Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Website offline 17 februari 2017 - Forum Wereldfietser

Website offline 17 februari 2017

Binnenkort gaan we over naar een nieuwe versie van de forumsoftware. Tegelijk worden forum en homepage "responsive" (geschikt voor gebruik op PC, tablet en smartphone). Tot slot stappen we ook over op een nieuwe hostingprovider (die meer mogelijkheden biedt voor technisch beheer).

Zoals je begrijpt heeft dit nogal wat voeten in aarde. We hebben alles voorbereid op een testserver, en nu gaat het resultaat "live".

De migratie staat gepland voor vrijdag 17 februari. Die dag zal het forum enige tijd offline zijn. Dus wil je afspraken maken via het forum, bijvoorbeeld over rondjes, houd daar dan rekening mee.

Als het zover is, zullen we dit duidelijk aangeven op de website zelf.
Ik wens jullie veel succes morgen, ik hoop dat de upgrade net zo voorspoedig verloopt als op de testserver. Vergeet de back-ups niet. :-)

Peter
Thanks. Overzetten van de ene naar de andere server zal wel lukken. De punten die roet in het eten kunnen gooien zijn cookies en rewrites, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat helemaal goed komt.

Qua backups zitten we wel goed. We hebben momenteel *vijf* werkende installaties draaien ;-) en voordat we over gaan maken we zeker nog een extra backup.
Is het een optie (of is het misschien de bedoeling) om de oude site op een gegeven moment 'read-only' te maken voor de gebruikers zodat de database gekopieerd kan worden naar de nieuwe versie maar de oude site wel in de lucht kan blijven en daar evt. zonodig door de beheerders update informatie kan worden gezet?

Als dan alles bij de nieuwe hoster klaar is kan is de site daar live gaan. Ik weet niet of er nog gewacht moet worden op verwerking van de DNS wijziging (TTL verlaagd?) maar ik neem aan dat een redirect dat zonodig kan overbruggen?

Misschien ook handig/zinvol om een (in principe) gepland tijdstip te vermelden?

Ik ben benieuwd wat men bij phpBB of een eventuele templatebouwer als 'responsive' beschouwt. Vaak vind ik sites die dat claimen eigenlijk gewoon nogal lelijke mobiele sites met vaak een vreselijk lage informatiedichtheid waar ik op een 24" monitor niet blij van word. Dan zag ik liever twee separate varianten van een site waarvan de mobiele variant dan vaak simpelweg met m.sitenaam.nl werkte.

We zien het wel.
Het forum gaat in ieder geval tijdelijk offline, omdat phpBB geen eenvoudige andere optie biedt. We zouden alle boards read-only kunnen maken, maar het terugzetten van de permissies is waarschijnlijk meer werk dan het verhuizen van het complete forum. Het overzetten van het forum inclusief updaten duurt ongeveer een uur. Het rechtzetten van de rewrites en dergelijke is afhankelijk van wat we tegenkomen met de live site. Bij de testsite werkte e.e.a. na enige aanpassingen goed. In het allerslechtste geval, waar ik niet vanuit ga, kunnen we ook nog terug naar de huidige hoster.

We starten om plm. 8 uur. Als alles goed gaat is alles omgezet voor de middag. De DNS TTL staat op een kwartier, dus dat is te overzien. De DNS voor wereldfietser.nl gaat op een later tijdstip over naar de nieuwe hostingpartij. Dit om problemen te voorkomen.

Het design is responsive in die zin dat het niet kijkt naar user agent of device, maar naar vensterbreedte. De breedte van het forum schaalt mee en onder een bepaalde breedte vervallen een paar elementen (viewcount bijvoorbeeld). In ieder geval is het forum stukken beter leesbaar op mobiele apparaten en het maakt geen verschil op een desktop of laptop.
Succes!