Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bijlageinstelling vergroot - Forum Wereldfietser

Bijlageinstelling vergroot

Beste mensen,

Sinds kort ben ik de systeembeheerder van dit forum en de website. Samen met onze moderator(en) houden we dit forum werkend. Tot uw dienst :) :) :)

Mochten jullie wat foutmeldingen krijgen bij het uploaden van plaatjes: zojuist heb ik de capaciteit van de bijlagen vergroot naar 2x zo veel dus als het goed is moeten we weer een hele poos voorruit kunnen. De maximale uploadgrootte is 8Mib oftwel ongeveer 64000000 bit oftewel 64Mbit :D :)

Als er andere zaken zijn waar je tegenaan loopt. Schroom niet mij een PB te sturen.

Groet,
Phillip
Welkom! Klinkt goed!

Misschien ook een deel opruimen? Zoals bijvoorbeeld alles voor de meest recente 5 pagina's van het raadplaatje topic?

Zo heb ik zelf laatst ook eens een keer schoonmaak gehouden in m'n geplaatste bijlagen (-:
Jurr schreef:
za 10 dec, 2022 19:15
Misschien ook een deel opruimen? Zoals bijvoorbeeld alles voor de meest recente 5 pagina's van het raadplaatje topic?
Hier kan ik me iets bij voorstellen omdat weinigen dat topic zullen teruglezen. Bij andere topics is de historie juist van groot belang dus daar graag de foto's houden.

Waar misschien wel de foto's weg kunnen: Bij de gesloten "Te koop" topics.
Fedor schreef:
za 10 dec, 2022 19:22

Hier kan ik me iets bij voorstellen omdat weinigen dat topic zullen teruglezen. Bij andere topics is de historie juist van groot belang dus daar graag de foto's houden.
Oh zeer zeker!
Fedor schreef:
za 10 dec, 2022 19:22

Waar misschien wel de foto's weg kunnen: Bij de gesloten "Te koop" topics.
Die ook inderdaad. (-:
offtopic:

Ping...

Jurr en Fedor zijn blijkbaar niet bekend met het belang van de historie van 'Raadplaatje!'. Een van de vele zoekstrategieën is immers nagaan waar iemand eerder een foto van heeft geplaatst. Met mijn paar tientjes lidmaatschap draag ik dus graag bij aan extra datacapaciteit voor het forum inclusief 'Raadplaatje!'

Stel nu dat er toch een topic met beeldmateriaal geschrapt zou moeten worden, dan zou ik zeggen: doe 'Je nieuwste aanwinst' maar. Dat topic moedigt consumptiedrang aan en historie lijkt er niet van belang.

...Pong

Ontopic:
Fijn Phillip dat je de limiet hebt verhoogd! 👍
Blijkbaar is schijfruimte niet meer zo duur, maar waarom niet gewoon de oude limiet aanhouden? genoeg mensen die inmiddels wel weten hoe ze een foto moeten verkleinen. Dat maakt het laden van een pagina op een mobiel apparaat ook sneller, niet overal en altijd is wifi aanwezig en op deze manier ben je 2 keer zo snel door je databundel dan voorheen. (en ja dat is een keus die je niet hoeft te maken)
Leuk, een sinds 2005 niet meer gebruikt account onder het stof vandaan halen.
Succes met het beheer Philip!
_Peter_ schreef:
za 10 dec, 2022 22:51
Blijkbaar is schijfruimte niet meer zo duur, maar waarom niet gewoon de oude limiet aanhouden? genoeg mensen die inmiddels wel weten hoe ze een foto moeten verkleinen. Dat maakt het laden van een pagina op een mobiel apparaat ook sneller, niet overal en altijd is wifi aanwezig en op deze manier ben je 2 keer zo snel door je databundel dan voorheen. (en ja dat is een keus die je niet hoeft te maken)
Vind het best een waardevolle optie om fotos groot en scherp te kunnen krijgen.
Een reden van mij om niet op een telefoon te gaan zitten klooien, Uhh schuiven.
WimB schreef:
ma 12 dec, 2022 12:45
Vind het best een waardevolle optie om fotos groot en scherp te kunnen krijgen.
Zeker, maar je moet altijd wel oppassen dat niet iemand met zo'n moderne 60 megapixeltelefoon die ook nog onzuinig is ingesteld in no time de server volzet met smartphonefoto's die die 60 MP echt niet waard zijn.
Met de huidige instellingen kun je behoorlijk grote foto's plaatsen. (Voorbeeld: viewtopic.php?f=23&t=7669&p=434022#p433985 klik er op en je ziet een grote versie)
WimB schreef:
ma 12 dec, 2022 12:45
_Peter_ schreef:
za 10 dec, 2022 22:51
Blijkbaar is schijfruimte niet meer zo duur, maar waarom niet gewoon de oude limiet aanhouden? genoeg mensen die inmiddels wel weten hoe ze een foto moeten verkleinen. Dat maakt het laden van een pagina op een mobiel apparaat ook sneller, niet overal en altijd is wifi aanwezig en op deze manier ben je 2 keer zo snel door je databundel dan voorheen. (en ja dat is een keus die je niet hoeft te maken)
Vind het best een waardevolle optie om fotos groot en scherp te kunnen krijgen.
Een reden van mij om niet op een telefoon te gaan zitten klooien, Uhh schuiven.
Een afbeelding weergeven op een website/forum in hoogste kwaliteit is 'not done' als hiermee veel data gemoeid is.
Elk leerboek in webdesign raad dit af leerde ik in 1996 met Webdesign & HTML in de praktijk van Peter Kentie.
Leer kleuren afstemmen op het web, GIF- en JPEG afbeeldingen (of PNG).
Een van de dingen die je leert is dat grote databestanden irritatie kunnen veroorzaken.
De bedoeling van een fietsforum is meestal niet een uitwisseling van topfotografie of hiermee te wedijveren.

Het is ook helemaal niet nodig.
Bijna elke smartphone en/of iPhone kan een foto weergeven voor het web of email.
Een camera heeft vaak beeldbewerking aan boord om dit klusje te klaren.
Thuis kan je gebruik maken van je persoonlijke voorkeur van Photoshop of een alternatief.
Zelf verklein ik met Paint als het nodig is voor website/forum.
Is er geen add-on voor de forumsoftware die bij het uploaden van een foto automatisch de omvang van het bestand aanpast indien deze groter is dan bijv. 0,3mb?
willem.m schreef:
ma 12 dec, 2022 19:32
Is er geen add-on voor de forumsoftware die bij het uploaden van een foto automatisch de omvang van het bestand aanpast indien deze groter is dan bijv. 0,3mb?
Het is goed mogelijk om inzendingen automatisch af te laten keuren door de software als de afbeelding groter is dan xxx Mb.
Poppink schreef:
ma 12 dec, 2022 19:46
willem.m schreef:
ma 12 dec, 2022 19:32
Is er geen add-on voor de forumsoftware die bij het uploaden van een foto automatisch de omvang van het bestand aanpast indien deze groter is dan bijv. 0,3mb?
Het is goed mogelijk om inzendingen automatisch af te laten keuren door de software als de afbeelding groter is dan xxx Mb.
Dat is inderdaad het huidige beleid. Maar het moet toch ook automatisch kunnen, lijkt me. (In jouw voorstel creëer je een extra handeling bij de gebruiker - niet bepaald LEAN en gezien de stand der techniek niet echt van deze tijd.)
Dat afkeuren gebeurt al.
Ik heb net geprobeerd met een jpg van 8,5 MB en 4000x2667 pixels te uploaden.
Resultaat:
Fout
Bestand is te groot: 8,5-4000.jpg
Misschien kan de software van het forum de bestanden comprimeren.
Uit het eerste bericht:
Wereldfietser beheer schreef:
za 10 dec, 2022 18:55
De maximale uploadgrootte is 8Mib
En de forumsoftware maakt zo nodig automatisch een verkleinde 'preview'-versie. Pas als je daarop klikt komt de grote versie tevoorschijn.
Nog een reactie van mijn kant:
We maken gebruik van PhpBB. Dit is een veelgebruikt forum. In deze software zit niet zoiets als plaatje automatisch verkleinen. Dat zou ook niet zo handig zijn want dat soort instellingen zou ik als gebruiker liever zelf doen. Een handig programma hiervoor is Irfanview als je snel wilt verkleinen. Soms gebruik ik Gimp. Hieronder nog een overzicht van de instellingen:
2022-12-13_10-35-39.png
We hebben voorlopig bij de hostingprovider ruimte genoeg dus een contributieverhoging is niet nodig :-).

Ik zag nog een reactie voorbij komen over html en plaatjes. Het klopt inderdaad dat je het beste plaatjes zo klein mogelijk kunt houden i.v.m. de hoeveelheid data. Hoe groter de plaatjes, hoe langzamer de website.

Ik heb ook nog een bericht dat de zomertijd aanstaat. Daar zal ik naar zoeken.

Groet,
Phillip
Makkelijk in gebruik is image resizer https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... ge-resizer
Na installatie zichtbaar in het context menu als je op de rechter muisknop drukt.

Nog een tip: probeer in Windows eens de toetsencombinatie: Windows - Shift - S en laat je verrassen door het gemak waarmee je een afbeelding kunt maken van een (gedeelte van) het scherm.
joukon schreef:
ma 12 dec, 2022 14:59

De bedoeling van een fietsforum is meestal niet een uitwisseling van topfotografie of hiermee te wedijveren.

Als ik hier klik en ik klik vervolgens op een van de de foto's vind ik dit best even de moeite waard.
En er zijn zoveel zaken geweest die we vroeger wel of niet moesten doen. Gelukkig zijn er mensen eigenwijs en optimaliseren het een of ander.