Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moderator mededeling voor iedereen - Forum Wereldfietser

Moderator mededeling voor iedereen

Beste mensen,

Het modereren van het fietsersforum doe ik nu een paar jaar. Meestal is dat weinig werk. Fietsers zijn over het algemeen een rustig, beleefd en behulpzaam volk. Maar de laatste maanden heb ik mijn beeld wat bij moeten stellen. Of het te maken heeft met het naderende einde der tijden, de verharding in de maatschappij of gewoon kortere lontjes... Ik weet het niet. Het rommelt een beetje hier.

Volgende week ben ik op vakantie en dan moet Frank het alleen doen. Daarom heb ik even wat tips opgeschreven die je kunnen helpen bij het gebruik van het forum. Als je ze leest en je denkt 'dat doe ik al', dan is dat hartstikke fijn. Voor de overige mensen kan het een hulp zijn. Ik schrijf bewust hulp want ik wil er zeker geen regel van maken. Mijn ervaring is, hoe meer regels, des te minder mensen geneigd zijn zich eraan te houden. Bovendien beperken de regels de creativiteit :-)

Als je een vraag wilt posten
Kijk even of je vraag misschien al beantwoord is. Hiervoor kun je de zoekfunctie gebruiken. Probeer je vraag helder en duidelijk te formuleren. Wat wil je specifiek weten? Hoe kunnen mensen je helpen? Een foto erbij kan helpen.
Lees je tekst nog even door voordat je op verzenden drukt.

Als je op een vraag wilt reageren
Lees goed wat de vraag nu eigenlijk is. Wat wil de vrager weten? Hoe kan jij hem ermee helpen? Probeer on-topic te blijven. Er zijn geen domme vragen, dus antwoord ook niet als zodanig. Hou er rekening mee dat de vragensteller niet zo technisch onderlegd is als jij. Of dat hij/zij minder uithoudingsvermogen heeft dan jij. Er zijn zelfs mensen met een mindere kennis van de Nederlandse taal en spelling dan jij. Probeer je in te leven in de vraag. Als iets niet duidelijk is, vraag dan even door. Een grapje is leuk, maar zorg dat je er allebei om kan lachen. Maak geen kwetsende opmerkingen.
Lees je tekst nog even door voordat je op verzenden drukt. Probeer je dan even voor te stellen, dat als jij dit antwoord krijgt, ben je dan blij en/of geholpen?

Als je wilt reageren op een antwoord op je vraag
Bedenk dat de beantwoorder tijd en moeite erin heeft gestopt om jou te helpen. Bedenk ook dat niet iedereen even goed is met woorden dus soms kan het anders over komen dan het bedoeld is. De meeste mensen zijn er niet op uit om iemand te kwetsen, dus interpreteer het antwoord niet als zodanig. De beantwoorden kan je vraag verkeerd begrepen of gelezen hebben. Dat doet hij/zij niet met opzet. Het kan ook aan jouw uitleg liggen. Is het antwoord niet duidelijk, vraag dan even door. Het is netjes om te bedanken als je geholpen bent.

Voel je je toch onheus bejegend?
Ga dan niet via het forum zitten reageren. Het is iets tussen jou en de andere persoon dus het hoeft niet openbaar. Stuur eerst even een PB om te vragen wat er bedoeld wordt. Misschien lees je het verkeerd. probeer het zakelijk te houden. Lees je reactie door voordat je verstuurd en reageer niet meteen als je boos bent. Mocht je dan nog het idee hebben dat je niet netjes behandeld wordt, stuur dan een PB aan een van de moderatoren. Die kan bemiddelen of helpen. Je kunt geen verbanningen van andere mensen aanvragen :-)

Als moderatoren proberen we het forum in de gaten te houden. Maar het lukt ons niet om alle reacties te lezen. Zien we ongewenst gedrag, dan spreken we daar iemand altijd op aan via een PB. Krijg je zo'n melding, schiet dan niet meteen in de stress. Wij zijn ook maar mensen en stoppen onze vrije tijd erin om voor jou een fijn forum beschikbaar te stellen. Leef je een beetje in, in onze situatie. Wij zijn blij met elke hulp.

En na dit alles ben je toch nog boos?
Mij helpt het altijd om even te gaan hardlopen. Laat het in elk geval even bezinken en slaap er een nachtje over voordat je gaat reageren. Een enkele keer escaleert het en wil iemand al zijn berichten ineens verwijderd hebben. Dat doen we in principe niet. Het is ook onbegonnen werk want het haalt de hele context uit een topic. Bovendien kunnen we niet alle aangehaalde tekst in de reactie verwijderen. Wel kunnen we een forumnaam wijzigen en/of verwijderen zodat de topics niet meer herleidbaar zijn naar een persoon. Dat is wat wettelijk verplicht is.

Dit is wat ik zo even uit mijn mouw kan schudden. Heb je nog andere tips voor je mede gebruikers, dan hoor ik ze graag. Om dit, toch wel serieuze, bericht wat lichtvoetiger af te sluiten heb ik nog onze nieuwjaarswens. Die is voor iedereen. Fijne kerst, knallende jaarwisseling en een bloeiend 2013 gewenst!

Afbeelding
Nog een keer omhoog voor de mensen die hem gemist hebben.

Tot over twee weken!

Hans
Ik hoop dat iedereen op het forum dit topic in het achterhoofd blijft houden in 2013. :wink:
Met al dit warme weer en de vakanties (voor de deur), weer even deze goede tips onder de aandacht brengen. :wink: