Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Weehoo? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaring met Weehoo?

Dat van die zadelpen vraag ik me ook af.

Met eenzijdige wielophangingen is in principe niks mis. Er zijn best sterke versies van:
Afbeelding
Leon schreef:
di 26 feb, 2019 09:47
Met eenzijdige wielophangingen is in principe niks mis. Er zijn best sterke versies van:
Tja, maar daar hangt het gewicht netjes tussen twee wielen..

Dan de bandjes. Want met die lullige 1.75 bandjes hebben de billen van mijn dochter het soms zwaar te verduren. Iemand al de moeite genomen om wat dikkere bandjes om de 20" velg te hangen?

Ik zocht ze zo dik mogelijk, en dan eerst maar eens zoeken bij een Nederlandse of Europese webshop..
O.a. Schwalbe heeft een Big Apple en Mad Mike (BMX) band van 20 x 2.15 (55-406) in het assortiment. Zijn noppen op een band voor aanhanger als de Weehoo een belangrijke toevoeging of juist niet?

Iemand misschien nog dikkere 20" bandjes in gebruik. 3.0 ofzo. Volgens mij moet het wel passen.
(Ik kom van o.a. Kenda scooterbanden tegen. Zijn die 1-op-1 toe te passen op fietsvelgen, of is dat een heel ander systeem?)
Afbeelding

Dit hou je over met een Big Ben 55 mm bandje. Ik denk 12 mm. Het bandje heb ik even nagemeten en is op het bijgeleverde velgje ook werkelijk 55 mm breed. Die zwarte pijp waar de ketting doorheen loopt is niet bepaald recht en beweegt volgens mij wat. Ik zou dus niet de grens opzoeken qua breedte.

Noppen zou ik niet nemen, omdat het ding alleen maar hoeft te volgen. De zijdelingse krachten op de band zijn minimaal en de kracht die ze zetten veroorzaakt echt geen slippende banden.
Ah kijk, dat is bruikbare informatie. Ga ik de 55mm bestellen. Dat is al heel wat beter dan de 44 die er nu om ligt.
Ik wil nog wat gaan experimenteren met de kettingbuizen. Wat me is opgevallen is dat mijn nieuwe Weehoo veel meer lawaai maakt (vooral off-road), doordat de ketting tegen de binnenkant van de buis aantikt. Of de herrie nu komt door de kettingspanning of - lijn, of doordat de nieuwe Weehoo ander materiaal gebruikt voor de kettingbuizen.. Ik gok het laatste, en ben op zoek naar buizen van zachter materiaal. Herkent iemand dit?
Sinds de luizenmoeder herken ik vooral steeds vaker curlingouders. :P
Hugsni schreef:
do 07 mar, 2019 13:15
Wat me is opgevallen is dat mijn nieuwe Weehoo veel meer lawaai maakt (vooral off-road), doordat de ketting tegen de binnenkant van de buis aantikt. Of de herrie nu komt door de kettingspanning of - lijn, of doordat de nieuwe Weehoo ander materiaal gebruikt voor de kettingbuizen.. Ik gok het laatste, en ben op zoek naar buizen van zachter materiaal. Herkent iemand dit?
Ja, dat wordt herkend. Een aantal jaren met zowel de nieuwe (vierkante buis, éénzijdige wielophanging) als de oude (ronde buis, verlengd) versie gereden. De nieuwe versie was luidruchtiger. Met wat extra bevestigingspunten en stoeien met de kettingspanning was er wel iets aan te verbeteren.
Ik heb de meeste winst behaald door de buizen te draaien dat de ketting niet tegen de randen van het uiteinde komen. Ze zijn bij mij namelijk niet helemaal recht. Ik denk dat de ketting in een zachter materiaal inslijt.
hallo fietsers,

wij zijn opzoek naar een Weehoo I-GO TURBO. wie heeft een idee war ik deze tweedehands kan vinden? of wie kent iemand die hem wil verkopen?

groet, bert
Vrienden van ons hebben een weehoo iVenture en maken daar lange fietstochten mee. Hun zoontje van 4 vindt het helemaal geweldig dat hij gewoon kan meetrappen als hij zin heeft. Zij vinden het vooral handig dat de bagagdrager vrijblijft voor fietstassen. Ik heb nog geen negatieve reacties gehoord over deze Weehoo.
Vraagje... ik heb een Koga Colmara gravelbike (zeg maar een robuuste racefiets). De fiets lijkt mij stevig genoeg om een weehoo achter te hangen De fiets heeft alleen een carbon zadelpen... zou die ook stevig genoeg zijn voor de weehoo? Iemand ervaring mee?
Nee, dat zou ik niet doen. Carbon is alleen sterk volgens de belasting waarvoor het onderdeel ontworpen is, en zadelpennen worden zeker niet gemaakt om met een klem gewicht te trekken of af te stoppen.

Je kan die zadelpen toch makkelijk door een aluminium versie vervangen? Het is een gewone 27,2mm zadelpen. Koga heeft zelf 27,2mm alu zadelpennen maar andere merken gaan natuurlijk ook.
En kijk ook goed naar de rest van je fiets. Aluminium kan volgens mij iets beter met verschillende krachten omgaan, maar als je fiets maar is ontwikkeld voor een laag rijdersgewicht heeft je fiets het al snel te zwaar. Ook de wielen kunnen ook flinke zijwaartse krachten krijgen. Zorg dat je fiets en wielen dus wat extra's kunnen hebben naast je eigen gewicht.

Daarnaast worden de zijwaartse krachten flink groter naarmate de kleine peddelaar groeit of je er wat lichte bagage aan hangt. De krachten worden nog groter als het besluit genomen wordt om met een liedje een en weer te bewegen in het stoeltje. Erg leuk en gezellig, maar niet zo leuk voor je fiets en je richting.
Hallo iedereen, we hebben een weehoo 2ehands aangekocht en vandaag bij het monteren raakt de stang de achterband.

Deze weehoo zou op een emtb geplaatst worden (medium). Iemand dit al voorgehad en een oplossing hiervoor?

Bedankt
Plaats eens een foto, dat maakt veel duidelijk.
Ook zonder foto krijg ik wel een beetje een idee van het probleem. Heb dat ook gehad. Volgen mij is de simpele optie: kijken of je shims op je zadelpen onder de koppeling kunt plaatsen. Dat zou de effectieve hoogte van de koppelstang iets vergroten.

Veel anders zit er niet in. Of je moet al een buis met hogere bolling erin (laten) lassen.
Dat gezegd hebbende: Ik heb de oudere (tweede) versie, met ronde buis, ingeruild voor de derde versie met vierkante buis. De derde versie heeft een hogere bolling, omdat destijds de 29-er in zwang raakte...