Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietskar Cougar of D'lite - Forum Wereldfietser

Welke fietskar Cougar of D'lite

Beste Forum leden,

Uiteraard heb ik de eerdere posts over dit onderwerp geraadpleegd, maar na uitgebreide research bleven er nog wat vragen open staan die mogelijk door gebruikers beantwoord kunnen worden. Mijn vriendin en ik staan op het punt om een fietskar te kopen voor onze dochter (3 maanden).

De chariot cougar (evt ouder model via marktplaats) en de burley d'lite (nieuw model) zijn de twee karren die zijn overgebleven uit de selectie. De chariot chinook lijkt ook te voldoen, maar deze is zeer ver boven ons budget en ik vind hem zwaar en opgevouwen erg groot, maar wie weet zijn er goede pro's voor de wagen.

Wij willen deze zomer geen lange tocht gaan maken, maar wel af en toe op stap kunnen. Een baby hangmat en vering lijkt mij zeer wenselijk vanwege de kwetsbaarheid van rug/nek. Toch lees ik verschillende ideeën hierover, maar wij lopen liever geen onnodig risico. Verder lijkt vering ons überhaupt een prettige optie voor een kind in een kar, maar ik heb ook gelezen dat bepaalde geveerde karren niet comfortabeler zijn dan bepaalde opgeveerde met dikke/zachte big apple's.

Verder bezoeken wij graag landen met een grotere kans op regen (scandinavie en GB) dus is waterdichtheid een must. Het lijkt mij i.i.g. verschrikkelijk om in bibberend in een lekkend karretje te moeten zitten, omdat je ouders zo graag af willen zien;). Enige ventilatie is natuurlijk ook prettig.

Verdere eisen :
Lichte, maar toch veilige kar
Goede zit (mogelijkheid voor baby hangmat/stoeltje voor kleine baby's)
Klein opvouwbaar (gezien onze behuizing)



Voor/nadelen Cougar
Licht+
Goede baby sling voor kleine baby's als optie+
Volgens mij een goede zit+
Vering+
Veel ruimte voor lange passen wanneer de kar wordt gebruikt bij het Joggen+
Misschien niet waterdicht of gedoe met regenhoes+/-
Veel aangeboden op mp+
aerodynamisch+
Bladveren+

Burley d'lite
Volledig waterdicht+
Geveerd+
Licht+
Stoeltje lijkt vrij rechtop te zitten
Vind het baby zitje er niet erg stabiel uitzien. Lijkt ook vrij rechtop.
Lijkt niet heel aerodynamisch+/-
Gewone veren (duurzaam?)
Voordeliger, maar weinig aangeboden op mp.


Zoals in het lijstje zichtbaar vroegen wij ons af hoe wat de waterdichtheid van de cougar is. Ik zag dat er een regenhoes beschikbaar is, maar is het niet veel gedoe om telkens de hoes eroverheen te trekken bij ieder regenbuitje (daarom fiets ik niet met regenpak en vind ik ortlieb tassen zo fijn). Wat zijn de ervaringen van de chariot gebruikers?

Ten aanzien van de burley heb ik vooral twijfels over het zitje. Ik hoor graag ervaringen hiermee. Ook vroeg ik me af of de baby sling van thule met enige creativiteit en techniek is op te hangen in de Burley. Iemand enig idee?
Verder vroeg ik me af wat de duurzaamheid is van het veersysteem van Burley.

Mocht er iemand nog een andere kar adviseren of informatie/ervaringen willen delen die niet gevraagd is hoor ik het graag.

Bij voorbaat al veel dank voor eventuele reacties.
Ik heb een Chinook2. Inderdaad niet goedkoop, maar wel een waarin onze zoon nog een paar jaar vooruit kan. Die kar is ook meteen alles in één: wandelwagen, fietskar, en als je van joggen houdt, schijnt dat ook ermee te kunnen. Allemaal dankze (demontabel) multifunctioneel zwenkwiel.

Voor ons gaf het de doorslag dat je kind er echt goed in zit, maar wel pas vanaf een maand of zes, bij ons. Daarvoor vonden wij de rugondersteuning niet subliem, maar alle extra steuntjes rondom hoofdje en het harnas waarin je kind wordt vastgesnoerd voelt echt enorm solide. Ook de twee standen van de rugleuning zijn prettig, en de zitting kantelt licht mee. Heel veel ventilatie én zonbescherming, goed waterdicht (ook van onder) en heel makkelijk opvouwbaar. Het wordt geen klein pakketje inderdaad, maar klein genoeg om in de achterbak van een toyota auris te passen. Overigens hebben wij een tweepersoonskar, de verzorgingsrugzak staat altijd in het stoeltje naast hem. Best nog wat laadvermogen en -ruimte.

Licht? Nee, inderdaad niet, maar dat is mijn Santos ook niet en zodra je met een kind op pad gaat met een kar, boeit je dat niet zoveel meer. Afgelopen zaterdag nog probleemloos 40 km door de duinen gefietst. Je snelheid pas je vanzelf wel aan. Mogelijk nadeel: beetje incourante wielmaat volgens mij, 18". De meeste hebben 20", en ik denk dat dat nog wat fijner rolt. Maar al met al ben ik er zéér tevreden over! Deze zomer ermee naar Frankrijk, maar eerst nog even een korte kampeervakantie in Groningen, vanaf donderdag... en die kar gaat mee!

Food for thought..;)!
Wellicht nog een overweging: een 2 persoons of een 1 persoons kar?
Voorheen hadden wij een twee persoons, maar onze oudste is 7 er rijdt zelf. De jongste is bijna 2 en daarvoor hebben wij nu een d'lite solo. Erg fijne lichte en wendbare kar. Eerste maanden met de babyschelp. Dat is een zeer goede oplossing in mijn optiek. Schelp zit goed stevig vast.
Voordeel van een 1 persoons kar is dat deze veel smaller is en je als fietser elkaar makkelijker kunt passeren. En hij is opgevouwen erg klein, en past dus makkelijk in de auto en thuis in de schuur.

Ik heb geen ervaring met de chariot (hoewel die destijds ook op onze shortlist stond) maar ik ben super tevreden met onze d'lite solo.

Succes met het maken van de keuze!
Om daar even op door te pakken: bij de Thule (want dat is het tegenwoordig) Chinook is de 1-persoonsvariant zo'n 10 cm smaller dan de 2-persoons. Dat lijkt weinig, maar kan bij hekjes, deuren etc net een verschil maken. Prijsverschil weet ik zo even niet.

Oh, en in de Chinook kan géén babyschaal.
Als ik dit lees
"Wij willen deze zomer geen lange tocht gaan maken, maar wel af en toe op stap kunnen. " in combinatie met 3 (en eind vd zomer 6) maanden, denk ik dat je dagtochtjes bedoelt en vervolgens:
koop een draagzak
of
laat zo'n klein kind bij een oppas thuis als je samen gaat fietsen.
Ik heb zowel een Chariot Captain als een Burley Solo (gehad).
In de Chariot Captain zaten de kinderen heerlijk rechtop. Probleem was wel dat je voor ondersteuning moet zorgen (slaapzak oid) als ze in slaap vallen (wat regelmatig voorkomt).
In de Burley Solo zitten ze erg onderuitgezakt en hangen ze meer.
In de Burley heb ik met succes de baby sling van Chariot gebruikt. Je kunt deze met de banden vastmaken aan de onderste en bovenste stang en de riempjes van de Burley gebruiken om je kindje vast te maken.
Het hangmatje vonden ze altijd heerlijk. Zodra ze erin lagen werden ze rustig.
Ik sluit me aan bij de vorige reactie, een smalle, lichte kar is prettiger in het gebruik. Ook makkelijker in winkels en het openbaar vervoer.
hans-l schreef:Als ik dit lees
"Wij willen deze zomer geen lange tocht gaan maken, maar wel af en toe op stap kunnen. " in combinatie met 3 (en eind vd zomer 6) maanden, denk ik dat je dagtochtjes bedoelt en vervolgens:
koop een draagzak
of
laat zo'n klein kind bij een oppas thuis als je samen gaat fietsen.
Dat laatste zullen ze vast wel overwogen hebben, en besloten dat niet te willen. Dagtochtjes kan prima, ook met een fietskar. Maar eerlijk is eerlijk: wij vonden vanaf 9 maanden beter.
Wij hebben de cougar 2. De kar is best wel waterdicht, maar als je lange tijd in de regen rijdt dan zie je dat er hier en daar water insijpelt: waar het achterwiel het water omhoog spuit glipt het onder de sluiting door en bij hevige wind wil het ook wel eens onder de klep komen. Onze dochter is nog nooit nat geworden, maar we hebben inmiddels wel de hoes. Deze dicht bovenstaande lekken goed af.

De hoes is niet superhandig, maar het is ook geen moeite als je weet dat het een natte dag wordt om ze erover te doen. Bij korte buitjes doen we die moeite niet.

Ik heb voor we de kar kochten ook wat research gedaan en moet toegeven dat ik hoofdzakelijk voor de looks en de tweedehandsbeschikbaarheid ben gegaan. De d'lite heeft meer bagageruimte wat wel handig kan zijn als je bijvoorbeeld supermarkt aankopen erin kwijt wil. (wij hebben een vrachtfiets met een stoeltje voor deze ritjes, dus stoort het niet.)

De kar bolt redelijk goed, maar de luchtweerstand stelt een limiet aan de snelheid. Ik rij regelmatig 17 km enkel met de kar en waar ik zonder kar regelmatig boven de 30 km/u ga, ligt dat met kar op 24-26 met piekjes tot net 30. Maar goed, dat vind ik nog steeds een behoorlijk tempo.

Qua leeftijd zijn wij met korte ritjes begonnen op 2-3 weken. Vanaf 6 weken was er eigenlijk geen probleem, mits bulten vermijden. We gebruikten wel steeds de hangmat en onze dochter kon vrijwel onmiddelijk haar hoofd zelf opheffen en omhoog houden gedurende langere tijd. Het zijn immers de nekspieren die voldoende moeten ontwikkeld zijn om veilig schokken te kunnen opvangen. (merk op dat dat ook geldt in de auto of de kinderwagen, waar niemand erop let)

@travelmaster: het zitje ernaast? Moet je niet in het midden zitten als je slechts één passagier hebt?
EnriceV schreef:Wij hebben de cougar 2. De kar is best wel waterdicht, maar als je lange tijd in de regen rijdt dan zie je dat er hier en daar water insijpelt: waar het achterwiel het water omhoog spuit glipt het onder de sluiting door en bij hevige wind wil het ook wel eens onder de klep komen. Onze dochter is nog nooit nat geworden, maar we hebben inmiddels wel de hoes. Deze dicht bovenstaande lekken goed af.

De hoes is niet superhandig, maar het is ook geen moeite als je weet dat het een natte dag wordt om ze erover te doen. Bij korte buitjes doen we die moeite niet.

Ik heb voor we de kar kochten ook wat research gedaan en moet toegeven dat ik hoofdzakelijk voor de looks en de tweedehandsbeschikbaarheid ben gegaan. De d'lite heeft meer bagageruimte wat wel handig kan zijn als je bijvoorbeeld supermarkt aankopen erin kwijt wil. (wij hebben een vrachtfiets met een stoeltje voor deze ritjes, dus stoort het niet.)

De kar bolt redelijk goed, maar de luchtweerstand stelt een limiet aan de snelheid. Ik rij regelmatig 17 km enkel met de kar en waar ik zonder kar regelmatig boven de 30 km/u ga, ligt dat met kar op 24-26 met piekjes tot net 30. Maar goed, dat vind ik nog steeds een behoorlijk tempo.

Qua leeftijd zijn wij met korte ritjes begonnen op 2-3 weken. Vanaf 6 weken was er eigenlijk geen probleem, mits bulten vermijden. We gebruikten wel steeds de hangmat en onze dochter kon vrijwel onmiddelijk haar hoofd zelf opheffen en omhoog houden gedurende langere tijd. Het zijn immers de nekspieren die voldoende moeten ontwikkeld zijn om veilig schokken te kunnen opvangen. (merk op dat dat ook geldt in de auto of de kinderwagen, waar niemand erop let)

@travelmaster: het zitje ernaast? Moet je niet in het midden zitten als je slechts één passagier hebt?
Dat laatste is niet mogelijk bij de Chinook: het zijn echt twee aparte zitjes met hun eigen 4-puntsgordels. Vanwege de gewichtsverdeling wordt dan wel aangeraden om je kind aan de kant te plaatsen van de trekstang.

Enne, ik lette er in de auto óók op;). Die van ons deed je er echter geen plezier mee om met 3 weken al in een fietskar te gaan. Iets met heel veel huilen en continu krampjes en zo, had niks met het fietsen te maken.
Je kijkt nu naar de kar vanuit het perspectief van een baby van 3 maanden. Maar omdat je ook schrijft dat je dit jaar alleen korte tochtjes gaat maken, zou ik vooral naar de kar kijken vanuit het perspectief van een peuter/kleuter. De tijd van een bayhangmatje of babyschaal is aan het einde van het jaar alweer voorbij. En weer een paar maanden later heb je een bewegelijke en actieve dreumes, die zelfstandig loopt, die speelgoedjes uit de kar gaat gooien en met jullie wil kletsen tijdens het fietsen. Tegen die tijd ben je blij met een zitting die wat meer rechtop is, terwijl je nu nog zoekt naar een 'lig-stand' voor je hummeltje.

Mijn ervaring is dat je - juist voor dat eerste jaar - met de meeste karren wel vooruit kan. Het vraagt soms wat improvisatievermogen om een babyschelp of maxi-cosi (onze absolute voorkuer) goed vast te zetten, maar ach, het is maar voor een jaartje (of minder) én alleen (in jullie geval) voor korte tochtjes.

Ik zou dus ook kijken naar zaken als hoogte (tot welke leeftijd/lengte kunnen ze comfortabel in de kar zitten), bevestigingsriempjes (een overactieve peuter wil zich nog wel eens los wurmen), mogelijkheden om speelgoed vast te maken in de kar (niets zo vervelend om steeds terug te moeten fietsen op zoek naar tuitbekers en knuffelbeesten), etc.

Wij zijn alweer een tijdje 'uit' de fietskarren, dus over de keuze tussen deze twee karren kan ik niets zinnigs zeggen. Alleen dan dat wij jaren veel plezier hebben gehad met onze d'Lite (en de nieuwste modellen zijn alweer veel mooier en beter dan ons exemplaar).

Succes met jullie keuze!

Groet, Sandra
Goed verwoord Sandra! Dat werd uiteindelijk ook onze overweging: even wat langer wachten vóór het eerste serieuze gebruik, maar daarna heb je er langer lol van!
Wij hebben alleen ervaring met de Burley D'Lite. (2 persoons versie)

We hadden eerst de versie van 2008 (geloof ik) en die hebben we in een jaar of 3,5 finaal op gereden. Toen had hij ook 10.000+ km's gehad, waarvan de meeste met een stevige peuter (15 kg?) en nog wat bepakking (ook 15 kg?) over niet altijd even beste wegen. Daarnaast is hij de rest van de tijd ons dagelijks vervoermiddel geweest omdat we geen auto bezitten.
We hebben er redelijk wat onverhard mee gereden. De elastomeervering ging er onderweg wel als eerste aan en is onderweg gerepareerd door er een opgerolde fietsband met wat ty-wraps in te binden. Vervangende onderdelen voor de elastomeervering is trouwens volgens mij redelijk goed verkrijgbaar.

We rijden nu met de opvolger (binnen garantie kregen we een nieuwe kar). Die kar heeft nu denk ik 2.000 a 3.000 km gehad. In deze kar heeft vooral het lichtere broertje van de flinke peuter gezeten (ongeveer 10 kg?) en minder bagage (ook ongeveer 10 kg?). Er beginnen nu wat scheurtjes in de elastomeervering zichtbaar te worden. Kortom de vering gaat er uiteindelijk aan, maar we hebben er weinig last van gehad.

Wij hebben wel altijd met Big Apple banden gereden om het voor de kinderen zo comfortabel mogelijk te houden. Voordeel van de Burley is ook dat de kinderen op een "hangmatje" zitten dat dempt de schokken ook al. Enneh, de belangrijkste vering zijn de hersenen van de bestuurder van de trekkende fiets. Als het hobbelt ga je zachter rijden. Kinderen vallen trouwens het gemakkelijkst in slaap als het wat hobbelt.

De kinderen hebben bij ons altijd in de babyschaal gezeten (de oudste vanaf 5 a 6 weken) en later in de peuterschaal, totdat ze daar aan alle kanten uit plopten. Door de peuter schaal wat achteruit te kantelen konden ze altijd heerlijk slapen. Door de bandjes bovenaan de rugleuning los(ser) te maken heb je alle vrijheid om met spanbandjes de baby- of peuterschaal vast te zetten in de hoek die je wilt.


Ps. Ik raad je aan om een (dubbele) spatlap achter de trekfiets te hangen. Dat scheelt een bruine streep modder over de kar.
Tjiplikira schreef:Dat scheelt een bruine streep modder over de kar.
...en het kind (haha, been there, done that).
Beste wereldfietser,

Hartelijk dank voor al jullie uitgebreide reacties. Heel mooi om al deze ervaringen te lezen. Dit maakt de keuze een stuk gemakkelijker. Alles bij elkaar optellend denk ik dat wij voor de Burley d'lite zullen gaan.

Het grootste twijfelpunt (past de thule babysling in de Burley) is opgelost door Femke. Zij stuurt mij een foto. @Femke hartelijk dank.

Meer bagage ruimte binnen in de Burely is ook fijn.
Het feit dat de Cougar kan gaan lekken bij regen is voor ons een belangrijk minpunt. Verder is de Burley d'lite toch een stuk voordeliger dan de cougar. Een tweedehands cougar komt aardig in de buurt van een nieuwe Burley.

@Hans. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Ik heb het vermoeden dat je je zorgen kenbaar maakt. Indien dit het geval is, hartelijk dank daarvoor. Wij hebben ook een draagzak en soms ook oppas, maar willen juist ook oppad met onze dochter per fiets. Mits het verantwoord is natuurlijk. Wij zijn ons bewust van de risico's en zullen hiervoor de nodige maatregelen (zoals ook door anderen op dit forum al geformuleerd) nemen. Het is inderdaad precies de reden dat wij nog maar niet op fietsvakantie gaan deze zomer, hoe jammer misschien ook. Zoals Tjiplikira zegt zijn de hersens van de trekkende fietser misschien wel het meest belangrijk. Uiteraard is de vraag of het verantwoord is voor iedereen en elke baby weer anders.

Hartelijke groeten,

Janneke, Jildau & Otto-Jan
Hallo,

wij hebben deze zomer met een baby'tje van 3 maand 3 weken een rondje nederland gedaan, 50-70 km/dag. Met een chariot corsaire en een babysling. Na 5 minuten lag hij al zalig te slapen in dat hangmatje en protesteerde als we te lang stilstonden.
Als je die babysling kan installeren in een burley denk ik dat beide merken evenwaardig zijn. Wij zijn alleszins zeer tevreden over onze (tweedehandse) kar en de extra ruimte in de corsaire was goed meegenomen met alle extra spullen die je mee hebt met zo een kleintje.

gr

jan
Hallo Jan,

Leuk om te horen. Dapper met een 3 maanden oud kind en dan ook nog 50 a 70 kilometer per dag maken. Rondje Nederland leek ons ook wel leuk. Heb je ook gekampeerd?

Groeten,

Otto-Jan
hoi, b-tje off-topic maar ik zou vooral een kar nemen waarin dan wel een goed hangmatje of maxi-cosi kan. Wij gebruikten een babyschaal maar ik vond het niet echt fijn. Te weinig ondersteuning voor het hoofdje. Daarnaast moest de schaal nogal rechtop in onze kar. Uiteindelijk wel vanaf 3 mnd. 2x per week gebruikt om paar km naar opvang te brengen. Maar ik was jaloers op de moeder die met kind in maxi-cosi kwam. Lijkt mij ook veel veiliger in geval van een onverhoopte aanrijding oid.
Onze buren hadden met spanbanden een maxi cosi in een burley gekregen.

Net als meer schrijvers vond ik het vanaf 8/9 maanden fijner om te fietsen.

Veel plezier met fietsen.
mvg Marieke
Otto-Jan schreef:Hallo Jan,

Leuk om te horen. Dapper met een 3 maanden oud kind en dan ook nog 50 a 70 kilometer per dag maken. Rondje Nederland leek ons ook wel leuk. Heb je ook gekampeerd?

Groeten,

Otto-Jan
Ja,slechts 1 dag niet toen het bijna de hele dag geregend had. Tussen zijn flesjes door kan je nog wel redelijk wat afstand afleggen gezien hij de hele tijd sliep in die fietskar. Was een hele belevenis maar zeer blij dat we het gedaan hebben.
Met een slapend kind kan veel... Die van ons werd in de eerste vijf maanden geteisterd door krampjes. Daar was geen beginnen aan geweest :| . Maar nu: tóp!
EnriceV schreef: Qua leeftijd zijn wij met korte ritjes begonnen op 2-3 weken. Vanaf 6 weken was er eigenlijk geen probleem, mits bulten vermijden. We gebruikten wel steeds de hangmat en onze dochter kon vrijwel onmiddelijk haar hoofd zelf opheffen en omhoog houden gedurende langere tijd. Het zijn immers de nekspieren die voldoende moeten ontwikkeld zijn om veilig schokken te kunnen opvangen. (merk op dat dat ook geldt in de auto of de kinderwagen, waar niemand erop let)
Helemaal mee eens! Alsof een kind meteen ontploft als je hem vervoerd.

Een Thule (Chariot is geveerd en heeft behoorlijk brede banden. Als je geen verkeersdrempels met volle snelheid gaat nemen is drie maanden oud genoeg om een paar uur mee te fietsen.

Je moet wel letten op de warmte in de kar en veel drinken, maar verder is het prima comfortabel.