Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar zijn mooie waar het redelijk vlak is om met kindeen te fietsen - Forum Wereldfietser

Waar zijn mooie waar het redelijk vlak is om met kindeen te fietsen

Hallo wij willen voor een tijd gaan reizen met de camper en nemen dan fietsen mee naar Frankrijk, Duitsland, Italie, spanje en Portugal er na misschien ook richting griekenland en corsica.

Is het goed te doen om met kids van 5 en 8 jaar daar te fietsen? (of is het gewoon overal te druk of te steil)
die van 8 kan echt goed fietsen en houd van uitdaging die van 5 fiets niet zelf maar wel achter de follow me en dan doet hij gerust 25 a 30 km.

Ik hoor heel graag ideeen van daar is het zo mooi en moet je geweest zijn en is ook goed te doen met kids.

Groet Angela
:idea: Een schat aan ervaring is te vinden op de Facebook groep; fietsvakntie met kinderen
elephantus schreef:.....met de camper en nemen dan fietsen mee naar Frankrijk, Duitsland, Italie, spanje en Portugal er na misschien ook richting griekenland en corsica.

Is het goed te doen om met kids van 5 en 8 jaar daar te fietsen? (of is het gewoon overal te druk of te steil)....
Zowel in Frankrijk, Duitsland, Italie, spanje en Portugal, alsook griekenland en corsica is het goed te doen om met kids van 5 en 8 jaar te fietsen: het is niet overal te druk of te steil.

Groet, Tom.
Tom vds schreef:
elephantus schreef:.....met de camper en nemen dan fietsen mee naar Frankrijk, Duitsland, Italie, spanje en Portugal er na misschien ook richting griekenland en corsica.

Is het goed te doen om met kids van 5 en 8 jaar daar te fietsen? (of is het gewoon overal te druk of te steil)....
Zowel in Frankrijk, Duitsland, Italie, spanje en Portugal, alsook griekenland en corsica is het goed te doen om met kids van 5 en 8 jaar te fietsen: het is niet overal te druk of te steil.

Groet, Tom.
Dat is fijn om te horen, het lijkt mij zo gaaf maar zou zonde zijn als de fietsen mee zijn en er zijn bijna geen mogelijkheden.
Heb je ideeen voor plekken van daar is het zo mooi en vlak?

Ik hoor heel graag ervaringen :-)

Groet Angela
misschien is het een idee om je te richten op 'langs waterwegen'. dus niet een grillige kustlijn met op en af, maar langs een rivier of rond een meer.
en in Google-maps (en andere programma) kun je van routes direct een hoogteprofiel zien.
(in NL laat Google-maps vaak geen hoogteprofiel zien, maar staat er 'overwegend vlak' en dan is het prima qua hoogteverschillen)
succes! hoogframe
Ik heb ervaringen in Duitsland, waar je inderdaad relatief vlak kunt fietsen langs de rivieren en riviertjes. Heerlijk, rustig, mooi en over het algemeen veel campings. De Ahr, de Ruhr, en als je drukker niet erg vindt, de Moezel.
Zomaar wat ideetjes:
In Frankrijk langs de kanalen, niet te druk, niet te steil, en vaak mooie/goede paden: http://www.voiesvertes.com
In Duitsland: laat je verrassen in NRW. Het Ruhrgebied klinkt niet aantrekkelijk, maar is echt heel verrassend. Bijvoorbeeld de Route der Industriekultuur. Volop musea (ook voor kids), en historie. Goede fietsroutes.
Portugal: de Algarve en Alentejo. Bijna net zo vlak als.... (glooiend, heuvels).

Groet, Tom.
Ik fiets nu de Velodysee in Frankrijk. En hier fietsen ontzettend veel gezinnen. In fietskarren of op eigen fietsen. Het is vlak en veel autovrij. Voor kinderen zijn er veel plekken om zich te vermaken. Strand, speeltuin e.d. Je moet wel wat tegen drukte kunnen.
Corsica zou ik niet doen. Het binnenland en de westkust ( waar het mooi is) is zwaar fietsen; de oost- en zuidkant is vlak en het domein van badgasten. Druk en niet erg interessant.

Frankrijk is altijd goed. Daar zijn genoeg redelijk vlakke en mooie delen. Loirestreek bijvoorbeeld.


Italië zou ik persoonlijk niet als eerste fietsvakantie doen. Italianen zijn soms wat onbesuisd op de weg ;) als ze je zien en er is ruimte dan gaat het best goed. Als één van deze factoren ontbreekt.... Qua wegpiratenfactor staat Italië wat mij betreft boven Frankrijk en Spanje.

Spanje ben ik qua fietsen alleen in Andalusië geweest en dat is erg steil en zwaar. Tenzij je aan de kust blijft en dat is druk en saai...
Wij zijn net een week terug van onze fietsvakantie. Onze jongste is 10 jaar.

De eerste 5 dagen een stukje van de Schwarzwald Radweg en Murgtal Radweg van noord naar zuid gefietst. Dit is voornamelijk veel klimwerk (stroomopwaarts langs de Murg) en best heel pittig om te doen, hoewel onze jongens van 18 en 10 samen vaak vooruit fietsten en bovenaan op ons stonden te wachten. Ze kregen van wielrenners een keer een opgestoken duim, wat natuurlijk een mooi gebaar is voor die knapen.
Met kleine kinderen is de Murgtal Radweg alleen stroomafwaarts aan te raden.

Daarna zijn we een stuk met de trein verder gereisd naar Weil am Rhein. Vervolgens vanaf Basel via de Franse kant van de Rijn naar Strasbourg gefietst, de Rijn overgestoken en vanaf Kehl tot aan Xanten aan de Duitse kant van de Rijn en de laatste dag een etappe afgelegd van 100 km naar huis.

Onze etappes varieerden van 45 tot 85 km per dag met een uitschieter naar beneden van 35 km en een uitschieter naar boven van 100 km.

Als tip voor leuke tripjes: Van Basel tot Strassbourg, maar ook verder stroomopwaarts kun je langs beide kanten van de Rijn fietsen. Gezien het aantal pontjes (Rheinfähre) lijkt me het gemakkelijk om een soort van rondje te kunnen fietsen. Stukje Franse kant, pontje nemen, stukje Duitse kant en pontje weer terug naar de Franse kant (of andersom en in Duitsland beginnen). Of anders een stukje langs de Rijn en via een gedeelte landinwaarts het rondje terug maken.

Het behoorlijk vlak, dus met (kleine) kinderen goed te doen.
Behalve vlak vs klimmen is vooral de aanwezigheid van rustige weggetjes van belang. Hier kunnen de vele kant en klare fietsroutes uitkomst bieden. Zie o.a. https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... t-fietsweb maar er zijn ook veel lokale routes.