Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vanaf welke leeftijd reizen met kinderen? Bakfiets/fietskar? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vanaf welke leeftijd reizen met kinderen? Bakfiets/fietskar?

God, wat een gezever. Het is weer eens gelukt om mensen te beoordelen op basis van het 'type' waaraan ze lijken te voldoen.
Nu zou ik als rijbewijsloze eigenaar van een bakfiets ook al denken als een suv-rijder.
Geef gewoon eens je eigen ervaringen zonder de andere opties als inferieur of domme keuze weg te zetten. Het is geen wedstrijd om je gelijk te halen.

Het hangt gewoon af van wat je wil en je omstandigheden. Ik woon in Den Haag in een bovenhuis en heb geen garage, berging of schuur. Mijn fietsen (race/gravel/tour) waar ik niet dagelijks op weg ga sjouw ik met liefde op en neer. Een aanhangkarretje ga ik echter niet meerdere malen per dag opklappen en in de toch al smalle gang zetten. Een bakfiets heeft dat probleem niet, die staat gewoon buiten. Hoewel er vast mensen zijn die dat geen probleem vinden, maar wij vinden dat niet prettig.

Edit: voor een fietstocht in NL zou ik het een prima oplossing vinden, daarbuiten niet.
Sonny schreef:
ma 26 jul, 2021 10:26
God, wat een gezever. Het is weer eens gelukt om mensen te beoordelen op basis van het 'type' waaraan ze lijken te voldoen.
Nu zou ik als rijbewijsloze eigenaar van een bakfiets ook al denken als een suv-rijder.
Geef gewoon eens je eigen ervaringen zonder de andere opties als inferieur of domme keuze weg te zetten. Het is geen wedstrijd om je gelijk te halen.

Het hangt gewoon af van wat je wil en je omstandigheden. Ik woon in Den Haag in een bovenhuis en heb geen garage, berging of schuur. Mijn fietsen (race/gravel/tour) waar ik niet dagelijks op weg ga sjouw ik met liefde op en neer. Een aanhangkarretje ga ik echter niet meerdere malen per dag opklappen en in de toch al smalle gang zetten. Een bakfiets heeft dat probleem niet, die staat gewoon buiten. Hoewel er vast mensen zijn die dat geen probleem vinden, maar wij vinden dat niet prettig.

Edit: voor een fietstocht in NL zou ik het een prima oplossing vinden, daarbuiten niet.
Helemaal gelijk in. De keuze hoeft ook niet perse een noodzaak te zijn. Een van de redenen om voor een bakfiets te kiezen was ook zeker en vast de gezelligheid. We hebben de afgelopen 3 jaar al veel gelachen in de bakfiets. Vrienden van ons hebben een fietskar die dagelijks gebruikt wordt. Echt hebben zij ook amper plaats in de gang waardoor ze hem altijd moeten afkoppelen en inklappen. Bakfiets op straat wilden ze niet. Binnenkort verhuizen ze en gaan ze ook overstappen naar een bakfiets.

De bakfiets is inderdaad vooral goed voor vakanties die thuis vertrekken. Daarom zijn wij ook opzoek naar een extra fiets (om ons oud barrel te vervangen) die mee kan op de trein.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het allebei heb. Want beide hebben hun voor en nadelen. :wink:
Wij heb echt van heel jong af aan met m'n jongens gefietst.

Als baby in een draagzak en later in zitjes. Toen de 2e geboren werd hebben we een fietskar gekocht waar de jongste vrij snel ook in kon door hem in een babykuipje te plaatsen. Deze zijn ook bruikbaar in veel bakfietsen. Voordeel aan een fietskar is dat je meerdere spullen mee kan nemen, de kinderen kunnen veel meer zien dan achterop (minder dan voorop, maar zodra het kan doe je vaak je kind naar achteren) hierdoor leren ze al vaak hun omgeving kennen en leren ze al wat over verkeer, verder kunnen ze makkelijk slapen. Grootste nadeel wat mijn part was wanneer ze zwaarder werden en dat ging best doorwegen, allicht is dat minder wanneer je een e-bike hebt.

Soms huurden wij nog weleens een bakfiets, maar nadat die lange tijd niet te huren was hebben we zelf een elektrische bakfiets gekocht en het enige waar we spijt van hebben gehad is dat we dat niet eerder hebben gedaan (en lichtelijk niet echt happy met het merk en hun service). Bakfiets doen wij echt alles mee, kan me niet meer herinneren wanneer we de laatste keer de auto hebben gebruikt voor boodschappen.
Door corona hebben wij zelfs twee fietsvakanties gedaan in Nederland met de bakfiets. Ook hier neem je weer makkelijker meer spullen mee, de kinderen zien heel veel en leren veel. Ondertussen zijn onze jongens eigenlijk wel te groot en fietsen ze vrijwel alles zelf, maar bij haast, slecht weer, drukste delen van de stad in/door blijft het makkelijk om 1 of beiden snel in de bakfiets te doen. Voor ons is het vrijwel altijd makkelijker dan met de auto. Onze huidige bakfiets wordt in mei 4 jaar oud en we lopen nu richting de 22 duizend km.
In de meeste bakfietsen kan je naast babykuipjes ook maxi cosi's bevestigen en zijn er vaak peuterstoeltjes te koop. Je kan dus eigenlijk van begin af aan al gebruik maken van een bakfiets zolang je de juiste accessoires hebt.

Tevens hebben wij uiteindelijk een follow-me tandem achter onze (bak)fiets gehangen waarbij het voor de jongens makkelijker was om ze zelf te leren fietsen. Wij wonen in de stad en dat is snel nogal veel gevraagd van een kind. Even in de tandem totdat we de stad uit zijn, daar gaat de fietst eruit en kunnen ze zelf doorfietsen tot we weer de stad in gaan. Vooral het in de tandem zitten vonden ze echt geweldig, ze ervaren de snelheid die jij fietst veel beter en dat geeft een rush, verder is het natuurlijk moeiteloos voor ze terwijl ze wel het gevoel van fietsen al krijgen.