochter zes jaar had rondgereden. Het kind zat bijna dagelijks in een fietskar. Hoewel ik ergens heel knap vind van de ouders, vond ik zelf (ieder zijn ding hoor!) echt niet kunnen om een kind uren in een kar te zetten elke dag.
Maar deze familie vind ik dan wel weer heel knaphttps://thecyclingfamily.com/.
Al vraag ik mij dan wel af hoe gaat dat met zelf spelen van de kinderen?
" Die kinderen" moeten niet zo zeuren. Pa en ma werken het hele jaar hard voor hun school, hun mobiel, hun sport en noem maar op. Die 2 of 3 weekjes per jaar moeten ze dan maar met vaders en moeders op stap. Kom op zeg!
gios schreef:" Die kinderen" moeten niet zo zeuren. Pa en ma werken het hele jaar hard voor hun school, hun mobiel, hun sport en noem maar op. Die 2 of 3 weekjes per jaar moeten ze dan maar met vaders en moeders op stap. Kom op zeg!
Tsja.. iedereen staat daar anders in, dat andere mensen andere keuzes maken is wat mij betreft prima :D
Wij zijn de eerste keer toen onze dochter 9 maanden was met een geleende bungalowtent gegaan. Dat beviel niet erg: teveel zooi mee, dus onoverzichtelijke chaos, en toch saai. Het jaar daarop zijn we een tocht door Nederland gaan maken, en onze dochter van anderhalf vond het super leuk, inclusief het trekken (camping zoeken, camping zoeken was haar kreet). Van Haarlem naar Groninge, via de Waddenielanden, dus met leuke boodtochtjes (o.a. heel spannend o.a. Texel naar de Vliehors). We fietsten ruwweg om de andere dag, en de dagafstanden waren iets van 30-40 km. Toen zij vijf was en haar jongere broertje net 3 zijn we voor het eerst verder op stap gegaan: Benjaminse naar Rome, het eerste stuk van Maastricht naar Luxemburg, ook weer om de andere dag zo'n 30-40 km. We hadden een mtb tandem met lagere achterkant, en Willemijn zat daar als een prinses achterop, wat haar een grote verantwoordelijkheid gaf. De afkeer van het trekken kwam eigenlijk pas later.