Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Commerciële belangen - Forum Wereldfietser

Commerciële belangen

Regelmatig is er op het forum discussie over commerciële- of sponsorbelangen van forumbezoekers die al dan niet goed aangegeven zouden worden.
Dit is voor het bestuur en de moderators aanleiding geweest hier nog eens naar te kijken. De huidige forumregels zijn hier niet helder genoeg in. Bij het plaatsen van advertenties staat wel dat dit 'met open vizier' moet gebeuren, maar voor de gewone bijdragen zijn hier geen voorschriften voor. En dit is ook niet zo makkelijk in een paar regeltjes vast te leggen.
Wat we vinden is dit:

​Als je een commercieel belang hebt, vermeld dit dan. Zeg je iets over een product dat je gratis hebt gekregen, geef dat dan aan in je bericht. Werk je bij een winkel of bedrijf gericht op fietsen/reizen per fiets, of wordt je gesponsord, vermeld dan merk, naam, bedrijf etc. waaruit klip en klaar de relatie blijkt. Dit kan in het bericht, met je gebruikersnaam of onderschrift. Heb je onvoldoende ruimte in je onderschrift, zet er dan een link in naar je profiel, en maak daar je belang bekend. (Zie bericht hieronder.)

Hier zijn natuurlijk nuances in. In een topic dat over de vervuiling van Groningen gaat is er geen enkele noodzaak om aan te geven dat je fietsverkoper bent. Maar in een draadje over een bepaald product vinden we het wel noodzakelijk, als je een commercieel belang bij het product hebt. En hiertussen zitten héél véél tinten grijs. In het geval van twijfel zullen de moderatoren dit beoordelen.
Merk overigens op dat we evenveel belang hechten aan ervaringen van gesponsorde en verkopende forumbezoekers als van 'gewone' bezoekers. Mits dit met 'open vizier' gedaan wordt.

De forumregels worden hierop aangepast. En de moderatoren zullen hier de komende tijd extra op letten.
Denk je dat forumregels worden overtreden stuur dan een PB naar de moderator of klik op het uitroepteken boven het bericht. De moderator pakt het dan op en beoordeelt of je opmerking terecht is of niet. Je ontvangt hier dan altijd bericht van.
Hoe link je vanuit je onderschrift naar je profiel? Voorbeeld van link naar profiel van het bestuur:

[url=https://www.wereldfietser.nl/phpbb/memberlist.php?mode=viewprofile&u=8958] :wf_blue [/url]
Daadwerkelijke link:

:wf_blue
Ik vind dit geweldig!
Wat we vinden is dit:
grote onzin, nooit transparant en schiet volledig door én zijn doel voorbij.
Mocht je het niet eens zijn met bovenstaande aanpassing van de forumregels, dan kun je dit aan de orde stellen op de Algemene Ledenvergadering op 21 april in Utrecht.
Bestuur schreef:
ma 02 apr, 2018 22:17
Denk je dat forumregels worden overtreden stuur dan een PB naar de moderator of klik op het uitroepteken boven het bericht. De moderator pakt het dan op en beoordeelt of je opmerking terecht is of niet. Je ontvangt hier dan altijd bericht van.
De bedoelingen van het bestuur zijn hier supergoed, en heel goed beschreven in het stuk tekst. Bij het lezen van de laatste paar zinnen kwamen bij mij wel wat bedenkingen op. Ik kan mij voorstellen dat, als de moderator een PB krijgt met een verdachtmaking jegens een ander forumlid, de moderator vaak niet weet (-misschien zelfs vrijwel nooit-) of het terecht is of niet. Mag de moderator ook zeggen dat hij het niet weet, óf moet hij in alle gevallen "terecht" of "onterecht" oordelen? Of heeft de moderator effectieve instrumenten om achter de belangen van forumdeelnemers te komen, en deze ook te bewijzen?

"Je ontvangt hier altijd bericht van." Ook met deze belofte krijgt de moderator het nog zwaar te verduren.

De oproep tot transparantie is echt uitstekend, verbeteringen zijn zeer welkom. Ofschoon ik de moderatoren veel succes wens, zal de handhaving zeer moeilijk blijven. De kans dat het enkele lieden toch lukt om de oproep tot transparantie aan de laars te lappen, lijkt mij nog steeds reëel. Voor de lezer blijft het een hele kunst om berichten te "plaatsen" , waarbij de meeste schrijvers echt wel het voordeel van de twijfel verdienen.

Hans
eindgebruiker schreef:
ma 02 apr, 2018 22:55
Mocht je het niet eens zijn met bovenstaande aanpassing van de forumregels, dan kun je dit aan de orde stellen op de Algemene Ledenvergadering op 21 april in Utrecht.
Het staat niet op de agenda, dan zal een dergelijk onderwerp bij de rondvraag worden behandeld?
Hoe moet ik het zien? De web vrijwilliger die ook een web bedrijf heeft maakt daar melding van? De redactiemedewerker die ook als prof actief is maakt daar melding van? Een organiserend stel die een leuk weekend in het zuiden organiseert vermeld dat zij ook een shop hebben? De fietsreparatie cursussen in het noorden worden voorzien van een waarschuwing dat er eventueel onderdelen te koop zijn? Het moderatie team is professioneel actief als ICTer? Actief lid zijn van een vereniging is immers goed voor je CV. Waar stopt het belang en waar begint het? Mag je nog wel trots zijn op het merk en type fiets en daar voor uitkomen? Is die 10% korting op accessoires dan een sponsoring die vermeld moet worden als je positief over je nieuwe fiets schrijft? Is een weekend een fiets lenen voor een artikel in een tijdschrift of website een commercieel belang als je er een vergoeding voor krijgt en bij welk bedrag moet dat dan gemeld worden? Wat is sponsoring en hoe gaan we met de rol van Bert Sitters om en bijvoorbeeld Froukje die een inkomen verwerven in de branche en wat is dan de branche? Ook een internet radio station? Een commercieel belang of welk belang dan ook is een onderdeel van onze maatschappij en een onderdeel van de wijze waarop en waarmee wij als mensen met elkaar omgaan. Er zijn altijd belangen die een rol spelen. Dat is niet uit te sluiten. Zeker niet met nieuwe regels op het forum. Kortom, als je een probleem hebt met belangen, sluit deze dan uit door er geen onderdeel van te zijn. Dat is de enige optie om belangen uit te sluiten. Vertrek van het form, zeg je lidmaatschap op, dan is er geen persoonlijk belang meer.

Laat het belang van de vereniging die in de statuten zijn opgenomen prevaleren en laten we vooral een gezellige club zijn. Met onderlinge belangen, die van belang zijn. Waarin we ons belangeloos inzetten, voor ons belang. Dat is belangrijk. Een persoonlijk commercieel belang waarbij het commercieel gewin voor ons allen, het samen zijn is.

Weg met die onzin regels.

ps onderschrift duidelijk genoeg?
Aan de ene kant vind ik het een prima idee om de kaders helder te stellen (voor zover ze dat naar mening al niet waren). Ik heb er zelf last van gehad, openlijke verdachtmakingen in mijn richting i.p.v. een open vraag in een pb. Dit heb ik ervaren als openlijk aan de schandpaal genageld te worden en nog onterecht ook.
Het enige wat ik gratis heb gekregen was een vouwslot bij mijn fiets. Deze voldeed nog geen eens aan de ART-normen voor mijn fietsverzekering, dus moest ik alsnog een andere kopen.

Aan de andere kant ben ik het geheel eens met Eric op de fiets. "Kortom als je een probleem hebt met (commerciële) belangen, sluit deze dan uit door er geen onderdeel van te zijn..... Vertrek van het forum, zeg je lidmaatschap op..... etc."

Ik wil eigenlijk nog wel veel meer zeggen. Heb inmiddels al veel tekst weggehaald. Misschien zegt dat al genoeg.
Ik heb namelijk geen zin om gestigmatiseerd te worden.

Wel mijn oprechte bewondering voor jullie geduld en inzet. Veel wijsheid en succes!
Ik snap de stap, maar mijn gevoel zegt dat het forum zo wordt aangepast aan een schreeuwende minderheid...

De reden is volgens mij niet het creëren van duidelijkheid, maar het voorkomen van flamewars op het forum.
Gooi er nog maar eens een poll tegenaan, net als in 2006. :roll:
Voor wat het waard is: ik vind dat het wel degelijk van belang is een beetje strenger te worden op sluikreclame en andere vormen van commerciële vermenging. Ik loop al wat langer bij de vereniging rond en zie wel degelijk dingen die op andere plaatsen in de maatschappij als onethisch zouden worden bestempeld. Dus hulde aan de moderatoren.
Wim schreef:
di 03 apr, 2018 09:07
Voor wat het waard is: ik vind dat het wel degelijk van belang is een beetje strenger te worden op sluikreclame en andere vormen van commerciële vermenging. Ik loop al wat langer bij de vereniging rond en zie wel degelijk dingen die op andere plaatsen in de maatschappij als onethisch zouden worden bestempeld. Dus hulde aan de moderatoren.
Zou het dan niet ethisch zijn geweest als je daar de betreffende personen in een pb op aangesproken had middels een open vraag en bij twijfel de moderatoren hierover ingelicht zou hebben?
Als iedereen dat nou eens deed, dan zouden de regels ook niet aangescherpt hoeven te worden.

En Wim, dit is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar meer een oproep aan iedereen om een beetje gepast te reageren als er iets vermeends commercieels voorbij komt op het forum.
Het is jammer als mensen gestigmatiseerd worden door een kleine minderheid en als gevolg daarvan de regels niet scherp genoeg lijken.
Een commercieel belang betekent niet dat er dus sprake is van sluikreclame, of dat iemand dus niet eerlijk is over een ervaring met een product. Dat mag iedere forumlezer voor zichzelf bepalen. Waar het om gaat is dat je voldoende toegang tot informatie krijgt om dat zelf te bepalen. Wat 'voldoende' is hebben we nu vastgelegd in de regels.
javb2812 schreef:
ma 02 apr, 2018 23:13
Ik kan mij voorstellen dat, als de moderator een PB krijgt met een verdachtmaking jegens een ander forumlid, de moderator vaak niet weet (-misschien zelfs vrijwel nooit-) of het terecht is of niet.
Verdachtmakingen, of het nou in een PB of in een forumtopic is, worden niet getolereerd, en verwijderd. Blijf je volharden dan krijg je een ban. Geen discussie.

Feiten (Pietje zegt dat ie zo blij is met z'n Koga, maar hij vertelt er niet bij dat ie hem gratis heeft gekregen, hier is de link naar een nieuwsbericht over de feestelijke uitreiking) zijn welkom in een PB aan de moderator.
Eric op de Fiets schreef:
ma 02 apr, 2018 23:25
eindgebruiker schreef:
ma 02 apr, 2018 22:55
Mocht je het niet eens zijn met bovenstaande aanpassing van de forumregels, dan kun je dit aan de orde stellen op de Algemene Ledenvergadering op 21 april in Utrecht.
Het staat niet op de agenda, dan zal een dergelijk onderwerp bij de rondvraag worden behandeld?
De agenda voor de ALV wordt vastgesteld bij punt 1 van de agenda :D
En mocht je iets willen agenderen, of wil je op een andere manier iets kwijt: brieven/e-mail aan het bestuur worden altijd binnen het bestuur besproken, in een bestuursvergadering of tussendoor via e-mail.
Op de home pagina van de Wereldfietser is te zien zijn dat de WF gesponsord wordt door een fietsmerk en enkele fiets(reis)handelaars. In het kader van deze discussie is het misschien interessant te duiden wat deze sponsoring juist inhoudt?
Ik vindt het jammer dat de oude regels al van het forum verwijderd zijn voordat er een discussie heeft kunnen plaatvinden. De reden is dat ik vindt dat de wijzigingen zich eigelijk beperken tot een uitleg en een toevoeging over een link. Gelukkig heb ik de oude regels voor jullie bewaard zodat een goede discussie kan plaatsvinden op dit discussieforum.

Oud:
Bestuur schreef:
ma 02 apr, 2018 22:17
2d. Onderschrift en gebruikersnaam
Het onderschrift onder een bericht op het forum wordt tot één regel beperkt, de inhoud is vrij voor zover het consistent is met de andere regels. De ondertekenaar laat via de gebruikersnaam of het onderschrift weten vanuit welke hoedanigheid het bericht wordt geplaatst. Dus als je een commerciële inslag hebt, geef dat dan ook aan. Doe je dit niet, dan zullen we je erop aanspreken.
Neem als gebruikersnaam liever je echte naam, geen pseudoniem.
Huidig (!)
Bestuur schreef:2d. Onderschrift en gebruikersnaam
Het onderschrift onder een bericht op het forum wordt tot één regel beperkt, de inhoud is vrij voor zover het consistent is met de andere regels. Neem als gebruikersnaam liever je echte naam, geen pseudoniem.

2e. Commercieel belang
Als je een commercieel belang hebt, vermeld dit dan. Zeg je iets over een product dat je gratis hebt gekregen, geef dat dan aan in je bericht. Werk je bij een winkel of bedrijf gericht op fietsen/reizen per fiets, of wordt je gesponsord, vermeld dan merk, naam, bedrijf etc. waaruit klip en klaar de relatie blijkt. Dit kan in het bericht, met je gebruikersnaam of onderschrift. Heb je onvoldoende ruimte in je onderschrift, zet er dan een :wf_blue in als link naar je profiel of andere pagina, en maak daar je belang bekend. Doe je dit niet, dan zullen we je erop aanspreken.
Heb je het idee dat een andere bezoeker zich niet aan deze regel houdt, meld het dan bij de moderator en ga niet zelf voor moderator spelen.
**********************
javb2812 schreef:
ma 02 apr, 2018 23:13
Mag de moderator ook zeggen dat hij het niet weet, óf moet hij in alle gevallen "terecht" of "onterecht" oordelen?
Een moderator is ook een mens, dus zeggen dat hij het niet weet kan ook. Niets doen is evenwel wel degelijk ook een beslissing, en ik vind dat dat in het verleden soms te vaak is gebeurd.
nicolevelo schreef:
di 03 apr, 2018 09:58
Op de home pagina van de Wereldfietser is te zien zijn dat de WF gesponsord wordt door een fietsmerk en enkele fiets(reis)handelaars. In het kader van deze discussie is het misschien interessant te duiden wat deze sponsoring juist inhoudt?
Het zijn advertenties, niet meer dan dat.
Leon schreef:
di 03 apr, 2018 10:04
Ik vindt het jammer dat de oude regels al van het forum verwijderd zijn voordat er een discussie heeft kunnen plaatvinden. De reden is dat ik vindt dat de wijzigingen zich eigelijk beperken tot een uitleg en een toevoeging over een link. Gelukkig heb ik de oude regels voor jullie bewaard zodat een goede discussie kan plaatsvinden op dit discussieforum.
Volgens mij is het geen punt dat ter discussie staat. Dit is een besluit geweest van het bestuur om het zo te doen.
eindgebruiker schreef:
di 03 apr, 2018 09:48
Eric op de Fiets schreef:
ma 02 apr, 2018 23:25
eindgebruiker schreef:
ma 02 apr, 2018 22:55
Mocht je het niet eens zijn met bovenstaande aanpassing van de forumregels, dan kun je dit aan de orde stellen op de Algemene Ledenvergadering op 21 april in Utrecht.
Het staat niet op de agenda, dan zal een dergelijk onderwerp bij de rondvraag worden behandeld?
De agenda voor de ALV wordt vastgesteld bij punt 1 van de agenda :D
En mocht je iets willen agenderen, of wil je op een andere manier iets kwijt: brieven/e-mail aan het bestuur worden altijd binnen het bestuur besproken, in een bestuursvergadering of tussendoor via e-mail.
jottem een echt bestuurlijk antwoord...nu komt iedereen gelijk naar de ALV :lol: goed bezig :roll: