Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets 12 jaar - Forum Wereldfietser

fiets 12 jaar

Mijn 12 jarige dochter groeit hard en heeft een nieuwe fiets nodig, zowel voor school als fietsvakanties (niet al te extreem). Ik zoek dus een redelijk lichte trekking fiets. Nu is het voor het enthousiasme voor fietsvakanties wel goed als zij de fiets ook aantrekkelijk vind en het probleem is dat alle trekking fietsen tegenwoordig grijs, zwart of iets daar tussenin zijn, wat zij absoluut niet wil. Ik ben al lang blij dat ze geen lompe fiets met rek voorop wil, maar iets waarop je afstanden kan fietsen, dus wil haar hierin graag tegemoet komen. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb ik is een batavus zonar die in een paarsachtige tint verkrijgbaar is, wat haar wel aanspreekt. Heeft iemand suggesties voor alternatieven? (Santos met kleur naar keuze valt duidelijk buiten het budget van laten we zeggen tot 1000 euro)
Damesmodellen Cube mtb in een kleinere maat? Dat is wat wij een tijd terug gedaan hebben en het ging prima. De fiets had een wat aan gepaste geometrie en onderdelen, en zag er ook goed uit. Big Apples erop en een drager, en klaar was het.
Het hangt natuurlijk erg af van welke maat ze nodig heeft. In kindermaten vind ik zo snel KUbikes, lijken wel mooie fietsen :https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 315;page=2

Als ze al groot genoeg is voor een damesfiets, kan je misschien zelf iets opbouwen? Dit frame kan je in veel kleurtjes krijgen en kost niet veel: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2
Echt goede kinderfietsen voor vakantiegebruik vind je bij Frogbikes: http://www.dekleinespaak.nl/frogbikes/
De vraag hierbij is steeds of je zo'n fiets aanpast aan schoolgebruik (spatborden, naafdynamo, drager) of dat je voor een tweedehands schoolfiets gaat. Vanaf de middelbare school is er in mijn ervaring wel meer schade aan schoolfietsen. Verder is er natuurlijk de vraag of er nog een volgend kind is dat de fietsen kan gebruiken. 12 jaar is vaak nog net te jong voor een volwassen maat.
Wat heeft ze nu voor fiets? En omdat kinderen in die leeftijd nogal besliste ideeën kunnen hebben niet alleen qua kleur vraag ik me af of ze zelf ook een trekkingfietstype wil hebben. Niet teveel uit de toon vallen en een beetje conformeren aan de leeftijdgenootjes kon wel eens vrij belangrijk gevonden worden. Is het negatieve oordeel van de kleur misschien een manier om het type fiets af te keuren? Wil ze wel een derailleur of geeft ze misschien de voorkeur aan een naafversnelling?

Is bijv. een wat sportievere stadsfiets met 7-8 versnellingsnaaf evt. ook een optie?

Hangt er ook weer vanaf in hoeverre ze de passie voor fietstochten deelt en hoe vaak die gemaakt worden en hoe grote afstanden en hoeveel bagage de kinderen dan te vervoeren krijgen. Vraag is ook hoe lang, gezien de groei, de fiets mee zal gaan.

Past een kleine framemaat grote-mensenfiets al? Anders misschien nog heel even de groeispurt zijn werk laten doen en in de tussentijd een tweedehandsje in een betere maat 1-2 jaar gebruiken.
blokdoorn schreef:Mijn 12 jarige dochter groeit hard en heeft een nieuwe fiets nodig, zowel voor school als fietsvakanties (niet al te extreem). Ik zoek dus een redelijk lichte trekking fiets. Nu is het voor het enthousiasme voor fietsvakanties wel goed als zij de fiets ook aantrekkelijk vind en het probleem is dat alle trekking fietsen tegenwoordig grijs, zwart of iets daar tussenin zijn, wat zij absoluut niet wil. Ik ben al lang blij dat ze geen lompe fiets met rek voorop wil, maar iets waarop je afstanden kan fietsen, dus wil haar hierin graag tegemoet komen. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb ik is een batavus zonar die in een paarsachtige tint verkrijgbaar is, wat haar wel aanspreekt. Heeft iemand suggesties voor alternatieven? (Santos met kleur naar keuze valt duidelijk buiten het budget van laten we zeggen tot 1000 euro)
Hoeveel inch fiets zoek je voor een 12 jarige?
Mtb 26 inch met bagagedrager lenen voor vakantie?
De relevante vraag op dit moment lijkt me de lengte van de jongedame te zijn.
Misschien is ook de toekomstverwachting interessant. Komen er nog veel centimeters bij of is ze al bijna op de uitendelijke lengte?
Wat meer informatie: zij fietst nu op de grootste 26 inch Islabike en die begint te klein te worden, ze is ongeveer 1,60 en gaat zeker nog verder groeien. Op dit moment denk ik aan een kleine maat volwassen fiets. Later doorschuiven naar haar jongere zus is heel goed mogelijk en daarnaast is fietsen onze primaire vervoerswijze.

Ze zag wel een redelijk aantrekkelijk naafversnellingsmodel, maar wil voor heuvels toch wel iets meer mogelijkheden, althans dat is mijn interpretatie. Kan ook zijn dat ze gewoon graag net zoveel versnellingen als haar oudere broer wil... Daarnaast, hoe vreemd het sommigen ook in de ooren mag klinken, geef ik als onze huisfietsenmaker sterk de voorkeur aan derailleur, ook in de winter. Werkt veel fijner bij verwisselen/plakken van banden e.d. en in het voorjaar, na vervanging van de ketting, fietst het weer zo soepel als een nieuwe fiets. Hoewel zij daar geen last van zal hebben, zijn bij ons intensieve gebruik met zware belading, boodschappen e.d. iets teveel versnellingsnaven gesneuveld.

De optie om een frame te kiezen en zelf op te bouwen, vind ik wel aantrekkelijk, het is dan vooral een kwestie van afweging of ik de benodigde tijd, inclusief uitzoeken en verzamelen benodigde onderdelen, er voor over heb.
blokdoorn schreef:.......
De optie om een frame te kiezen en zelf op te bouwen, vind ik wel aantrekkelijk, het is dan vooral een kwestie van afweging of ik de benodigde tijd, inclusief uitzoeken en verzamelen benodigde onderdelen, er voor over heb.
Dan zou een hele nieuwe - zelf uit te zoeken kleurcombinatie - overspuiting van het frame leuk kunnen zijn.
Waar je dat kan laten doen cq. hoe je dat zelf doet is de volgende goede vraag. Net als wat dat zou kosten.

Vervolgens zou het met tape of stickers 'mooi maken' van een standaardfiets misschien ook een optie zijn, of denk ik nu te veel aan de jaren '70 van de vorige eeuw toen ik dat erg gaaf vond op mijn fiets :-)
Met een lichaamslengte van 1m60 hoor je in de groep kleinere volwassenen. Niet eens de kleinste. Batavus Zonar is een prima fiets, no nonsense uitgerust, redelijk laag gewicht en gelukkig ook nog met wat kleur. Het is inderdaad armoe troef wat dat betreft bij vele fietsmerken. En een prima prijs/kwaliteit verhouding. Voor ca. €600,00 wordt ie thuis bezorgd. Wel de kleinste maat kiezen, die gaat ook nog de nodige groei-jaren mee.
Iemand suggereerde om zelf wat op te bouwen. Iedereen met een beetje ervaring op dat punt, weet dat dat heel duur is en je al gauw over de €1000,- heen gaat. Ik heb met zelf opbouw ruime ervaring. Wel leuk, maar loopt in de papieren.
Gudereit heeft 3 leuke modellen in de collectie voor de jeugd mooie kleuren en sportieve modellen en gunstig geprijst.

Adriaan