Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spatbord voor mountainbike met fietskar - Forum Wereldfietser

spatbord voor mountainbike met fietskar

hallo,
Ik zoek een lang spatbord voor bevestiging aan mijn mountainbike, zodat er geen zand en steentjes in de kinderkar spatten. Met nat weer houdt het regenzeiltje dit tegen, maar met mooi weer is de kar open.

Iemand tips/ ervaring?
Dat gaat niet lukken weet ik uit ervaring. Je zou kunnen proberen zo'n spatlapje eraan te maken maar verder hou je helaas opspattende rommel de kar in
Een spatbord gaat niet helpen kan ik uit ervaring zeggen. Bij mooi weer toch nog het vliegengaas altijd dicht...
bij een 26 inch mountainbike kan het wel. Mijn man heeft zijn mtb met SKS spatborden voor brede banden uitgerust toen hij er met een BOB-Yak heeft gereden. Maar of de spatborden voldoende helpen tegen opspattend vuil kan ik zeggen.
Spatborden kan wel meestal maar het werkt niet voor opspatten in de kar
Het droge materiaal dat van de MTB wielen los komt zijn meestal steentjes. Ze laten los in richting van de raaklijn aan het wiel (stippellijnen in bijgaand plaatje). Om een aangekoppelde trailer te beschermen moet je een spatlap hebben die je op een laag punt dicht bij het achterwiel kunt bevestigen (ongeveer op dezelfde hoogte als de bekende spatlap bij het voorwiel).
Afbeelding
je wilt een lang spatbord... je hebt tegenwoordig (weer) lange spatborden, longboards, maar die zie ik alleen voor wielmaat 28inch....
je kunt wel een spatbord verlengen, door er een ander stuk spatbord (van een kapot spatbord of zo) aan vast te zetten. een soort 'spatbord-transplantatie'. overigens ding ik hiermee graag mee naar een eervolle vermelding bij de verkiezing van het fietswoord van 2017 ! :D

ik heb dit op mijn stadsfiets gedaan toen ik met de add-bike aankoppelfiets reed en het kind niet wilde onder spetteren (en geen set lange spatborden wilde kopen en een oud stuk spatbord over had (er sneuvelt wel eens iets...)). en je kunt een gescheurd plastic spatbord zo repareren.

men neme een stukje (kunststof spatbord. men laat dit een paar cm overlappen met het bestaande spatbord. men maakt er met de gaatjestang aan beide kanten en in beide delen een gaatje in. men verbindt dit met tie-wraps. en klaar is de spatbordverlenging door middel van een stukje getransplanteerd oud spatbord.
het klinkt erg 'houtje-touwje', maar het werkt al jaren prima. (ik zie het als nuttig hergebruik)

Afbeelding
Afbeelding

aan de voorkant van je achterspatbord een stuk er aan zetten, zodat het spatbord als het ware een stuk achterover kantelt en achter lager eindigt, werkt ook prima.

Afbeelding
Afbeelding

wat ook goed bevalt is het verlengen van de plastic spatlap (een eindlipje an het spatbord) met een spatlap van een oud stuk kinderlaars, ook vastgezet met tie-wraps. hierdoor komt er veel minder vocht en vuil van het voorwiel op de bracket.

Afbeelding
groet! hoogframe
SKS heeft veel lange en kortere spatborden, ook voor 26-29" MTB. Vaak zit bij de lange brede spatborden de velgrem in de weg.
De beste bescherming heb je nog van een breed en lang spatbord, in combinatie met een lange spatlap. Gilles Berthoud heeft heel goede lange spatborden, voor allerlei wielmaten. Bevestigen is een hele klus. Je hebt natuurlijk wel bevestigingspunten op de fiets nodig.
hoogframe schreef:je wilt een lang spatbord... je hebt tegenwoordig (weer) lange spatborden, longboards, maar die zie ik alleen voor wielmaat 28inch....
Die buigen wel mee bij bevestigen op een 26 inch fiets, wel op de breedte letten.
Bedankt Kiek, Math en hoogframe, Jur en Wim voor de nuttige tips, foto's en afbeeldingen!
Daar heb ik wat aan.
Aan de eervolle vermelding kan ik je niet helpen, maar wie weet komt 'ie zomaar een keer voorbij als 'De tip' in het tijdschrift de wereldfietser!

Ik ken een handige fietsenmaker die ook erg goed kan improviseren, hij heeft op mijn moederfiets ook een langer spatbord passend gemaakt en ik ga voor die fiets nog een verlenging maken van het originele spatbord. Want het muskietennet helpt niet tegen zand en kleine troepjes!

Voor de mtb heb ik nu een hoop tips verzameld dus ik ga eens rondspeuren. Als ik een geschikt spatbord vind, weet ik zeker dat mijn fietstenmaker me kan helpen om het te bevestigen.

Groet!
Deze lijkt mij geschikt (en betaalbaar). Het achterspatbord is niet zo lang, maar als ik het setje koop van voor- en achterspatbord, kan ik het voorspatbord evt. nog 'in' het achterspatbord 'lijmen'' en deze zo verlengen.
Echter, de bevestiging is voor een framebuis van 25 tot 35 mm. Ik heb een alu frame en dat is wel 110 mm! Maar dat moet toch wel met een ander klemmetje en rubbertje te monteren zijn?

http://www.sks-germany.com/nl/producten ... -mountain/
http://www.gillesberthoud.fr/_en/boutiq ... =211INO266

Deze zijn best lang, en zeker als je ze combineert met een spatlap nog langer. Zouden mijn voorkeur hebben boven de snel demonteerbare mountainbike variant die jij linkt.

Met welke bandenmaat rij je, op welke fiets? Zitten er oogjes op je frame en vork voor spatbord montage?