Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kinderfietsen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Kinderfietsen

Ja we zijn benieuwd naar je ervaringen. Afgelopen zaterdag dag was ik bij Bike4travel en zag dat ze nu Frogbikes hebben.
Goed dat volgend weekend is dus meer dan een half jaar later geworden, maar hierbij de review van de Vitus Twentyfour...

De fiets kwam mooi op tijd uit Engeland aan en heeft nog even bij oma in de schuur gestaan zodat hij echt na het afzwemmen kon worden uitgepakt.

Hij zat netjes in een doos met een briefje erbij waarop met naam en toenam stond vermeld op welke punten hij door wie was gecontroleerd. Ik heb ook geen rare dingen kunnen vinden aan de fiets die niet goed waren. (Kan natuurlijk ook aan mij liggen). :oops:

Aangepast na levering
- Handremmetjes afgesteld zodat zoonlief er met zijn handen bij kan. De grepen staan bij het afleveren in de verste stand en dat werkt echt niet goed.
- Standaardje erop. Deze van de Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/fietsstandaa ... mc=8342475
Ik vind eigenlijk dat hij met deze standaard iets te ver overeind staat, maar op de standaard valt hij eigenlijk nooit om, dus misschien is dat juist wel goed.
- Spatbordje achter erop. Hadden we nog liggen van de crossfiets. Ik wilde zo'n mooi slank spatbordje toevoegen om wat meer een klassieke randonneurlook te krijgen, maar dat was echt niet de bedoeling!
- Bel. Het belletje dat er op zit klemt om het stuur met een soort tie-wrap en bungelde al snel onder het stuur. Hoe we ook hebben geprobeerd dat ding schoot steeds weer wat tandjes los als hij vast leek te zitten.
- Er zitten geen lampjes op de fiets, wel reflectoren voor en achter. Daarom is het fietsje nu voorzien van een voor en achterlichtje op batterijen. Inmiddels is de voorreflector helaas afgebroken na een ongelukkige val.

De banden die op de Vitus zitten zijn niet voorzien van een reflecterende strip. Er zitten wel twee witte reflectoren per wiel in de spaken. Niet alleen zijn deze reflectoren natuurlijk zwaarder dan een stripje, maar ik denk dat het ook niet helemaal volgens de Nederlandse wet is. Ik gok het er maar op dat het goed komt als oom agent de fiets controleert.

Rijgedrag
De fiets wordt jammergenoeg eigenlijk niet zo heel veel gebruikt. De school is om de hoek en daarheen gaat hij liever met zijn stepje of als het weer daar naar is lopen. Maar tochtjes van een km of 15 tot 20 gaan heel soepel. Ook ligt de 'kruissnelheid' een stuk hoger dan met zijn vorige fiets. Je kan nu eigenlijk gewoon fietsen als hij meerijdt, terwijl het met zijn 20 inch crossfietsje toch constant inhouden was. Het fietsje rijdt voor zover ik kan beoordelen lekker rechtuit. Remmen zijn uitstekend, als hij wil trekt mijn zoontje het fietsje zo in een slip. Ik heb hem verteld dat hij dat beter niet kan doen. Hij kan, als hij er aan denkt, ook goed doseren met de remmen. Je merkt dat de fiets zelf lekker licht is aan de manier waarmee hij er mee om kan gaan.

De zithouding van de Vitus is duidelijk meer voorover dan zijn voorganger het crossfietsje was. Dat is wel even wennen. Inmiddels is zijn berijder al weer zo veel gegroeid dat het zadel al drie keer hoger is gezet en dus ook de verhouding van armen/benen en romp wat veranderd. De zithouding is nu beter waar hij eerst redelijk gestrekt zat. Ik heb net gecontroleerd en eigenlijk zag ik net dat het zadel nog wel wat naar voren geschoven kan worden... :oops:

Al met al ben ik erg tevreden over de Vitus Twentyfour, ik zou hem aan iedere ouder die zijn kind met plezier wil laten fietsen aanraden.

Sprekend was de uitspraak van mijn jongste zoontje (5 jaar): "Als hij er nou uitgegroeid is dan kunnen we hem natuurlijk bewaren zodat ik er later op kan fietsen." Toen ik vertelde dat we dat wel eens zouden doen begon hij helemaal te glunderen. :D

Pluspunten:
- Schappelijke prijs
- Licht van gewicht

Minpunten:
- Bel is echt knudde
- Is niet helemaal compleet. Spatborden missen, verlichting mist.
Net een Cube kid 200 street besteld voor de oudste, die is begin juli jarig en 12goboking heeft nog een paar overjarige modellen met korting te verkopen :D
Screenshot_20190514-084350.png
Verlichting met naafdyno, spatborden, drager, standaard - alles erop behalve een slot.
Aangezien dit topic weer eens bovenaan staat, kwam nog een klein maatje vakantiefiets tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1406535545

En een setje Thorn cranks in een kleine maat:

http://link.marktplaats.nl/m1409417234
Geen idee of ik hier bij het juiste topic zit, maar ik kwam informatie tegen over woombikes https://stip-kinderfietsen.nl/kinderfie ... m-fietsen/. Klinkt me goed in mijn oren voor een jongen van negen jaar. Maar heeft iemand hier ervaring met deze fietsen?
Zijn ze echt geschikt om ook af en toe een mountainbike route te rijden? De fiets zal vooral bedoeld zijn voor thuis, maar soms, vooral in vakanties, zal het ook het zwaardere werk moeten leveren ;-)
Woom fietsen zijn zeer geschikt. Hadden we die 15 jaar geleden maar had voor onze kids :)
en als je kind ongeveer aan wielmaat 26 inch toe is, kijk dan eens naar een (tweedehands) Trek FX want die is er dan al vanaf framemaat 15,5 inch (38 cm) én dan heb je gelijk al wielmaat 28 inch. erg fijn voor op geplaveide wegen.
ook fijn voor met kleine kind: Add bike aankoppelfiets.
en de Follow Me om de kinderfiets aan te koppelen (wel flink 'dood gewicht' je ouderfiets).
Zie ook hier: https://www.dekleinespaak.nl/
28 inch wielen voor kinderfietsen vind ik althans een slecht plan. Voor de kleineren (4-8 jaar) vonden wij een echte tandem met lagere achterkant erg fijn. Wij hadden een Thorn Voyager childback (zoals dat dan heet).
Els Vis schreef:
do 19 nov, 2020 16:11

Zijn ze echt geschikt om ook af en toe een mountainbike route te rijden?
viewtopic.php?f=60&t=34710&p=368354

Jazeker. Slimme keuzes voor de verschillende onderdelen wat als totaalpakket een licht en capabel fietsje oplevert.

Geen zware verende voorvork van dubieuze kwaliteit bijvoorbeeld, maar gewoon een starre. Ziet er heel stoer uit zo'n verende vork, maar een licht fietsje levert ook een hoop fietsplezier op. En een starre voorvork leer je prima mee mountainbiken. Tegen de tijd dat de kleinere maten van de reguliere mountainbikes in beeld komen kun je daarin ook voor een betere verende voorvork kiezen, en die maakt wél verschil.

Bij een nieuwe Frogbike krijg je zelfs een setje wegbanden en een setje noppenbanden. Mocht je een gebruikte kopen, kies dan je setje noppenbanden niet te zwaar en let op de maximale breedte die op de velgen past.

Probeer met de genoemde leeftijd of een 26 inch variant al past, dan ben je qua onderdelen verzekerd van velgen en banden die overal prima te verkrijgen zijn. En misschien ook wel uit te wisselen met de fietsen van andere familieleden.

Wim schreef:
do 19 nov, 2020 19:29
Voor de kleineren (4-8 jaar) vonden wij een echte tandem met lagere achterkant erg fijn. Wij hadden een Thorn Voyager childback (zoals dat dan heet).
Staan er twee op marktplaats nu. Ook een fraaie optie inderdaad.

https://link.marktplaats.nl/m1614433812
beste mensen, in mijn stukje hierboven staat niet dat een kind al op een fiets met wielmaat 28 hoort of moet of dat iemand dat van plan is of moet zijn, zucht.
heb je een vraag, stuur me gerust een pb.
groet, hoogframe
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga me er nog eens verder in verdiepen. Ben voor een goede fiets die ook in het bos het uit moet houden niet zo dol op tweedehands exemplaren. Maar ja...het scheelt wel geld natuurlijk ;-)
Staat wel een mooie rooie op marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m1623772502

Maat 69 is de kleinste framemaat die Frog maakt met 26 inch wielen. Als je bij Woom voor 26 inch wielen kiest is het frame wat groter.
Els Vis schreef:
vr 20 nov, 2020 11:29
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga me er nog eens verder in verdiepen. Ben voor een goede fiets die ook in het bos het uit moet houden niet zo dol op tweedehands exemplaren. Maar ja...het scheelt wel geld natuurlijk ;-)
Mijn ervaring is dat kindermtb’s (over het algemeen) gebruikt relatief prijzig zijn en nieuw relatief betaalbaar.
Nog een reden om voor een nieuwe te kijken dus ;-)
Als enthousiast Frog-gebruiker kan ik me soms wel vinden in de relatief hoge prijs voor gebruikte fietsen. Ben toch een stuk tevredener met deze fietsen vergeleken met het aanbod van bijvoorbeeld Cube, Giant of Decathlon in dit segment.
Hoewel de meeste modellen meer voor schoolgang zijn fietsen onze kinderen al jaren heel goed mee op Scool fietsen.

https://www.scool.de/

Ik vind ze echt klasses beter dan wat er normaal gesproken verkrijgbaar is in dat genre.