Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accu revisie: past BMS zich aan? - Forum Wereldfietser

Accu revisie: past BMS zich aan?

Mijn Qwic accu was inmiddels wel gaar, daarom heb ik de cellen laten vervangen. De capaciteit is toen ook gelijk +40% geupgrade.
Tijdens het fietsen lopen de streepjes echter terug als vanouds. Alleen fiets ik nu tientallen kilometers door op een ‘lege’ accu. Totdat je in de middle of nowhere dus stil valt 😅

Nu moet je de Qwic accu de eerste zoveel keer helemaal leeg rijden, en dan weer vol laden. Zo leert de BMS de accu kennen.
Weet iemand of dat dit een continu proces is, en dat de BMS zich dus zal aanpassen? Na 3 keer laden heb ik helaas nog niks gemerkt.
Of misschien is er een procedure om de BMS te resetten, of in learning mode te zetten?
Dan durf ik daarna wel met de e-bike een vakantie tocht te maken 😀
ik zou dit aan de firma vragen die de accu ge-upgrade heeft. die hebben toch de toegang/sleutel tot de electronica bij zo'n accu?
op mijn motor werkt de brandstofmeter niet goed want er zit een vervangende grotere op (en de vlotter zit nu scheef) : de dagteller geeft aan hoe ver ik sinds de vorige tankstop gereden heb. gewoon op nul zetten als ' ie vol is. met een beetje hoofdrekenen weet ik wanneer ik moet tanken.
Dit zijn vragen voor chatgpt :)
Ik begin er steeds meer fan van de worden. BMS -kan- intiligent zijn maar dat hoeft dus niet, simpele bms systemen kijken alleen naar laadspanning en temperatuur, meer geavanceerde houden ook de conditie per batterij bij. Dus vraag de leverancier wat te doen.



Een Battery Management System (BMS) kan ontworpen zijn met intelligente oplaadfunctionaliteiten. Een intelligent BMS bevat doorgaans verschillende eigenschappen die helpen bij het optimaliseren van het oplaadproces en ervoor zorgen dat de batterij veilig en efficiënt wordt opgeladen.

Een intelligent BMS kan bijvoorbeeld een microcontroller bevatten die de spanning, temperatuur en laadtoestand van de batterij bewaakt en de laadstroom en -spanning dienovereenkomstig aanpast. Het kan ook eigenschappen bevatten zoals overbelastingsbeveiliging, ontladingsbeveiliging en kortsluitingsbeveiliging om beschadiging van de batterij te voorkomen.

Daarnaast kan een BMS communicatiefunctionaliteiten bevatten waarmee het kan communiceren met andere systemen of apparaten, zoals een batterijlader of een duurzaam energiesysteem. Deze communicatie kan helpen bij het optimaliseren van het oplaadproces en ervoor zorgen dat de batterij wordt opgeladen met de meest efficiënte en duurzame energiebron die beschikbaar is.

Over het algemeen hangt het af van de specifieke eigenschappen en functionaliteiten die het BMS bevat, of het als intelligent wordt beschouwd of niet. Veel moderne BMS bevatten echter intelligente oplaadfunctionaliteiten om een veilige en efficiënte werking van de batterij te garanderen.
Haha, ChatGPT weet het dus ook niet ;)
JandeFietser schreef:
zo 26 mar, 2023 18:22
Dit zijn vragen voor chatgpt :)
Ik begin er steeds meer fan van de worden. BMS -kan- intiligent zijn maar dat hoeft dus niet, simpele bms systemen kijken alleen naar laadspanning en temperatuur, meer geavanceerde houden ook de conditie per batterij bij.
Maar hoe doen die dat? Door naar laadspanneing en temperatuur te kijken?